Trekkerkenteken

Vragen die bij mij opkomen: die dag werken kunnen we die bij de minister declareren? Kost het bij een auto ook zo veel?

Deel dit topic

Reacties

deutzpower36
Niet zo huilen, jaren geluk gehad en nergens aan hoeven voldoen. Als die 300euro er niet meer aanzit kun je beter meteen stoppen.
rickrenault
Ik heb geen problemen met het kenteken wij hebben thuis alle machienes wel voor elkaar kwa verlichting gevaren driehoek enz als het rijbewijs maar op 16 jaar blijft
valmet6400power
@rickrenault

Rijbewijs voor 16 jarigen is niet meer van deze tijd, goed dat dat veranderd wordt 😄
rickrenault
@valmet6400power bij mijn weten is het nog tot julie 2015 zoals nu
valmet6400power
@rickrenault

Juli* inderdaad 😄
rickrenault
@valmet6400power dan heb ik nog geluk ben 23 januari 16 maar je hebt wel gelijk er rijden genoeg gevaren op de weg nou ben ik nog maar 15 en zit zelf ook weleens op de weg maar ik verwonder me er wel eens over hoe zommigen rijden ook auto s zijn soms levensgevaarlijk denken dat ze overal zo tussem of voor kunnen of nog stel even inhalen
valmet6400power
@rickrenault
Oja maar dat maakt niks uit of je 16 bent en met 50 ton 65 rijdt of dat je als 18 jarige met 70 door de bebouwde kom gaat je wordt alleen geacht dat niet te doen maar de asocialen blijven toch. Gemiddeld gezien zullen 16 jarigen ook prima trekker kunnen rijden alleen is de verhouding een beetje scheef waarmee je dam de weg op mag
rickrenault
@valmet6400power ja dat klopt het zijn wel grote combinaties maar volgensmij komen de meeste ongeluken omdat mensen altijd haast hebben en niet op een klein wegetje even aan de kant gaan als er een grote trekker aan komt al geld dit niet voor iedereen de meeste mensen van het plateland zegmaar houden wel rekening met elkaar
Loeideutz
@deutzpower36 Het kenteken houdt, kort door de bocht, niet meer in als het noteren van wat gegevens en een metalen plaat op je voertuig schroeven. Dit heeft niets met onderhoudstoestand van je voertuig of zo te maken. Volgens mij kost het kenteken van een auto maar een paar tientjes, waarom moet het dan duurder zijn voor een landbouwvoertuig? Daarbij staat in het artikel dat het ook nog een dag werk kost, wat moet ik dan allemaal doen?
ADB996
@Loeideutzhet gaat hier misschien niet alleen om de trekker, maar moet de wagens ook worden voor zien van een tentekens. dan word die grap al wat duurder 😉
Loeideutz
@ADB996 Als we alle aanhangers op het bedrijf van kenteken moeten gaan voorzien, dan komen we er niet met 300€. En al helemaal niet met een dag werk. Denk aan getrokken schudders, harken, rooiers, alle platte wagens die je hebt. Ga maar eens tellen in de schuur, je schrikt ervan hoeveel aanhangers dat je hebt.
Fast Eddy
Als je een auto op kenteken krijgt betaal je meer als 3 tientjes.
erik9831
@Loeideutz Een duplicaat van een nummerplaat kost ongeveer een 20€.

Hier in België moeten we er eigenlijk ook nog rekening mee houden, als je een kar trekt, deze dezelfde nummerplaat moet hebben als de trekker die hem trekt. Dus je zou ook nog eens altijd de nummerplaten moeten wisselen als je hem aan een andere trekker wil hangen.
mike_v
Kenteken plaatsen op een (tot dan) niet ingeschreven voertuig zal wat meer kosten dan een nieuw kenteken op een personenwagen, vrachtwagen, ... . De trekker zal letterlijk ingeschreven moet worden (merk, type, ...). Bij de wagen is dat allemaal al gebeurt bij de eerste inschrijving/verkoop/...

Quote @erik9831:
... een kar trekt, deze dezelfde nummerplaat ...

Niet altijd hé Erik. Er zijn genoeg bedrijven met ingeschreven wagens (Q-platen?). Die zijn niet dezelfde als het trekkend voertuig. Weet nu wel niet hoe het daarmee zit na invoering van het G-kenteken?
erik9831
@mike_v Tja dat is inderdaad ook zoiets ... die Q-nummerplaten.

