Deutz verbruikt moterolie

Hallo,
ik heb sinds een paar weken een deutz 7807c gekocht.
vorige eigenaar heeft er veel mee over de weg gereden, dus veel volgas gereden
Maar nu ben ik er achter gekomen dat de moter best wel wat moterolie verbruikt maar hij lekt nergens.
kan dit kwaad?

alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

Boerke1998
Het kan zijn dat de drijfstangen versleten zijn. Hij gaat daardoor olie verbruiken. Deze dan langs de zuigeveren in de cilinder en dan word de olie mee verbrand
Boemrang
Goedkoop is vaak duurkoop....
En toch weer verkeerd in laten lichten, toch de vorige eigenaar nog maar eens benaderen....
En veel motor olie verbruik zal nooit minder worden....
GD tuning Garyp
@Boerke1998 Dus door versleten drijfstangen gaat hij meer olie verbruiken?
sjonnies
Zuigerveren olie schraap ringen
zet um maar eens goed aant werk mischien dat over gaat
had ik thuis van voorjaar ook aangekochte dx 4.51 gebruikte met 12 uur ploegen 2 liter motorolie
basia
@GD tuning Garyp

Of in de war met olie-schraapveren ?
GD tuning Garyp
@basia Lijkt me meer aannemelijk ja
Boerke1998
@GD tuning Garyp dat zou kunnen als de smeerleidingen in drijfstangen uitgesleten zijn. Daardoor komt er mee olie in de cilinder. En gaat hij olie verbruiken
snuitje
@sjonnies

En zo is het, en zorg dat de luchtfilter goed schoon is of vervang hem. Als je wacht tot het lampje gaat branden kan het te laat zijn, als het lampje überhaupt gaat branden.
GD tuning Garyp
@Boerke1998 Waarom komt er meer olie in de cilinder als die versleten zijn?
Boerke1998
@GD tuning Garyp omdat de diameter van de leiding dan groter wordt en er dan meer olie komt in een bepaalde tijd.
GD tuning Garyp
@Boerke1998 Waardoor word de diameter van de leiding groter? Zit er uberhaupt wel een leiding in een drijfstang?
JD3010
Quote @Boerke1998:
als de smeerleidingen in drijfstangen uitgesleten zijn.
Daar heb ik nog nog van gehoord. Kun je dat eens uitleggen.
Boerke1998
Ja erzit een klein olie kanaaltje in. Deze zorgt voor de smering van de cilinder. Deze slijt uit doordat er veel olie doorheen komt.
Boerke1998
@JD3010 heb je nooit gehoord van olie kanaaltjes door een drijfstang?
JD3010
@Boerke1998 Dat wel, ik weet wel hoe een motor in elkaar zit. Maar dat die uitslijten,leg dat eens even uit.
GD tuning Garyp
@Boerke1998 Lijkt me stug, heel stug
Boerke1998
@JD3010 hoe dat uistlijten precies zit weet ik zo ook niet. we hebben het er van de week in de les overgehad en de leraar vertelde dat
Reviseren is de kortste klap, onze deutz neemt ook olie, ene week wel andere week niet. Gewoon standaard pijlen en bijvullen, moet ik wel zeggen dat het bij ons niet heel ernstig is.
Voorderest trekt hij nog prima en heeft vrijwel geen caterdruk, start goed, dus ja reviseren is voor ons niet de oplossing
JD3010
@Boerke1998 Was dat niet op 1 april? 😉
GD tuning Garyp
@Boerke1998 Oh een leraar, hah die weten niks.... Ze zullen eerder dichtslippen dan uitslijten 😉
GD tuning Garyp
@Boerke1998 Oh een leraar, hah die weten niks.... Ze zullen eerder dichtslippen dan uitslijten 😉
Boerke1998
@JD3010 volgens mij bedoelde hij als er door de jaren heen constant olie door heen wordt gepompt dat het olie kanaaltje dan uit slijt. maar ik zal het morgen nog wel eens vragen.
JD3010
@Boerke1998 Doe maar, ik ben wel benieuwd naar zijn uitleg.

Olie wat onder de zuigers zit, wordt door de zuigerveren van de cilinderwand afgeschraapt. Vooral turbomotoren hebben oliesproeiers onder de zuigers om de zuigers te koelen. Als de zuigerveren niet goed meer zijn, kan de olie boven de zuiger komen en verbranden.
De oliekanalen zouden evt. kunnen uitslijten, maar dan moet de olie echt gigantisch snel stromen, dat gebeurt niet.
erik9831
@JD3010 dan zijn het de lagerschalen die uitslijten denk ik ...

