Ha,
Mag een TW 35 het hebben om hem te verzwaren tot een gewicht van over de 20 ton, het is de bedoeling om er dumpers mee te gaan slepen die een geladen gewicht hebben van 120 ton. Jullie zullen nu zeggen dat is onzin, maar het is niet hier, het is voor een project in de afrikaanse rimboe.
Graag een mening of de trekker dit vol kan houden, voor zeker een jaar of 8?
Groeten Jan Bos
Ps: als het zover is stuur ik enkele foto's in.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford TW 35 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dat was mijn gedachte ook, of knikdumpers. Een TW35 is een beresterke trekker, maar toch niet gemaakt om er dumpers van 120 ton mee te trekken.
Oke, dit is een nieuwe en vast te duur, maar Ritchie Bros heeft dergelijke dumptrucks ook regelmatig gebruikt te koop.
Is het gewoon op een harde ondergrond en niet plankgas?
Een tw mishandelen? kweet niet zoek stel gewichten van een atlas kraan.
Goede vraag! Jammer dat hier bij veel topics maar de helft verteld wordt. Wil je goed advies, geef dan ook zoveel mogelijk informatie. Wel of geen harde ondergrond, snelheden, afstanden. Er staat alleen bij Afrikaanse rimboe, dan ga ik er niet van uit dat een asfaltweg ligt
Er is nog niks aanwezig kwa dubbelmontering enz. de trekkers staan allemaal op hun standaart banden van dit type. Het is de bedoeling eerst eentje klaar te maken voor dit werk. En wanneer er wat kapot is, wat niet binnen een dag weer klaar is. een andere tw klaar te maken voor het werk. Zodat het transport door kan gaan.
Die 120 ton is wel max wat vervoert gaat worden, denk dat er gemiddeld max 80 ton aan komt te hangen. Het gaat hier om bomen, granen, mais, grond en bonen wat getransporteerd moet worden.
Okee dus 120 ton stuitte mensen misschien tegen de borst, 80-90 ton moet wel lukken, misschien geen 8 jaar maar dat merk je vanzelf naturlijk. Omdat je niet vol gas gaat is het misschien met "maar" 18 ton zware TW ook genoeg? Zo lang het droog is gaat een bult!
Nouja op de vraag is kan een TW 35 verantwoord 20 ton wegen is het antwoord nee, maar dat maakt in Afrika niet uit, dan doen ze er maar een jaartje minder lang mee opzich wel een interessante kwestie of een TW dat een beetje makkelijk kan
Bijvoorbeeld een trekker van 5 ton, kan maximaal 25 ton mee trekken, bij reele omstandigheden op een harde ondergrond. Ofwel 20 x 5 kan max 100 ton meenemen. vandaar mijn redenatie
Maar waarom wil je dergelijk transport met een trekker-dumper doen? Over een puinbaan kan je toch ook goed met een vrachtwagen rijden? Met een 4 asser kipper kan je geen 80 ton meenemen maar 30 is geen probleem en je kan die 50 km afstand dan 3 x zo snel afleggen en dan heb je uiteindelijk ook 90 ton vervoert.
Daar is goed over nagedacht! Maar dat zijn theorieën en die zullen in Afrika minder nageleefd worden? Er zullen ook mensen gaan roepen dat het niet kan maar wie niet waagt wie niet wint. Maar vliegen alle Fords die kant op dan?
Je zit daar in de rimboe waarschijnlijk niet gebonden aan allerlei regels en beperkingen. Maar het blijft de vraag een of een flinke landbouwtrekker de meest logische keuze is voor dergelijk transportwerk.
Nee maar aan de andere kant, er staan daar 15 TWs dus eentje minder maakt ook "weinig" uit je moet het toch doen met wat je voor handen hebt..
Met een vrachtwagen zou ook kunnen inderdaad, maar die optie ligt nog niet open, de mensen daar kunnen er vaak niet mee rijden, of zijn nu net gewend aan een trekker, en willen niet overstappen op een vracht auto. De reden voor het transport met een wagens met max 120 ton, is dat die ook al aanwezig zijn op het bedrijf van een eerdere oude eigenaar.
Bijvoorbeeld een trekker van 5 ton, kan maximaal 25 ton mee trekken, bij reele omstandigheden op een harde ondergrond. Ofwel 20 x 5 kan max 100 ton meenemen. vandaar mijn redenatie
Zolang het op een harde ondergrond is en het dus makkelijk kan rollen kan je met een trekker zeker behoorlijk wat gewicht trekken, vooral als je toch geen hoge snelheden hoeft te halen.
