Brandstof toevoeging

Beste tractorfanaten,

Op het moment ben ik in het bezit van een benzine/petroleum tractor. Ik laat deze alleen op benzine lopen omdat petroleum voor mij niet interessant is. Iemand wees mij er laatst op dat ik gebruik moet maken van een brandstof toevoeging. Dit omdat benzine schraler is dan diesel of petroleum en het voor het behoud van de motor beter is. Nou ben ik opzoek geweest naar wat dit nou precies voor toevoeging is, maar helaas word ik er niet veel wijzer van. Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor spul dit is? Wordt dit ook bij diesel tractoren toegepast? Is het noodzakelijk als de tractor slechts hobbymatig gebruikt word? Wel kom ik een toevoeging voor motor verontreiniging tegen, is dit het zelfde?

Alvast bedankt!

Mvgr, Volvo-BM
Volvo--BM

Reacties

marc102
Ik weet wel dat oudere autos (voor 1970 ofzo)
Die vroeger op gelode benzine liepen, toen men met ongelode benzine is begonnen moesten de oldtimer mensen of een lood vervanger erin doen of andere klep zittingen erin zetten

Misschien heeft dit er niks mee te maken maar wie weet
Adri-JD850
Zou er sowieso loodvervanger in doen omdat er toen nog gelode benzine was maar zeker niet meer benzine als nodig die keer dat je gaat rijden weet niet wat de loodvervanger gaat doen als deze langer in de tank zit en de kans zou krijgen te bezinken.
Wimsumar
Beste Adri-JD850 en Volvo BM:
Quote @Adri-JD850:
loodvervanger

Ter informatie:
[url]bovagkrant.nl/video/item/…]

[url]winparts.nl/auto-onderhoud/…]
Volvo--BM
@Wimsumar Bedankt voor uw informatie! Dezelfde man deed zelf soms een beetje olie door de brandstof. Heeft dit hetzelfde effect?
Wimsumar
Beste Volvo BM:
Quote @Volvo--BM:
olie door de brandstof.

Voor 4-tact-motoren die het lucht/brandstofmengsel via een carburateur aanzuigen, is het zinloos.
Voor 4-tact-motoren die de brandstof d.m.v. een inspuitpomp/verstuivers krijgen kan het geen kwaad een beetje olie bij te mengen voor extra smerend effect van het inspuitsysteem. Olie verbrand echter wel slechter dan echte brandstof, waardoor je iets meer 'motorvervuiling' kunt verwachten.
Ter bescherming van de kleppen, zoals de lood(vervanger) doet, heeft het naar mijn idee geen zin.

AANVULLING: (Van ander forum onderstaande reactie)
"Doe maar niets":

oudebenzclub.nl/forum/oude-benz-algemeen/…
GD tuning Garyp
Ethanol
valmet 605
@GD tuning Garyp die bende brand amper.... er zit wel veel energie in maar niet op deze manier... plus je krijgt water in je olie
Volvo--BM
@Wimsumar Uit het artikel begrijp ik dat men klachten heeft over klepslijtage door de lood toevoeging, maar dat het lood juist een beschermende laag op de kleppen aan brengt. Beetje dubbelop?

