Aanschaf trekker + frontlader

Beste, eerst en vooral wil ik dat dit geen merkenoorlog wordt maar wil gewoon wat meer info over volgende 3 trekkers.

Wij hebben een melkveebedrijf thuis en hebben zopas een mengvoederwagen aangeschaft, deze wordt jan-feb geleverd. De mengvoederwagen willen we vullen met een frontlader en daarom zijn we naar de 3 dichtsbijzijde dealers geweest. Wat ik graag wil weten (heb niet veel technische achtergrond als melkveehouder) of deze trekkers geschikt zijn voor dit werk & als er aandachtspunten zijn. Ik wil ook een trekker waar liefst zo min mogelijk problemen mee voorkomen.

De dealers in de buurt hebben volgende trekkers gepresenteerd we wouden een trekker 100-120pk.

Dealer A had een Deutz agrotron 5120p demo staan met 20 uren op, mooie trekker maar vraag me af of deze sterk genoeg gebouwd is voor dit werk, hebben nu agroplus & vind deze te licht gebouwd & hebben af en toe wat rommel hiermee.

Dealer B had een Mc Cormick MC 130 als demo staan, dit is een mooie robuuste trekker met niet veel poes pas, maar heb men twijfels over dit merk niet echt veel verkocht & zijn dit goede trekkers?

Dealer C heeft een newholland 6140 aangeboden, dit leek me kwa robuustheid de zwaarste trekker grof gebouwd & kan tegen een stootje, maar ben bang van elektronica hoewel het een simpele trekker is & hoor ook veel over deze trekkers hun versnellingsbak?

Liefst eerlijk jullie mening & aandachtspunten. We willen graag een trekker waar we liefst 10.000 uur mee kunnen maken maarja dit wil iedereen...

Deel dit topic

Reacties

boegie
De MC Cormick is deels bewezen techniek lijkt me, heb ervaring met een landini (is t zelfde), maar dan een slag groter. Die heeft af en toe last van allerlei vage electrische storingen
Wolfshaartje
Dit word een merken topic iedereen geeft zijn eigen merk
sjonnies
Waarom geen shovel als ik vragen mag, voorlader werkt mooi maar trekker is er niet opgebouwd. komt dr een kuilhapper of pelikaan bank?
BEboer
Komt een kuilhapper op, we hebben nu een trekker met 7000 uur kan nog wel ff mee maar mag voor de mengwagen staan, willen de trekker ook gebruiken om nog enkel hectare te ploegen & om mee te maaien enzo.

Wil dus geen verreiker shovel kniklader zelfrijder... Gewoon trekker + frontloader

Ik wil geen discutie van ieder zen eigen merk ik wil gewoon even wat info want weet echt niet wat aan te schaffen?
Jasperfendt
6 pitter geen optie?
ErDee
Ik geef voor zo`n werk de voorkeur aan een JD, vanwege het chassis... en de natte platen koppeling.
deutzdx430
@BEboer denk dat alle tractoren goed zijn, als ze super slecht zijn was het merk allang er niet meer.
En iedere tractor heeft voor en nadelen.
Fendt__power
@ErDee me to 😄 dikke johnie ap 😄 beter is er niet voor voorlader werk!
johndeere6230
Waarom geen (2de hands) shovel en (2de hands) trekker?, shovel is veel beter gebouwd ervoor en zeker met kuilhapper gaat die langer mee. En dan een 2de hands trekker met een paar duizend uur voor de andere werkzaamheden.

Maar als je dit niet wilt zou ik voor de New Holland gaan, die lijkt mij dan het beste gebouwd ervoor. (ik weet niet of dit een 6 cilinder is?

Om toch nog even mijn eigen favoriete merk te promoten (:P), een John Deere heeft een doorlopend frame tot achteraan waardoor die "ideaal" is voor een voorlader doordat dit meer kan hebben.
BEboer
Vind john deere ook wel goed maar is geen dealer in de dichtste buurt dus is jammergenoeg geen optie
Fendt__power
@BEboer wat voor trekker hebben jullie nu?
BEboer
We willen graag alles nieuw aanschaffen want zijn niet echt 2e hands gezind, vind new holland ook wel mooie trekkers maar hoor hier geruchten in de buurt na 3000uur is de versnellingsbak versleten of lekt hij olie aan alle kanten.?
ErDee
@Fendt__power hmm kan me voorstellen dat een schakel net zo fijn werkt... heb al eens met een 6100 en 6220 schakel met frontlader gewerkt, niks mis mee...
BEboer
We hebben nu een agroplus 95 deze komt voor de mengwagen dan, we vinden de agroplus handig maar het is geen echte deutz het is een same en deze is niet echt super... Maar koste ook niks destijds
Wolfshaartje
Ook john deere ja
johndeere6230
@BEboer

Oke, wat is de dichtstbijzijnde JD dealer dan? 😛
Of een Fendt met TMS, maar dat word z'n dure hobby dan.... Dat zijn in mijn ogen toch wel ideale voorlader trekkers, in iedergeval met vario.
johan6640
Ons buren hebben ook een newholland 6140 hebben em nu een jaar.Hebben ook een voorlader er op die trekker houd em goed hebben er geen gezeik mee gehad voorlader word daar echt heel veel gebruikt.zij hebben een autocommand bak dat is ideaal zeggen ze alleen het moet heel erg wennen.
heb er wel een stukje mee gereden maar nooit mee gewerkt dus over bedienings gemak en zo kan ik niet oordelen
BEboer
1uur rijden 3 opgenoemde deaelers zijn slechts kwartier rijden... Zit ook nog fendt dealer in de buurt maar men budjet kan dit niet aan 😛
EA_MF
Quote @johndeere6230:
een John Deere heeft een doorlopend frame tot achteraan waardoor die "ideaal" is voor een voorlader doordat dit meer kan hebben.

Bij andere merken word dit opgelost door het frame waar de aanbouwdelen aan zitten de hele trekker te laten ondersteunen. Bij jd zitten ze rechtstreeks aan het frame gemonteerd. Wat mij ideaal lijkt voor voorladerwerk is een rempedaal die de versnellingsbak tevens ontkoppeld, en bediening op de joystick van de voorlader voor het op en terugshiften. Dat laatste kunnen de meeste fabrikanten tegenwoordig wel leveren, van dat eerste weet ik alleen van de mf5600 serie zeker dat het er op zit. (steepnose is trouwens ook ideaal :D)
bikkertie
Ik weet een mooie goede deutz agrotron m620 met voorlader te koop komen te staan. banden zijn wel matig. wel een bijna nieuwe oerdegelijke voorlader errop. zou je dan niet een gebruikte betere overwegen?
johndeere6230
@EA_MF