Je kan de tekst in je topic nog wijzigen
als het goed is staat dit wel op het typeplaatje wat de voor en achteras maximaal mag hebben. Hier zul je nog wel iets overheen kunnen gaan. Maar de rest zul je moeten redden met wielgewichten en water in de banden. Ik denk dat je hartplaten/wielklossen het als eerste zullen gaan begeven.
kun je er geen 2 trekkers voor hangen?
Anderzijds denk ik dat je geen betere trekker vindt dan een TW 35, hij zal niet zo gauw breken, het op snelheid komen stel ik me vragen bij.
Wel interessant topic vind ik, hier zijn we zulke slepen niet gewend
Het gewicht verplaatsen gaat echt wel, het remmen is een ander probleem.
Verder denk ik dat het gewicht een andere aanpak vereist!
Iedereen met doorzettingsvermogen kan een trekker 20 ton laten wegen. Dat is teveel, om de simpele reden dat de trekker dan niet meer trekt.
Mijn gedachte? dubbele rij frontgewichten water/calcium in de banden en achter wielgewichten is echt de max.
Als je dan tussen de 12 en 14 ton uit komt ben je echt zwaar zat in mij gedacht.
Als ik met 35 tot 40 ton met een trekkertje van 4 ton een gravelweg kan rijden en op een heuvel begin te graven dan kan een TW35 wel met 12 ton toe.
Dat is pas trekkers slopen.
Precies, zo denk ik er ook over. Hooguit 2 aanhangwagens (met relatief lichte lading) achter 1 TW-35, dan blijft alles tenminste binnen redelijk proporties.
Met een storing staat dan niet alles stil (Om maar te zwijgen over de catastrofale schade bij een ongeval met een trekker + 5X dumper "roadtrain").
Een TW35 kan veel hebben, heel veel zelfs, maar hem verzwaren naar 20 ton om er vervolgens 80 tot 120 ton achter te hangen in een 5 tal Volvo 860 dumpers waar de cabine vanaf geslepen is is wel wat teveel van het goede als je het mij vraagt.
Een TW35 weegt kaal zo rond de 7 ton, en je kunt hem best verzwaren.
Bij mijn eerste werkgever hebben we een TW25 opgevoerd tot 230 pk aan de aftakas en hem verzwaard tot een ton of 12, en de hef aangepast naar 14 ton hefvermogen om de diepspitter de baas te kunnen.
Dit kon de trekker prima hebben, maar wat ik in dit topic lees is een flink overtreffende trap daarvan!
Ik denk ook dat de koppeling er het eerst aangaat, maar ook de transmissie en steekassen zullen dit op termijn minder leuk gaan vinden, al ben ik er niet direkt bang voor dat de steekassen zullen breken want die kunnen onwijs veel hebben.
Het idee van 20 km per uur vol kun je gerust laten schieten. Met 120 ton lading heb je minstens 500 pk nodig om aan die 20 km/u te geraken.
Je kunt de motor best wat bijgeven tot zo rond de 250-275 pk, maar hou er dan wel rekening mee dat je hooguit een uur of 6 kunt rijden want dan is de 380 liter diesel die in de tank gaat toch echt wel op.
Bij die TW25 met diepspitter konden we de tank al binnen de 8 uur leeg rijden.
Mijn advies zou ook zijn om een zware kniktrekker voor dit doel aan te schaffen, want met een TW35 ga je het niet lang volhouden zo. Hoe sterk hij ook mag wezen. Dit is gewoon overkill.
ps heb eens met een FTF meegereden met 60 ton op de dieplader, dus totaal zon 90 ton en op asfalt,de heuvel op vond ie niet echt fijn, we begonnen in ze 6, met zon 60 km per uur en eindigde in ze 1 (automaat) dus ik hoop dat je heuvels niet echt hoog zijn
In dit geval zou ik geen kniktrekker nemen, met 5 karren er achter zal het al behoorlijk gaan slingeren, die hou je met een kniktrekker niet.
Waarom begin je niet gewoon te proberen met drie dumpers eracter, dan kun je nog water in de banden doen, (veel ervaring mee, gaat super, in afrika vriest het toch niet) en als met drie gaat, ga je eens naar vier.
Het zal je meevallen hoe goed hij het weg kan trekken op de puinbaan.
mss beter met iets zoals deze? namelijk een tw gaan slopen is ook niet echt de bedoeling
Waar ik aan zit te denken... Een pushback truck (het type dat met een duwstang werkt, niet dat de vliegtuigen optilt) kan een Airbus A380 met een leeggewicht van 350 ton duwen...
