Illustratie van:

Ford 3000 - Remmen stellen

Hoi,
De tractor remde slecht en de handrem deed het al tijden niet meer. Na tevergeefs stellen toch maar nieuwe remblokken en een handrem revisieset gekocht. Ik ga morgen de blokken klinken met een zelf gefabriceerde drijver.

Nou viel het mij in eerste instantie bij het stellen (nu de nog oude blokken) op, dat nadat ik
1 - de remmen had gesteld (de trommel sleept nu net niet tegen de voering)
2 - de speling uit de stangen had gehaald

Dat bij het trappen op de rem, de handrem omhoog komt. Snap er niks van. Is er iets van een volgorde waarin ik de remmen moet stellen ofzo? Zie ik iets over het hoofd? Of eerst de nieuwe blokken erop zetten en dan gewoon nog eens proberen?

Deel dit topic

Reacties

jasper01
Nog steeds aan het hobbyen met je 3000
PieterQu
Zekers! Hefdeksel, zit er intussen weer op! Op naar het volgende klusje 😄
jasper01
Zal het volgen heb weer nachtdienst
PieterQu
Oke dan! Werk ze!
jammermaarhelaas
De handremhendel draait om de linker remas, misschien zit deze vast om de remas en gaat zodoende meedraaien. Er hoort een vetnippel op te zitten.
Ook even kijken of de gaffeltjes in het stangenstelsel van de handrem en voetrem wel goed vrij kunnen bewegen (de as waar de gaffel op zit kan bij sommigen vrij naar binnen uitwijken, "vrijlopen"). Ook zit er op de handrem-as die onder de achterbrug door loopt een vetnippel. Je vind dit stangenstelsel net voor de achteras, en onder de achterbrug door.

Mijn tip is om, als je stalen klinknagels gebruikt voor de remvoeringen, wel voorzichtig te zijn met het klinken, je slaat een voering zo kapot als de klinknagel te strak komt te zitten. Beter zijn koperen klinknagels, deze kun je beter doseren.
Ik heb ook al eens het advies gekregen om met stalen klinknagels te werken, maar heb hier zelf geen ervaring mee.
PieterQu
@jammermaarhelaas Heeft even geduurd, maar ik ben eraan toe gekomen. Maar alles lijkt naar behoren te werken. Tenminste, de stangen en vrijlopen zijn gangbaar. De handremhandel draait om de remas en is nu ook gesmeerd. Ik zal nog even een foto maken, waar het mis lijkt te gaan.

Intussen heb ik toch ook maar de remvoeringen (laten) vervangen. Jammer genoeg waren de bestelde voeringen niet passen, dus ik heb nieuwe remvoeringen erop laten lijmen bij een autozaak. De oude waren er ook wel aan toe.
PieterQu
Dit is de nieuwe voering geworden 😄
jammermaarhelaas
@PieterQu

Dat heb je denk ik goed opgelost zo!
PieterQu
@jammermaarhelaas Kost wat, maar je ook wat. Heb vandaag de boel gemonteerd, en hij remt nu heel behoorlijk! Nu nog de handrem, dat blijft een beetje wazig probleem.

Heb er een klein filmpje van gemaakt. Enig wat er aan de hand is?

Wimsumar
Beste PieterQU:
Quote @PieterQu:
Enig IDEE wat er aan de hand is?

De handrem werkt nu alleen op het rechterwiel?
PieterQu
@Wimsumar Heb net nog even voor de zekerheid gecheckt.... 😄
Hij werkt op beide wielen. Maar het probleem wordt veroorzaakt door het rechterwiel.
Wimsumar
Beste PieterQU.
Quote @PieterQu:
Hij werkt op beide wielen

Wat is het probleem dan?
Ik meende in het filmpje te zien dat met het aantrekken van de handrem de linkerrem niet/onvoldoende mee wordt aangespannen.
PieterQu
@WimsumarTis precies omgekeerd. De tractor komt op de handrem te staan als ik de linker voetrem bedien. Met links bedoel ik dan als ik erop zit.... 😄 Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Heb de tractor al tien jaar, maar altijd zonder handrem gezeten en daar probeer ik nu verandering in te krijgen

ps. Vorige post verkeerde rechts genoemd ....
Wimsumar
Beste PieterQU:
Quote @PieterQu:
De tractor komt op de handrem te staan als ik de linker voetrem bedien.

Oooohw, maar dat heeft Jammermaarhelaas in een bovenstaande reactie toch al al uitgelegd(?).
De holle as van de handrem zit dan wat te stram om de remas.
PieterQu
@Wimsumar Volgens mij kom ik er daar niet mee uit. Ik heb de boel nagekeken en alles is mooi gangbaar. Ik heb de boel goed in het vet zitten en de holle as kan vrij zonder wrijving bewegen over de remas.

Wat ik dus niet snap, is dat bij het minste of geringste indrukken van het pedaal, hij meteen al de handrem meeneemt. Of kan ik de holle as ook stellen?
Wimsumar
Beste PieterQU:
Quote @PieterQu:
goed in het vet

Misschien te goed in het vet waardoor de assen aan elkaar vast kleven.
PieterQu
@Wimsumar Zo erg is het ook niet 😄 Maar hoort het zo te zijn als in het filmpje....., dat als het voetpedaal een beetje ingedrukt wordt meteen de handrem omhoog gedrukt wordt?
Wimsumar
Beste PieterQU:
Quote @PieterQu:
dat als het voetpedaal een beetje ingedrukt wordt meteen de handrem omhoog gedrukt wordt?

