Ford TW 35 - Trekker verzwaren tot 20 ton

Ha,

Mag een TW 35 het hebben om hem te verzwaren tot een gewicht van over de 20 ton, het is de bedoeling om er dumpers mee te gaan slepen die een geladen gewicht hebben van 120 ton. Jullie zullen nu zeggen dat is onzin, maar het is niet hier, het is voor een project in de afrikaanse rimboe.

Graag een mening of de trekker dit vol kan houden, voor zeker een jaar of 8?

Groeten Jan Bos

Ps: als het zover is stuur ik enkele foto's in.
533A

Reacties

PatrickNH
Ik denk dat er dan bijna 12 ton bij zou moeten das wel een hoop
3130ls
Denk dat de koppeling het nog geen jaar uithoud
533A
Welke oudere degelijke trekker is hier beter geschikt voor dan? Hou er even rekening mee, dat het wel een export merk moet zijn, waar er daar ook onderdelen van aanwezig zijn. Zoals Ford, MF, Fiat ?
ljdekker
Ik denk dat je voor het trekken van zulke gewichten beter een kniktrekker kunt kopen. Die is van zichzelf al een stuk zwaarder.
afbrekerke
De koppeling gaat het errste sneuvelen vrees ik, maar voor te verzwaren kan je beginnen met dikwandige banden te monteren vol water, wielgewichten en wat ik meermaals al heb gehoord is 2 metalen pijpen van 20cm doirsnee obder de trekker vol met lood dat zal al aardig verzwaren en dan nog front gewichten natuurlijk dan kom je rond de 17ton uit schat ik
johan6640
Dit zal moeilijk worden denk dat de trekker wel 12 er bij kan hebben kwa gewicht. maar om 120 ton te trekken dat is wel heel veel.
walker1
Quote @ljdekker:
Ik denk dat je voor het trekken van zulke gewichten beter een kniktrekker kunt kopen. Die is van zichzelf al een stuk zwaarder.

Dat was mijn gedachte ook, of knikdumpers. Een TW35 is een beresterke trekker, maar toch niet gemaakt om er dumpers van 120 ton mee te trekken.
dombras
Misschien een ford fw 60 kopen deze weegt van zichzelf al 15 ton dan vol met water de banden ben je een heel eind
GROENEDEERE
Een tw 35 is wel een echte sleurtrekker maar 8 jaar 120 ton te trekken gaat ie niet redden. Koppeling rook je op. Steekasjes vinden t niet fijn. Waarom geen knik trekker?
Kirovets. Maar die zijn ook grotendeels allemasl versleten
ljdekker
Net wat gezegd wordt, wielgewichten en water in de banden. Anders komt al dat gewicht op je fusees en achteras.
koenjohndeere
@PascalStruijs4440 idd kirovets dr voor
533A
@GROENEDEERE Wanneer die het 5 jaar volhoudt zijn we ook tevreden. Waarom in eerste instantie geen kniktrekker? het bedrijf daar heeft nu een 15 tal TW 35's draaien, allemaal oudjes van hier. Het is dus veel gemakkelijker om zo'n machine daar voor te gaan gebruiken, i.v.m onderdelen voorziening etc. En wanneer er een kapot is, kun je relatief gouw alles overbouwen naar een andere TW
walker1
Mij lijkt dit geschikter: cat.com/en_US/products/…

Oke, dit is een nieuwe en vast te duur, maar Ritchie Bros heeft dergelijke dumptrucks ook regelmatig gebruikt te koop.
valmet6400power
@533A

Is het gewoon op een harde ondergrond en niet plankgas?
valmet 605
@533A een CAMECO? knikker die komen uit Afrika.
Een tw mishandelen? kweet niet zoek stel gewichten van een atlas kraan.
GROENEDEERE
Ok duidelijk. Ik zou de trekker vooral verzwaren dmv wielgewichten water in de banden. Heeft ie dubbel lucht?
walker1
Quote @valmet6400power:
Is het gewoon op een harde ondergrond en niet plankgas?

Goede vraag! Jammer dat hier bij veel topics maar de helft verteld wordt. Wil je goed advies, geef dan ook zoveel mogelijk informatie. Wel of geen harde ondergrond, snelheden, afstanden. Er staat alleen bij Afrikaanse rimboe, dan ga ik er niet van uit dat een asfaltweg ligt 😄
+1
533A
Voor de duidelijkheid, het gaat hier om slepen van dumpers over een verharde puinbaan. Met hoogte verschillen tot 5 meter, over een afstand van 50 km. Ofwel de trekker zal een afstand van 50 km heen af moeten leggen en 50 km terug. En dan weer de volgende lading. Zelf verwacht ik 2 a 3 ladingen per dag weg te kunnen gaan brengen. De maximale snelheid van de trekker ligt vol bij 20 km/h ledig hoop ik toch 35 te kunnen halen.