Geen idee of ze ook kunnen trekken en hoe lang ze dit kunnen. Maar hij is er wel op gebouwd lijkt mij. Zal allicht geen goedkope oplossing zijn
Eerst kijken of dat gaat.
En goede remmen erop
Als het spul rijdt willen wij natuurlijk wel een filmpje;)!
na het nazien van de nuttige reactie's denk ik dat we er goed aan doen een TW te verzwaren tot circa 14 ton, en dan zullen we allereerst met 2 a 3 dumpers er aan beginnen. Wanneer dit goed loopt zullen we het uitbreiden met meer.
Voor de gene die met 1 trekker met maar 1 dumper op en neer wil gaan rijden. Dit kan hier niet, simpel om de reden dat er niet genoeg vakkundig personeel met eigen initiatief aanwezig is.
Dus wanneer je als student of juist niet, je geroepen voelt om hier te komen werken of stage lopen. Neem concact op, ohja een goude regel is wel, dat je voor zeker 3 maand of langer komt.
Hoe de onderdelenvoorziening in Afrika is weet ik echter niet.
Afgezien dat het technisch een schier kansloos project is en in westerse landen dergelijke combinaties sowieso niet toegestaan zijn, welk een 'lamlul' moet je dan wel niet zijn de arbeidsomstandigheden en wegen in Afrika er onveilig mee te maken?
Behandel/betaal lokaal personeel maar naar maatstaven die je zelf ook wenst en ze staan in de rij.
Dus ook met onderdelen van de tw35 te repareren.
Zo zo, voel je je aangevallen of te weinig gegeten? :?
Zoals je hier kan zien is 2 kippers er achter echt de max voor jouw trekkers omdat er normaal een 2 keer zo sterke trekker voor staat. Ook denk ik dat je enorme problemen krijgt met het stuiteren. De beweging van de kar 2 geeft een soort van golfbeweging op de trekker.
Ik denk dat met 2 kippers de gemiddelde snelheid vol op ongeveer 10 km per uur ligt en leeg ongeveer 25 km per uur.
Dit betekent dus 7 uur voor 1 rit!
@533A
nou, ik denk zelf dat de Magnum van case ih het wel houden kan. Deze heeft een erg zwaar gebouwd frame waarbij de motor los inhangt. Het basis gewicht van de Magnum is hoger en door de powershift spaar je enorm op de koppeling. Verder is de Magnum een wereldtype waar goed onderdelen van de verkrijgen zijn.
maar ik had tussenhaakjes ook denk ik gezet.
Daarbij zijn de mensen daar wel gemotiveerd, en willen wel werken, zolang er maar een leidinggevende is die hun een richting geeft, wat ze moeten doen.
Bedankt Daanhaar, voor je informatie wat heeft een magnum kwa vermogen? En ledig Gewicht?
De dubbelluchten kunnen dan ook weer gevult worden met water wat zorgt voor wat extra gewicht
waarom? Er staat in mijn reactie nog helemaal geen manier waarop ze worden aangekoppelt he
Dus ook met onderdelen van de tw35 te repareren.
Bijgevoegde foto's:
Dat kun je vergeten.
Zit nog niet 1 onderdeel van een TW aan.
Het is eigenlijk een Steiger, met een Cummins motor, een Twin Disc versnellingsbak, en Raba assen. Daarvan zijn wereldwijd onderdelen van te verkrijgen, maar hoe goed de onderdelenvoorziening daarvan in Afrika geregeld is durf ik niet te zeggen.
Die worden/werden ook in Afrika gebouwd.
Zuid-Afrika om precies te zijn.
Cameco is trouwens een Amerikaans merk, en geen Afrikaans merk, zoals meerderen hier onterecht opmerkten!
Tegenwoordig eigendom van Deere & Co.
een 8830 Powershift komt van de plek, maar een TW met Dual Power slaat af als je in 1 hoog wegtrekt, dus moet je met de groepen schakelen om 120 ton in beweging te krijgen, want als hij 20 ton weegt kun je de te hoge wegrijversnelling niet goedmaken met wielspin (de loonwerker trok hier vroeger met de MF 6290 dynahsift met de maisbak weg in 1 hoog 2wd omdat de trekker anders afsloeg in modderig land, en zodra hij weer toeren had schakelden ze de 4wd in, om niet het hele eind in de veldgroep van het land af te hoeven rijden) Dat rijdend groepen schakelen gaat je een transmissie kosten. Verder doe je met 187 pk bar weinig, een ouwe Magnum komt heel iets dichter in de buurt met zn 4 duims (102mm) steekassen dus hogere belastbaarheid en groter vermogen, met een lage wegrijsnelheid in de 1e van de powershift zonder onderbreking door groepenschakelen, maar dan nog...