Steepnose lijkt mij ook wel makkelijk ja 😃, maar eigenlijk zijn alle westerse merken tegenwoordig wel goed, als je er dan ook maar een degelijke voorlader opzet dan gaat t helemaal goed. 😛
johndeerefiat
Mijn voor keur gaat ook naar een John deere 4 cilinder. Goede sterke vooras veering, Trekker heeft een zwaar frame waar voorlader aan bevestigt kan. En een natte platen koppeling. Een jd 6430 is mooi of een jd 6125 R
BEboer
Trouwens trekker als newholland is 110 l/min pomp mc cormick 110 & deutz slechts 60 is dit een probleem met vlotheid van het werken?
goeiedag eem
@BEboer zou kijken hoe de voorlader aanbouwdelen eraan gebouwd zijn, als die langs het hele frame lopen lijkt mij beter dan als die alleen maar aan het voor gedeelte van de trekker zitten, dat lijkt mij belangrijker dan voor een merk trekker te kiezen. maar je vergelijkt een agroplus met een agrotron, dat zijn kwa bouw wel heel verschillende trekkers, en ik als ik zou moeten kiezen pak ik een deutz maar ja ik ben een deutz man, maar de deutzen zie je hier bij ons steeds meer rijden maar slecht trekkers zijn er niet meer tegenwoordig
koen-hanomag
@BEboer new holland zijn goede trekkers!!! (als je de versie met dezelfde bak als een ts100a neemt, 16x16)
gaan zeker 10000 uur mee
BEboer
@koen-hanomag Ben je dit zeker want bakken janken nogal vind ik hoewel het echt makkelijk rijden is.
EA_MF
@bikkertie die m wil niemand hebben joh, als ie t bij jullie al nie aan kan... 😃

Capaciteit van oliepomp ga je wel merken, bij sommigge merken is het ook nog een optie om de pomp van de hefinrichting en de externe hydroliek te koppelen (mits dat 2 apparte pompen zijn)
johndeere6230
@BEboer

Dat heeft zeker invloed.... Kan er op die deutz niet een grotere pomp?
marcford
De mc cormick is opzich wel een mooie simpele trekker, waarschijnlijk worden ze minder verkocht omdat ze samen zijn met landini en dat is niet de top 3 trekker 😉 de new holland is ook een hele mooie trekker, de versnellingsbak valt bij de nieuwere mee, die oudere schakelen zo schokkig en zijn er over het algemeen meer problemen, de nieuwe werken wel goed, deutz heb ik totaal geen ervaring mee, wel zit er in de cormick nog iets case en dat is zeker net zn goed merk, dus tja ik ben fan van new holland dus ik had het wel geweten 😛, wil je een iets simpelere zou ik denk ik de cormick nemen alhoewel de lowbudget van nh ook niet super lux is en wel bewezen kwaliteit 😉 en tja tuurlijk moet je er een beetje geluk mee hebbben, lang verhaal hoop dat je er wat aan hebt :lol:
Loeideutz
Werken met een voorlader, zeker bij het dagelijks laden van de voermengwagen, vreetbaan de koppeling. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een trekker met variobak of waar je kunt schakelen tussen voor- en achteruit zonder op de koppeling te moeten trappen. Goed voor de koppeling en op de langere termijn ook voor je knie.
koen-hanomag
@BEboer ja dat is waar daarom heb je de achterruit meestal dicht, maar zijn gewoon goede trekkers, een misschien wel belangrijk ding, de kleinere trekkers uit een serie gaan langer meer dan de grotere ivm de kracht op de versnellingsbak
casejxu
Die Deutz is in principe ook met grotere pomp leverbaar. Voordelen zijn onder andere het ruime Zicht naar boven en beneden. Instelbaar aangrijpen van de shuttle handel. Snelsturen wat ideaal is bij manuvreerwerk en stop en go. Dat houd in dat hij zelf ontkoppeld als je de rem in trap wat ook erg mooi werkt!!
rickrenault
@BEboer als ik de keuze had uit die drie trekkers had ik de deutz genomen de newholland had ik niet aan begonnen hoor veel slechte ervaringen er over en er staan ook een hele bult tweede hans te koop aangeboden met weinig uren dat zegt al niet veel goeds. wij hebben zelf een renault met voorlader nu ongeveer 4000 uur met de voorlader gedraaid nog nooit iets aan de vooras gehad of wat dan ook. al vind ik johndeere wel de ideale voorlader trekker
Knoppert
Als je per sé een van de bovenstaande trekkers wilt zou ik voor de NH gaan. Deze is denk ik qua bouw het meest geschikt voor jullie werkzaamheden. Je zult hier denk ik het minste trammelant mee krijgen. Neemt niet weg dat de powercommand versnellingsbak totaal niet fijn is om mee te werken met een voorlader. Ik heb een paar uurtjes ervaring hier mee maar dit was echt hopeloos. Alles gaat veel en veels te traag 😞 ook totaal geen gevoel in de koppeling, storingen omdat je de koppeling gebruikt....

Persoonlijk zou ik toch verder kijken. De beste boeren frontladertrekkers op dit moment is toch een MF5600 of een JD. MF zitten allerlei handigheidjes op wat het werk zeer aangenaam maakt. Maarja, de keuze is aan jullie 😄
nielsve
Als het mogelijk is zou ik ook eens richting MF kijken. dit lijken mij de iedeale voorlader trekkers, je kan links aan het stuur op en afschkelen met de hendel waarmee je ook van richting verandert zodat je je rechtse hand vrij hebt om de voorlader te bedienen. ook heb je nog verschillende handige functies zoals te ontkoppelen door de rem in te duwen. voor de rest zijn het ook beste trekkers om mee te werken.
als je tussen de 3 merken moet kiezen zou ik voor NH gaan. mits ze normaal te gebruiken en onderhouden gaan ze goed genoeg mee. onze tm heeft ongeveer 5000 uur met de frontlader gedaan, en daar hebben we nog geen last mee gehad, wij gebruiken hem om te voeren, aardappelen uitschuren, grondverzetten,...
EA_MF
Quote @casejxu:
Instelbaar aangrijpen van de shuttle handel. Snelsturen wat ideaal is bij manuvreerwerk en stop en go. Dat houd in dat hij zelf ontkoppeld als je de rem in trap wat ook erg mooi werkt!!

Die 3 dingen zijn sws ideaal, nu nog n flinke hydropomp en steepnose 😃
ErDee
@koen-hanomag nou is daar ook niet echt een peil op te trekken, kan zijn dat de grotere een zwaardere uitvoering hebben. Kijk maar naar International, de 744 844 844-S hadden een iets zwaarder uitgevoerde bak dan de 554 en 644. Uiterlijk het zelfde.
@EA_MF hmm jammer genoeg hebben wij die wel, alleen die andere opties niet 😃
bikkertie
@EA_MF hoezo? Nooit wat mee gehad . Voeren er nu al tijden mee 😉
marwin1987
Wij hebben jaren gevoerd met een deutz agrotron 100 hier hadden we een kuilhapper aan en gebruikte de trekker heel veel heeft ongeveer 5600 uur gedraaid. Nooit problemen met de trekker gehad. De voorlader wel problemen gehad naar twee jaar begon die al te scheuren en en is nu uiteindelijk ook weg gegaan. Dus let wel op koop een sterke en degelijke voorlader vooral met de happer komen er veel krachten op de voorlader.
walker1
Quote @BEboer:
rouwens trekker als newholland is 110 l/min pomp mc cormick 110 & deutz slechts 60 is dit een probleem met vlotheid van het werken?