Er is nog niks aanwezig kwa dubbelmontering enz. de trekkers staan allemaal op hun standaart banden van dit type. Het is de bedoeling eerst eentje klaar te maken voor dit werk. En wanneer er wat kapot is, wat niet binnen een dag weer klaar is. een andere tw klaar te maken voor het werk. Zodat het transport door kan gaan.

Die 120 ton is wel max wat vervoert gaat worden, denk dat er gemiddeld max 80 ton aan komt te hangen. Het gaat hier om bomen, granen, mais, grond en bonen wat getransporteerd moet worden.
valmet6400power
@533A

Okee dus 120 ton stuitte mensen misschien tegen de borst, 80-90 ton moet wel lukken, misschien geen 8 jaar maar dat merk je vanzelf naturlijk. Omdat je niet vol gas gaat is het misschien met "maar" 18 ton zware TW ook genoeg? Zo lang het droog is gaat een bult!
valmet6400power
@walker1

Nouja op de vraag is kan een TW 35 verantwoord 20 ton wegen is het antwoord nee, maar dat maakt in Afrika niet uit, dan doen ze er maar een jaartje minder lang mee 😄 opzich wel een interessante kwestie of een TW dat een beetje makkelijk kan 😄
533A
@valmet6400power Ja 18 ton zal denk ik ook wel voldoende zijn. Dacht zelf dat er een factor 5 in zat, tussen het gewicht van het trekkende voertuig en en het te trekken gewicht.
Bijvoorbeeld een trekker van 5 ton, kan maximaal 25 ton mee trekken, bij reele omstandigheden op een harde ondergrond. Ofwel 20 x 5 kan max 100 ton meenemen. vandaar mijn redenatie
walker1
@533A Oke, bedankt voor wat meer duidelijkheid. Maar je schreef eerder dat het bedrijf al 15 tw 35's heeft lopen? Doen ze daar nu ook al dergelijk transport mee?

Maar waarom wil je dergelijk transport met een trekker-dumper doen? Over een puinbaan kan je toch ook goed met een vrachtwagen rijden? Met een 4 asser kipper kan je geen 80 ton meenemen maar 30 is geen probleem en je kan die 50 km afstand dan 3 x zo snel afleggen en dan heb je uiteindelijk ook 90 ton vervoert.
valmet6400power
@533A

Daar is goed over nagedacht! Maar dat zijn theorieën en die zullen in Afrika minder nageleefd worden? Er zullen ook mensen gaan roepen dat het niet kan maar wie niet waagt wie niet wint. Maar vliegen alle Fords die kant op dan?
walker1
@valmet6400power Het is zeker een interessante kwestie 😄
Je zit daar in de rimboe waarschijnlijk niet gebonden aan allerlei regels en beperkingen. Maar het blijft de vraag een of een flinke landbouwtrekker de meest logische keuze is voor dergelijk transportwerk.
valmet6400power
@walker1

Nee maar aan de andere kant, er staan daar 15 TWs dus eentje minder maakt ook "weinig" uit 😄 je moet het toch doen met wat je voor handen hebt..
rickrenault
Ik denk dat het wel moet lukken als je maar met verstand rijd houd die koppeling het wel een tijdje uit
533A
@walker1 Die worden nu al ingezet op een 1100 ha groot akkerbouwbedrijf. Natuurlijk niet allemaal, maar er staan er een aantal op reserve. Deze trekkers beginnen ook versleten te raken en dan moet je nu investeren om langer door te kunnen blijven rijden.

Met een vrachtwagen zou ook kunnen inderdaad, maar die optie ligt nog niet open, de mensen daar kunnen er vaak niet mee rijden, of zijn nu net gewend aan een trekker, en willen niet overstappen op een vracht auto. De reden voor het transport met een wagens met max 120 ton, is dat die ook al aanwezig zijn op het bedrijf van een eerdere oude eigenaar.
walker1
Quote @533A:
@valmet6400power Ja 18 ton zal denk ik ook wel voldoende zijn. Dacht zelf dat er een factor 5 in zat, tussen het gewicht van het trekkende voertuig en en het te trekken gewicht.
Bijvoorbeeld een trekker van 5 ton, kan maximaal 25 ton mee trekken, bij reele omstandigheden op een harde ondergrond. Ofwel 20 x 5 kan max 100 ton meenemen. vandaar mijn redenatie

