Illustratie van:

Massey Ferguson 550 - Versnellingsbak kraakt

Goedemorgen,

We hebben zo'n 10 jaar een MF550 met 6500 uren op de klok.
Nu heeft deze trekker al langere tijd het probleem dat de versnellingsbak kraakt als je de trekker in stilstand in de versnelling wilt zetten. We hebben de trekker afgelopen week bij de lokale lmb gehad en deze heeft de complete drukgroep vervangen met druklager en koppelingsplaat. Alleen heeft dit niet veel geholpen helaas, wel was de drukgroep in slechte staat, 2 vingers kwamen niet voldoende meer omhoog. Welke oplossingen zijn er nog mogelijk?
En klopt het dat deze bak niet gesynchroniseerd is?

Bvd,

Mark.

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Assink: Ja, dat klopt. De versnellingsbakken van de 500-serie hadden niet op alle versnellingen synchronisatie.
(De 3 en 4, van de bakken zonder multipower waren wél gesynchroniseerd, de rest niet).
EA_MF
Van die bak zelf heb ik weinig verstand, maar als die gesynchroniseerd is zouden het versleten synchromeshringen kunnen zijn. misschien eens proberen wat rustiger te schakelen en evt. met tussengas?
Wimsumar
Beste EA_MF:
Quote @EA_MF:
evt. met tussengas?

"Opschakelen" van ongesynchroniseerde versnellingen (bijvoorbeeld van 1 naar 2) lukt goed door middel van "dubble clutching".
Stap voor stap:
1] Gas terug + koppeling intrappen + versnellingspook in vrij zetten.
2] koppeling op laten komen.
3] Koppeling intrappen + volgende versnelling schakelen.
4] Koppeling oplaten komen + gas geven.

Bij terugschakelen hetzelfde doen maar dan op het moment dat je de koppeling weer op hebt laten komen waarbij de versnelling in z'n vrij staat, tussengas geven.

Van voor- naar achteruit, of omgekeerd, de koppeling intrappen en ingetrapt houden en de versnellingspook pas bewegen als de trekker volledig stilstaat.
albert-fendt
Kijk eens of hij wel helemaal vrij komt als je de koppelingspedaal intapt
Boemrang
@Wimsumar Wat voor tijd leef jij nog, dit was vroeger...
Nu in deze moderne tijd kan dit bijna niemand meer, en s'vaonds heb je een dikke poot van het koppelen....
En een goede chauffeur heeft geen koppeling nodig... 😛
assink
Het is voornamelijk om vanuit stilstand in de versnelling te krijgen. Je moet 'm echt door de ratel heen drukken zeg maar..
De trekker heeft geen multipower, en de 3e versnelling is maar een lastige mede vanwege de positie midden bovenin.
Het vrij komen is door de dealer gecontroleerd, en dit is beter geworden door het vervangen van de drukgroep.
MF 2725
Quote @Boemrang:
Wat voor tijd leef jij nog, dit was vroeger...
Nu in deze moderne tijd kan dit bijna niemand meer, en s'vaonds heb je een dikke poot van het koppelen....
En een goede chauffeur heeft geen koppeling nodig...
\Wim heeft wel gelijk: ik heb een tijdje met een Ginaf vrachtwagen gereden, waarvan de versnellingsbak compleet om zeep geholpen was door de vorige eigenaar. Deze versnellingsbak was op de normale manier niet te schakelen. Vanuit stilstand kon je hem niet in een versnelling zetten zonder te ratelen en op en terugschakelen was ook een drama. Maar d.m.v. dubbel clutching zoals Wim hierboven beschreef, schakelde de bak als een mes in een pak boter en kon je er nog wel fatsoenlijk mee rijden.
old man jose
@assink
Kijk of er een versnelling tussen zit die niet kraakt die gebruik je dan om de bak "stil"te zetten en dan kun je de andere weer schakelen denk ik.
Boemrang
Quote @MF 2725:
ik heb een tijdje met een Ginaf vrachtwagen gereden, waarvan de versnellingsbak compleet om zeep geholpen was

Wees gerust, heb jaren GINAF gereden, en ook andere merken die je dubbel moest clutchen...
En als je de ervaring had had je de koppeling niet nodig, ook bij een slechte bak niet, alleen bij het wegrijden.....
Heb gereden met verschillende types versnellingsbakken en noem maar op wat er vroeger er allemaal was....
De ervaring heb ik er wel mee....
Toch als een tractor slecht schakelt ga je zo niet beginnen, toch maar eens denken of er geen slijtage in de bak zit...
MF 2725
@old man jose Lijkt mij ook een goede manier om vanuit stilstand weg te kunnen komen. WN 😄
old man jose
@Boemrang
Wat is dit nou voor een vraag "wat voor tijd leef je nog?"DubbleClutching"werkt gewoon nog op iedere "Constant Mesh"schakelbak en die zijn er nog wel echt heel veel , zeker op oldtimer tractoren. Ik zpou me gewoon bedenken de volgende keer als je weer begint te reageren.
old man jose
@MF 2725
Ik bedoel gewoon de tandwielen in de bak stoppen om een gang te "meshen ", nieuw woord trouwens.
MF 2725
MF 2725
Ik begreep al wat je bedoelde Jos. Hetzelfde wat je doet als een "achteruit" niet pakt: effe een bepaalde versnelling vooruit en dan weer achteruit.
old man jose
@Boemrang
Mischien is de "koppelingssrem" stuk, daarom proberen om de tandwielen in de bak op een andere manier te stoppen.

!!Oeps!!
Boemrang
Quote @old man jose:
Wat is dit nou voor een vraag

Lees eens goed @old man jose ik gaf een antwoord op een reactie, is een zeer groot verschil...
Wel even bij de les blijven... 😉

Je zou gewoon eerst beter kunnen lezen voordat je weer begint te reageren....

