International 856 XL - Groepenpook vast / Versnellingsbak probleem

Hallo

Ik heb hier een international 856 XL staan die prima schakelt tussen de 4 versnellingen maar waarvan de groepenpook vast zit in de lage gearing.In de groepenpook zit dus gewoon geen millimeter beweging. Ik kan op het moment dus gewoon alleen rijden in de lage gearing vooruit.

Is er iemand die dat probleem herkend en die weet hoe dit probleem te verhelpen is.

Alvast bedankt
laak

Reacties

Fendt926Driver
Klinkt als dubbel schakelen.
schakelvork versleten dan wil je hem uit de lage gearing halen maar hij blijft in de lage staan de pook komt uit de schakelvork en staat in een positie ertussen in maar kan hem niet weer uit de lage halen. versnellingsbak deksel lichten en weer goed zetten.
misschien zijn er techneuten die weten hoe je er via een inspectie luik bij kan komen met een koevoet of zo
tone29
@Fendt926Driver anders woj dr druk mee. ????
tone29
...
laak
@Fendt926Driver De pook staat wel gewoon in de positie van de lage gearing. Kun je bij deze types makkelijk de bak deksel verwijderden?
laak
@tone29 Hoop dat het mee valt of dat iemand nog een goede tip heeft.
Dairy-Special
@laak
Je moet even door het rechter achterwiel kijken onder de cabine. Boven de tank zie je 4 hevels zitten, waarschijnlijk staat er eentje niet in lijn met de anderen. Met een lang stuk ijzer door het achterwiel kun je hem weer terugdrukken en dan is het weer goed.
Het gebeurt wel vaker als je snel schakelt. Er komt op den duur wat ruimte op het mechaniek en dan schiet hij weleens te ver door.
Als je een stukje buis achter de stoel gooit kun je het probleem altijd onderweg oplossen mocht het nog eens gebeuren.
SJB533
@Dairy-Special
Aanvulling: direct sleutelen (=nylon blokjes vervangen) voorkomt, dat het nog eens gebeurt 😉
laak
@Dairy-Special Bedankt voor de tip. Net dus even in de werkplaats gezet. Wiel er af en de gaffels op een rij getikt.
Na wat proberen blijkt dat de trekker goed in de hoog en laag schakelt. Maar als je hem in de achteruit schakelt hij soms blijft hangen of doorschiet. Ligt dit aan de ruimte op de schakel gaffel of aan het stangen stelsel (lengte en speling)
laak
@SJB533 De blokjes onder de deksel bedoel je? Dan moet dus de gehele cabine er af?
SJB533
@laak
Weet niet waar ze zitten. Kijk maar eens onder de map International 745 XL
INTER 5488
Valt mee hoor , cabine hoeft er niet af
Wardcase
@laak nee de cabine hoeft er niet af dan hooguit beetje omhoog voor het gemak, maar je moet de kunststof busjes en de slijtplaatjes in het mechaniek vervangen die eigenlijk nog vast in de cabine zit, dit is best een kostbare reparatie en als je dan daarna weer te lomp schakelt heb je alles voor niets gedaan, is snel weer kapot maar bij gewoon het H profiel te volgen is er niets aan de hand.
Wardcase
Hier een afbeelding van het mechanisme ligt er een beetje aan hoe de toestand is maar meestal vervangen : 16,17,24,27,29,32,35
marc102
@laak tractorfan.nl/topic/73106/

Interesse in onderdelen?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 856 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!