Hallo,
ik heb sinds een paar weken een deutz 7807c gekocht.
vorige eigenaar heeft er veel mee over de weg gereden, dus veel volgas gereden
Maar nu ben ik er achter gekomen dat de moter best wel wat moterolie verbruikt maar hij lekt nergens.
kan dit kwaad?
alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
En toch weer verkeerd in laten lichten, toch de vorige eigenaar nog maar eens benaderen....
En veel motor olie verbruik zal nooit minder worden....
zet um maar eens goed aant werk mischien dat over gaat
had ik thuis van voorjaar ook aangekochte dx 4.51 gebruikte met 12 uur ploegen 2 liter motorolie
Of in de war met olie-schraapveren ?
En zo is het, en zorg dat de luchtfilter goed schoon is of vervang hem. Als je wacht tot het lampje gaat branden kan het te laat zijn, als het lampje überhaupt gaat branden.
Voorderest trekt hij nog prima en heeft vrijwel geen caterdruk, start goed, dus ja reviseren is voor ons niet de oplossing
Olie wat onder de zuigers zit, wordt door de zuigerveren van de cilinderwand afgeschraapt. Vooral turbomotoren hebben oliesproeiers onder de zuigers om de zuigers te koelen. Als de zuigerveren niet goed meer zijn, kan de olie boven de zuiger komen en verbranden.
De oliekanalen zouden evt. kunnen uitslijten, maar dan moet de olie echt gigantisch snel stromen, dat gebeurt niet.
Maar als dat gebeurd, dan verbruikt hij geen extra olie ... Allez, na een tijd wel, als de drijfstang afbreekt en door de motor gaat.
Als we de naam van @Fiatvisser moeten geloven hengelt hij Fiats voor helemaal weinig tevoorschijn
En dat hij veel olie nodig heeft komt niet van de ene op de andere dag....
Verkeerd ingelicht dus...
Blijkbaar heb je nog nooit gehoord van deze uitdrukking....
"Goedkoop is duurkoop"
Bij een 2de hands trekker heb je altijd kans om tegen problemen aan te lopen, hij staat immers niet voor niets te koop.
Er zijn namelijk bepaalde regels voor, en als het goed lees heeft hij deze tractor nog maar een paar weken, en een paar weken zijn bij mij twee weken....
Dus denk toch dat de verkoper aan het korstte eind trekt....
Dus ga zelf maar op onderzoek uit....
Kan er verder niet wakker van liggen....
Dan zou er toch ergens olie onder moeten liggen denk ik, hoe zou jij hier over proberen te denken. Of wil je gewoon ook even in het orkest van wijsneuzen een deuntje meeblazen, met de drijfstangen en olie kanalen het hoogste liedje lopen te lallen.
Wordt even wakker....
Heb je gelezen wat @Hurli aan geeft, had je zelf ook kunnen vinden...
Haal hier nou eens een voordeel uit...
Als je alles opgenomen hebt, slaap dan maar weer verder....
Ik zou er gewoon een keer MOTOR olie in kappen misschien heeft dat wel effect, die MOTER olieën van deze tijd zijn niets waard voor die oeroude machines denk ik.
Toelichting:
Ad 1: gebreken die koper heeft geconstateerd voor de koop of had kúnnen constateren zijn geen 'verborgen' gebreken.
Letterlijk gekopieerd uit de link. Als @deutzdx430 het oliepeil had gecontroleerd en een flinke proefrit had gemaakt en vervolgens weer olie had gepeild, had hij vóór de koop olieverbruik kúnnen constateren.
Dus geen verborgen gebrek.
Eerst een motor flush, forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/…
En dan de top end treatment en eventueel de oil fortifier.
forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/…
forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/…
Deze flesjes zijn behoorlijk aan de prijs, maar het is de gok waard want het is altijd goedkoper dan een revisie.
Het licht er natuurlijk wel aan hoeveel olie de motor verbruikt, kun je hier iets over zeggen?
Hij moet maar kijken wat hij frommelt, maar compressie meten verteld al veel kijken of er ook nog van te veel carterdruk sprake is en de algehele conditie van de MOTER / MOTOR in ogenschouw nemen.
Of even een ervaren diesel monteur er bij halen, niet dat de MOTER / MOTOR daar beter van word maar de man @Deutzdx430 weet dan weer iets meer.
De topicvraagsteller heeft slechts 16 levensjaarervaring.
En wil je het goed hebben dan is met nieuwe zuigerveren en de cilinders weer ophonen waarschijnlijk ook al veel beter .
Zelf denk ik dat de cilinderwanden te glad zijn door veel op hoog toeren te zijn gebruikt ; hierdoor kunnen de olie-schraapveren de olie niet meer "weg"krijgen .
En het word nog erger: Quote: @Basia
Ik zou de tip van huuuuuub ook overwegen ; met een andere olie (betere -Zwaardere specificaties ) kan het olie-verbruik al dalen .
En wil je het goed hebben dan is met nieuwe zuigerveren en de cilinders weer ophonen waarschijnlijk ook al veel beter .
Zelf denk ik dat de cilinderwanden te glad zijn door veel op hoog toeren te zijn gebruikt ; hierdoor kunnen de olie-schraapveren de olie niet meer "weg"krijgen .
Neen ik heb toch wel gelijk hoor.
Neen toch niet, ik heb gelijk.
Maar jong wat zit jij te zeveren, ik heb gelijk.