Ja dat maakt zeker wel uit met de snelheid qua werken, zeker als er ook olie nodig is voor een kuilhapper.
Wij hebben aantal jaren geleden en JD met voorlader gekocht, een pomp met hogere capaciteit was toen als optie leverbaar en werd ook door dealer aangeraden. Dus de capaciteit van de oliepomp zou ik zeker laten meewegen. Qua genoemde merken heb ik geen voorkeur, ken de genoemde types ook niet allemaal even goed. Slechte trekkers worden niet meer gebouwd, meeste gezeik heeft men tegenwoordig met alle electronische poespas die er op zit, dus kijk even goed welke electronische opties wel wat voor je zijn en welke niet. Verder las ik een paar keer: "is een 6 cilinder niks?" of zoiets. Met voorlader werk zou ik voor een 4 cilinder gaan, zijn korter en draaien scherper dan een 6 cilinder. Zeker als je dagelijks mengwagen wilt laden, wil je niet teveel hoeven sturen en steken.

Ik zou verder aan de dealers adressen vragen van boeren die de genoemde types hebben en daar eens gaan kijken en praten.
Praktijkervaringen van gebruikers is de beste info die je kan krijgen.
CaseCS130
Een natte grote platenkoppeling gaat bij voorladerwerk wel een stuk langer mee als een droge. Verder zou ik iets zoeken met een zware achterbrug/transmissie en degelijke vooras. Vraag je Mc Cormick dealer eens naar een proefrit met een nieuwe X7.440. Die heeft de beproefde ZF versnellingbak/achterbrug met grote natte koppeling. MF heeft met de 5600 serie ook een hele mooie boerentrekker maar een 110pk mf kostte hier evenveel als de sterkere, zwaardere gebouwde Cormick.
Die NH is een leuke trekker, maar met name de versnellingsbak zal 10.000uur niet vanzelfsprekend halen met veel voorladerwerk.
Die MC130 moet je laten staan, die waren helemaal niet zo geweldig.
De Deutz ken ik niet goed genoeg om een oordeel over te hebben.
JD heeft als voordeel inderdaad het geintegreerde frame en bewezen bak met grote koppeling.
Laatste advies: Staar je niet alleen blind op prijs en cabines. Kijk ook naar gewichten en degelijkheid van bouwen.
BEboer
@walker1 Daarom vraag ik hier even als er ervaringen zijn?
johndeere6910
Persoonlijk zou ik voor een john deere gaan omdat jd een eigen frame heeft
fendtjecis
@BEboer
mijn mening is als je een trekker + frontlader wil kopen koop dan een fendt zou ik zeggen : qua kwaliteit en ervaring
MAAR ik zou geen trekker + frontlader kopen maar een loader zoals een kniklader of verreiker omdat de voorassen van de trekkers (en dan bedoel ik elk merk, ook fendt)er niet voor gemaakt zijn of niet zwaar genoeg zijn
Het is natuurlijk ook ieder zijn mening, want ieder kiest wel zijn eigen merk 😉
walker1
@fendtjecis natuurlijk kan jij hierin perfect adviseren als je al 13 jaar bent 😄
"koop een Fendt, want die heeft mijn papa ook"
atlaspower
@BEboer agrarisch.tweedehands.net/tractoren/… en je wilt nooit meer een andere
BEboer
@atlaspower De verkoper precies toch wel 😛
atlaspower
@BEboer niet iedereen heeft zijn bank zaken op orde,, soms is het te hoog gegrepen,, en nou net daar kun jij je voordeel uit halen
hert
Ik zou ook kijken of er tussen die trekker een tussen zit waarbij je rem als koppeling dient dat is ideaal voor voorladerwerk bij onze mf kan je ook alle olie naar de voorlader doen dat werkt erg snel
walker1
Quote @BEboer:
@atlaspower De verkoper precies toch wel :p

+10!
ErikMFgek
Wij werken al 7 jaar met een voorlader op een n h ts 135 a de trekkers zijn robuust gebouwd en kunnen het voorlader werk goed aan.
Wij hebben van de zomer een t6.160 op demo gehad een slag groter als optie c van jou. Deze trekker beviel goed de auto command bak werkt goed bij Nou keurig voorlader werk.
Maar niet alleen de trekker is belangrijk er zit ook veel verschil in voorladers.
Wij hebben een milleux voorlader deze zijn zeer robuust gebouwd. Ik kan je optie c aanbevelen ook kwa prijs kwaliteit verhouding.
Loeideutz
Er zijn hier mensen die allemaal een bepaalde trekker aanbevelen omdat die beter geschikt is voor het zware voorladerwerk, maar dat is eigenlijk onzin. Gezien het feit dat de meeste frontladermerken aanbouwdelen leveren voor heel veel trekkermodellen mag je er vanuit gaan dat een model ook geschikt is om een voorlader te dragen, en te gebruiken. Daarnaast zijn er trekkermerken met een eigen lijn frontladers of die een bekend merk inkopen en in eigen kleuren er op zetten.
Wat veel belangrijker is: koop een frontlader doe bij je trekker past. Bepaal van te voren wat je met je frontlader wilt doen, hoeveel gewicht je er per keer mee wilt tillen, aantal malen per dag is minder belangrijk, en pas daar je frontlader en daarna je trekker op aan. Grootste fout die gemaakt wordt is om een model te pakken dat net te groot is," want dan kan hij het altijd goed aan", en hem vervolgens toch weer tot het maximum te belasten. En dan gaat je tractor er aan, want je gaat dat compenseren met meer gewicht achterin.
Fendt__power
@johndeere6910 nee goeie info.
walker1
@Loeideutz Duidelijk vehaal! Zeker omdat veel merken al af fabriek voorlader leveren, mag je er van uit gaan dat de trekker er ook voor geschikt is. Als trekker en voorlader van dezelfde fabrikant komen en er toch iets kapot gaan kunnen ze ook nooit naar elkaar wijzen als het over garantie gaat.

Als het goed staat er de volgende TREKKER een artikel over voorladers.
koen-hanomag
@ErDee ja dat is wel, maar dan praat je ook over andere trekkers, en dat is wel heel anders bij powershift en trekkers van nu
worteljcb
@Loeideutz Mee eens!

@BEboer Welk merk is meer een gevoel en emotie, dan werkelijk gegronde keuze. Het wordt echter anders als je kijkt naar specifieke handige opties voor de voorlader. Zoals al eerder vermeld door een mede-TF lid @nielsve :

als het mogelijk is zou ik ook eens richting MF kijken. dit lijken mij de iedeale voorlader trekkers, je kan links aan het stuur op en afschkelen met de hendel waarmee je ook van richting verandert zodat je je rechtse hand vrij hebt om de voorlader te bedienen. ook heb je nog verschillende handige functies zoals te ontkoppelen door de rem in te duwen. voor de rest zijn het ook beste trekkers om mee te werken.

