Ratelende banden

Wij hebben het volgende probleem: Wanneer wij met onze trekker vol gas rijden gaan de banden ratelen. alsof er steeds een nok overgeslagen wordt. Wij kunnen echter niet ontdekken of het de voorbanden of de achterbanden zijn. De voorbanden hebben 50% profiel, de achterbanden zijn nieuwe michelin multibib. De druk in de banden is 1,8 tot 2 bar.

Heeft iemand misschien een idee waar het probleem zou kunnen zitten? Ik hoor het graag

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Is het niet gewoon de resonantie die je hoort?
Wimsumar
Beste GypCaseXL: Onduidelijk is wat ik me bij ratelende banden moet voorstellen maar je hebt de banden veel te hard.
valmet6400power
@Wimsumar

Zoiets als rrrr-rrrrr-rrrr zoals je een trekker vanuit de verte wel hoort soms?
JohnDeere5720
Ik denk dat ik het weet..! 😄

Bij onze trekker hebben we redelijk grote banden eronder liggen (Voor onze trekker groot) er zat ongeveer 1,5 cm tussen het trappetje en de nokken. in het trappetje zaten boutjes die tegen de nok aan kwamen.. maarr dat was alleen als we een bocht naar links maakten doordat de band dan wat uit verband ging. Dus ik denk dat je eens moet kijken of daar onder (Trappetje ofzo) een boutje echt een heeeel klein beetje tegen de nokken aan lopen 😉

Maar anders dan weet ik het niet, dacht ik aan omdat je nieuwe banden hebt dus grote nokken.
Wimsumar
Beste ValmetPower6400:
Quote @valmet6400power:
rrrr

Ja, ik had al even in GypCaseXL z'n fotoboek gekeken. Het zal wel bij hun McCorrrrrmick 115 zijn. 😉
valmet6400power
@Wimsumar

Lekker uitgeslapen weer hooooor!
Boemrang
@gypCaseXL de juiste oplossing is en deze oplossing kost je niks, levert je zelfs nog geld op, gewoon niet meer vol gas rijden...
Geen dank hoor 😃 😃
Wimsumar
Beste ValmetPower6400:
Quote @valmet6400power:
uitgeslapen

Ja, dat heb je met die lange nachten momenteel hè. 😞
Gelukkig worden de dagen al weer langer. 😄 Zoals de koeien zich nu lekker in de wei in de zon liggen te koesteren kan mij de dag niet lang genoeg zijn. 😎
john deere 8360r
De banden zijn te hard net wat Wimsumar zegt. Het lijkt mij dat de banden met zo'n druk iets boller worden waardoor ie meer op het hart van de banden gaat lopen en dat het geratel veroorzaakt heb ik het idee. Na een jaar rijden met deze bandenspannig zul je zien dat ie in het midden meer weggesleten zal zijn dan aan de buitenkant. Ik zou proberen om de bandenspannig op +- 1.5 bar zeten en horen of ie bij volgas nog ratelt. Hoop je hier mee geholpen te hebben.
henrif
Hij zegt dat die nieuwe voorbanden heeft? voorloop?????
valmet6400power
@henrif

Dat maakt niet uit, vol gas over de weg is de 4wd toch uit!
GROENEDEERE
1.8 bar vind ik voor een trekker op de verharding helemaal niet hard dat ratelen doet mn kraan ook heel erg. En enkele trekkers bij ons ook. Vaak zie je bij ratelend trekkers dat de nokken na loop van tijd schuin slijten
JD5620
@Wimsumar koeien alweer buiten dan :? Is toch veelste nat int land?
gypCaseXL
@valmet6400power de resonantie zal het niet zijn. Bij de proefrit voor we hem kochten lagen er gazonbanden onder, en was er geen ratel.
gypCaseXL
@JohnDeere5720 de banden kunnen overal ruim vrij draaien, dus daar licht het niet aan 😉
gypCaseXL
@john deere 8360r @wimsumar de bandenspanning zullen we wat verlagen, en kijken of het helpt.
gypCaseXL
@GROENEDEERE bij de voorbanden is de ene nok iets harder versleten als de andere. Zou het omdraaien van de banden daar tegen helpen?
EA_MF
@gypCaseXL misschien is het dan een idee om de trekker opnieuw uit te laten lijnen?
JD3010
@gypCaseXL nee alleen het afvlakken van de hoge nokken helpt. Als je er niks aan doet, wordt het verschil alleen maar groter.
gypCaseXL
@EA_MF uitlijnen zal het niet aan liggen. de banden waren al half versleten toen ze onder de trekker kwamen, precies een jaar geleden.
valmet6400power
Quote @JD3010:
afvlakken van de hoge nokken helpt