Dus eigenlijk heeft het toevoegen van lood niet zo veel nut? En kan ik maar beter Euro 98 tanken?
Volvo--BM
@marc102 Bedankt voor je reactie, je had het volgensmij juist.
JD3010
Maar waarom is petroleum dan niet interessant? Het is nog wel verkrijgbaar.
Volvo--BM
@JD3010 Het prijs verschil met petroleum is miniem. Ook is "echte petroleum" hier in de buurt moeilijk te verkrijgen. Ik kan daarom net zo goed benzine tanken bij het tankstation 500m verderop. Daarentegen vind ik het wel erg interessant en mooi om de tractor een keer op petroleum te laten lopen. Maar als u zo een verkooppunt van petroleum weet in de buurt van Tiel sta ik daar natuurlijk open voor.
jasper01
Hm zou er voorzichtig mee zijn met die toevoegingen net als zelf trekker petroleum zelf aanmaken iedereen heeft zijn eigen recept en ken weinig die er goed op lopen
dickt
@Volvo--BM
Bij van Dijkhuizen in Tiel verkopen ze petroleum.
hvandijkhuizen.nl/oliehandel/…
Dat is wel lichtpetroleum. Die heeft een te laag octaangehalte voor "onze" tractoren. Daarom moet er benzine (en loodvervanger) bijgemengd worden.
Ik krijg vaak verschillende verhoudingen door. De meeste mensen doen 1 liter benzine op 3 liter lichtpetroleum en dan de loodvervanger gebaseerd op de hele hoeveelheid samen.
Interford
@Volvo--BM hallo
mijn ford dearborn loopt ook op benzine en petroleum,wel maak ik op advies een petroleummengsel omdat ook de petroleum van vroeger anders was. ps esso verkoopt het iig nog wel.
deford loopt er goed op.
de verhouding die ik maak is
7 lt petroleum
2,5 lt euro95
0,3 lt diesel
Volvo--BM
@dickt Bedankt! Maar ik ben niet zo kapot van dat soort petroleum. En zoals u zegt, iedereen mengt het weer anders en het is maar de vraag of de tractor het lekker vindt.
dickt
@Interford
Deze verhouding kreeg ik ook mee van de handelaar waar ik mijn Farmall gekocht heb.
Doe je er dan ook nog loodvervanger bij?
Volvo--BM
@Interford Wat voor petroleum gebruikt u? Loopt de Ford er wel degelijk beter op dan benzine? Ik neem aan dat u de tractor slechts hobbymatig gebruikt? Wat zijn uw ervaringen/verschillen met benzine en zelf gemaakte petroleum. En is het de moeite waard om zelf te maken, ivm met prijsverschillen en behoud van de motor.
Volvo--BM
@dickt oke, loopt uw farmall ook op benzine/petroleum? Rijdt u veel op petroleum of merendeel op benzine?
dickt
@Volvo--BM
Ik rij ook altijd op benzine.
Maar ik wil graag een keer proefrijden op petroleum. Daarom zoek ik een goede verhouding.
Ik ben van plan om dan de benzinetank te vullen met het mengsel omdat die kleiner is en sneller leeggemaakt kan worden.
Als dat goed gaat, ga ik het andersom doen.
Volvo--BM
@dickt Dan ben ik zeer benieuwt wat het gaat worden. Ik ben namelijk zelf ook zoiets van plan.

U maakt zelf wel gebruik van een loodtoevoeging? Of laat u hem slechts op Euro 98 lopen?
dickt
@Volvo--BM
Ik tank vaak Euro 95 met loodvervanger of de Premium benzine of hoe dat per merk ook mag heten. Maar ik doe er altijd loodvervanger bij.
Zo'n busje kost 12 euro en je kunt er 250 liter mee vooruit.
Volvo--BM
@dickt Heeft u de artikelen van wimsumar ook gelezen? Wat denkt u daarover? Uit welk jaar is uw farmall?
dickt
@Volvo--BM
Ik heb een collega met een Farmall M uit 1949 en die rijdt al 12 jaar op benzine met loodvervanger. Hij zweert erbij en heeft tot nu toe nooit problemen gehad.
Ook is er een lid binnen onze vereniging van 84 jaar oud met een Massey Harris die hij nieuw gekocht heeft en hij gebruikt sinds de invoering van loodvrije benzine ook altijd loodvervanger.
Ik heb een Farmall BM uit 1951.
Wimsumar
Beste Volvo--BM:
Quote @Volvo--BM:
Uit het artikel begrijp ik dat men klachten heeft over klepslijtage door de lood toevoeging, maar dat het lood juist een beschermende laag op de kleppen aan brengt. Beetje dubbelop?

Dus eigenlijk heeft het toevoegen van lood niet zo veel nut? En kan ik maar beter Euro 98 tanken?

Lees het artikel nogmaals A.U.B..
Lood werd toegevoegd in de eerste plaats om een stabielere verbranding te krijgen. Als prettig neveneffect gaf het bescherming aan de kleppen/klepzittingen.

Deel 2: Heeft het voor jouw nut?
Waarschinlijk niet/nauwelijks. Vermoedelijk gebruik je de trekker hobbymatig waardoor de motor nooit "gevaarlijk" heet wordt voor klep(zitting)verbranding.
Daarnaast zal de motor niet meer de compressie hebben als in nieuwstaat, waardoor ook de verbranding minder heet verloopt.
En relativerend: Tank Euro-98 zonder loodvervangende middeltjes. De kleppen branden er immers zo maar 1-2-3 niet uit.