Zolang het op een harde ondergrond is en het dus makkelijk kan rollen kan je met een trekker zeker behoorlijk wat gewicht trekken, vooral als je toch geen hoge snelheden hoeft te halen.
533A
@rickrenault Ik verwacht eerlijk gezegt als je reageert dan wel een reactie met een onderbouwing.
walker1
@533A Kijk, als daar al TW 35's en dumpers aanwezig zijn, dan is het sowieso wel het proberen waard.
533A
@walker1 Oh, sorry. Ik zie nu net dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest in mijn topic tekst. Er had ook bij moeten staan, hoe ik de trekker het beste naar dat gewicht toe zou kunnen krijgen?
valmet6400power
@533A

Je kan de tekst in je topic nog wijzigen 😄
walker1
@533A Mogelijkheden genoeg, frontgewichten, wielgewichten, ik weet niet wat het precies voor dumpers zijn, maar ik ga er van uit dat je ook de nodige oplegdruk hebt? Misschien is een verstevigde trekhaak ook wel aan te raden.
john deere 7810
@533A

als het goed is staat dit wel op het typeplaatje wat de voor en achteras maximaal mag hebben. Hier zul je nog wel iets overheen kunnen gaan. Maar de rest zul je moeten redden met wielgewichten en water in de banden. Ik denk dat je hartplaten/wielklossen het als eerste zullen gaan begeven.

kun je er geen 2 trekkers voor hangen?
Hurli356
@ford5000 nog tips? 😉 Idee wat 'n TW 35 kan hebben?
533A
@walker1 5 van deze dumpers hangen hier vast achter elkaar:

walker1
@533A mooie dumpers. als het met 5 niet goed gaat kan je er altijd nog 1 of 2 afkoppelen lijkt me?
rickrenault
@533A sorry dat je mijn reactie niet goed vond. Maar als ik die dumpers zo zie zal het niet mee gaan vallen om 5 achter elkaar een beetje fatsoenlijk door de bocht te krijgen op een lang stuk zal het wel gaan verwacht ik maar als je een heuvel op moet is het een zware vracht lijkt mij
bert8210
@533A als er 5 aan gelijk welke trekker hangen geraak je nooit aan die 20 per uur, zeker niet als er wat helling op het terrein zit, mijn mening is dit is werk voor een vrachtwagen. Hier op asfaltwegen hebben vrachtwagens gemiddeld 400 pk, als je daarmee 100 ton sleept heeft die ook al moeite om aan de 30 per uur te geraken.
Anderzijds denk ik dat je geen betere trekker vindt dan een TW 35, hij zal niet zo gauw breken, het op snelheid komen stel ik me vragen bij.
Wel interessant topic vind ik, hier zijn we zulke slepen niet gewend
lukasbelarus
Denk dat je daar toch echt aan een trekker moet denken, droog is het daar ook niet altijd.. (zover ik weet) en zal ook wel de trailers van het land moeten halen? en je hebt toch wel echt een beer van een vrachtwagen nodig die daar niet voorhanden is.(en het moet daar ook nog onderhouden en gerepareerd worden)
lukasbelarus
En hoe wordt en nu getransporteerd, en waarom moet het anders? meer volume, goedkoper? sneller? want het spulletje zal wel een stuk meer diesel gaan verbruiken en slijten lijkt me..
ares697
Waarom doe je niet 5 trekkers met één dumper, lijkt me dat het veel sneller gaat.
valmet 605
Ik zit zo eventjes te rekenen. Ik ben op stage geweest in Canada JAREN terug. Ben daar 1 keer op het nippertje een heuvel op gekomen. Dat was 40 ton trekken met een Ford 5610.

Het gewicht verplaatsen gaat echt wel, het remmen is een ander probleem.

Verder denk ik dat het gewicht een andere aanpak vereist!

Iedereen met doorzettingsvermogen kan een trekker 20 ton laten wegen. Dat is teveel, om de simpele reden dat de trekker dan niet meer trekt.

Mijn gedachte? dubbele rij frontgewichten water/calcium in de banden en achter wielgewichten is echt de max.
Als je dan tussen de 12 en 14 ton uit komt ben je echt zwaar zat in mij gedacht.