Maar als dat gebeurd, dan verbruikt hij geen extra olie ... Allez, na een tijd wel, als de drijfstang afbreekt en door de motor gaat.
Fiatvisser
@Boemrang wie zegt dat hij hem goedkoop heeft gekocht
Boemrang
@Fiatvisser Wie zegt dat hij hem duur heeft gekocht!!!!
Fiatvisser
@Boemrang ik niet daarom vraag ik het aan jou!!!
valmet6400power
@Boemrang

Als we de naam van @Fiatvisser moeten geloven hengelt hij Fiats voor helemaal weinig tevoorschijn 😃 😃
marco steyr
@Boemrang hoezo moet hij contact op nemen met de vorige eigenaar? Denk je dat die ff een motorreviesie voor hem gaat betalen? En waarom heeft hij zich verkeerd laten inlichten? Je maakt toch een proefrit voor je een trekker koopt?
Boemrang
@marco steyr Ooit gehoord van verborgen gebreken...als hij dit dit nog een week of twee heeft dat heeft hij duidelijk een punt om de vorige eigenaar hier over aan te spreken...
En dat hij veel olie nodig heeft komt niet van de ene op de andere dag....
Verkeerd ingelicht dus...
Boemrang
Quote @Fiatvisser:
ik niet daarom vraag ik het aan jou!!!

Blijkbaar heb je nog nooit gehoord van deze uitdrukking....
"Goedkoop is duurkoop"
3130ls
Is niet gewoon de krukas keering versleten. ?als hij olie verbrand moet hij roken ook.
marco steyr
@Boemrang en dan? Je kunt tegen die vent zeggen van he je hebt me een versleten trekker verkocht. Denk je dan dat die zegt van o ja klopt, hier heb je je geld terug?
Bij een 2de hands trekker heb je altijd kans om tegen problemen aan te lopen, hij staat immers niet voor niets te koop.
Boemrang
@marco steyr Inderdaad @deutzdx430 dit eisen...
Er zijn namelijk bepaalde regels voor, en als het goed lees heeft hij deze tractor nog maar een paar weken, en een paar weken zijn bij mij twee weken....
Dus denk toch dat de verkoper aan het korstte eind trekt....
marco steyr
@Boemrang waar haal jij die regels vandaan? laat eens zien
Boemrang
Ik kan wel zeggen ga maar eens zoeken op Googel, komt hier weer een hoop commentaar op....
Dus ga zelf maar op onderzoek uit....
marco steyr
@Boemrang zo'n reactie had ik al wel verwacht, gewoon slap ge l ul dus
Boemrang
@marco steyr Als jij dit denkt, prima dan....
Kan er verder niet wakker van liggen....
marco steyr
@Boemrang nou slaap lekker dan wijsneus
old man jose
@3130ls
Dan zou er toch ergens olie onder moeten liggen denk ik, hoe zou jij hier over proberen te denken. Of wil je gewoon ook even in het orkest van wijsneuzen een deuntje meeblazen, met de drijfstangen en olie kanalen het hoogste liedje lopen te lallen.
Boemrang
Quote @marco steyr:
wijsneus

Wordt even wakker....
Heb je gelezen wat @Hurli aan geeft, had je zelf ook kunnen vinden...
Haal hier nou eens een voordeel uit...
Als je alles opgenomen hebt, slaap dan maar weer verder....
old man jose
@Deutzdx430

Ik zou er gewoon een keer MOTOR olie in kappen misschien heeft dat wel effect, die MOTER olieën van deze tijd zijn niets waard voor die oeroude machines denk ik.
marco steyr
@hurli bedankt voor het zoeken. @boemrang

Toelichting:

Ad 1: gebreken die koper heeft geconstateerd voor de koop of had kúnnen constateren zijn geen 'verborgen' gebreken.

Letterlijk gekopieerd uit de link. Als @deutzdx430 het oliepeil had gecontroleerd en een flinke proefrit had gemaakt en vervolgens weer olie had gepeild, had hij vóór de koop olieverbruik kúnnen constateren.

Dus geen verborgen gebrek.
3130ls
@old man jose hij zou in het koppelingshuis kunnen lekken.moet je op Den duur ook wel zien. Maar als hij echt versleten is moet hij slecht er starten en blauw wittig roken. En anders moet je maar even vertellen wat het is.dan hoeven we niet meer te discussiëren en weet hij wat het is. Topic klaar.
Huuuuub
Ik zou eens beginnen met wat forté producten te gebruiken in combinatie met een GOEDE motorolie.

