Hoi,
De tractor remde slecht en de handrem deed het al tijden niet meer. Na tevergeefs stellen toch maar nieuwe remblokken en een handrem revisieset gekocht. Ik ga morgen de blokken klinken met een zelf gefabriceerde drijver.
Nou viel het mij in eerste instantie bij het stellen (nu de nog oude blokken) op, dat nadat ik
1 - de remmen had gesteld (de trommel sleept nu net niet tegen de voering)
2 - de speling uit de stangen had gehaald
Dat bij het trappen op de rem, de handrem omhoog komt. Snap er niks van. Is er iets van een volgorde waarin ik de remmen moet stellen ofzo? Zie ik iets over het hoofd? Of eerst de nieuwe blokken erop zetten en dan gewoon nog eens proberen?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ook even kijken of de gaffeltjes in het stangenstelsel van de handrem en voetrem wel goed vrij kunnen bewegen (de as waar de gaffel op zit kan bij sommigen vrij naar binnen uitwijken, "vrijlopen"). Ook zit er op de handrem-as die onder de achterbrug door loopt een vetnippel. Je vind dit stangenstelsel net voor de achteras, en onder de achterbrug door.
Mijn tip is om, als je stalen klinknagels gebruikt voor de remvoeringen, wel voorzichtig te zijn met het klinken, je slaat een voering zo kapot als de klinknagel te strak komt te zitten. Beter zijn koperen klinknagels, deze kun je beter doseren.
Ik heb ook al eens het advies gekregen om met stalen klinknagels te werken, maar heb hier zelf geen ervaring mee.
Intussen heb ik toch ook maar de remvoeringen (laten) vervangen. Jammer genoeg waren de bestelde voeringen niet passen, dus ik heb nieuwe remvoeringen erop laten lijmen bij een autozaak. De oude waren er ook wel aan toe.
Dat heb je denk ik goed opgelost zo!
Heb er een klein filmpje van gemaakt. Enig wat er aan de hand is?
De handrem werkt nu alleen op het rechterwiel?
Hij werkt op beide wielen. Maar het probleem wordt veroorzaakt door het rechterwiel.
Wat is het probleem dan?
Ik meende in het filmpje te zien dat met het aantrekken van de handrem de linkerrem niet/onvoldoende mee wordt aangespannen.
Heb de tractor al tien jaar, maar altijd zonder handrem gezeten en daar probeer ik nu verandering in te krijgen
ps. Vorige post verkeerde rechts genoemd ....
Oooohw, maar dat heeft Jammermaarhelaas in een bovenstaande reactie toch al al uitgelegd(?).
De holle as van de handrem zit dan wat te stram om de remas.
Wat ik dus niet snap, is dat bij het minste of geringste indrukken van het pedaal, hij meteen al de handrem meeneemt. Of kan ik de holle as ook stellen?
Misschien te goed in het vet waardoor de assen aan elkaar vast kleven.
Nee, dat kan niet de bedoeling zijn.
Ontbreekt er misschien nog een veer die de handremhendel onderin moet houden?
Ik zal morgen eens even kijken bij onze 2600.
Aan de hand van het filmpje blijkt het huis van de aanslagbout van de linkervoetrem-hevel, de hevel van de handrem mee te nemen. Dus als je de handremhendel aantrekt met de hand, is alles in orde (ruimte tussen hevels wordt groter). Trap je de linkerrem in, dan neemt ie de handrem mee.
Wanneer je de klembout van de linkervoetrem-hevel kunt lossen en de hevel wat verder teruggedraaid op de as weer kunt vastklemmen (dus de speling tussen de delen die elkaar nu raken van de voetrem en handrem groter maken), dan kon je probleem weleens opgelost zijn (of dit kan weet ik niet, misschien valt ie in een uitsparing en is dus niet te verzetten).
Hierna even de aanslagbout van de voetremhevel en de voetremstang opnieuw afstellen.
Dit klinkt wel heel logisch! Ga ik vandaag eens even naar kijken
Omdat ik alle speling, gaffeltjes en stangen gangbaar had gemaakt, was ik gaan denken dat ik ergens iets teveel gesteld had. En dat misschien daardoor de boel niet goed meer werkte. Maar als ik inderdaad de linkervoetrem-hevel kan lossen en stellen ...... zou dat super zijn.
Gaat de handrem dan nu gedwongen mee omhoog bij het intrappen van de (linker)rempedaal?
Dat had je er in het filmpje wel even bij kunnen vertellen. ( Nu zat ik achter de gordijnen bij het horen van de 'klikjes'. Ik dacht dat er op me geschoten werd)
Heb het hier nog even nagekeken, de oorzaak die op het filmpje te zien is, is de veroorzaker.
Maar dit betekent dus dat de afstand tussen voetremhevel en de handremhevel te klein is.... en dat ik deze zou moeten kunnen stellen?
Mijn idee was om de hevel van de linkerrem, die met een bout om de linker remas geklemd zit, te lossen, en dan die hevel iets tegen de klok in te verdraaien op de remas (als het ware iets terug zetten), zodat hij de handremhevel niet meer raakt bij het remmen met de voetrem. Zo is het bij mij namelijk ook.
Lukt dit niet, dan is het verplaatsen van de tandheugel van de handremhendel misschien een optie. Wanneer je deze 1,5 cm naar buiten, dus in de richting van het achterwiel zet, dan wordt de hevel van de handrem waarschijnlijk niet meer geraakt/meegenomen door de voetremhevel omdat de hele handremhendel met hevel en al mee naar buiten gaan.
Ook zou het iets verderop naar achteren op de radius zetten van de tandheugel een optie kunnen zijn, zodat de handremhendel in de "vrij" stand al iets hoger staat, en niet meegenomen wordt door de voetrem. Omdat de tandheugel verzet is naar achteren blijft de slag van de hendel even groot.
Ook kun je eventueel een buisklem tussen de beide hevels, om de remas, klemmen als afstandshouder. Het zijn maar ideeën, misschien heb je er iets aan.
Klinkt als een superplan. Zeker als ik zo hoor, dat jij die ruimte ook hebt tussen de hevels! Daar ga ik eerst maar eens mee aan de slag. Super! En ik hou je natuurlijk op de hoogte
Ik heb de voetremhevel aan de remas gangbaar kunnen krijgen, maar deze kon uiteindelijk maar een heel klein beetje tegen de klok ingedraaid worden. Er lijkt iets van een uitsparing te zitten, die ervoor zorgt dat ik de hevel niet een heel stuk verdraaien.
Maar jammer genoeg was de ruimte die ik hiermee kreeg tussen de hevels, niet genoeg om het probleem op te lossen. Binnenkort maar eens verder puzzelen.