Illustratie van:

Fordson Dexta - Start pobleem ontluchten heeft niet geholpen

Van de een op andere dag start de tractor niet meer.
Een jaar geleden een startonderbreker ingebouwd omdat de dynamo niet goed meer functioneerde en ik zou de accu minder snel leeg trok.Nadat ik 3 maanden geleden het gras had gemaaid met de bloter had ik tractor even stil gezet en is er kortsluiting ontstaan omdat waarschijnlijk de accu was verschoven en tegen het chassis kortsluiting heeft gemaakt.
Als gevolg daarvan is de accu gesmolten en heb ik de deze moeten vervangen en heb wederom een nieuwe startonderbreker moeten inbouwen. Daarna heb ik de tractor weer kunnen starten en heb ik met Fordson gewoon weer gereden.
Tot een maand geleden dat de Fordson niet meer wilde starten. Ik heb daarna advies gevraagd aan de buurman Jo die vertelde me al kijkende naar de tractor dat het membraam waarschijnlijk was gescheurd omdat hij bij het oppompen te weinig druk voelde. Ook zat een van de ontluchtingsschroeven op de dieselfilter los. Van deze schroef heb ik van dat witte c.v. tape verwijderd en weer voorzichtig aangedraaid. Daarna leidingen en brandstoffilter goed kunnen ontluchten en weer geprobeerd te starten. Helaas geen resultaat. Ook wederom geen zwarte rook uit de uitlaat. Omdat ik dacht dat er wellicht een verstopping zat in de tank of een van de brandstof leidingen ben ik deze allemaal gaan nalopen helaas geen verstopping gevonden. Membraan gecheckt beetje schoongemaakt maar geen scheurtje te zien. Wel heb ik gezien dat de kickstart brandstofleiding die vanaf de benzinekraan rechtsreeks naar de voorverbranding kamer loopt waar ook de gloeikop in zit niet was aangesloten. Deze ga ik weer aansluiten. Ook de gloeikop functioneert prima. Hoe kom ik erachter of de dieselpomp goed functioneert? Heeft iemand suggesties wat ik nog zou kunnen checken of hoe ik het startprobleem kan oplossen?
Woon in de buurt van Zwolle misschien dat iemand kan helpen tegen een kleine vergoeding?

Deel dit topic

Reacties

oldtimergek
Ik zou als ik jou was de leiding van de dieselkraan naar inlaat spruitstuk niet weer aansluiten. Als kraan doorlaat wat vaak het geval is dan loopt jou motor helemaal vol diesel. Dit gebeurt vaak en zou het risico niet willen lopen. Heb je tijdens starten ook de leiding naar de verstuiver goed ontlucht. Daar moet goed brandstof uitkomen. En brandstof pomp zelf ook goed ontlucht.
paulusmahandel
Ik denk dat je opvoerpomp versleten is.
fordsondexta200
Verstuivers los en dan proberen te starten kijken of er diesel uit komt.
Wimsumar
Beste FordsonDexta200:
Quote @fordsondexta200:
Verstuivers los

Je bedoelt de verstuiverleidingen.
Sanderford
@oldtimergek ik heb om te voorkomen dat de kraan doorlaat naar mijn blok er een kraantje tussen gezet dit werkt al jaren uitstekend. Bij t starten kraantje open kun je toch diesel inspuiten daarna kraantje meteen weer dicht
fordsondexta200
@Wimsumar
Ja haha sorry bedoel ik te snel getypt.
Kardolus
Ben nu alle leidingen aan het checken dan draai ik ze weer vast. Hier en daar zat van dat witte CV tape doe ik er ook maar weer omheen.