Eerst een motor flush, forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/…

En dan de top end treatment en eventueel de oil fortifier.

forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/…

forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/…

Deze flesjes zijn behoorlijk aan de prijs, maar het is de gok waard want het is altijd goedkoper dan een revisie.

Het licht er natuurlijk wel aan hoeveel olie de motor verbruikt, kun je hier iets over zeggen?
old man jose
@3130ls
Hij moet maar kijken wat hij frommelt, maar compressie meten verteld al veel kijken of er ook nog van te veel carterdruk sprake is en de algehele conditie van de MOTER / MOTOR in ogenschouw nemen.
Of even een ervaren diesel monteur er bij halen, niet dat de MOTER / MOTOR daar beter van word maar de man @Deutzdx430 weet dan weer iets meer.
3130ls
@old man jose maar het is dan toch raar.motor verbruikt olie. Wat is veel. ? 1 liter per 8 draaiuren. ?rookt niet, lekt niet en heeft geen carterdruk. Nou dan weet ik het niet. Oudere trekkers kunnen wat olie verbruiken maar wat is veel.
Wimsumar
Beste Old Boy Jose:
Quote @old man jose:
de man Deutzdx430

De topicvraagsteller heeft slechts 16 levensjaarervaring. 😉
3130ls
@Wimsumar en misschien ook wel 16 liter motor olie. Verbrand. ?of ....
RPCounty
Wat een gezeik om een beetje olieverbruik van een 913 van 30 jaar oud. De koper had het duidelijk aan de carterontluchting kunnen zien als hij zgn versleten was. Ik denk dat ze zelf wel weten of er een bepaalde afspraak over garantie of zoiets gemaakt is. Voor 750 euro materiaal heb je alles er nieuw op staan. En kan ie weer 10000 uur verder. En dan heb je het niet over taiwan rommel er op
RPCounty
Uitgesleten oliekanalen hahahaha
basia
Ik zou de tip van huuuuuub ook overwegen ; met een andere olie (betere -Zwaardere specificaties ) kan het olie-verbruik al dalen .

En wil je het goed hebben dan is met nieuwe zuigerveren en de cilinders weer ophonen waarschijnlijk ook al veel beter .

Zelf denk ik dat de cilinderwanden te glad zijn door veel op hoog toeren te zijn gebruikt ; hierdoor kunnen de olie-schraapveren de olie niet meer "weg"krijgen .
old man jose
@RPCounty
En het word nog erger: Quote: @Basia
Ik zou de tip van huuuuuub ook overwegen ; met een andere olie (betere -Zwaardere specificaties ) kan het olie-verbruik al dalen .

En wil je het goed hebben dan is met nieuwe zuigerveren en de cilinders weer ophonen waarschijnlijk ook al veel beter .

Zelf denk ik dat de cilinderwanden te glad zijn door veel op hoog toeren te zijn gebruikt ; hierdoor kunnen de olie-schraapveren de olie niet meer "weg"krijgen .
erik9831
Ik heb gelijk.

Neen ik heb toch wel gelijk hoor.

Neen toch niet, ik heb gelijk.

Maar jong wat zit jij te zeveren, ik heb gelijk.

Maar neen jonge ik heb toch wel gelijk.

Wat is dit allemaal, ik heb gelijk.

Och hij is ook nog eens daar met zijn gezwets, ik zeg niks want ik weet het toch weer beter.

Weer een typisch voorbeeld van het ikke ikke ikke syndroom. Mannekes toch, hoe verpest ik een topic met wat haantjesgedrag. Of nu iemand gelijk heeft of niet, kan ook op een vriendelijkere manier gezegd worden, we zijn namelijk hier om elkaar te helpen.