We houden het daar op Belgische wetgeving 😃

Maar ik weet men neef, die heeft rode G-nummerplaten op zijn karren en die moet regelmatig wisselen. Zijn die Q-nummerplaten niet eerder voor niet landbouw bedrijven ?

Er zit ook nog ergens een verschil op hoe ze ingeschreven staan, snelvervoer of traagvervoer.
Boemrang
Quote @erik9831:
Er zit ook nog ergens een verschil op hoe ze ingeschreven staan, snelvervoer of traagvervoer.

Alee hé, dat is alleen in België mogelijk gemaakt... 😃 😃
mike_v
Quote @erik9831:
... landbouw bedrijven

Ik denk dat iedereen ze kan aanvragen. Een gewone aanhangwagen achter de auto, kan je ook inschrijven voor een Q-plaat. Echter ken ik niet meteen een landbouwer die zijn wagens ingeschreven heeft. Een landbouwbedrijf heeft (meestal) 1 à 2 trekkers en gebruiken altijd dezelfde trekker, voor hetzelfde werk. Dan moet je niet steeds de platen te wisselen. Bij een loonbedrijf is dat wel eens anders.
Loeideutz
@mike_v In Nederland, in tegenstelling tot in België, krijgt een auto bij de eerste inschrijving een kenteken voor het (Nederlandse) leven. Waarom is die eerste inschrijving bij een auto stukken goedkoper dan bij een tractor?
MaxxuM4ever
@Loeideutz Ik denk dat je type goedkeuring en goedkeuring van een nieuw type door elkaar haalt. Als je een auto op kenteken wilt zetten die al type goedkeuring heeft is dat inderdaad niet zo moeilijk en niet zo duur maar als je een nieuw type op de Nederlandse weg wil krijgen kost dat beduidend meer tijd en geld.

Als er voor de trekkers verder geen technische keuring aan vast komt te hangen zal het een kwestie van framenummer overschrijven zijn en kenteken aanvragen net als een paar jaar geleden met de brommer.

En een boer rekent zijn eigen uren toch al niet dus die ene dag hoef je ook niet te declareren toch 😉.
casejxu
Ook een apk voor landbouw machines zie ik wel wat in... rijden zat voertuigen welke niet aan de eisen voldoen.... en als je de machines kwa verlichting en veiligheid keurig onderhoud hoeft dit niet veel te kosten. wel zal het een stuk veiliger worden op de weg
erik9831
@mike_v een persoon met aanhangwagen die meer dan 750kg totaal gewicht wil trekken heeft een BE nodig (algemeen gekend) en op de aanhanger moet dan inderdaad een Q-nummerplaat gehangen worden.

Maar ik weet, er zijn bedrijfen die nieuwe aanhangers verkopen voor achter een tractor, waar inderdaad wel bij vermeld word, kan ingeschreven worden op Q-platen. Wat het verschil is, is mij ook compleet ongekend 😄
Loeideutz
@MaxxuM4ever ik denk dat je daar juist het probleem aandraagt. Een typegoedkeuring moet door de fabrikant of importeur verzorgd worden. Daar hoef jij als gebruiker of koper niks extra voor te betalen, dat zit bij de prijs in begrepen. Als wij dadelijk voor elk voertuig dat we hebben een typegoedkeuring moeten aanvragen, dan komen we er niet met 300€. En wat betreft het voor niks werken, als een ander mij vraagt om werkt e verrichten dan wil daar toch wat voor terug zien. Een dag werken voor de overheid omdat er zonodig een kenteken op moet, vind ik verloren tijd.
tjerk-koetje
Quote @rickrenault:
dan heb ik nog geluk ben 23 januari 16 maar je hebt wel gelijk er rijden genoeg gevaren op de weg nou ben ik nog maar 15 en zit zelf ook weleens op de weg

eigenlijk vind ik dit raar

jij verwondert je er over dat er mensen zijn dioe roekeloos rijden, maar zelf heb je geen rbw, geen verzekering en mag je wettelijk niet op de trekker rijden....... ik vraag me af waarom je dat wel verandwoord vind
MASSEY-MOOI
Je kunt zeggen wat je wlt maar (let op) (meestal) zijn ze op de weg zonder rijbewijs voorzichtiger als met omdat ze dan denken : Het mag nu toch wandt ik heb rijbewijs
rickrenault
@tjerk-koetje dat is ook niet verantwoord maarja volgensmij doet iedereen weleens dingen die niet mogen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
5