Echt, doe nou gelijk wat je uiteindelijk TOCH gaat doen en bewaar die TW voor het veldwerk, de 1 hoog is te snel om met 120 ton weg te trekken, dus het is OF slippen met je koppeling, OF slippen met je wielen om de trekker niet af te laten slaan. Slippen met je wielen is uitgesloten met 20 ton eigengewicht op een puinweg, dus MOET je je koppeling laten slippen om weg te komen dus met een week ligt je koppeling eruit. Een 8210 koppeling vond vroeger een 40 tons dieplader al spannend om op gang te brengen in de 1 hoog, liever iets meer gas en de banden laten slippen (maar met 20t eigengewicht slipt hij niet in 1 hoog)
Ik zou gaan voor een knikdumper van minstens 350pk, of voor een bouwtruck met naafreductie. 13 tons DAF assen, MAN of Mercedes assen met naafreductie, of een Zweed met Sisu assen. Zonder naafreductie trek je je steekassen stomp af, vraag de Scania jongens maar...
Van Vliet trucks heeft van allerlei mooi spul staan voor de export, nieuwe 6x4 met grote naafreductie. Mooist is een met Allison automaat.
Kijk hier wat Volvo in de Indonesische mijnbouw verkoopt: Speciaal verzwaard frame, speciale Sisu assen met grotere vertraging, 33-35 ton op de aangedreven tandem, en NOG komen ze de bult niet op zonder hulp. Ze planten m van versnelling 12 terug naar 7 terug naar 1 tegen de bult op. Zelfs voor zon 16 liter blok is het beulswerk.
Als ik afgaande op de gegeven informatie een voertuig moest kiezen zou ik een 8X8 kipper pakken. Wettelijk mogen die in NL 40 - max 46 ton hebben, maar technisch kunnen ze wel 55 - 60 ton hebben, dan kan je zo'n 40 ton aan lading vervoeren en dat 3 x zo snel als een Ford TW 35 road train. Dan heb je met 3 ritten ook de 120 ton vervoert.
Besef je eigenlijk wel dat al dat gewicht dat je op die trekker bijzet bij een vrachtwagen of knikdumper nuttige lading is?
Je verhaal is duidelijk. Maar kun je die hogere snelheden wel halen op dat terrein?
Een frame wat zelfs DAN niet krom gaat is het Tatra 3D frame, de Phoenix heeft dezelfde kabine en aandrijflijn als de DAF, maar het klassieke Tatra chassis van 1924, waar Ferdinand Porsche midden jaren 30 de Kever nog van afgeleid heeft. Als je dan de versie Allison automaat en 16 tons achterassen (met megagrote eindvertraging) en 9 tons vooras pakt, ben je knap wat mans. Die trekken zelfs die Afro's niet naar de kloten. Qua prijs doet het niet veel met een veel zwakkere snelwegtruck van een van de grote merken.
Ik zou zeggen pak een vierassige 50 tons mijnbouw Tatra met de 510pk Daf en Allison automatic, en hang daar een paar van die karretjes bij achter. Je kunt 120 ton trekgewicht krijgen met volledige fabrieksgarantie. Ze kunnen het lachend doen, het kost alleen 1 keer geld bij aanschaf, in plaats van iedere week voor een nieuwe koppeling of een differentieel.
tatratrucks.com/trucks/customer-segment-catalog/…
En @533A zei dat er 15 tw35's waren, dus op eentje die gesneuveld is komt het ook niet aan.
Hierbij een update vanaf mijn kant. Het heeft even geduurd maar we rijden rondt, echter de 120 ton hebben we niet kunnen halen. Er wordt wel gereden met Tw35 trekkers maar dan met 4 karren met een kleine 95 ton erop. De eerste kar hebben we uitgerust met en dolly om niet meer als 4 ton oplegdruk te krijgen. Verder gaat het zo goed en lopen er 3 combinatie's rond. Ook hebben we in tussentijd een Case kniktrekker (stx) met +- 500 pk aangeschaft om te proberen wat deze pony's mans zijn. Zoals het nu lijkt gaat deze trekker de Tw's vervangen het beetje extra vermogen is makkelijk. Maar het beetje extra comfort is nog veel makkelijker met lange dagen. Ook zijn de tw's bijna af naar een leven van 18000 uren hier in de rimboe, nadat ze elders ook al 10000 uur + gelopen hebben.
Groeten