Toch niet om elkaar een beetje zitten uit te lachen dacht ik. Wie nu verkeert of juist is, maakt niet uit ... Zolang er maar iets zinnigs verteld word. Is het verkeert, SO WHAT ... dan is het eigenlijk een privilege om het misschien toch correct aan iemand uit te leggen hoe het wel moet of is. NOGMAALS, iedereen kan niet alles weten.
goeiedag eem
@Boerke1998 vraag die leraar dan ook even hoe dat dan gaat met stalen hydraulische leidingen die de hele dag lopen onder hoge druk en grote stroomsnelheden?
Als de hydrauliek kanalen uit gaan slijten mag er wel zand of straalgrid in je olie zitten, dan zal je motor ook niet zo lang meer lopen
selten
@Boerke1998
Olie wordt als zeer goed smeermiddel en verbeterende factor voor lagers enz gezien. De levensduur van een lager wordt dan beduidend groter. En olie zou dan in een paar uurtjes een kanaal vergroten? Ik denk helaas dat je leraar dit niet heeft verteld, maar dat er een klein misverstand was dankzij onoplettendheid ofzo...
paulusmahandel
@Boerke1998 iedereen moet maar oppassen met zijn hydraulisch systeem, als het waar is wat jou leraar jullie verteld.
Dan slijten dus de hydraulische leidingen en slangen ook uit.
Maar er komt nog eens bij, de oliepomp heeft niet zoveel druk dat hij slijtage kan veroorzaken.
Ik denk dat de leraar of wat anders bedoeld heeft of dat hij een schoolreisje naar een revisiebedrijf moet boeken met jullie
Boemrang
Quote @erik9831:
NOGMAALS, iedereen kan niet alles weten.

Nou!!!!!
Als je ze moet geloven wel..... 😄
mdoornekamp
@marco steyr Wat jij zegt klopt niet. Al maak je een proefrit van 2 uur dan kun je nog niet direct zien of het oliepijl gezakt is. De motor is dan ook nog warm en meestal wacht je tot die afgekoeld is (de volgende morgen) om te pijlen. Bovendien treed olieverbruik vooral op als je echt met de trekker aant werk gaat.

Het is dus WEL een verborgen gebrek. Ik zou de vorige eigenaar zo snel mogelijk op de hoogte stellen en kijken of er financieel wat te regelen is. Als je het hoog op wilt spelen ga je naar de rechter, maar dan lopen de kosten ook op.
deutzdx430
Bedankt voor alle reacties ik wacht het verder af en haal monteur er bij.
Boemrang
Quote @mdoornekamp:
Het is dus WEL een verborgen gebrek.

Dank voor de aanvulling....
Eindelijk eentje die het wel inziet.... 😄
weurding
Zet hem maar eens lekker aan het werk, die 913 's staan wel bekend om olieverbruik, paar liter op een verversing kan ook niet veel kwaad
deutzdx430
@weurding ja zal hem x goed laten werken.
bartjan82
Onze shovel (deutz 4 cil 110pk) begint ook olie te nemen, (filters ,oie enz al paar keer vervangen, maar het verbruik word steeds gekker, met een paar uur draaien is de carter leeg, dat de onderdelen niet zo gekke duur zijn wist ik al, maar kan (een ervaren) iemand mij zeggen hoeveel sleuteluren er ongeveer in gaan zitten ?
weurding
@bartjan82 heb een keer een 6 cilinder 912 laten voorzien van nieuwe zuigersveren en een paar cilinders/zuigers, duurde een hele dag, vooral het verwijderen van de beplating duurde langer dan verwacht, monteur zelf had veel ervaring met mwm motoren die volgens hem veel makkelijker uit elkaar te halen zijn
weurding
@deutzdx430 als je geen extreme carterduk hebt is dat de oplossing eerst volgens mij, kans is groot dat bij veel straat (licht) werk de boel even goed schoon moet branden, tevens eerst de goedkoopste oplossing
Wimsumar
Beste DeutzDX430:
Quote:
x goed laten werken.

Maar nu (nog steeds) de hamvragen: Hoeveel is het olieverbruik (in liters per draaiuur/-uren).
En, wat is bij de aankoop van deze trekker er over het olieverbruik besproken met de verkoper? ( Al mag je blij zijn dat deze je met lachend gezicht een 10-liter bus met afgelopen olie mee geeft zodat je de motor tijdens de inmiddels verstreken garantieperiode ( "Tot de brievenbus") kunt bijvullen).

Aan het werk:
mdoornekamp
@deutzdx430 ik zou in ieder geval de verkoper in kennis stellen van het gebrek.
tjerk-koetje
Quote @Boerke1998:
Ja erzit een klein olie kanaaltje in. Deze zorgt voor de smering van de cilinder. Deze slijt uit doordat er veel olie doorheen komt.

man man man, je moet ook goede geen schuurspons als olie gebruiken
tjerk-koetje
Quote @Boemrang:
Ooit gehoord van verborgen gebreken...als hij dit dit nog een week of twee heeft dat heeft hij duidelijk een punt om de vorige eigenaar hier over aan te spreken...
En dat hij veel olie nodig heeft komt niet van de ene op de andere dag....
Verkeerd ingelicht dus...

