Beste, eerst en vooral wil ik dat dit geen merkenoorlog wordt maar wil gewoon wat meer info over volgende 3 trekkers.
Wij hebben een melkveebedrijf thuis en hebben zopas een mengvoederwagen aangeschaft, deze wordt jan-feb geleverd. De mengvoederwagen willen we vullen met een frontlader en daarom zijn we naar de 3 dichtsbijzijde dealers geweest. Wat ik graag wil weten (heb niet veel technische achtergrond als melkveehouder) of deze trekkers geschikt zijn voor dit werk & als er aandachtspunten zijn. Ik wil ook een trekker waar liefst zo min mogelijk problemen mee voorkomen.
De dealers in de buurt hebben volgende trekkers gepresenteerd we wouden een trekker 100-120pk.
Dealer A had een Deutz agrotron 5120p demo staan met 20 uren op, mooie trekker maar vraag me af of deze sterk genoeg gebouwd is voor dit werk, hebben nu agroplus & vind deze te licht gebouwd & hebben af en toe wat rommel hiermee.
Dealer B had een Mc Cormick MC 130 als demo staan, dit is een mooie robuuste trekker met niet veel poes pas, maar heb men twijfels over dit merk niet echt veel verkocht & zijn dit goede trekkers?
Dealer C heeft een newholland 6140 aangeboden, dit leek me kwa robuustheid de zwaarste trekker grof gebouwd & kan tegen een stootje, maar ben bang van elektronica hoewel het een simpele trekker is & hoor ook veel over deze trekkers hun versnellingsbak?
Liefst eerlijk jullie mening & aandachtspunten. We willen graag een trekker waar we liefst 10.000 uur mee kunnen maken maarja dit wil iedereen...
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Wil dus geen verreiker shovel kniklader zelfrijder... Gewoon trekker + frontloader
Ik wil geen discutie van ieder zen eigen merk ik wil gewoon even wat info want weet echt niet wat aan te schaffen?
En iedere tractor heeft voor en nadelen.
Maar als je dit niet wilt zou ik voor de New Holland gaan, die lijkt mij dan het beste gebouwd ervoor. (ik weet niet of dit een 6 cilinder is?
Om toch nog even mijn eigen favoriete merk te promoten (:P), een John Deere heeft een doorlopend frame tot achteraan waardoor die "ideaal" is voor een voorlader doordat dit meer kan hebben.
Oke, wat is de dichtstbijzijnde JD dealer dan?
Of een Fendt met TMS, maar dat word z'n dure hobby dan.... Dat zijn in mijn ogen toch wel ideale voorlader trekkers, in iedergeval met vario.
heb er wel een stukje mee gereden maar nooit mee gewerkt dus over bedienings gemak en zo kan ik niet oordelen
Bij andere merken word dit opgelost door het frame waar de aanbouwdelen aan zitten de hele trekker te laten ondersteunen. Bij jd zitten ze rechtstreeks aan het frame gemonteerd. Wat mij ideaal lijkt voor voorladerwerk is een rempedaal die de versnellingsbak tevens ontkoppeld, en bediening op de joystick van de voorlader voor het op en terugshiften. Dat laatste kunnen de meeste fabrikanten tegenwoordig wel leveren, van dat eerste weet ik alleen van de mf5600 serie zeker dat het er op zit. (steepnose is trouwens ook ideaal :D)
Steepnose lijkt mij ook wel makkelijk ja , maar eigenlijk zijn alle westerse merken tegenwoordig wel goed, als je er dan ook maar een degelijke voorlader opzet dan gaat t helemaal goed.
gaan zeker 10000 uur mee
Capaciteit van oliepomp ga je wel merken, bij sommigge merken is het ook nog een optie om de pomp van de hefinrichting en de externe hydroliek te koppelen (mits dat 2 apparte pompen zijn)
Dat heeft zeker invloed.... Kan er op die deutz niet een grotere pomp?