MF heeft zeer bruikbare opties voor de voorlader. Ook de steepnose en een glazen dakje zijn ideaal. Zij bieden momenteel een van de meest handige voorladertrekkers aan. Maar elk merk heeft wel wat te bieden. Laat je gewoon informeren en koop wat goeds. Je rijdt er iedere dag mee en handigheidjes heb je steeds opnieuw plezier van. Dan kun je beter een paar maal per jaar een 20min langer rijden voor de dealer is mijn mening.
JD5620
@BEboer is een john deere 6115m niet wat voor jullie hij staat niet in het rijtje van jou merken maar dat lijkt mij de ideale trekker om mee te voeren volledig fram robuste vooras en de goedkope/degelijke uitvoering weinig poespas en toch genoeg comfort je kan er tls en genoeg opties bij krijgen
sjonnies
Ik weet niet hoeveel koeien jullie melken, maar op stage100 koeien met een peecon biga 12m3 op oplaadklep werkt ook mooi eerst pak mais en kuilvoer snijden en dan opscheppen en dan mengen en onder mengen het lossr mais en gras dr in gooien met dr voorlader werkt mooi. Tis een duur systeem maar werkt super net strakke kuilwanden
casejxu
@sjonnies te laat er is er al een aangeschaft
casejxu
bekijk dit filmpje eens @BEboer
pierik-deutz
Quote @bikkertie:
zou je dan niet een gebruikte betere overwegen?
+10 😄
SJB533
Quote @BEboer:
We willen graag een trekker waar we liefst 10.000 uur mee kunnen maken
Quote @BEboer:
Komt een kuilhapper op
Quote @BEboer:
Wil dus geen verreiker shovel kniklader zelfrijder... Gewoon trekker frontloader

Deze drie zinnen vloeken met elkaar. Een kuilhapper hoort namelijk niet op een voorlader. De trekker, met name de voortrein, heeft daar van te lijden. 2 trekkers kan handig zijn, dat weet ik ook wel, maar ik denk, dat dat nog wel eens een dure hobby kan worden. Daarnaast: een goede shovel is ook zeker breed inzetbaar.
walker1
@SJB533 wat een onzinverhaal. De meeste fabrikanten leveren tegenwoordig al af fabriek frontlader en/of fronthef. Ook in de fronthef hangen tegenwoordig steeds grotere en zwaardere werktuigen. Daar houden de fabrikanten heus wel rekening mee. Die voorassen zijn tegenwoordig allemaal wel sterk genoeg voor een frontlader/fronthef. Natuurlijk kan je alles te zwaar belasten en kapot krijgen, je moet natuurlijk niet een voorlader en kuilhapper nemen die net een maatje te groot zijn voor de trekker.
Mengwagen is binnen een half uur wel gevuld, vul em 2 x per dag en je maakt 365 uur per jaar met laden. Alleen daarvoor een loader of verreiker aanschaffen kan niet uit, zeker niet als je een nieuwe koopt. Trekker kan je naast het laden voor alle andere werkzaamheden gebruiken.
hendrikopstaele
Wij hebben een fendt frontlader, cargo x85, op een fendt 815 vario. Dat werkt zeer fijn, leuk werken in combinatie met het rijpedaal, hoef je niet meer te ontkoppelen en heeft zelf gas wanneer je de frontlader bediend. Wij hangen bij zwaar schepwerk wel een contragewicht in de achterhef, dat werkt beter en stabieler. Mss wielgewichten inhangen? Maar dat is vrij duur.. Een frontlader is gewoon een mooie oplossing voor degene waarbij een shovel, verreiker,..., niet uit kan, op voorwaarde dat je niet al te kleine ruimtes moet werken.... Wij hebben voot een fendt frontlader gekozen omdat bij alle andere merken, mx,faucheux, stoll,... De trekker moest voorzien worden van alle soorten treklaten naar achteren onder de trekkert en dat wilden we niet.... Bij de originele fendt hoefde dat niet...
trean
Ik zou bij de deutz dealer ook een prijs opvragen van een het lichtste model van de 6 serie een 6120.4 of 6130.4 die zijn wat zwaarder gebouwd waardoor je er een grotere voorlader en/of kuilhapper aan kunt hangen waardoor je sneller kan werken en daardoor brandstof kunt besparen. Daarnaast kunnen er grotere banden onder waardoor je minder kapot rijdt in het land als je bijvoorbeeld gaat balen rijden.
Puma cvx power
Ook ik heb natuurlijk een favoriet merk. Ik zou een CVT aanraden lijkt mij erg handig met voorlader werk. je laat het gas los en je staat stil. Als je op een bult staat of wat dan ook de trekker blijft gewoon staan zonder de rem in te drukken. Wat ik bijvoorbeeld erg fijn vindt is bij case ih/steyr dat je op de multi controller voor en achteruit kan. Als je een beetje een handige dealer hebt kan hij de vooruit achteruit schakeling ook op je voorlader yoistick maken. Wat betreft frame, elke trekker word er op gebouwd om een voorlader te kunnen hebben. Wat wel snel problemen kan geven is als je met je voorlader is flink over het land gaat rauzen dat geeft een hoop geklapper op de vooras en de rest van de trekker.
Jasperfendt
Quote @walker1:
365 uur per jaar
verkijk je er niet op onze shovel heeft afgelopen jaar ook 1000 uur gedraait, maar toen waren we ook aan het bouwen maar gemidelt maakt onze shovel wel 750 uur perjaar we gebruiken hem meer dan de trekke. Je gebruikt hem meer dan je denkt, voor elk dingentje pak je de shovel weer
Wimsumar
Beste BEBoer:
Quote:
Komt een kuilhapper op

Niet alle diergroepen (denk aan jongvee, droogstaande koeien) hoeven (gemakshalve) hetzelfde gemengde rantsoen als voor de melkkoeien mee te vreten. Om maar te zwijgen of eerstgenoemde diergroepen überhaupt met een mengwagen gevoerd zouden moeten worden (niet zelden is de stalling van jong- en droogstaannd vee zelfs onbereikbaar voor een mengwagen).
Met een kuilsnijder (of grote kuilhapper) achter in de hef van de trekker kan in ieder geval het niet melkgevende deel van de veestapel goed, en vooral goedkoop gevoerd worden (vaak alleen graskuil).
Daarnaast kan met kuilsnijder (of kuilhapper) achter in de hef met tijdwinst met name graskuil in blokken op voorraad klaargezet worden waarna ze snel en eenvoudig met een "grondbak" aan de voorlader in de mengwagen gedeponeerd kunnen worden. Hierbij worden zowel voorlader als trekker(vooras) ontzien ten opzichte van zwaarbelastend gebruik van een kuilhapper aan de voorlader.
walker1
Quote @Jasperfendt:
Quote @walker1:
365 uur per jaar
verkijk je er niet op onze shovel heeft afgelopen jaar ook 1000 uur gedraait, maar toen waren we ook aan het bouwen maar gemidelt maakt onze shovel wel 750 uur perjaar we gebruiken hem meer dan de trekke. Je gebruikt hem meer dan je denkt, voor elk dingentje pak je de shovel weer