Als ik met 35 tot 40 ton met een trekkertje van 4 ton een gravelweg kan rijden en op een heuvel begin te graven dan kan een TW35 wel met 12 ton toe.
1056xlacase
Bekeken dit gewicht vergeleken met een vrachtwagen rond de 400 pk gemiddeld moet dit kunnen omdat ivp 89 km per uur de snelheid veel lager wordt gehouden want snelheid kost je gigantisch veel pk's je hebt een lange afstand als het spul dan 1 maal aan het rollen is en je hebt de dual poker zou dit toch moeten lukken want dan belast je de koppeling tocj vrij weinig als je niet constant 5 km rijdt
DANOONTJE POWERR
@john deere 7810 Met twee trekkers voor elkaar 50 km lang slepen?
Dat is pas trekkers slopen.
Wimsumar
Beste Ares697:
Quote @ares697:
5 trekkers met één dumper

Precies, zo denk ik er ook over. Hooguit 2 aanhangwagens (met relatief lichte lading) achter 1 TW-35, dan blijft alles tenminste binnen redelijk proporties.
Met een storing staat dan niet alles stil (Om maar te zwijgen over de catastrofale schade bij een ongeval met een trekker + 5X dumper "roadtrain").
ford5000
Ik heb het topic even helemaal doorgelezen, dus de bedoeling en de eisen zijn me volkomen helder.
Een TW35 kan veel hebben, heel veel zelfs, maar hem verzwaren naar 20 ton om er vervolgens 80 tot 120 ton achter te hangen in een 5 tal Volvo 860 dumpers waar de cabine vanaf geslepen is is wel wat teveel van het goede als je het mij vraagt.
Een TW35 weegt kaal zo rond de 7 ton, en je kunt hem best verzwaren.
Bij mijn eerste werkgever hebben we een TW25 opgevoerd tot 230 pk aan de aftakas en hem verzwaard tot een ton of 12, en de hef aangepast naar 14 ton hefvermogen om de diepspitter de baas te kunnen.
Dit kon de trekker prima hebben, maar wat ik in dit topic lees is een flink overtreffende trap daarvan!
Ik denk ook dat de koppeling er het eerst aangaat, maar ook de transmissie en steekassen zullen dit op termijn minder leuk gaan vinden, al ben ik er niet direkt bang voor dat de steekassen zullen breken want die kunnen onwijs veel hebben.
Het idee van 20 km per uur vol kun je gerust laten schieten. Met 120 ton lading heb je minstens 500 pk nodig om aan die 20 km/u te geraken.
Je kunt de motor best wat bijgeven tot zo rond de 250-275 pk, maar hou er dan wel rekening mee dat je hooguit een uur of 6 kunt rijden want dan is de 380 liter diesel die in de tank gaat toch echt wel op.
Bij die TW25 met diepspitter konden we de tank al binnen de 8 uur leeg rijden.
Mijn advies zou ook zijn om een zware kniktrekker voor dit doel aan te schaffen, want met een TW35 ga je het niet lang volhouden zo. Hoe sterk hij ook mag wezen. Dit is gewoon overkill.
jasper01
Zonde houd geen trekkrr u it
mc-cormick-ihc
Ik zeg een terberg rt haven trekker op ruw terein banden ervoor. Die zijn daar std op gebouwd om zulke gewichten te verplaatsen
atlaspower
@533A op wat voor banden staat die 120 ton, denk dat dat eerder de doorslag zal geven, hoe harder die banden hoe lichter het trekt, hoe groter de banden hoe lichter het trekt en hoe langer hij blijft rollen, en je kan er voor kiezen om wat gewicht van het te vervoeren gewicht op de achteras te laten rusten, zo word je trekker vanzelf zwaarder en kun je veel meer trekken

ps heb eens met een FTF meegereden met 60 ton op de dieplader, dus totaal zon 90 ton en op asfalt,de heuvel op vond ie niet echt fijn, we begonnen in ze 6, met zon 60 km per uur en eindigde in ze 1 (automaat) dus ik hoop dat je heuvels niet echt hoog zijn
IH214d
Met de ginaf, en 80 ton totaal en veel verliezen in de aandrijflijn, omdat het een 6x6 is, en een 4 assige semiedieplader, en met 430 pk, kun je zat 80 rijden op de snelweg, alleen ligt het verbruik dan rond de 1:1.

In dit geval zou ik geen kniktrekker nemen, met 5 karren er achter zal het al behoorlijk gaan slingeren, die hou je met een kniktrekker niet.

Waarom begin je niet gewoon te proberen met drie dumpers eracter, dan kun je nog water in de banden doen, (veel ervaring mee, gaat super, in afrika vriest het toch niet) en als met drie gaat, ga je eens naar vier.