Persoonlijk zou ik toch verder kijken. De beste boeren frontladertrekkers op dit moment is toch een MF5600 of een JD. MF zitten allerlei handigheidjes op wat het werk zeer aangenaam maakt. Maarja, de keuze is aan jullie
als je tussen de 3 merken moet kiezen zou ik voor NH gaan. mits ze normaal te gebruiken en onderhouden gaan ze goed genoeg mee. onze tm heeft ongeveer 5000 uur met de frontlader gedaan, en daar hebben we nog geen last mee gehad, wij gebruiken hem om te voeren, aardappelen uitschuren, grondverzetten,...
Die 3 dingen zijn sws ideaal, nu nog n flinke hydropomp en steepnose
Ja dat maakt zeker wel uit met de snelheid qua werken, zeker als er ook olie nodig is voor een kuilhapper.
Wij hebben aantal jaren geleden en JD met voorlader gekocht, een pomp met hogere capaciteit was toen als optie leverbaar en werd ook door dealer aangeraden. Dus de capaciteit van de oliepomp zou ik zeker laten meewegen. Qua genoemde merken heb ik geen voorkeur, ken de genoemde types ook niet allemaal even goed. Slechte trekkers worden niet meer gebouwd, meeste gezeik heeft men tegenwoordig met alle electronische poespas die er op zit, dus kijk even goed welke electronische opties wel wat voor je zijn en welke niet. Verder las ik een paar keer: "is een 6 cilinder niks?" of zoiets. Met voorlader werk zou ik voor een 4 cilinder gaan, zijn korter en draaien scherper dan een 6 cilinder. Zeker als je dagelijks mengwagen wilt laden, wil je niet teveel hoeven sturen en steken.
Ik zou verder aan de dealers adressen vragen van boeren die de genoemde types hebben en daar eens gaan kijken en praten.
Praktijkervaringen van gebruikers is de beste info die je kan krijgen.
Die NH is een leuke trekker, maar met name de versnellingsbak zal 10.000uur niet vanzelfsprekend halen met veel voorladerwerk.
Die MC130 moet je laten staan, die waren helemaal niet zo geweldig.
De Deutz ken ik niet goed genoeg om een oordeel over te hebben.
JD heeft als voordeel inderdaad het geintegreerde frame en bewezen bak met grote koppeling.
Laatste advies: Staar je niet alleen blind op prijs en cabines. Kijk ook naar gewichten en degelijkheid van bouwen.
mijn mening is als je een trekker + frontlader wil kopen koop dan een fendt zou ik zeggen : qua kwaliteit en ervaring
MAAR ik zou geen trekker + frontlader kopen maar een loader zoals een kniklader of verreiker omdat de voorassen van de trekkers (en dan bedoel ik elk merk, ook fendt)er niet voor gemaakt zijn of niet zwaar genoeg zijn
Het is natuurlijk ook ieder zijn mening, want ieder kiest wel zijn eigen merk
"koop een Fendt, want die heeft mijn papa ook"
+10!
Wij hebben van de zomer een t6.160 op demo gehad een slag groter als optie c van jou. Deze trekker beviel goed de auto command bak werkt goed bij Nou keurig voorlader werk.
Maar niet alleen de trekker is belangrijk er zit ook veel verschil in voorladers.
Wij hebben een milleux voorlader deze zijn zeer robuust gebouwd. Ik kan je optie c aanbevelen ook kwa prijs kwaliteit verhouding.
Wat veel belangrijker is: koop een frontlader doe bij je trekker past. Bepaal van te voren wat je met je frontlader wilt doen, hoeveel gewicht je er per keer mee wilt tillen, aantal malen per dag is minder belangrijk, en pas daar je frontlader en daarna je trekker op aan. Grootste fout die gemaakt wordt is om een model te pakken dat net te groot is," want dan kan hij het altijd goed aan", en hem vervolgens toch weer tot het maximum te belasten. En dan gaat je tractor er aan, want je gaat dat compenseren met meer gewicht achterin.
Als het goed staat er de volgende TREKKER een artikel over voorladers.