Banden van de Valmet na 21 jaar ook maar een keer omgedraaid voor, en die slijten nu ook weer recht af. Met natte banden de schuur in zie je mooi op welke gedeeltes die loopt 😄
gypCaseXL
@JD3010 dus omdraaien helpt niet? nou zijn de nokken aan de buitenkant van de band harder versleten, dus wij dachten als je nu de hoge nokken aan de buitenkant zet dat ze weer vlak slijten.
valmet6400power
@gypCaseXL

Je ziet niet voor niks dat bedrijven die veel transport doen de voorbanden omdraaien.. Het helpt wel degelijk 😄
JD3010
@gypCaseXL Tijdens het rijden staan de hogere nokken vast op de weg, lagere nokken hebben veel minder druk en bewegen wat op de weg. Daardoor slijten die sneller en wordt het verschil steeds groter. Omkeren van de wielen heeft alleen zin als ze gelijk zijn.
valmet6400power
Quote @JD3010:
hogere nokken vast op de weg, lagere nokken

Hogere delen van de nok raken de grond wel, de lagere niet? Dan slijten ze vanzelf recht 😃
JD3010
@valmet6400power Juist niet, maar wat je zegt wordt vaker gedacht. Als je wielen blokkeren met remmen, slijten ze ook harder. 😄
gypCaseXL
@JD3010 @valmet6400power Waarschijnlijk draaien we ze eerst een keer om. blijkt dat het niet werkt dan kunnen we altijd nog beslissen om nieuwe banden kopen. het is het proberen waard 😉
GROENEDEERE
@gypCaseXL

Afvlakken is rubber verspilling en kost centen. Het omdraaien van de banden doen veel mensen en helpt vaak ook. En kost uiteraard ook het minste.
JD3010
@gypCaseXL Ja dat kan je zeker proberen. Zit je er veel mee op straat?
Niek123
Toen we bij mijn inter een nieuwe band eronder legde zat deze niet lekker om de velg en krijg je ook een beetje gestuiter als je veel gas geeft maar egt geratel of zo kan ik dat niet noemen
Wimsumar
Beste JD5620:
Quote @JD5620:
alweer buiten

Ja, alweer. Ehhhhh,... gewoon iedere dag al vanaf 12 april. 😄
Nou ja, vanaf begin december zo tegen het middaguur tot 's avonds melkerstijd.
gypCaseXL
@JD3010 ik schat iets meer als een gemiddelde boer.
gypCaseXL
Maar de banden hoeven ook niet in twee maanden weer glad te zijn. Maar de keren dat we op de weg zitten is het wel wat irritant. Gellukig hoor je er in de trekker zelf niet heel veel van.
erik9831
Sinds wanneer heb je dit eigenlijk ?

Was het geluid er ook al voor het plaatsen van de nieuwe achterbanden ?

Vraag die blijkbaar niemand al gesteld heeft dacht ik ...
gypCaseXL
@erik9831 het is er al vanaf dat we de trekker hebben. We dachten echter dat het over zou gaan zodra de nieuwe banden ingereden waren. Dat gebeurde echter niet.
Wimsumar
Beste GypCaseXL:
Quote:
bandenspanning zullen we wat verlagen

In je fotoboek zag ik de trekker voor de weidesleep staan. Werk waarbij de bandenspanning ver onder de 1 BAR kan (moet).
Welke ander werkzaamheden doen jullie met die trekker? M.a.w., hoe zwaar worden de banden belast?