Die 365 uur per jaar is maar globaal als je loader enkel zou gebruiken om mengwagen te laden. Uiteraard is de situatie op elk bedrijf anders. De één maakt meer uren met een loader dan de ander. Ik ga er van uit dat BEboer best wel nagedacht zal hebben en tot de conclusie is gekomen dat een trekker met voorlader beter in zijn bedrijf/situatie past dan een loader. Verder heeft hij al 3 merken/types geselecteerd waar hij uit wil kiezen. Dan heeft hij niet zoveel aan mensen die hier roepen: "koop liever een loader" of "koop merk x of y"
Ik snap zeker zijn argument van nieuw kopen. Hij heeft liever een nieuwe trekker die hij dan voor zowel laden als trekkerwerk kan gebruiken en zo voldoende uren maakt om de trekker rendabel te krijgen dan dat hij voor hetzelfde geld een 2ehands loader en 2ehands trekker koopt waar je toch wat meer risico's mee hebt qua reparaties.
tractortje
@BEboer Verwilst in kanegem uur rijden ? vanaf bellem lijkt me sterk (rijden genoeg jd drivers in bellem)
bikkertie
Ik weet niet welk merk trekker jullie mrijden, maar ik zou het bij 1 merk houden. anders kun je overal heen voor onderhoud enz. verder zou ik ook voor een 4cil gaan met een gewone schakelbak plus powershift (mooi degelijk en prima voor een boer). let wel op de bevestiging van de voorlader. zorg daat het degelijk gemonteerd zit. wij voeren nu al weer tijden met de voorlader en de voorlader is niet als een shovel daat het echt vst aan de trekker zit maar het beweegt mee. verder is een hoog eigengewicht van de trekker wel belangrijk. voorladerwerk is niet licht. verder zou ik kiezen voor het verhaal waar je je al 10000 uur mee ziet voeren.
Valtrapowerr
Voorlader voldoet prima... als het er niet op gebouwd was en je alle verhalen van iedereen zou geloven breekt er elke week wel een doormidden. En ga voor een 4cil. trekker, die zijn flink wendbaarder dan een 6.

(Ps. ik zou zelf een Valtra nemen) hihi :lol: 😄
deutz3.70power
@bikkertie

In de beschrijving staat dat ze nu een agroplus hebben ...
SJB533
@Valtrapowerr
Dat knikken valt wel mee idd, goede voorladerfabrikant levert een compleet subframe. Dat is dus te voorkomen. Persoonlijk zou ik echter de fusees niet onder regulier onderhoud willen scharen, maar dat is bij voorladers toch niet ongewoon...
daan knol
@bikkertie Volgens mij rijden ze Deutz

Ik zou ook kijken naar de dealer opzich, want waarschijnlijk zitten jullie nu bij de deutz dealer en als die goed bevalt zou ik niet snel naar een ander stappen
EA_MF
@SJB533 en de bussen om de pendelas, goed smeren scheelt trouwens al een hoop
Wouterdeutz
Als ik er alleen mee voerde had ik een (kleine) verreiker gekocht heel wend baar maar je kunt toch nog een grote bak , je kunt er alleen slecht de weide mee in
BEboer
Wij willen gemengd voeren aan de koeien misschien aan het jongvee ook maar waarschijnlijk niet dus maximum 1 uur voorladerwerk per dag ik denk eigenlijk half uur per dag. Dus neem 2a300 uur op het erf en maximum 2a300 uur op het veld. Dusja 2 machines vind ik toch iets te duur.
Wimsumar
Beste BeBoer:
Quote:
2 machines

Nee, het is of een happer aan de voorlader, of een happer/blokkensnijder achter aan de trekker.
Husqvarna
Zet een kuilsnijder achterop en een pelikaanbak in de voorlader (Alö/Quicke) kun je ook gelijk de restjes opscheppen en kleinere hoeveelheden laden en een strakke kuilwand.

Maar offtopic er gaat niks boven een shovel, maar als alles nieuw moest had ik die ook nooit aangeschaft.
Ik moet er ook niet aan denken om tijdens het maaien/ploegen iedere keer alle machines aan en af te koppelen, met een shovel kun je veel meer als een frontlader. Is dan wel weer mooi frontgewicht dat wel, maar verder vind ik het ondingen.
Valtrapowerr
Quote @SJB533:
Dat knikken valt wel mee idd, goede voorladerfabrikant levert een compleet subframe. Dat is dus te voorkomen. Persoonlijk zou ik echter de fusees niet onder regulier onderhoud willen scharen, maar dat is bij voorladers toch niet ongewoon...

Ja en dan? Een shovel op pad is een hele extra machine, dat kost meer in onderhoud als die paar fusees..
Jasperfendt
@Valtrapowerr De trekker maakt daardoor ook de helft van de uuren en de shovel de andere helft van de uuren omdat de uuren verspreid worden over 2 machines dus ze gaan 2 keer zo lang mee 😉
walker1
Quote @Jasperfendt:
@Valtrapowerr De trekker maakt daardoor ook de helft van de uuren en de shovel de andere helft van de uuren omdat de uuren verspreid worden over 2 machines dus ze gaan 2 keer zo lang mee

Leuk bedacht 😄 Maar je moet wel eerst 2 x zoveel investeren in machines die je beide niet rendabel krijgt omdat ze te weinig uren maken. Moet wel ergens van betaald worden, als je geld zat hebt maakt het niet uit, maar als je moet lenen dan kan je beter maar 1 machine kopen. Bovendien kan je dan naar bv 5 jaar weer eens wat nieuws kopen terwijl je in het andere geval misschien wel 10 jaar met die 2 machines moet doen.
walker1
Quote @BEboer:
Wij willen gemengd voeren aan de koeien misschien aan het jongvee ook maar waarschijnlijk niet dus maximum 1 uur voorladerwerk per dag ik denk eigenlijk half uur per dag. Dus neem 2a300 uur op het erf en maximum 2a300 uur op het veld. Dusja 2 machines vind ik toch iets te duur.