!!!Oeps!!!!
old man jose
@Boemrang

Zeker ik reageer en jij antwoord, een antwoord begint meestal met een vragend voornaamwoord. Toch?
eelke
Hallo
Denk toch echt dat dit aan het ontkoppelen ligt.
Is het toplager wel vervangen. Vast zittend of zwaardraaiend toplager geeft de zelfde klachten.
Boemrang
Quote @old man jose:
Zeker ik reageer

Zeker reageer jij, niks mis mee...
Dan wel bij de les blijven niet alles gaan verdraaien, waar je nu bezig bent, sorry maar ik denkt toch wel dat ik de nodige ervaring heb met het dubbel clutchen....
En lezen is soms wel eens moeilijk....
old man jose
@Boemrang Heb je dan wel eens ee RTO 9513 geschakeld, ik ben maar 40 jaar chauffeur geweest en heb toch ook wel ergens eens een pookje geplaatst dacht ik, maar misschien schakel ik nu "mis".
old man jose

Voor de leken onder ons een RTO 9513 heeft 13 gangen vooruit en 3 achteruit tenminste als je er mee werken kon.

!!Oeps!!
GD tuning Garyp
*trekt zak borrelnootjes open*
assink
Haha.. Wat een drukte hier in 1 keer.
Maar we gaan wel behoorlijk afwijken op deze manier.
Het toplager? Is dat niet hetzelfde als het druklager? Heb zelf zoiets nog nooit losgehad, vandaar deze vraag.
jeroenfordmf
@assink Het toplager houd de Price-as in positie op het moment dat u ontkoppelt.
Het druklager druk tegen de drukvingers om de koppeling te ontkoppelen
Wimsumar
Beste boemrang:
Quote @Boemrang:
Wat voor tijd leef jij

Laat mij het netjes houden. Bij de leeftijd die jij nu op je profiel hebt staan (48) ben ik pakweg 15 jaar te laat geboren. Immers, dan had ik op het moment dat jij verwekt zou worden, jou biologisch vader kunnen zijn geweest. Je zou vast en zeker 'gek van geluk' zijn geworden met het beetje verstand wat je zo meegekregen had kunnen hebben.
@Boemrang
Misschien was het beter dat alle jonge juppies eerst een leerden rijden op een mechanische geschakelde trekker. Inplaats van volgas wegjagen met een vario

Zelf hebben we thuis niet anders, en daarom kan ik rustig zeggen dat een lamme dikke poot rustig mee valt. Voorlader er ook mee koppeling stoort me Hier bij niet, alleen het vooruit achter uit schakelen is wel eens wat tijd rovend

Gegroet,
Boemrang
Quote @Wimsumar:
dan had ik op het moment dat jij verwekt zou worden, jou biologisch vader kunnen zijn geweest.

Heb ik een geluk dat dit niet zo is..... 😛
Jou als biologische vader, moet er echt niet aan denken....
Maar wees gerust Wim, wat dat betreft ben ik ook opgegroeid met tractoren zonder stuurbekrachtiging en noem maar op....
En ik ben ook begonnen met vrachtwagen rijden waar je dubbel moest clutchen....
En verschillende types versnellings-bakken, heb ze van a tot z gehad....
fridzie
Als ik de keuze heb pak ik liever een schakel trekker dan zo'n vario,met schakelen heb je meer te doen maar heb je ook meer gevoel van wat de trekker doet.
old man jose
@Boemrang
Ik heb nog steeds niets gehoord van je over de RTO 9513 ?
Boemrang
Quote @old man jose:
Ik heb nog steeds niets gehoord van je over de RTO 9513 ?

Yep, ook mee gewerkt, niet zo heel veel maar toch...
Nu tevreden....
claasfan
Quote @Boemrang:
En een goede chauffeur heeft geen koppeling nodig...

Ga jij maar eens zonder koppeling rijden ik wil je wel zien schakelen
Boemrang
Quote @claasfan:
Ga jij maar eens zonder koppeling rijden ik wil je wel zien schakelen

Stelt echt niets voor, juiste snelheid en toerental...
En vooral niet gaan forceren.....
Toch de jeugd van van tegenwoordig wordt dit niet meer geleerd en de versnellings-bakken van tegenwoordig zijn dan ook totaal anders...
claasfan
@Boemrang Tja zal toch wel de koppeling nodig hebben anders ist niet goed voor de trekker
Boemrang
@claasfan Alleen met weg rijden had je de koppeling nodig, maar verder was het geen probleem.....
Denk dat er toch wel meerdere hier zijn die dit kunnen...
zitmaaierharmen
Wanneer je je trekker kent dan kun je gewoon zonder koppeling schakelen! net wat boemrang zegt, vanuit stilstand effe de koppeling maar daarna gewoon schakelen zonder koppeling. bespaart onder andere een lamme poot haha 😉
JD5620
Quote @GD tuning Garyp:
*trekt zak borrelnootjes open*

haha idd, het zijn meestal de ''jongeren'' die tf verzieken volgens sommige. Maar die ''45 plussers" kunnen er ook wat van :lol:
ford5000
Quote @claasfan:
Ga jij maar eens zonder koppeling rijden ik wil je wel zien schakelen

Toch is dat nog steeds de beste manier om, met uitzondering van het wegrijden uit stilstand, met een Ford TW te rijden.
Als je dat eenmaal kent schakel je die dan gewoon kraakvrij door de hele bak heen. 😉
claasfan
@ford5000 Maar zo is het niet bij alle trekkers 😉
Jasperfendt
@Boemrang schakelen zonder koppelen wil best jah 😉
Jasperfendt
@claasfan Bij alletrekkers met H bak kan dat wel

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 550 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
12