@ GD Tuning Garyp: Alcohol is er voor bedoelt de stukjes borrelnootjes tussen je tanden weg te spoelen. 😉
+1
Ik tank euro 98 in mijn benzine trekker .
Loopt hij een stuk beter op als met 95.
Prijsverschil is niet groot en dan komt er bij dat ik de trekker 3 keer per jaar tank dus dat is niet veel.
Goede resultaten hiermee
Interford
@dickt
verder voeg ik niets toe,hij loopt er goed op.
Interford
@Volvo--BM
hallo, de petroleum van esso (denk huisbrandpetroleum)
Bij de ford heb je een brandstoftank met 2(een grote en een kleine )compartiment.De kleine voor benzine(om de starten totdat de motor warm is) en de grote voor petroleum,voor als de motor warm is.
De ford heeft vergasplaten. bij een voldoende warme motor zet je dan de benzinekraan over op de petroleum.Ik heb zelf het idee dat bij een goed warme/hete motor de motor op benzine beroerder gaat lopen(benzine vergast dan denk ik te snel)en op petroleum juist wat rustiger (mooier).
gr Wim
Volvo--BM
@Wimsumar nogmaals bedankt voor de info!!
Volvo--BM
@Interford Dat klopt. Ik heb ook 2 tanken. Ik merk het inderdaad ook dat als hij warmer word dat hij wat onstuimiger gaat lopen op benzine. Vandaar mijn vragen.
Interford
@Volvo--BM hallo
wat voor een merk/type benzine/petr trekker heb je dan?
gr Wim
Interford
.
Interford
.
Interford
.
Interford
.
Volvo--BM
@Interford Ik heb een Volvo T-24 ut 1954. 4 cilinder benzine/petroleum.
Volvo--BM
@Wimsumar Bestaat er ook een dergelijke toevoeging voor een dieselmotor? (Een toevoeging voor verbetering van de smering.)
Wimsumar
Beste Volvo--BM:
Quote:
Een toevoeging voor verbetering van de smering.)

Er bestaan zeker toevoegmiddelen ter verbetering van de smering van een dieselbrandstofsysteem maar ook voor bijmenging van de motorolie.

Diesel brandstofsysteemprodukten: wynns.nl/index.php/nl/…

Diesel smeerolietoevoegmiddelen: wynns.nl/index.php/nl/…
+1
Trekker Petroleum maak je zo:

fofh.co.uk/tech/tvo.htm/

en.wikipedia.org/wiki/Tractor_vaporising_oil/

Zelf doe ik er nog een 500ml tweetakt olie erbij, op 25 liter complete mix.
Dat is er voor om de vluchtige bestandsdelen in de benzine te binden en de mix stabiel te houden.
Tevens minder roest in bepaalde onderdelen.
jan4072
Als wij onze MH44 op benzine rijden dan is er geen aanhalen aan. Voor 10 liter per uur is hij niet bang. Met petroleum is het verbruik veel lager maar let op: starten op benzine en pas als die heet is overzetten op petroleum en bij het wegzetten de petroleum kraan dicht en carburator leeg draaien. Dan kun je de volgende keer weer starten op benzine.
+1
roscho
Je geeft aan dat je de trekker alleen hobbymatig gebruikt. Het zal dus een poos duren voor je de tank leeg hebt en opnieuw moet tanken. Daarin zit het probleem. In bijna alle benzinesoorten zit tegenwoordig ethanol bijgemengd, 5 of 10%. Die ethanol is het probleem als benzine lang stilstaat.
Probeer dus benzine zonder ethanol te tanken. Hoe, dat kun je lezen op deze link: ad.nl/auto/…
Tank je toch benzine met ethanol, lees dan het volgende artikel eens:
botenwacht.nl/oude-benzine-vaak-een-oorzaak-van-pe…
De beschreven brandstoftoevoeging is trouwens van meerdere merken te koop.
Nog een andere manier om van je ethanol-benzine af te komen is om het af te tappen en in de auto op te stoken, zodat het eerder op is. De trekker vul je dan als je gaat rijden weer met nieuwe benzine. Ik geef toe: wel wat omslachtig en ook brandgevaarlijk als je steeds aan het gieten bent met benzine.
Clayson M80
Heb jaren geleden een artikel in CBTB krantje gelezen doe rustig een liter olie in een volle de tank nu diesel zo schaars is geworden
CBTB christelijke boeren en tuinders bond
lemken
Ik zou ten eerste euro 98 gebruiken hier zit 5% etahnol bij gemengd bij euro 95 is dat 10 %
ethanol heeft de eigenschap om vocht uit de lucht aan te trekken bezine niet te lang bewaren en in de winter eventueel bezine vervangen door houdbare brandstof bv aspen 4 takt
roscho
@lemken In een aantal "powerbenzines" zit helemaal geen ethanol: Shell V-Power, BP Excellium, .... Het heet wel E5 omdat het verplicht in een van de klassen ondergebracht moet worden.
Aspen, de "bewaarbenzine" is goed spul, maar ontzettend duur en soms lossen oudere slangen en filters er van op. Even oppassen dus.
Piet1960
@roscho Klopt, zit geen ethanol in en zijn 98 benzine's. En er zit een loodvervanger in, loopt alles wat lekkerder op. Ik gebruik zeker geen ethanol in oude benzine motoren.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!