Goedemorgen,
We hebben zo'n 10 jaar een MF550 met 6500 uren op de klok.
Nu heeft deze trekker al langere tijd het probleem dat de versnellingsbak kraakt als je de trekker in stilstand in de versnelling wilt zetten. We hebben de trekker afgelopen week bij de lokale lmb gehad en deze heeft de complete drukgroep vervangen met druklager en koppelingsplaat. Alleen heeft dit niet veel geholpen helaas, wel was de drukgroep in slechte staat, 2 vingers kwamen niet voldoende meer omhoog. Welke oplossingen zijn er nog mogelijk?
En klopt het dat deze bak niet gesynchroniseerd is?
Bvd,
Mark.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 550 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
(De 3 en 4, van de bakken zonder multipower waren wél gesynchroniseerd, de rest niet).
"Opschakelen" van ongesynchroniseerde versnellingen (bijvoorbeeld van 1 naar 2) lukt goed door middel van "dubble clutching".
Stap voor stap:
1] Gas terug + koppeling intrappen + versnellingspook in vrij zetten.
2] koppeling op laten komen.
3] Koppeling intrappen + volgende versnelling schakelen.
4] Koppeling oplaten komen + gas geven.
Bij terugschakelen hetzelfde doen maar dan op het moment dat je de koppeling weer op hebt laten komen waarbij de versnelling in z'n vrij staat, tussengas geven.
Van voor- naar achteruit, of omgekeerd, de koppeling intrappen en ingetrapt houden en de versnellingspook pas bewegen als de trekker volledig stilstaat.
Nu in deze moderne tijd kan dit bijna niemand meer, en s'vaonds heb je een dikke poot van het koppelen....
En een goede chauffeur heeft geen koppeling nodig...
De trekker heeft geen multipower, en de 3e versnelling is maar een lastige mede vanwege de positie midden bovenin.
Het vrij komen is door de dealer gecontroleerd, en dit is beter geworden door het vervangen van de drukgroep.
Nu in deze moderne tijd kan dit bijna niemand meer, en s'vaonds heb je een dikke poot van het koppelen....
En een goede chauffeur heeft geen koppeling nodig...
Kijk of er een versnelling tussen zit die niet kraakt die gebruik je dan om de bak "stil"te zetten en dan kun je de andere weer schakelen denk ik.
Wees gerust, heb jaren GINAF gereden, en ook andere merken die je dubbel moest clutchen...
En als je de ervaring had had je de koppeling niet nodig, ook bij een slechte bak niet, alleen bij het wegrijden.....
Heb gereden met verschillende types versnellingsbakken en noem maar op wat er vroeger er allemaal was....
De ervaring heb ik er wel mee....
Toch als een tractor slecht schakelt ga je zo niet beginnen, toch maar eens denken of er geen slijtage in de bak zit...
Wat is dit nou voor een vraag "wat voor tijd leef je nog?"DubbleClutching"werkt gewoon nog op iedere "Constant Mesh"schakelbak en die zijn er nog wel echt heel veel , zeker op oldtimer tractoren. Ik zpou me gewoon bedenken de volgende keer als je weer begint te reageren.
Ik bedoel gewoon de tandwielen in de bak stoppen om een gang te "meshen ", nieuw woord trouwens.
Mischien is de "koppelingssrem" stuk, daarom proberen om de tandwielen in de bak op een andere manier te stoppen.
!!Oeps!!
Lees eens goed @old man jose ik gaf een antwoord op een reactie, is een zeer groot verschil...
Wel even bij de les blijven...
Je zou gewoon eerst beter kunnen lezen voordat je weer begint te reageren....
!!!Oeps!!!!
Zeker ik reageer en jij antwoord, een antwoord begint meestal met een vragend voornaamwoord. Toch?
Denk toch echt dat dit aan het ontkoppelen ligt.
Is het toplager wel vervangen. Vast zittend of zwaardraaiend toplager geeft de zelfde klachten.
Zeker reageer jij, niks mis mee...
Dan wel bij de les blijven niet alles gaan verdraaien, waar je nu bezig bent, sorry maar ik denkt toch wel dat ik de nodige ervaring heb met het dubbel clutchen....
En lezen is soms wel eens moeilijk....
Voor de leken onder ons een RTO 9513 heeft 13 gangen vooruit en 3 achteruit tenminste als je er mee werken kon.
!!Oeps!!
Maar we gaan wel behoorlijk afwijken op deze manier.
Het toplager? Is dat niet hetzelfde als het druklager? Heb zelf zoiets nog nooit losgehad, vandaar deze vraag.
Het druklager druk tegen de drukvingers om de koppeling te ontkoppelen
Laat mij het netjes houden. Bij de leeftijd die jij nu op je profiel hebt staan (48) ben ik pakweg 15 jaar te laat geboren. Immers, dan had ik op het moment dat jij verwekt zou worden, jou biologisch vader kunnen zijn geweest. Je zou vast en zeker 'gek van geluk' zijn geworden met het beetje verstand wat je zo meegekregen had kunnen hebben.
Misschien was het beter dat alle jonge juppies eerst een leerden rijden op een mechanische geschakelde trekker. Inplaats van volgas wegjagen met een vario
Zelf hebben we thuis niet anders, en daarom kan ik rustig zeggen dat een lamme dikke poot rustig mee valt. Voorlader er ook mee koppeling stoort me Hier bij niet, alleen het vooruit achter uit schakelen is wel eens wat tijd rovend
Gegroet,
Heb ik een geluk dat dit niet zo is.....
Jou als biologische vader, moet er echt niet aan denken....
Maar wees gerust Wim, wat dat betreft ben ik ook opgegroeid met tractoren zonder stuurbekrachtiging en noem maar op....
En ik ben ook begonnen met vrachtwagen rijden waar je dubbel moest clutchen....
En verschillende types versnellings-bakken, heb ze van a tot z gehad....
Ik heb nog steeds niets gehoord van je over de RTO 9513 ?
Yep, ook mee gewerkt, niet zo heel veel maar toch...
Nu tevreden....
Ga jij maar eens zonder koppeling rijden ik wil je wel zien schakelen
Stelt echt niets voor, juiste snelheid en toerental...
En vooral niet gaan forceren.....
Toch de jeugd van van tegenwoordig wordt dit niet meer geleerd en de versnellings-bakken van tegenwoordig zijn dan ook totaal anders...
Denk dat er toch wel meerdere hier zijn die dit kunnen...
haha idd, het zijn meestal de ''jongeren'' die tf verzieken volgens sommige. Maar die ''45 plussers" kunnen er ook wat van :lol:
Toch is dat nog steeds de beste manier om, met uitzondering van het wegrijden uit stilstand, met een Ford TW te rijden.
Als je dat eenmaal kent schakel je die dan gewoon kraakvrij door de hele bak heen.