Ford kruisblok doorgeroest

Hallo ford kenners en liefhebbers,
Is er bij jullie iets van bekend dat de 4cilinder kruisblokken(10-serie) ook door roesten? Bij mij is wel bekend dat de oudere types(1000 en 6/700 serie) dat wel doen. Of mogelijk andere oorzaken van water bij de olie? Mvg

Deel dit topic

Reacties

jeroenfordmf
Doorgesleten bus, lekke koppakking
wouterdp
Vriespluggen in de kop, maar lijkt mij onwaarschijnlijk bij zo een jong blok.
en als je veel geluk hebt de koppakking.
maar hoogstwaarschijnlijk toch het blok dat doorgeroest is.
b450
Vorstschade?
valmet6400power
@b450

Dan is het langer geleden dan een jaar, dan was ie er wel eerder achter gekomen?
b450
@valmet6400power hij zegt niet dat hij er nu pas achter komt. Hij vraagt naar een eventuele oorzaak voor water in de moterolie.
RPCounty
Het kruisblok moest de verbeterde uitvoering worden van de oude BSD serie motoren. In de praktijk is gebleken dat ze zo mogelijk nog sneller doorrotten dan de voorgangers. Op alle denkbare plekken waarbij een gat on de bus nog het meest gunstige is. De allereerste motoren met dik filter waren het best hoewel iedereen er over zit te zeiken dat ze geen dun filter hebben en minder waard zijn. Onzin natuurlijk maar ja daar kom je door de jaren wel achter als je er honderden gehad hebt....
county854t
Lekke cilinderbus gaat niet want bij ford zijn de cilinders in het blok geboort. Vorstschade ook niet want het heeft noog niet gevroren. Dus koppaking of toch doorgeroest.
valmet6400power
@b450

Stel hij weet het al een jaar en dan bedenkt hij op deze zondagochtend dat hij wil weten wat de oorzaak is? :?
b450
Mij is bekend dat Ford bij bepaalde types koelwater "filters" gebruikte om schade door het koelwater te voorkomen. Bv bij de 8630,8730 en 8830.
b450
@valmet6400power Misschien heeft hij een project op het oog een wil weten of de schade te overzien is voor dat hij deze aankoopt en er dan blijkt dat de motor overleden is.
RPCounty
@county854t koppakking durf ik wel geld op te zetten dat dat het niet is. Ga maar uit van cylinderbus doorgerot of bij de nokkenas. Of......in het beste geval een doorgeroeste vriesstop onder de tuimelaaras zoals @wouterdp al aan gaf.
jeet
Vaak een oorzaak van doorroesten is water inplaats van koelvloeistof
jammermaarhelaas
@RPCounty

Hoe zijn de motoren met "dik filter" wat betreft aanslaan bij koud weer?
Er was ook iets met de hoogte van de zuiger in bdp tot bovenkant cilinderblok en de 4 punt ster op het cilinderblok?
Welgerap52
Weet iemand de prijs van een nieuw blok kaal 4 cijlinder 6610 en zijn de nieuwe blokken wel goed?
RPCounty
@Welgerap52 nieuwe blokken zijn niet meer te koop. Alleen de 3 cylinders.
RPCounty
@jammermaarhelaas dat met die zuigerhoogte maakt niets uit. De oude motoren hadden gewoon een dunnere koppakking. Te herkennen aan het blok wat dan geen +teken achter de dynamo heeft opgegoten
Welgerap52
Vanaf welk bouwjaar werden de blokken vanaf nieuw beter?
county854t
Ja het klopt dat hier in de buurt een project(5000 4wd)te koop staat(€4750) met een kruisblok gemonteert en veel grijze olie en een koel systeem dat niet op peil blijft.
ValtraStisch
Koelvloeistof dient iedere twee jaren te worden ververst.
Dat doet vrijwel niemand, dus dan kun je er op wachten.
ford andre
@county854t ik heb er ook een te koop 5000-4wd staan maar dan met de orginele motor en zwarte olie intresse doe maar en pb
valmet6400power
@ValtraStisch

Bij een Valtra maakt het niet uit 😃
Valtra-Fordpower
@RPCounty Ik zie af en toe nog een advertentie van Voets langs waaien, 4cl 80pk blokken compleet.
RPCounty
@Valtra-Fordpower dat zal of gebruikt of oude voorraad zijn. Via new Holland lukt t niet meer.
RPCounty
@ford andre en ook nog een bijzondere uitvoering qua as.
ford andre
@RPCounty het is wel wat anders dan en standaard 5000
Valtra-Fordpower
@RPCounty Hoelang is dat al? Kan de advertentie ook niet meer vinden trouwens. Jaartje terug nog wel 😛
RPCounty
@Valtra-Fordpower dat is al een paar jaar zo.
armpie
Bij alle Ford blokken, vanaf de 1000 serie tot en met de 10 serie rotten de cilinderwanden door. Dat komt omdat de cilinders in het blok geboord zijn. Omdat in gietijzer nog weleens een luchtbelletje wil zitten kan het zo zijn dat een cilinder ergens een zwakke plek heeft. Op die plaats begint de cilinderwand te scheuren, met alle gevolgen van dien. André Haar in tiendeveen is gespecialiseerd in het reviseren van deze blokken. Hij boort de cilinder op en perst er speciaal gemaakte bussen in. Het is een boel werk omdat je blok helemaal kaal moet, maar het reviseren zelf kost niet veel in vergelijking met het reviseren van andere merken motoren.
RPCounty
@armpieen nog 100% vakwerk ook.
108ls
Wat is volgens jullie een redelijke prijs voor een ford 5110 generatie 2 met 5800 uur?
armpie
@RPCounty daar kan niet aan getwijfeld worden.
ford5000
Quote @ford andre:
"Andr� Haar in tiendeveen is gespecialiseerd in het reviseren van deze blokken. Hij boort de cilinder op en perst er speciaal gemaakte bussen in."

"en nog 100% vakwerk ook."

Betere reclame kun je niet hebben toch? 😉
Valtra-Fordpower
@108ls Als ie er goed/netjes uit ziet 6 á 7000 euro?
MaxxuM4ever
Die ford blokken komen allemaal een keer aan de beurt volgens mij. Wij hebben deze zomer na 19 jaar het kruisblok van de krakei moeten vervangen door een 40 serie powerstar motor. Dat is dan wel weer lekker dat bij ford alles dan op elkaar past.
albert-fendt
Wat word word bedoeld met "kruisblok"?
Valtra-Fordpower
@albert-fendt De latere blokken hadden allemaal 3hoek ribben onder in bij de karterpan op het blok. Vandaar kruisblok. 😉
ford andre
Bedankt heren voor de positieve reactie,s

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
3