P.S.: Controleer je bandenspanningsmeter ook eens. Niet zelden hebben ze tienden afwijking!
Inter 724
Bandenlichter vergeten weg te halen bij monteren?
gypCaseXL
@Wimsumar qua werk is het gewoon doorsnee boerenwerk. Maaien, Schudden, wiersen, kunstmest zaaien, een keer cultivatoren etc. niet echt een zware belasting in ieder geval.
wat de bandenspanningsmeter betreft, dat is een goeie tip!
gypCaseXL
@Inter 724 niet dat ik weet, een bandenboer heeft ze erom gelegd.
Wimsumar
Beste Inter 724:
Quote @Inter 724:
bandenlichter

Of het is het (rammelende) skelet van de Belgische bandenmonteur. Die zou van binnen uit kijken of de hiel van de band goed op de velgrand springt bij het oppompen. 😉
goeiedag eem
@gypCaseXL wielmoeren zijn toch wel goed aan gedraaid? of de moeren van de hartplaten als je verstelbare velgen hebt??
gypCaseXL
@goeiedag eem zo ver ik weet wel ja. Anders zouden ze ook meer gaan knoepen lijkt mij.
goeiedag eem
@gypCaseXL kun je snel even nakijken toch, weet je het zeker, soms kun je nergens vanuit gaan, wie werkt maakt fouten ook een bandenboer
gypCaseXL
Even een update over de ratelende banden. We hadden de druk gemeten die nu in de banden zit, die is 1,4 bar. Dit lijkt een prima waarde. Echter, toen we vorige week met natte banden de schuur in reden viel ons op dat de natte band afdruk veel smaller was als de band. We kwamen tot de ontdekking dat 15 tot 20 cm van de totale band breedte nooit de grond raakt. Nu zagen we vandaag een stukje over de michelin banden app. Die hebben we ingevuld en daar kwam een advies uit van slechts 0,8 bar! We moeten nog uitproberen of het werkt, maar hieruit blijkt wel dat we momenteel veel te hoog zitten in de bandenspanning.
gypCaseXL
Zowel de voor als achterbanden staan te hard.
valmet6400power
@gypCaseXL

0.8 bar voor over de weg/werkzaamheden met snelheid is veel te laag he..
gypCaseXL
@valmet6400power volgens de michelin app is dat de ideale druk bij 40 km/u. Vul ik ons zwaarste werktuig in dan kom ik op 1 bar. Maar meer als een 1500 kilo hangt er bij ons bijna nooit in de hef.
gypCaseXL
Ga ik in de app uit van een aanhanger dan kom ik wel op 1,3 bar.
de ideale druk is dus sterk afhankelijk van wat er achter de trekker hangt.
valmet6400power
Quote @gypCaseXL:
40 km/u

Okee? Michelin zal het wel weten.. Haha, ja hoe zwaarder je de band belast hoe harder die moet/mag..
gypCaseXL
@valmet6400power als ik hem zonder werktuig bereken kom ik op 0,6 bar. Op zich klopt dat ook wel als ik er nu over na denk, hoe meer gewicht er in de hef hangt hoe minder hard de banden ratelen. De juiste druk komt dus vrij nauwkeurig
Niek123
@gypCaseXL En als je nou kleinere banden hebt, zoals mijn inter (profielfoto). Moet ik dan ook ongeveer die druk hebben? Het zwaarste wat er in hangt is misschien 500 kilo. Ik heb de banden namelijk op 1,5 bar maar wil ze het liefst zo zacht mogelijk vanwege het "rijcomfort"...
gypCaseXL
@Niek123 moet je de app downloaden en jouw maten invoeren, dan weet je het
Niek123
@gypCaseXL ja maar ik kan niet alles invullen, de aslast zou ik egt niet weten...
stannetje96
@Niek123 je weet toch het gewicht van je trekker
Niek123
@stannetje96 Die valt wel op te zoeken ja, maar hoe weet ik dan hoeveel de aslast voor en hoeveel de aslast achter is? Ik ben niet zo bekend met dit soort dingen vandaar... 😃

+- 5700 kilo
JD3010
@Niek123 je moet de aslast van je lege trekker invullen. De app berekent mbv. de foto de werkelijke asbelastingen.
Niek123
@JD3010 dus gewoon het gewicht van de trekker?
stannetje96
@Niek123 een trekker heeft ongeveer de gewichtsverdeling van 40 om 60. Dit betekend 60% van totaal gewicht op de achteras. Ik neem aan dat je dan zelf kunt uitrekenen wat ongeveer de aslast is.