Groot gelijk, niemand krijgt een loader o.i.d. rendabel met nog niet eens 1 uur per dag werk. Trekker trouwens ook niet, 500 uur per jaar is misschien ook niks te veel, maar je kan ook niet elke dag de loonwerker een half uur laten komen om de mengwagen te vullen.
Of je er wel of niet 10.000 uur mee kan draaien, daar zal ik me dan ook niet al te veel zorgen over maken, met gemiddeld 500 uur op jaarbasis heb je daar 20 jaar voor nodig. Zover kan niemand vooruit kijken, misschien is je bedrijf dan wel 3 x zo groot en heb je een voerrobot, of ben je juist al lang gestopt met het bedrijf.
fendt-412
@walker1
Alleen ga je na één week al gauw over die 1uur per dag heen 😉
Voordat je het weet heb je een palletvork, schuifje, voerband, mestklem en weet ik wel wat niet meer. Alles ligt na verloop van tijd op pallets, kruiwagen wordt werkloos. Het is niet allemaal 1 op 1 te berekenen, er zijn ook zat andere mogelijkheden. Maar vergeet niet dat je maar een rug hebt.
walker1
@fendt-412 weet ik, voorlader wordt hier ook voor van alles en nog wat gebruikt, maar we maken er echt niet genoeg uren mee om er apart een loader voor neer te zetten.
SJB533
Quote @walker1:
maar we maken er echt niet genoeg uren mee om er apart een loader voor neer te zetten.
Ervaring bij ons is, dat je steeds meer werk hebt, dan je van tevoren bedacht hebt 😉
Valtrapowerr
Quote @Jasperfendt:
De trekker maakt daardoor ook de helft van de uuren en de shovel de andere helft van de uuren omdat de uuren verspreid worden over 2 machines dus ze gaan 2 keer zo lang mee

Ja maar je hebt wel 2 machines op je erf staan die geld kosten. Daar moet je wel naar kijken. En je moet echt werk voor een shovel hebben anders vind ik het bar zonde.
jasper01
Trekker heeft znn voordeel dat je hem ook voor andere dingen in kunt zetten zonder voorlader daar zou ik ook naar kijken voordat ik een keuze zou maken denk dat je op die manier wel over de 500 komt zou voor een compacte 4 cylinder gaan
walker1
Quote @SJB533:
Quote @walker1:
maar we maken er echt niet genoeg uren mee om er apart een loader voor neer te zetten.
Ervaring bij ons is, dat je steeds meer werk hebt, dan je van tevoren bedacht hebt

Die ervaring heb ook, wij hebben nu een jaar of 10 trekker met voorlader, met diverse werktuigen, grondbak, balenklem, palletvork, strovork.
Voorlader wordt zeker voor van alles en nog wat gebruikt, bv een boom snoeien, kist op de palletvork en daar iemand in en je kan mooi hoog snoeien, maar we staan natuurlijk niet elke dag te snoeien. Verder zijn we nu aan het bouwen en daar komt voorlader ook van pas, maar in de loop van 2015 is de bouw klaar. Zo zijn er wel meer klusjes, maar is allemaal werk van af en toe 1 of 2 uurtjes. Dus je hebt er wel steeds meer werk voor, maar maakt er geen dikke uren mee.
fendt-412
Quote @walker1:
@fendt-412 weet ik, voorlader wordt hier ook voor van alles en nog wat gebruikt, maar we maken er echt niet genoeg uren mee om er apart een loader voor neer te zetten.

Met een nieuwe shovel tegen nieuwe trekker ben je natuurlijk gauw uitgerekend. Mijn ervaring is wel dat een shovel makkelijker van de 10.000uur naar de 20.000uur komt als een trekker van 0 naar 10.000.

Hebben zelf een oude werklust gekocht met 14.000uur en zitten nu rond de 18-19.000. Het valt je denk ik hard mee wat zon oud lel kost, enige wat wij kapot gehad hebben is dynamo, startmotor, accu's en een paar slangen. Zou daar niet bang voor zijn om een machine met 10-15duizend uur op de klok te kopen, terwijl bij een trekker het mooie er dan al lang vanaf is.
CaseCS130
@fendt-412 Een Werklust kan dat misschien vanwege zn DAF motor en omdat het een relatief eenvoudige maar wel zeer degelijke machine is. Maar dat kun je lang niet van alle shovels zeggen, kijk bv maar naar Bikker z'n L45. Heb de afgelopen maanden gezocht naar een knappe gebruikte shovel tussen de 8 en 10 ton maar schrok ervan hoeveel rotzooi er te koop is. Meeste shovels gaan niet weg omdat ze nog zo goed zijn. Hebben vaak bij grote bedrijven gedraaid waar het niet om emotie gaat maar om zo lang mogelijk met een machine door te draaien.
Het is mij niet gelukt een goede te vinden voor normaal geld en heb uiteindelijk maar een trekker erbij gekocht.
walker1
Ik zet zelf ook niet op al die ouwe zooi te wachten. Heb liever een nieuwe trekker waar ik alles mee kan doen dan dat er oude loader en oude trekker staat die beide maar paar honderd uur maken. het moet ergens staan, het heeft onderhoud nodig, iets wat oud is, is toch storings-gevoeliger.
fendt-412
@CaseCS130
Zijn toch genoeg jonge machines te koop die in fabrieken hebben gelopen met een lease/huur contract?
Hier in de buurt zijn aardig wat boeren die een WG18D of E hebben, in de eerste 5jaar 15000uur op de klok gezet, wordt compleet nagekeken en krijgt zijn tweede leven bij een veehouder. Machines die 24/7 lopen hebben in het eerste jaar al 8000uur op de klok. Machines hebben het meeste te lijden wanneer alle olie nog koud is en wel aardig moet werken.

Nieuwste grondverzetmachines die in de verlease lopen gaat er wel een lampje branden op kantoor als die over zn ververstermijn zit. 100uur er over en je kunt niets meer. Denk dat bij zon machine het risico aardig beperkt is. Zit dan alleen vaak wel net boven de 10tons grens.
Husqvarna
Nieuwe machines willen ook wel storen hoor, die "ouwe zooi" zonder electronica heb je het minste gezeur mee, doordachte machines, en reparaties zijn nooit zo ingewikkeld, zie de LMB hier wel eens uren zoeken naar een electronische storing op een verreiker met 3000uur op de klok. Maar het scheelt als je zelf een beetje sleutelen kan.
Loeideutz
@fendt-412 Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat je na verloop van tijd meer gaat doen met je voorlader/laadschop dan je van te voren had bedacht. Toch wordt een kruiwagen niet helemaal werkloos, zeker niet als je ook nog in oudere gebouwen zit te werken waar een tractor/laadschop niet in kan. Daarnaast moet je je afvragen of dat die spullen die jij op pallets stapelt niet beter op een andere manier kunt opbergen. Je moet dingen niet op pallets stapelen om ze gemakkelijk te kunnen verzetten, maar zorgen dat je ze niet hoeft te verzetten.
Husqvarna
@Loeideutz
Je hebt toch een voorraadschuur voor fourage, pakken stro/hooi, zout, mineralen, strooisel zaagsel koolzaadstro, grasbrok. Daar is in de stal geen ruimte voor. En betonplaten leg je niet met de kruiwagen, net als betonklinkers dat schiet allemaal niet op, tijdens het straten hier draait de shovel zo 8 uur per dag.
Daar komt nog bij, alles rond de kuilbulten is de shovel een alleskunner. Het beste conserveringsmiddel voor de kuil is een dikke laag zand op plastic, en die 30cm krijg je er met de shovel uurtje per week wel af. En de kuil afdekken wil tot zekere breedte ook wel, zeker op zaterdagavond als er harde wind komt even plastic er op en gauw met de shovel rond bakken grond dan ligt het muurvast. Zo nog even iglo's verplaatsen, ja dat kan ook met je rug maar moet nog 40 jaar.
fendt-412
@Loeideutz

Gaat hier een 15ton stro en 20ton zaagsel per jaar door. Ook wel jaren bij geweest dat we 50ton grasbrok opvoerden. Dat past hier helaas niet allemaal op de voergang of op een zoldertje. Palletje of een baal op de lepels en ergens neerzetten waar het verder verwerken weinig moeite kost.