Het zal je meevallen hoe goed hij het weg kan trekken op de puinbaan.
KoenClerinx
Daar kun je dus wel een Fendt 1000 serie voor gebruiken haha 😄
stijntje1
traktorpool.de/details/Traktoren/…

mss beter met iets zoals deze? namelijk een tw gaan slopen is ook niet echt de bedoeling
Ernst-Jan
Op deze manier ga je zelfs een TW35 om zeep helpen volgens mij.

Waar ik aan zit te denken... Een pushback truck (het type dat met een duwstang werkt, niet dat de vliegtuigen optilt) kan een Airbus A380 met een leeggewicht van 350 ton duwen...
Geen idee of ze ook kunnen trekken en hoe lang ze dit kunnen. Maar hij is er wel op gebouwd lijkt mij. Zal allicht geen goedkope oplossing zijn

selten
Zijn de dumpers geremd? Dat lijktmij eerder het probleem. Is het continuboptrekken? Of 1 rechte weg?
biet
Gelukkig geeft je zelf het antwoord al. Een TW verzwaren tot 20 ton en dan 120 ton gaan trekken is inderdaad onzin. Ook in de Afrikaanse rimboe. Spaar je de moeite. 120 ton trekken zal wel gaan, maar onafhankelijk van hoe de ondergrond is gaat wegrijden uit stilstand niet lukken zonder de koppeling er binnen de korste keren uit te branden. En verzwaren tot 20 ton is de trekker ook niet op gemaakt. Lagers niet en steekassen ook niet. Een recepy for disaster.
+1
B - W
Als je het niet geprobeerd hebt, kun je niet zeggen dat het niet gaat... Haha
stijntje1
Volges mij is 50 ton al veel voor n tw maar als je echt 100 ton wil trekken ermee just try it, go hard or go home 😃
ljdekker
MIsschien is een Zanello kniktrekker wel wat. Of anders een Cameco ( afrikaans dacht ik) Simpele techniek en dat is wat je zoekt neem ik aan.
IHC1246
Als de mensen niets anders willen dan de TW zou ik voor 3 of 4 dumpers gaan.
Eerst kijken of dat gaat.
En goede remmen erop
Als het spul rijdt willen wij natuurlijk wel een filmpje;)!
jasper01
Hm zal mischien wel gaan maar denk eerder acht mnden dan acht jaar laat ze eerst maar op zoek gaan naar een stel normale dumpers zal binnenkort wel weer een veiling zijn van richie
533A
Iedereen bedankt voor zijn mening, uiteraad merk ik hier ook weer dat er mensen tussen zitten maar je ook echt een mening mee kunt delen en om advies kunt vragen. Maar dat er ook een aantal "lamlullen" tussen zitten, wie bij voorbaat al zeggen dat het niet kan of niks word!

na het nazien van de nuttige reactie's denk ik dat we er goed aan doen een TW te verzwaren tot circa 14 ton, en dan zullen we allereerst met 2 a 3 dumpers er aan beginnen. Wanneer dit goed loopt zullen we het uitbreiden met meer.

Voor de gene die met 1 trekker met maar 1 dumper op en neer wil gaan rijden. Dit kan hier niet, simpel om de reden dat er niet genoeg vakkundig personeel met eigen initiatief aanwezig is.

Dus wanneer je als student of juist niet, je geroepen voelt om hier te komen werken of stage lopen. Neem concact op, ohja een goude regel is wel, dat je voor zeker 3 maand of langer komt.
ares697
Ik moest bij dit topic eigenlijk meteen denken aan een Kirovets K700. Deze waren eerst ook bedoeld om o.a. rakketten te slepen.
Hoe de onderdelenvoorziening in Afrika is weet ik echter niet.
+2
Wimsumar
Beste 533A:
Quote @533A:
"lamlullen"

Afgezien dat het technisch een schier kansloos project is en in westerse landen dergelijke combinaties sowieso niet toegestaan zijn, welk een 'lamlul' moet je dan wel niet zijn de arbeidsomstandigheden en wegen in Afrika er onveilig mee te maken?

Quote:
Voor de gene die met 1 trekker met maar 1 dumper op en neer wil gaan rijden. Dit kan hier niet, simpel om de reden dat er niet genoeg vakkundig personeel met eigen initiatief aanwezig is.