@BEboer Welk merk is meer een gevoel en emotie, dan werkelijk gegronde keuze. Het wordt echter anders als je kijkt naar specifieke handige opties voor de voorlader. Zoals al eerder vermeld door een mede-TF lid @nielsve :
als het mogelijk is zou ik ook eens richting MF kijken. dit lijken mij de iedeale voorlader trekkers, je kan links aan het stuur op en afschkelen met de hendel waarmee je ook van richting verandert zodat je je rechtse hand vrij hebt om de voorlader te bedienen. ook heb je nog verschillende handige functies zoals te ontkoppelen door de rem in te duwen. voor de rest zijn het ook beste trekkers om mee te werken.
MF heeft zeer bruikbare opties voor de voorlader. Ook de steepnose en een glazen dakje zijn ideaal. Zij bieden momenteel een van de meest handige voorladertrekkers aan. Maar elk merk heeft wel wat te bieden. Laat je gewoon informeren en koop wat goeds. Je rijdt er iedere dag mee en handigheidjes heb je steeds opnieuw plezier van. Dan kun je beter een paar maal per jaar een 20min langer rijden voor de dealer is mijn mening.
Deze drie zinnen vloeken met elkaar. Een kuilhapper hoort namelijk niet op een voorlader. De trekker, met name de voortrein, heeft daar van te lijden. 2 trekkers kan handig zijn, dat weet ik ook wel, maar ik denk, dat dat nog wel eens een dure hobby kan worden. Daarnaast: een goede shovel is ook zeker breed inzetbaar.
Mengwagen is binnen een half uur wel gevuld, vul em 2 x per dag en je maakt 365 uur per jaar met laden. Alleen daarvoor een loader of verreiker aanschaffen kan niet uit, zeker niet als je een nieuwe koopt. Trekker kan je naast het laden voor alle andere werkzaamheden gebruiken.
Niet alle diergroepen (denk aan jongvee, droogstaande koeien) hoeven (gemakshalve) hetzelfde gemengde rantsoen als voor de melkkoeien mee te vreten. Om maar te zwijgen of eerstgenoemde diergroepen überhaupt met een mengwagen gevoerd zouden moeten worden (niet zelden is de stalling van jong- en droogstaannd vee zelfs onbereikbaar voor een mengwagen).
Met een kuilsnijder (of grote kuilhapper) achter in de hef van de trekker kan in ieder geval het niet melkgevende deel van de veestapel goed, en vooral goedkoop gevoerd worden (vaak alleen graskuil).
Daarnaast kan met kuilsnijder (of kuilhapper) achter in de hef met tijdwinst met name graskuil in blokken op voorraad klaargezet worden waarna ze snel en eenvoudig met een "grondbak" aan de voorlader in de mengwagen gedeponeerd kunnen worden. Hierbij worden zowel voorlader als trekker(vooras) ontzien ten opzichte van zwaarbelastend gebruik van een kuilhapper aan de voorlader.
365 uur per jaar
verkijk je er niet op onze shovel heeft afgelopen jaar ook 1000 uur gedraait, maar toen waren we ook aan het bouwen maar gemidelt maakt onze shovel wel 750 uur perjaar we gebruiken hem meer dan de trekke. Je gebruikt hem meer dan je denkt, voor elk dingentje pak je de shovel weer
Die 365 uur per jaar is maar globaal als je loader enkel zou gebruiken om mengwagen te laden. Uiteraard is de situatie op elk bedrijf anders. De één maakt meer uren met een loader dan de ander. Ik ga er van uit dat BEboer best wel nagedacht zal hebben en tot de conclusie is gekomen dat een trekker met voorlader beter in zijn bedrijf/situatie past dan een loader. Verder heeft hij al 3 merken/types geselecteerd waar hij uit wil kiezen. Dan heeft hij niet zoveel aan mensen die hier roepen: "koop liever een loader" of "koop merk x of y"
Ik snap zeker zijn argument van nieuw kopen. Hij heeft liever een nieuwe trekker die hij dan voor zowel laden als trekkerwerk kan gebruiken en zo voldoende uren maakt om de trekker rendabel te krijgen dan dat hij voor hetzelfde geld een 2ehands loader en 2ehands trekker koopt waar je toch wat meer risico's mee hebt qua reparaties.