Komen er dagelijks nog 200melkstellen door je handen heen a 3kilo. Lijkt allemaal niet zo veel, maar je schrikt wel als je kijkt wat je in een jaar in handen hebt gehad. Het hoeft niet allemaal direct heel duur en ingewikkeld. Maar denk er wel even over na hoe je de komende tijd vooruit wilt.
Op opendagen bij nieuwbouwstallen zie je de gekste dingen nog voorbij komen. Amper mogelijkheden om mechanisch in te strooien, moeilijk uit te mesten strohokken. Jongvee dat met de hand gevoerd moet worden en vervolgens ook nog de illusie hebben dat ze alleen 80-100koeien willen melken. Met al dat gepruts wat je dagelijks weer tegen komt gaat je dat niet lukken.

Kunnen nu met de shovel boxen instrooien. Recht voor elke mestgang een deur. Arm voor in de shovel om zand in de boxen te vlakken. Hebben nu minder en lichter werk met zand in de ligboxen dan met zaagsel en matrassen voorheen. Met veel minder problemen en strooiselkosten zoveel lager dat voorzetstukken in 2jaar bespaard zijn. Wat wil je nog meer? 😄
Loeideutz
@Husqvarna U heeft een bestratingsbedrijf naast het melkvee? Dat zijn incidentele klussen die, gedeeld door 365 dagen, uiteindelijk niet bijdragen.en langs mijn kuilen is niet genoeg ruimte om met een shovel de bult af te dekken of volte gooien.
Loeideutz
@fendt-412 Je hele verhaal klopt, maar volgens mij kan het overgrote deel daarvan ook met een voorlader. Behalve het melkstellen onderhangen.
fendt-412
@Loeideutz

Klopt helemaal, alleen om dan in de berekeningen uit te gaan van 1uur per dag laadwerk lijkt mij twee beetjes laag ingeschat.

Helemaal als je ook nog een paar keer per dag van alles om en aan moet bouwen en het werken met een voorlader langzamer gaat dan met een shovel.
walker1
Uiteindelijk is elk bedrijf anders en of loader of juist voorlader interessant is hangt af van bedrijfsomvang, manier van voeren, wel of niet een eigen werkplaats en ook mogelijkheid, kennis en zin of zelf te sleutelen, financieringsruimte, enz.
Ik ken een boer die zelf veel sleutelt en 6 trekkers heeft, waarvan 2 met voorlader, maar het zijn wel allemaal oudere trekkers die die zelf onderhoud en repareert. Evengoed ken ik ook een boer met een grotere bedrijfsomvang met slechts 2 trekkers. Een oudje die voor de mengwagen staat en een vrij nieuwe met voorlader, daar laad hij mee en doet hij ook de overige werkzaamheden mee zoals maaien, schudden, harken, kunstmest strooien. inkuilen en mest rijden doet loonwerker. Natuurlijk is hij vaker machines aan het aan en afkoppelen, maar alles staat op vaste plek, kan overal goed bij, dus dat is altijd zo gedaan. Met de hoofdtrekker maakt hij dus aardig wat uren en deze wordt ook om de 3 a 4 jaar vervangen. Hij rijdt dus altijd met moderne trekker, als er al reparaties zijn is het vaak onder garantie bij de dealer.
nielsve
Quote @fendt-412:
Helemaal als je ook nog een paar keer per dag van alles om en aan moet bouwen en het werken met een voorlader langzamer gaat dan met een shovel.

ik kan je verzekeren dat ik met onze trekker met voorlader minstens even snel werk dan een ervaren shovel bestuurder met een shovel.

maar ff terug on-topic, ik weet niet of BEboer al een beslissing gemaakt heeft, maar als je voor de new holland gaat moet je zeker extra werklampen aanduiden in de optielijst want de standaard werklampen stellen niet veel voor.
walker1
Quote @nielsve:
maar als je voor de new holland gaat moet je zeker extra werklampen aanduiden in de optielijst want de standaard werklampen stellen niet veel voor.

Misschien heeft hij wel goede verlichting op zijn erf, dan heb je die werklampen ook niet nodig 😄
BEboer
Vanmiddag nog naar mc cormick gaan kijken & morgen naar agrotron met frontlader dan keuze maken ben tot nu voorstander v deze 2 mc cormick krijg ik zelf 5j garantie!
CaseCS130
@BEboer 5 jaar of 7000 uur, dat is idd goed geregeld. Ga je een x7.4 bekijken? Hou ons maar op de hoogte van je bevindingen.
Husqvarna
@nielsve
Wij hadden een voorlader, maar als je eenmaal een shovel hebt wil je nooit weer anders, ook de giek stuurt met een shovel altijd mee, en zeker een zwenklader dat doe je met een voorlader niet na kijk maar bij mijn foto's. Leen ook nog wel eens een voorlader met balen rijden, maar vind het ook op de weg een stuk minder.
Fendt_favorit
@BEboer

mccormick mc 130 is perfecte trekker. Beproefde techniek, en nog belangrijker, een dealer en importeur die hard voor de klant werken, zeer goede service.
bikkertie
@fendt-412 oude shovels is ook een gezeur. Ten eerste zijn ze lomp! Zuipen ze veel. En krijg je ouderdoms verschijnselen 😉 zoals olieslangen die knappen
bikkertie
@BEboer mijn advies is dat je beter eerst een trekker met voorlader kunt huren of een oude kopen. Als het voeren met een voorlader niet bevalt kun je over andere opties na gaan denken 😉 maar het is maar een advies
Loeideutz
@fendt-412 Normaal ga ik niet in op wellesnietes spelletjes. Toch moet ik nu reageren. Het laden van een voermengwagen kost 10-15 minuten. Een paar bakken maïs en voordroog, een beetje luzerne, hooi, stro voor de prik, en nog wat meel brok en mineralen ter complementering. Het buiten halen en op de juiste plaats zetten van de voermengwagen en later het leegdraaien is geen werk voor voorlader of laadschop. Elke dag of om de twee dagen nog een wagen voor jongvee en/of droge koeien verdubbelt dit. Het opvegen van de voerresten en daarna naar de mestvaalt brengen is leuk maar is in feite maar een kruiwagenfunctie. Als je nieuw bouwt dan bouw je zodanig dat elk voertuig dat je op dat moment kunt bedenken die strohokkeen kan uitmesten, dat zorgt dat je keus houdt in de toekomst en niet aangewezen bent op een specifiek voertuig. Het straten wat hier ook al eens is genoemd, is voor de meeste bedrijven van incidentele aard. Hooguit 1 maal per jaar, maar vaak veel minder. Dan is het 1 of 2 weken een aantal uren per dag. Deel je dat door een heel jaar, kom je op 10 minuten per dag uit. Tijdens het mengen van de voermengwagen even met je laadschop naar de kuil rijden om de plastic op te rollen is geen laden. De shovel gebruiken om het gazongras weg te rijden is maar een kruiwagenfunctie. Rommel/modder op het erf wegschuiven of bezemen hoeft niet met een werktuig dat hoog opgeheven kan worden, dat kan ook in de hef hangen. Of het makkelijker is om werktuigen te wisselen aan een laadschop ipv aan een voorlader weet ik niet, maar oefening baart kunst. En gemak kan overal op gebouwd worden. De machine gaat zeker meer uren maken als je vantevoren bedenkt, maar daar zitten ook een aantal uurtjes in dat je te lui bent om te lopen.
fendt-412
@Loeideutz