Behandel/betaal lokaal personeel maar naar maatstaven die je zelf ook wenst en ze staan in de rij.
timvanr
@533A een Ford kniktrekker kan ook is toch (denk ik) aardig dezelfde techniek
Dus ook met onderdelen van de tw35 te repareren.
valmet6400power
@Wimsumar

Zo zo, voel je je aangevallen of te weinig gegeten? :?
Gerron
@533A

Zoals je hier kan zien is 2 kippers er achter echt de max voor jouw trekkers omdat er normaal een 2 keer zo sterke trekker voor staat. Ook denk ik dat je enorme problemen krijgt met het stuiteren. De beweging van de kar 2 geeft een soort van golfbeweging op de trekker.
Ik denk dat met 2 kippers de gemiddelde snelheid vol op ongeveer 10 km per uur ligt en leeg ongeveer 25 km per uur.
Dit betekent dus 7 uur voor 1 rit!
DaanHaar


@533A
nou, ik denk zelf dat de Magnum van case ih het wel houden kan. Deze heeft een erg zwaar gebouwd frame waarbij de motor los inhangt. Het basis gewicht van de Magnum is hoger en door de powershift spaar je enorm op de koppeling. Verder is de Magnum een wereldtype waar goed onderdelen van de verkrijgen zijn.
DaanHaar
@timvanr, de FW60 is van oorsprong een Steiger. Er zijn dus bijzonder weinig onderdelen hetzelfde als de TW35.
timvanr
@DaanHaar oh dat wist ik niet.
maar ik had tussenhaakjes ook denk ik gezet.
zettelmeyer
@533A Wat is de opleggerdruk van deze dumpers, dit zorgt ook wel weer wat gewicht op de achteras. Doordat de 2de dumper achter de achteras van de eerste dumper gekoppeld zal de opleggerdruk wel minder worden, Miss dolly tussen de eerste en tweede dumper
533A
@Wimsumar Hoe weet u wat de medewerkers daar verdienen? Denk dat menig trekker chauffeur van hier voor dat loon best wil rijden. OF dat nu hier is of daar! gemiddeld krijgt een chauffeur daar voor 200 werkuren circa 1400 euro netto uitbetaald.

Daarbij zijn de mensen daar wel gemotiveerd, en willen wel werken, zolang er maar een leidinggevende is die hun een richting geeft, wat ze moeten doen.

Bedankt Daanhaar, voor je informatie wat heeft een magnum kwa vermogen? En ledig Gewicht?
case-jannes
@533A is het ook geen optie om zelf dubbelluchten temaken van de banden van een "donor" trekker?
De dubbelluchten kunnen dan ook weer gevult worden met water wat zorgt voor wat extra gewicht 😉
+1
john deere 7810
@DANOONTJE POWERR

waarom? Er staat in mijn reactie nog helemaal geen manier waarop ze worden aangekoppelt he 😉
DANOONTJE POWERR
@john deere 7810 Dat maakt niet zoveel uit, twee trekkers krijg je nooit op elkaar afgestemd dus er is er altijd 1 die te hard rijd met alle gevolgen van dien.
ford5000
Quote @timvanr:
een Ford kniktrekker kan ook is toch (denk ik) aardig dezelfde techniek
Dus ook met onderdelen van de tw35 te repareren.
Bijgevoegde foto's:

Dat kun je vergeten.
Zit nog niet 1 onderdeel van een TW aan.
Het is eigenlijk een Steiger, met een Cummins motor, een Twin Disc versnellingsbak, en Raba assen. Daarvan zijn wereldwijd onderdelen van te verkrijgen, maar hoe goed de onderdelenvoorziening daarvan in Afrika geregeld is durf ik niet te zeggen.
ford5000
Als ik daar naar een kniktrekker ging zoeken voor dit soort werk dan ging ik voor een Aco, of Agrico.
Die worden/werden ook in Afrika gebouwd.
Zuid-Afrika om precies te zijn.
Cameco is trouwens een Amerikaans merk, en geen Afrikaans merk, zoals meerderen hier onterecht opmerkten!
Tegenwoordig eigendom van Deere & Co.
jasper01
Hm denk dat het grote voordeel is van die oude tw trekkers weinig electronica maar je hebt rimboe en rimboe als het echt goed droog en hard is denk ik dat het wel zal lukken maar nat en modderrig weet niet
Renze
20 ton voor een TW... iemand enig idee wat de door Ford toegestane aslasten zijn ? 3 5/8 inch (92mm) as, 7.5 tot 8 ton achter, 4 ton voor ??
een 8830 Powershift komt van de plek, maar een TW met Dual Power slaat af als je in 1 hoog wegtrekt, dus moet je met de groepen schakelen om 120 ton in beweging te krijgen, want als hij 20 ton weegt kun je de te hoge wegrijversnelling niet goedmaken met wielspin (de loonwerker trok hier vroeger met de MF 6290 dynahsift met de maisbak weg in 1 hoog 2wd omdat de trekker anders afsloeg in modderig land, en zodra hij weer toeren had schakelden ze de 4wd in, om niet het hele eind in de veldgroep van het land af te hoeven rijden) Dat rijdend groepen schakelen gaat je een transmissie kosten. Verder doe je met 187 pk bar weinig, een ouwe Magnum komt heel iets dichter in de buurt met zn 4 duims (102mm) steekassen dus hogere belastbaarheid en groter vermogen, met een lage wegrijsnelheid in de 1e van de powershift zonder onderbreking door groepenschakelen, maar dan nog...