(Ps. ik zou zelf een Valtra nemen) hihi :lol:
In de beschrijving staat dat ze nu een agroplus hebben ...
Dat knikken valt wel mee idd, goede voorladerfabrikant levert een compleet subframe. Dat is dus te voorkomen. Persoonlijk zou ik echter de fusees niet onder regulier onderhoud willen scharen, maar dat is bij voorladers toch niet ongewoon...
Ik zou ook kijken naar de dealer opzich, want waarschijnlijk zitten jullie nu bij de deutz dealer en als die goed bevalt zou ik niet snel naar een ander stappen
Nee, het is of een happer aan de voorlader, of een happer/blokkensnijder achter aan de trekker.
Maar offtopic er gaat niks boven een shovel, maar als alles nieuw moest had ik die ook nooit aangeschaft.
Ik moet er ook niet aan denken om tijdens het maaien/ploegen iedere keer alle machines aan en af te koppelen, met een shovel kun je veel meer als een frontlader. Is dan wel weer mooi frontgewicht dat wel, maar verder vind ik het ondingen.
Ja en dan? Een shovel op pad is een hele extra machine, dat kost meer in onderhoud als die paar fusees..
Leuk bedacht Maar je moet wel eerst 2 x zoveel investeren in machines die je beide niet rendabel krijgt omdat ze te weinig uren maken. Moet wel ergens van betaald worden, als je geld zat hebt maakt het niet uit, maar als je moet lenen dan kan je beter maar 1 machine kopen. Bovendien kan je dan naar bv 5 jaar weer eens wat nieuws kopen terwijl je in het andere geval misschien wel 10 jaar met die 2 machines moet doen.
Groot gelijk, niemand krijgt een loader o.i.d. rendabel met nog niet eens 1 uur per dag werk. Trekker trouwens ook niet, 500 uur per jaar is misschien ook niks te veel, maar je kan ook niet elke dag de loonwerker een half uur laten komen om de mengwagen te vullen.
Of je er wel of niet 10.000 uur mee kan draaien, daar zal ik me dan ook niet al te veel zorgen over maken, met gemiddeld 500 uur op jaarbasis heb je daar 20 jaar voor nodig. Zover kan niemand vooruit kijken, misschien is je bedrijf dan wel 3 x zo groot en heb je een voerrobot, of ben je juist al lang gestopt met het bedrijf.
Alleen ga je na één week al gauw over die 1uur per dag heen
Voordat je het weet heb je een palletvork, schuifje, voerband, mestklem en weet ik wel wat niet meer. Alles ligt na verloop van tijd op pallets, kruiwagen wordt werkloos. Het is niet allemaal 1 op 1 te berekenen, er zijn ook zat andere mogelijkheden. Maar vergeet niet dat je maar een rug hebt.
Ja maar je hebt wel 2 machines op je erf staan die geld kosten. Daar moet je wel naar kijken. En je moet echt werk voor een shovel hebben anders vind ik het bar zonde.
maar we maken er echt niet genoeg uren mee om er apart een loader voor neer te zetten.
Ervaring bij ons is, dat je steeds meer werk hebt, dan je van tevoren bedacht hebt
Die ervaring heb ook, wij hebben nu een jaar of 10 trekker met voorlader, met diverse werktuigen, grondbak, balenklem, palletvork, strovork.
Voorlader wordt zeker voor van alles en nog wat gebruikt, bv een boom snoeien, kist op de palletvork en daar iemand in en je kan mooi hoog snoeien, maar we staan natuurlijk niet elke dag te snoeien. Verder zijn we nu aan het bouwen en daar komt voorlader ook van pas, maar in de loop van 2015 is de bouw klaar. Zo zijn er wel meer klusjes, maar is allemaal werk van af en toe 1 of 2 uurtjes. Dus je hebt er wel steeds meer werk voor, maar maakt er geen dikke uren mee.