Maar neen jonge ik heb toch wel gelijk.
Wat is dit allemaal, ik heb gelijk.
Och hij is ook nog eens daar met zijn gezwets, ik zeg niks want ik weet het toch weer beter.
Weer een typisch voorbeeld van het ikke ikke ikke syndroom. Mannekes toch, hoe verpest ik een topic met wat haantjesgedrag. Of nu iemand gelijk heeft of niet, kan ook op een vriendelijkere manier gezegd worden, we zijn namelijk hier om elkaar te helpen.
Toch niet om elkaar een beetje zitten uit te lachen dacht ik. Wie nu verkeert of juist is, maakt niet uit ... Zolang er maar iets zinnigs verteld word. Is het verkeert, SO WHAT ... dan is het eigenlijk een privilege om het misschien toch correct aan iemand uit te leggen hoe het wel moet of is. NOGMAALS, iedereen kan niet alles weten.
Als de hydrauliek kanalen uit gaan slijten mag er wel zand of straalgrid in je olie zitten, dan zal je motor ook niet zo lang meer lopen
Olie wordt als zeer goed smeermiddel en verbeterende factor voor lagers enz gezien. De levensduur van een lager wordt dan beduidend groter. En olie zou dan in een paar uurtjes een kanaal vergroten? Ik denk helaas dat je leraar dit niet heeft verteld, maar dat er een klein misverstand was dankzij onoplettendheid ofzo...
Dan slijten dus de hydraulische leidingen en slangen ook uit.
Maar er komt nog eens bij, de oliepomp heeft niet zoveel druk dat hij slijtage kan veroorzaken.
Ik denk dat de leraar of wat anders bedoeld heeft of dat hij een schoolreisje naar een revisiebedrijf moet boeken met jullie
Nou!!!!!
Als je ze moet geloven wel.....
Het is dus WEL een verborgen gebrek. Ik zou de vorige eigenaar zo snel mogelijk op de hoogte stellen en kijken of er financieel wat te regelen is. Als je het hoog op wilt spelen ga je naar de rechter, maar dan lopen de kosten ook op.
Dank voor de aanvulling....
Eindelijk eentje die het wel inziet....
Maar nu (nog steeds) de hamvragen: Hoeveel is het olieverbruik (in liters per draaiuur/-uren).
En, wat is bij de aankoop van deze trekker er over het olieverbruik besproken met de verkoper? ( Al mag je blij zijn dat deze je met lachend gezicht een 10-liter bus met afgelopen olie mee geeft zodat je de motor tijdens de inmiddels verstreken garantieperiode ( "Tot de brievenbus") kunt bijvullen).
Aan het werk:
man man man, je moet ook goede geen schuurspons als olie gebruiken
En dat hij veel olie nodig heeft komt niet van de ene op de andere dag....
Verkeerd ingelicht dus...
jij denkt zeker ook wel dat het zo werkt. dus ik zou van jou een trekker kopen die mij de volgende dag aan stront draait breng ik em terug naar jou en jij gaat alles tot op de centjes betalen. dacht het niet
Denk je nou werkelijk dat de verkopende party niet op de hoogte was van het hoge olie verbruik!!!
En het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit ineens gebeurt binnen aantal weken....
Heb toch nog iets kunnen vinden, zet niet alles hier neer, wordt het verhaal te lang....
Maar als @deutzdx430 een advocaat in de arm zou nemen zal de kans van slagen zeer groot zijn voor hem.....
Aankoop bij een particulier
U heeft de tractor bij een particulier gekocht en nu loopt u tegen verborgen gebreken aan. De trieste mededeling is dat u van de drie voorbeelden in dit artikel de minste kans heeft om uw gelijk te behalen. Uw plichten wegen namelijk zwaar en uw recht kunt u alleen halen als u zelf bewijs heeft.
Uw plichten
Bij eventuele gebreken ligt de bewijslast bij u, dit in tegenstelling tot het kopen bij een dealer. Ú moet dus bewijzen dat de tractor de gebreken al had ten tijde van de verkoop. Alleen indien u dit kunt bewijzen zal de particuliere verkoper u tegemoet moeten komen. Een particuliere verkoper wordt namelijk niet geacht kennis van zaken te hebben, dus bij verborgen gebreken zal u moeten bewijzen dat de verkopende partij vooraf op de hoogte was.
Uw rechten
U heeft het recht om voor de aankoop goed op de hoogte gesteld te worden door de huidige eigenaar van tractor. De verkopende partij heeft namelijk informatieplicht. Deze moet een potentiële koper op de hoogte stellen van de bij hem bekende gebreken.
Maar ik probeerde gewoon aan te geven welke mogelijk heden er zijn...
Sommige hier roepen gewoon dat het niet kan of wat dan ook, terwijl de mogelijkheden wel duidelijk aanwezig zijn...
Vandaar mijn reactie...
Hoe oud is die shovel? Wandt als je die nog maar een paar keer hebt vervangen kan ik mij het voorstellen dat ze slijten
motor is al eens gereviseerd bij een vorige eigenaar, shovel heeft 12000 uur we hebben em nu 4 a 5 jr .laatste 2 jaren niet meer op de kuilbult maar word toch wel gebruikt op zich, als ie nu volgas draait rookt ie als een ketter en is de carter in een uur leeg , beetje minder gas dan kun je er op zich een hele dag mee denk ik