Illustratie van:

Zetor 2011 - koppakking vervangen

Hallo! Nieuw hier en gelijk een vraag.

Wanneer je de koppakking van een 2011 vervangt
moet je de draadeinden dan ook gelijkertijd vervangen?
Ik weet dat bij de meeste dieselauto's je deze wel moet
vervangen ivm rek in de bouten/draadeinden.

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

Renze
Bouten vervangen doe je alleen nij rekgrensgestuurd aanhalen (eerst zoveel newtonmeter dan nog zoveel graden ronddraaien) waarbij de bout permanent vervormt, dus het aanhaalmoment niet verder oploopt maar de bout langer wordt.

Zolang het voorschrift 150nm is (zo uit mn hoofd voor deze M14 draadtappen, de M16 van de 5511 en nieuwer is 170nm dacht ik) en men niet over hoek verdraaiing spreekt zit je in het elastische gebied, rek je de bouten niet permanent op dus kun je ze weer gebruiken.

Deutz 1011-jes hebben dat wel maar dan heb je ook maar een M10 draad die verjongd is naar een 8mm steeldoorsnede. Zes per cilinder dacht ik, das heel wat anders dan 4x M14 op deze motor van eind 50er jaren.

Klepspeling is 0.2mm inlaat 0.3mm uitlaat. Aanhaalmoment van de kopbouten moet je voor de zekerheid checken, kan zijn dat ik de M14 en M16 door elkaar haal.
zetor-fan
Bij onze 2011 zijn de kopbouten nooit vervangen als de koppen er af geweest zijn, is ook niet nodig.
beatlefreak
Bedank voor de reacties. Kunnen morgen de koppen er weer op en daarna primer en lak. En dan weer opbouwen van de 2011. Iemand nog een net setje spatborden liggen?????
zetor-fan
Haha, ben ik zelf ook naar op zoek. Je kunt ze bij de importeur volgensmij nog bestellen, kost wel wat.
beatlefreak
Ohja. Klepstellen. Ik weet hoe je een 4 cil. Boxer stelt. Hoe stel je een 2 cil lijn? Wanneer beide tuimelaars van een kop tuimelen dan stellen? Of dan de tweede kop stellen.
N-Htvt155Wessel
@beatlefreak ik zag laatst ergens mooi setje staan. Mijn eigen heb ik zelf gefixt. Misschien leuk als je paar foto's plaats? Mijn2011 staat er ook op.
beatlefreak

Het is niet mijn zetor, ik help iemand deze te restaureren. Zal eens kijken of hij nog wat foto's heeft.
Wimsumar
Beste Beatlefreak:
Quote @beatlefreak:
Wanneer beide tuimelaars van een kop tuimelen dan stellen?

Een tuimelende klep heeft geen speling!
beatlefreak
@Wimsumar ik bedoelde eigelijk wanneer de twee tuimelaars op tuimelen staan. Dus als de inlaatklep net dicht is en tegelijkertijd de uitlaatklep op openen staat. Bij een kevermotor (boxer) zet je de kop van cil. 1 op tuimelen dan mag cil. 3 gesteld worden.

Of kan ik bij cilinder 1 de inlaatklep stellen als de uitlaatklep volledig is geopend?
Wimsumar
Beste Beatlefreak:
Quote @beatlefreak:
bij cilinder 1 de inlaatklep stellen als de uitlaatklep volledig is geopend

In principe zou dat moeten kunnen. Op die plek moet de klepspeling (minstens) hetzelfde zijn als op iedere andere plek waar de tuimelaar de voorgeschreven speling moet hebben.

N.B.: Punt is wel dat bij de volledig geopende uitlaatklep de excentriek van de inlaatklep zijn werk ook al kan doen. Het zit er 'gevaarlijk' dicht bij.
basia
@beatlefreak

Ik zou de kleppen van de cil die je wilt stellen ; op tuimelen zetten ; dan krukaspoelie merken (krijt streepje of zo ) en dan de krukas 1 omwenteling verder zetten ; nu kun je de kleppen stellen !
Weet je zeker dat het goed gaat .
beatlefreak
Thnx basia. Weet ik wat me te doen staat. Weet je toevallig ook hoe je de dieselpomp timed? We willen de pomp laten reviceren aangezien er nogal speling zit op het "gas asje"

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zetor 2011 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
21