Dan stap voor stap kijken. Ook kijken of de opvoerpomp zijn werk goed doet (of klepjes werken en membraan goed pompt) Anders een nieuwe kopen 50 euro. En daarna dan kijken bij de verstuivers (kwartsslag draaien) of er diesel uitkomt bij het starten.
De leiding naar de opvoerpomp kan ik toch tijdelijk aansluiten om hulp te geven bij de 1e keer starten?
Ik hou jullie op de hoogte. Anders wellicht een keer hulp vragen woon in de buurt van Heino.
Wimsumar
Beste Kardolus:
Quote @Kardolus:
of er diesel uitkomt

Kortgeleden hadden we in dit theater ook een geval van brandstofverwisseling. De trekker van betreffende persoon wilde ook zeer raadselachtig niet starten: hij had benzine getankt!
Dus: weet je zeker dat er de goede brandstof in jouw Dexta zit?
paulusmahandel
Zit er van die witte troeptape tissen je verstuiverleidingen?
Het kan zijn dat het naar binnen is gegaan in de verstuivers.
Dan krijg je hem nooit weer aan zonder de verstuivers uitelkaar te halen
ford5000
@Kardolus Alle zaken die je al nagelopen hebt, en nog van plan bent na te lopen zijn goed, maar laat aub die Teflontape(wat jij CV tape noemt) achterwege en haal het ook overal waar het tussen zit weg.
Dat spul hoort niet in een brandstofsysteem.
Er is zelfs zulk tape van discutabele kwaliteit dat niet eens oliebestendig is, en dus de neiging heeft op te willen lossen als het met diesel of benzine in aanraking komt.
Het zou me, zoals @paulusmahandel ook al benoemd niet eens verwonderen dat een stukje van die troep zich ergens binnen in het systeem genesteld heeft en nu dus de boel verstopt.
De enige deugdelijke afdichtingen in een brandstofsysteem zijn gemaakt van koper, kurk, rubber, of kunststof.
Tape, van welke soort dan ook, hoort er niet in thuis.
lutje-ford
Komt er brandstof bij de verstuivers als je de leiding die op de verstuivers zit los draait en je start de motor komt daar dan ook brandstof uit zo niet dan moetje ook controleren of de stopknop om de motor uit te schakelen niet blijft hangen dan komt er ook geen brandstof bij de verstuivers.
Kardolus
Starten en lopen. Had sinds augustus 2014 de trekker niet meer kunnen starten. Nadat ik alle leidingen, dieselfilter, dieselslangetje, opvoerpompje,dieseltank en accu heb schoongemaakt dan wel vervangen startte de Fordson nog niet. Ik had zelfs het idee dat de dieselpomp waar zo´n 180 bar doorheen gaat stuk was. Gelukkig heb ik in de tussentijd de trekker van mijn buurman Hans kunnen lenen, want een andere trekker zou gauw 2500,- kosten. Vandaag kwam Erik J., de monteur met trekker- ambulance voorrijden. Toch ging hij eerst kijken naar de dieseltoevoer. Tot mijn verbazing draaide hij een ontluchter los op de dieselpomp zelf. Wist niet dat daar een ontluchter zat heeft volgens mij niemand gemeld. Na ook de leidingen bij de verstuivers - max. 2 tegelijk - te hebben opengedraaid- en weer dicht. Kwam er na zeven keer starten weer leven in de Fordson Dexta. Heb Erik J. een fooitje gegeven. Was heel erg blij dat ik weer kan zeggen Fordson .... starten en lopen. Echt een super spannend avontuur geweest.

Groet Arwin Kardolus.
Kardolus
O ja iedereen bedank voor de hulp. Hopelijk hebben jullie ook iets aan de feedback.
Wimsumar
Beste Kardolus:
Quote @Kardolus:
Wist niet dat daar een ontluchter zat heeft volgens mij niemand gemeld. Na ook de leidingen bij de verstuivers - max. 2 tegelijk - te hebben opengedraaid- en weer dicht. Kwam er na zeven keer starten weer leven in de Fordson Dexta.

Dat is in de topicreacties ook zo bedoelt uit te voeren.

Desondanks:

Dexta gebruikersinstructieboek:

Klik: lutje-ford.nl/

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
14
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
14