Met een nieuwe shovel tegen nieuwe trekker ben je natuurlijk gauw uitgerekend. Mijn ervaring is wel dat een shovel makkelijker van de 10.000uur naar de 20.000uur komt als een trekker van 0 naar 10.000.
Hebben zelf een oude werklust gekocht met 14.000uur en zitten nu rond de 18-19.000. Het valt je denk ik hard mee wat zon oud lel kost, enige wat wij kapot gehad hebben is dynamo, startmotor, accu's en een paar slangen. Zou daar niet bang voor zijn om een machine met 10-15duizend uur op de klok te kopen, terwijl bij een trekker het mooie er dan al lang vanaf is.
Het is mij niet gelukt een goede te vinden voor normaal geld en heb uiteindelijk maar een trekker erbij gekocht.
Zijn toch genoeg jonge machines te koop die in fabrieken hebben gelopen met een lease/huur contract?
Hier in de buurt zijn aardig wat boeren die een WG18D of E hebben, in de eerste 5jaar 15000uur op de klok gezet, wordt compleet nagekeken en krijgt zijn tweede leven bij een veehouder. Machines die 24/7 lopen hebben in het eerste jaar al 8000uur op de klok. Machines hebben het meeste te lijden wanneer alle olie nog koud is en wel aardig moet werken.
Nieuwste grondverzetmachines die in de verlease lopen gaat er wel een lampje branden op kantoor als die over zn ververstermijn zit. 100uur er over en je kunt niets meer. Denk dat bij zon machine het risico aardig beperkt is. Zit dan alleen vaak wel net boven de 10tons grens.
Je hebt toch een voorraadschuur voor fourage, pakken stro/hooi, zout, mineralen, strooisel zaagsel koolzaadstro, grasbrok. Daar is in de stal geen ruimte voor. En betonplaten leg je niet met de kruiwagen, net als betonklinkers dat schiet allemaal niet op, tijdens het straten hier draait de shovel zo 8 uur per dag.
Daar komt nog bij, alles rond de kuilbulten is de shovel een alleskunner. Het beste conserveringsmiddel voor de kuil is een dikke laag zand op plastic, en die 30cm krijg je er met de shovel uurtje per week wel af. En de kuil afdekken wil tot zekere breedte ook wel, zeker op zaterdagavond als er harde wind komt even plastic er op en gauw met de shovel rond bakken grond dan ligt het muurvast. Zo nog even iglo's verplaatsen, ja dat kan ook met je rug maar moet nog 40 jaar.
Gaat hier een 15ton stro en 20ton zaagsel per jaar door. Ook wel jaren bij geweest dat we 50ton grasbrok opvoerden. Dat past hier helaas niet allemaal op de voergang of op een zoldertje. Palletje of een baal op de lepels en ergens neerzetten waar het verder verwerken weinig moeite kost.
Komen er dagelijks nog 200melkstellen door je handen heen a 3kilo. Lijkt allemaal niet zo veel, maar je schrikt wel als je kijkt wat je in een jaar in handen hebt gehad. Het hoeft niet allemaal direct heel duur en ingewikkeld. Maar denk er wel even over na hoe je de komende tijd vooruit wilt.
Op opendagen bij nieuwbouwstallen zie je de gekste dingen nog voorbij komen. Amper mogelijkheden om mechanisch in te strooien, moeilijk uit te mesten strohokken. Jongvee dat met de hand gevoerd moet worden en vervolgens ook nog de illusie hebben dat ze alleen 80-100koeien willen melken. Met al dat gepruts wat je dagelijks weer tegen komt gaat je dat niet lukken.
Kunnen nu met de shovel boxen instrooien. Recht voor elke mestgang een deur. Arm voor in de shovel om zand in de boxen te vlakken. Hebben nu minder en lichter werk met zand in de ligboxen dan met zaagsel en matrassen voorheen. Met veel minder problemen en strooiselkosten zoveel lager dat voorzetstukken in 2jaar bespaard zijn. Wat wil je nog meer?