Echt, doe nou gelijk wat je uiteindelijk TOCH gaat doen en bewaar die TW voor het veldwerk, de 1 hoog is te snel om met 120 ton weg te trekken, dus het is OF slippen met je koppeling, OF slippen met je wielen om de trekker niet af te laten slaan. Slippen met je wielen is uitgesloten met 20 ton eigengewicht op een puinweg, dus MOET je je koppeling laten slippen om weg te komen dus met een week ligt je koppeling eruit. Een 8210 koppeling vond vroeger een 40 tons dieplader al spannend om op gang te brengen in de 1 hoog, liever iets meer gas en de banden laten slippen (maar met 20t eigengewicht slipt hij niet in 1 hoog)

Ik zou gaan voor een knikdumper van minstens 350pk, of voor een bouwtruck met naafreductie. 13 tons DAF assen, MAN of Mercedes assen met naafreductie, of een Zweed met Sisu assen. Zonder naafreductie trek je je steekassen stomp af, vraag de Scania jongens maar... 😛

Van Vliet trucks heeft van allerlei mooi spul staan voor de export, nieuwe 6x4 met grote naafreductie. Mooist is een met Allison automaat.

Kijk hier wat Volvo in de Indonesische mijnbouw verkoopt: Speciaal verzwaard frame, speciale Sisu assen met grotere vertraging, 33-35 ton op de aangedreven tandem, en NOG komen ze de bult niet op zonder hulp. Ze planten m van versnelling 12 terug naar 7 terug naar 1 tegen de bult op. Zelfs voor zon 16 liter blok is het beulswerk.

walker1
@Renze Duidelijke uitleg. Die 120 ton lijkt mij ook niet echt te realiseren, maar goed, men wil daar zoveel mogelijk het al aanwezige materieel inzetten en dan is het altijd te proberen hoever je kan gaan, zeker als snelheid niet het belangrijkste is, kan je heus wel een behoorlijk gewicht achter een TW knopen.
Als ik afgaande op de gegeven informatie een voertuig moest kiezen zou ik een 8X8 kipper pakken. Wettelijk mogen die in NL 40 - max 46 ton hebben, maar technisch kunnen ze wel 55 - 60 ton hebben, dan kan je zo'n 40 ton aan lading vervoeren en dat 3 x zo snel als een Ford TW 35 road train. Dan heb je met 3 ritten ook de 120 ton vervoert.
IH214d
Pak dan een ouwe Ginaf, er is nog nooit een ginaf geweest met een krom frame, en daf onderdelen zijn overal verkrijgbaar
walker1
@IH214d Ook een Ginaf kan krom.
Gerron
@533A
Besef je eigenlijk wel dat al dat gewicht dat je op die trekker bijzet bij een vrachtwagen of knikdumper nuttige lading is?
newholland6640
@walker1

Je verhaal is duidelijk. Maar kun je die hogere snelheden wel halen op dat terrein?
walker1
@newholland6640 geen idee, ik ken de exacte locatie ook niet, maar met de TW verwacht hij max 20 km/h te halen met volle vracht en leeg 35. op een goede vlakke puinbaan kan een vrachtwagen wel een behoorlijke snelheid halen. 3 x zo snel als een trekker-dumper(s) is misschien overdreven, maar het dubbele moet zeker kunnen.
Hurli356
@walker1 driedubbel ook wel, max 60 over een goeie puinbaan is wel te doen. Belangrijk is dan wel dat gaten op tijd worden gevuld.
Renze
@walker1 Als je m scheef zet en dan kipt (zonder waterpasregeling) en hij flikkert om is je Ginaf krom ja, want je klinknagelgaten zijn dan uitgelubberd.