Een groot deel is kruiwagenwerk ja, al met al ben ik blij dat ik al die meters niet hoef te lopen, bent niet de eerste die compleet versleten is voordat je met pensioen mag.

Hebben voor het voer aanschuiven, voerresten wegvegen, uitmesten en allerlei andere klusjes een oud trekkertje met accordbok en hydrolische topstang. Werkt ook best, maar dat gaat zeker de helft sneller met een skidsteer of minishovel waarbij je het werk voor je hebt. Het wil allemaal wel, heb met allerlei machines wel gewerkt maar dan gaat mijn voorkeur echt wel uit naar een shovel of skidsteer.
fendt-412
@bikkertie
je loopt wel risico ja. Maar het valt mij tot nu toe erg mee wat we beleefd hebben met oude shovels.

Hebben vaker een slang lek van de kuilhapper dan van de shovel. Toevallig was vorige week de kabelboom doorgeschuurd, met een paar kroonsteentjes en wat isolatietape konden we binnen een uur weer verder. Als het niet gekker wordt dan dat teken ik er voor, helaas heb je bij nieuw materiaal niet de garantie dat het allemaal probleemloos werkt. Hebben we ook al genoeg mee beleefd.
walker1
@Loeideutz Voor een groot deel heb je natuurlijk gelijk. Maar je moet je wel af blijven vragen of het luiheid is om de voorlader of loader te pakken ipv een kruiwagen. Je rug moet een heel leven mee en daar kan je niet voor naar de dealer voor een nieuwe. Mijn vader voerde vroeger de varkens met een kar brokken die hij vooruit moest duwen en vervolgens met een emmer de brokken er uit schepte. Andere manieren vond hij te duur, kon allemaal kapot enz. Maar na zoveel jaar zo voeren kreeg hij last van zijn rug. Uiteindelijk is hij met een electrisch wagentje gaan voeren. Toen hij eenmaal aan dat ding gewend was zij hij ook dat hij die 10 jaar eerder had moeten kopen.
Natuurlijk pak je even een schep en een kruiwagen als er 3 klonten modder op het erf liggen, maar ligt er overal modder, pak dan lekker de trekker, loader of net wat en maak het jezelf niet moeilijker dan nodig is.
Loeideutz
@walker1 Je moet me nietverkeerd begrijpen. Van mij moet je je rug niet naar de gallemiezen helpen, doe ik ook niet. Die voerwagen op vaste wielen bij de varkens hebben wij ook gehad. Gelukkig hebben mijn ouders tijdig genoeg een exemplaar op luchtbanden met goede lagers gekocht. Wat ik bedoel met kruiwagenfunctie is dat je het er nog steeds zelf moet ingooien, en deze kruiwagen kun je soms niet zo dichtbij zetten als een echte. Daarnaast, en dat gebeurt wel meer hier op TF, beginnen mensen hun eigen verhaal en hun eigen wensen kenbaar te maken. En om dat kracht bij te zetten wordt er vaak schromelijk overdreven. Topicopener wil een trekker met voorlader. Als je een machine gaat kopen van 50000+, mag je aannemen dat daar over is nagedacht. Hij heeft aangegeven welke merken in aanmerking komen en ook waarom geen 2 machines, maar 500-600 uur per jaar samen. Toch blijven sommigen maar doorzeuren, en dat probeer ik dan wat te verduidelijken.
walker1
@Loeideutz daar heb je zeker gelijk in, wordt aardig doorgedramd over merken van eigen voorkeur of de loader.
BEboer
Iedereen bedankt voor zen gegevens gaan deze week beslissen wordt de deutz of de mc cormick, 2e lijkt ons iets meer te bevallen maar twijfelen of het goede trekkers zijn omdat er niet zoveel rondrijden. Maar deze trekker draait heel scherp en oogt allemaal net iets zwaarder & is ook net een klein tikkeltje goedkoper maar het is verwaarloosbaar...
Fendt_favorit
@BEboer

Belangrijk voor mij zouden de volgende punten zijn:

- Garantie, hoeveel is dat overal?
- Kijk naar de hoeveelheid gewicht die een fronthef kan tillen per trekker? Dit bepaalt de zwaarte van de vooras cq. hele bouw van de trekker in verband met de voorlader.
walker1
@BEboer Ook in NL rijden er niet zoveel McCormicks. Maar het is een merk dat verdwenen was en waarvan het een aantal jaren geleden nieuw leven is ingeblazen. Zijn vanaf 2000 of 2001 weer leverbaar, daarvoor niet. Die hebben dan niet meteen een gigantisch marktaandeel, er moet eerst een dealernetwerk en zo opgebouwd worden.
BEboer
Dank jullie voor het advies het is de mc 130 geworden met mx 412 frontlader erop eind januari hebben we hem dan hopen dat we er wat geluk mee hebben.
CaseCS130
@BEboer Leuk dat je even met ons deelt wat het is geworden. Heel veel plezier met de aankoop.
zenotrac1
Zonder twijfel neem de new holland!
Fiat Heinz
Gefeliciteerd met je aankoop. denk dat het een goede trekker is. Je bent inmiddels voorzien, dus tips geven heeft geen zin meer. Veel plezier met je nieuwe trekker
Fendt_favorit
Slimme zet! Gefeliciteerd met de aankoop!
BEboer
Ik hoop het dat het een slimme zet is het was volgens mij de enigste trekker waar er niet veel prullen op waren hopelijk hebben we er wat geluk mee. Het enigste waar ik bang voor ben is de vooras want zag bij tf lid mc130 dat hij deze naar de wip had gereden.
EA_MF
@BEboer zorgen voor voldoende gewicht achterin, beetje met beleid mee werken en goed blijven smeren, dan gaat het vast lang goed 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
128
DEELNEMERS
50
WEERGAVES
14