Nee, dat kan niet de bedoeling zijn.
Ontbreekt er misschien nog een veer die de handremhendel onderin moet houden?
jammermaarhelaas
@PieterQu

Ik zal morgen eens even kijken bij onze 2600.

Aan de hand van het filmpje blijkt het huis van de aanslagbout van de linkervoetrem-hevel, de hevel van de handrem mee te nemen. Dus als je de handremhendel aantrekt met de hand, is alles in orde (ruimte tussen hevels wordt groter). Trap je de linkerrem in, dan neemt ie de handrem mee.

Wanneer je de klembout van de linkervoetrem-hevel kunt lossen en de hevel wat verder teruggedraaid op de as weer kunt vastklemmen (dus de speling tussen de delen die elkaar nu raken van de voetrem en handrem groter maken), dan kon je probleem weleens opgelost zijn (of dit kan weet ik niet, misschien valt ie in een uitsparing en is dus niet te verzetten).
Hierna even de aanslagbout van de voetremhevel en de voetremstang opnieuw afstellen.
PieterQu
Quote @jammermaarhelaas:
(dus de speling tussen de delen die elkaar nu raken van de voetrem en handrem groter maken), dan kon je probleem weleens opgelost zijn (of dit kan weet ik niet, misschien valt ie in een uitsparing en is dus niet te verzetten).

Dit klinkt wel heel logisch! Ga ik vandaag eens even naar kijken 😄

Omdat ik alle speling, gaffeltjes en stangen gangbaar had gemaakt, was ik gaan denken dat ik ergens iets teveel gesteld had. En dat misschien daardoor de boel niet goed meer werkte. Maar als ik inderdaad de linkervoetrem-hevel kan lossen en stellen ...... zou dat super zijn.
Wimsumar
Beste PieterQU:
Quote @PieterQu:
als ik inderdaad de linkervoetrem-hevel kan lossen en stellen

Gaat de handrem dan nu gedwongen mee omhoog bij het intrappen van de (linker)rempedaal?
PieterQu
Wimsumar
Beste PieterQU:
Quote @PieterQu:
Jep!

Dat had je er in het filmpje wel even bij kunnen vertellen. ( Nu zat ik achter de gordijnen bij het horen van de 'klikjes'. Ik dacht dat er op me geschoten werd) 😄
jammermaarhelaas
@PieterQu

Heb het hier nog even nagekeken, de oorzaak die op het filmpje te zien is, is de veroorzaker.
PieterQu
@Wimsumar Sorrieee.... voor de losse flodders
PieterQu
@jammermaarhelaas Oke! Bedankt voor het nakijken... dat als eerste natuurlijk.

Maar dit betekent dus dat de afstand tussen voetremhevel en de handremhevel te klein is.... en dat ik deze zou moeten kunnen stellen?
jammermaarhelaas
@PieterQu

Mijn idee was om de hevel van de linkerrem, die met een bout om de linker remas geklemd zit, te lossen, en dan die hevel iets tegen de klok in te verdraaien op de remas (als het ware iets terug zetten), zodat hij de handremhevel niet meer raakt bij het remmen met de voetrem. Zo is het bij mij namelijk ook.

Lukt dit niet, dan is het verplaatsen van de tandheugel van de handremhendel misschien een optie. Wanneer je deze 1,5 cm naar buiten, dus in de richting van het achterwiel zet, dan wordt de hevel van de handrem waarschijnlijk niet meer geraakt/meegenomen door de voetremhevel omdat de hele handremhendel met hevel en al mee naar buiten gaan.
Ook zou het iets verderop naar achteren op de radius zetten van de tandheugel een optie kunnen zijn, zodat de handremhendel in de "vrij" stand al iets hoger staat, en niet meegenomen wordt door de voetrem. Omdat de tandheugel verzet is naar achteren blijft de slag van de hendel even groot.
Ook kun je eventueel een buisklem tussen de beide hevels, om de remas, klemmen als afstandshouder. Het zijn maar ideeën, misschien heb je er iets aan.
PieterQu
Quote @jammermaarhelaas:
Mijn idee was om de hevel van de linkerrem, die met een bout om de linker remas geklemd zit, te lossen, en dan die hevel iets tegen de klok in te verdraaien

Klinkt als een superplan. Zeker als ik zo hoor, dat jij die ruimte ook hebt tussen de hevels! Daar ga ik eerst maar eens mee aan de slag. Super! En ik hou je natuurlijk op de hoogte 😄
PieterQu
Quote @jammermaarhelaas:
Mijn idee was om de hevel van de linkerrem, die met een bout om de linker remas geklemd zit, te lossen, en dan die hevel iets tegen de klok in te verdraaien op de remas

Ik heb de voetremhevel aan de remas gangbaar kunnen krijgen, maar deze kon uiteindelijk maar een heel klein beetje tegen de klok ingedraaid worden. Er lijkt iets van een uitsparing te zitten, die ervoor zorgt dat ik de hevel niet een heel stuk verdraaien.

Maar jammer genoeg was de ruimte die ik hiermee kreeg tussen de hevels, niet genoeg om het probleem op te lossen. Binnenkort maar eens verder puzzelen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
18