jij denkt zeker ook wel dat het zo werkt. dus ik zou van jou een trekker kopen die mij de volgende dag aan stront draait breng ik em terug naar jou en jij gaat alles tot op de centjes betalen. dacht het niet
deutzdx430
@Wimsumar op die foto is een andere 7807 als ik bedoel hahaha die is van een kameraad van mij.
twand2505
@Boerke1998 nou dat verhaaltje van jou.... nog noooit van gehoord.... waarschijnlijk gewoon zuigerveren gebroken koppen er af cillinder eraf nieuwe zuigerveertjes erop even goed laten inlopen..
Wat is veel ? als de motor hard werken moet is wat olie gebruiken normaal
Boemrang
Quote @tjerk-koetje:
dacht het niet

Denk je nou werkelijk dat de verkopende party niet op de hoogte was van het hoge olie verbruik!!!
En het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit ineens gebeurt binnen aantal weken....
Heb toch nog iets kunnen vinden, zet niet alles hier neer, wordt het verhaal te lang....
Maar als @deutzdx430 een advocaat in de arm zou nemen zal de kans van slagen zeer groot zijn voor hem.....

Aankoop bij een particulier
U heeft de tractor bij een particulier gekocht en nu loopt u tegen verborgen gebreken aan. De trieste mededeling is dat u van de drie voorbeelden in dit artikel de minste kans heeft om uw gelijk te behalen. Uw plichten wegen namelijk zwaar en uw recht kunt u alleen halen als u zelf bewijs heeft.

Uw plichten
Bij eventuele gebreken ligt de bewijslast bij u, dit in tegenstelling tot het kopen bij een dealer. Ú moet dus bewijzen dat de tractor de gebreken al had ten tijde van de verkoop. Alleen indien u dit kunt bewijzen zal de particuliere verkoper u tegemoet moeten komen. Een particuliere verkoper wordt namelijk niet geacht kennis van zaken te hebben, dus bij verborgen gebreken zal u moeten bewijzen dat de verkopende partij vooraf op de hoogte was.

Uw rechten
U heeft het recht om voor de aankoop goed op de hoogte gesteld te worden door de huidige eigenaar van tractor. De verkopende partij heeft namelijk informatieplicht. Deze moet een potentiële koper op de hoogte stellen van de bij hem bekende gebreken.
Boerke1998
Hij had het wel zo gezegt. maar hij zij vooral dat dat een theoretisch verhaal was en in de praktijk eigenlijk nooit voorkomt
deutzdx430
@Boemrang bedankt voot alle mooie verhale maar ik ga niet met advocaat en zo aam de gang. Als je iets gebruikts koopt is er altijd kans dat ie iets mankeert maar ja dan moet je een nieuwe kopen dan is het zkr goed.
Boemrang
@deutzdx430 Dit is natuurlijk jou eigen keuze....
Maar ik probeerde gewoon aan te geven welke mogelijk heden er zijn...
Sommige hier roepen gewoon dat het niet kan of wat dan ook, terwijl de mogelijkheden wel duidelijk aanwezig zijn...
Vandaar mijn reactie...
deutzdx430
@Boemrang ooh oke bedankt er voor.
fendtinterfan
Hoeveel motorolie verbruikt het deutzie? nergens in het topic wordt gezegt hoeveel hij precies verbruikt...
Welgerap52
Licht er geen bronzen dop los onder het kleppen deksel! En hoe hoog is het verbruik inderdaad echt
RPCounty
@Welgerap52 goed opgemerkt
MASSEY-MOOI
Quote @bartjan82:
onze shovel (deutz 4 cil 110pk) begint ook olie te nemen, (filters ,oie enz al paar keer vervangen, maar het verbruik word steeds gekker

Hoe oud is die shovel? Wandt als je die nog maar een paar keer hebt vervangen kan ik mij het voorstellen dat ze slijten
MASSEY-MOOI
een motor heeft gewoon onderhoud nodig een motor kan makkelijk de 40.000 uur draaien met "het juiste onderhoud"
bartjan82
Shovel is van '91
motor is al eens gereviseerd bij een vorige eigenaar, shovel heeft 12000 uur we hebben em nu 4 a 5 jr .laatste 2 jaren niet meer op de kuilbult maar word toch wel gebruikt op zich, als ie nu volgas draait rookt ie als een ketter en is de carter in een uur leeg , beetje minder gas dan kun je er op zich een hele dag mee denk ik

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
85
DEELNEMERS
31
WEERGAVES
11