Klopt helemaal, alleen om dan in de berekeningen uit te gaan van 1uur per dag laadwerk lijkt mij twee beetjes laag ingeschat.
Helemaal als je ook nog een paar keer per dag van alles om en aan moet bouwen en het werken met een voorlader langzamer gaat dan met een shovel.
Ik ken een boer die zelf veel sleutelt en 6 trekkers heeft, waarvan 2 met voorlader, maar het zijn wel allemaal oudere trekkers die die zelf onderhoud en repareert. Evengoed ken ik ook een boer met een grotere bedrijfsomvang met slechts 2 trekkers. Een oudje die voor de mengwagen staat en een vrij nieuwe met voorlader, daar laad hij mee en doet hij ook de overige werkzaamheden mee zoals maaien, schudden, harken, kunstmest strooien. inkuilen en mest rijden doet loonwerker. Natuurlijk is hij vaker machines aan het aan en afkoppelen, maar alles staat op vaste plek, kan overal goed bij, dus dat is altijd zo gedaan. Met de hoofdtrekker maakt hij dus aardig wat uren en deze wordt ook om de 3 a 4 jaar vervangen. Hij rijdt dus altijd met moderne trekker, als er al reparaties zijn is het vaak onder garantie bij de dealer.
ik kan je verzekeren dat ik met onze trekker met voorlader minstens even snel werk dan een ervaren shovel bestuurder met een shovel.
maar ff terug on-topic, ik weet niet of BEboer al een beslissing gemaakt heeft, maar als je voor de new holland gaat moet je zeker extra werklampen aanduiden in de optielijst want de standaard werklampen stellen niet veel voor.
Misschien heeft hij wel goede verlichting op zijn erf, dan heb je die werklampen ook niet nodig
Wij hadden een voorlader, maar als je eenmaal een shovel hebt wil je nooit weer anders, ook de giek stuurt met een shovel altijd mee, en zeker een zwenklader dat doe je met een voorlader niet na kijk maar bij mijn foto's. Leen ook nog wel eens een voorlader met balen rijden, maar vind het ook op de weg een stuk minder.
mccormick mc 130 is perfecte trekker. Beproefde techniek, en nog belangrijker, een dealer en importeur die hard voor de klant werken, zeer goede service.
Een groot deel is kruiwagenwerk ja, al met al ben ik blij dat ik al die meters niet hoef te lopen, bent niet de eerste die compleet versleten is voordat je met pensioen mag.
Hebben voor het voer aanschuiven, voerresten wegvegen, uitmesten en allerlei andere klusjes een oud trekkertje met accordbok en hydrolische topstang. Werkt ook best, maar dat gaat zeker de helft sneller met een skidsteer of minishovel waarbij je het werk voor je hebt. Het wil allemaal wel, heb met allerlei machines wel gewerkt maar dan gaat mijn voorkeur echt wel uit naar een shovel of skidsteer.
je loopt wel risico ja. Maar het valt mij tot nu toe erg mee wat we beleefd hebben met oude shovels.
Hebben vaker een slang lek van de kuilhapper dan van de shovel. Toevallig was vorige week de kabelboom doorgeschuurd, met een paar kroonsteentjes en wat isolatietape konden we binnen een uur weer verder. Als het niet gekker wordt dan dat teken ik er voor, helaas heb je bij nieuw materiaal niet de garantie dat het allemaal probleemloos werkt. Hebben we ook al genoeg mee beleefd.
Natuurlijk pak je even een schep en een kruiwagen als er 3 klonten modder op het erf liggen, maar ligt er overal modder, pak dan lekker de trekker, loader of net wat en maak het jezelf niet moeilijker dan nodig is.
Belangrijk voor mij zouden de volgende punten zijn:
- Garantie, hoeveel is dat overal?
- Kijk naar de hoeveelheid gewicht die een fronthef kan tillen per trekker? Dit bepaalt de zwaarte van de vooras cq. hele bouw van de trekker in verband met de voorlader.