Een frame wat zelfs DAN niet krom gaat is het Tatra 3D frame, de Phoenix heeft dezelfde kabine en aandrijflijn als de DAF, maar het klassieke Tatra chassis van 1924, waar Ferdinand Porsche midden jaren 30 de Kever nog van afgeleid heeft. Als je dan de versie Allison automaat en 16 tons achterassen (met megagrote eindvertraging) en 9 tons vooras pakt, ben je knap wat mans. Die trekken zelfs die Afro's niet naar de kloten. Qua prijs doet het niet veel met een veel zwakkere snelwegtruck van een van de grote merken.

Ik zou zeggen pak een vierassige 50 tons mijnbouw Tatra met de 510pk Daf en Allison automatic, en hang daar een paar van die karretjes bij achter. Je kunt 120 ton trekgewicht krijgen met volledige fabrieksgarantie. Ze kunnen het lachend doen, het kost alleen 1 keer geld bij aanschaf, in plaats van iedere week voor een nieuwe koppeling of een differentieel.


tatratrucks.com/trucks/customer-segment-catalog/…
armpie
Ik zou zeggen gewoon proberen. Niet geschoten is altijd mis. Begin eerst maar eens met drie aanhangers. Lukt dat, dan kun je er altijd nog wat extra achter hangen.

En @533A zei dat er 15 tw35's waren, dus op eentje die gesneuveld is komt het ook niet aan.
Hurli356
inspiratie? Trok ook genoeg
snoeckxt
Ik denk da hij da kan trekken die trekker is een echt beest veel sucsses
walker1
@snoeckxt Leuk at je reageert, maar het topic is al weer een jaar oud. Bovendien is het niet echt een onderbouwde mening waar je mee aan komt zetten.
+11
walker1
@533A Hoe is dit project verlopen?
deeremeneer
@walker1 ben ik ook benieuwd naar.
Quintto
@deeremeneer anders ik ook wel
Tom VB
@walker1 ja ik ook!
Jasperfendt
@walker1 Ik ook
+10
walker1
@533A Hoe is dit project verlopen?
+1
robbin lamers
@walker1 heb het net allemaal nagelezen, maar ben zeker benieuwd wat het is geworden.
Ford 2000 Ruben
@robbin lamers ik ook!
JCfendt307lsa
@walker1 waarschijnlijk niks van terecht van gekomen 😄
+15
533A
Dag allen,

Hierbij een update vanaf mijn kant. Het heeft even geduurd maar we rijden rondt, echter de 120 ton hebben we niet kunnen halen. Er wordt wel gereden met Tw35 trekkers maar dan met 4 karren met een kleine 95 ton erop. De eerste kar hebben we uitgerust met en dolly om niet meer als 4 ton oplegdruk te krijgen. Verder gaat het zo goed en lopen er 3 combinatie's rond. Ook hebben we in tussentijd een Case kniktrekker (stx) met +- 500 pk aangeschaft om te proberen wat deze pony's mans zijn. Zoals het nu lijkt gaat deze trekker de Tw's vervangen het beetje extra vermogen is makkelijk. Maar het beetje extra comfort is nog veel makkelijker met lange dagen. Ook zijn de tw's bijna af naar een leven van 18000 uren hier in de rimboe, nadat ze elders ook al 10000 uur + gelopen hebben.

Groeten
+1
Gerron
@533A Filmpje?
Deutz-5006
Erg interssant, wat voor snelheid kun je er nog mee halen? Tot hoeveel heb je hem nog verzwaard? Kun je goed weg komen, em zit de koppeling er nog in? Trekker nog wat op moeten schroeven of met het orginele vermogen?
mdoornekamp
Heb je die case met rupsen dan? Dat lijkt me niet echt handig in de rimboe ivm kosten, onderhoud en bedienings fouten.
fendtjecis
Mijn oom heeft me ooit vertelt dat hij met een Fendt 615 reed met gedorsen mais. Hij woog in totaal 80ton op de grond en die fendt kon het wel aan over wat kleine heuveltjes maar had toch zen werk. Dus kwa pk's moet et wel tedoen zijn
+3
walker1
@fendtjecis amai zeg, hoeveel pinten had uw oom op toen hij dat verhaal aan u vertelde?
fendtjecis
@walker1 geen we waren toen op weg afvoerbuizen halen met onze tractor toevallig op diezelfde weg. 😉
walker1
@fendtjecis hoe groot was de kipper dan waar uw oom de mais mee vervoerde?
fendtjecis
@walker1 ik dacht een 3asser kipper met daarachter nog een lange remork (zo'n oplegger met vaste dolly)
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford TW 35 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!