Wil je het exact weten, zet de achterwielen op de weegbrug en je weet het ook
valmet6400power
Quote @stannetje96:
40 om 60

Valtra was daarin lekker eigenzinnig 😃
stannetje96
@valmet6400power maar gaat uiteindelijk ook mee met de rest
JD3010
@Niek123 Ja het leeggewicht van je trekker, voor en achter.
valmet6400power
@stannetje96

Yep maar hij ziet er wel prachtig uit
Niek123
@stannetje96 als ik dat weet dan lukt dat uitrekenen wel... 😃 bedankt
Rdeweerd
@Wimsumar 1.8 is normaal vooral voor boeren die moeten voeren
Wimsumar
Beste RdeWeerd:
Quote @Rdeweerd:
vooral voor boeren die moeten voeren

Leg dat eens uit A.U.B. waarom dan 1.8 "normaal'' is. :?
Rdeweerd
@Wimsumar banden kun je van 0.3 bar (bijv voor ploegen) tot 2.5 bar gebruiken (diesel besparing) 1.8 bar ligt de band mooi op de grond veren nog iets mee. in onze trekker ligt een boek (handleiding) en daar word ook aan gegeven voor gecombineerd werk 1.8 bar. als je een kuilvoersnijder hebt heb je meestal zware blokken er achterop en als je dan een zachte band hebt kan de band van de velg draaien of knappen en als je ze heel hard hebt kan de band ook knappen vooral met hitte.
Wimsumar
Beste R de Weerd:
Quote @Rdeweerd:
zware blokken

Dat valt nog wel mee.
Stel de Ford-5610 geeft maximale hefkracht (à 2.570 kg) om het kuilblok los te trekken. Vermeerderd met het gewicht op de achteras van ongeveer 2.000 kg, dan dragen de banden (2.570 + 2.000 : 2 = ) 2.285 kg. Deze "piekbelasting" kunnen ze bij 1 bar wel hebben.
stannetje96
@Rdeweerd ploegen op 0,3 bar ga je niet lang volhouden
Arrie94
Dat gekl**t met banden oppompen en leeg laten lopen is ook niks. Al is 1,8 aan de hoge kant, met iets van 1,2-1,6 bar ga je niet erg zweven en je banden pesten, maar je houdt nog wel een beetje rekening met je grasmat.

Wil je zo stug onder de 1 bar gaan zitten, kun je beter IF of VF banden nemen, dat moet dan ook wel uit kunnen, omdat oa. je brandstofverbruik flink omlaag gaat.
gypCaseXL
Elke keer de banden bijstellen gaat niet werken natuurlijk. Maar een paar keer per jaar kan prima. Rondom het graskuilen en een keer land klaar maken hebben we niks echt zwaars in de hef hangen. Voor ons is op 0.8 tot 1 bar rijden goed mogelijk. En voor het kuilen zetten we ze op 1,4(zoals ze nu staan).

Maar ik mag aannemen dat michelin goed weet wat hun banden wel en niet aan kunnen kwa lage druk.
Rdeweerd
@stannetje96 kun je rustig 15 bunder perdag mee ploegen
Rdeweerd
@Wimsumar kuilblok los trekken???? afsnijden dan is het blok los?!
stannetje96
@Rdeweerd dan heb jij hele stugge grote banden en licht ploegje.
Rdeweerd
@stannetje96 Michelin op moment geen ploeg maar loonwerker doet het met een 6 schaar (lemken) op 0,3-0,5 ongeveer
stannetje96
@Rdeweerd geloof er niks van. Een michelin band staat met 1 bar erin al helemaal plat met een 6 schaar in de hef
Rdeweerd
@stannetje96 loonwerker heeft vredestein of alliance ... maar dit is nadeel van TF alle betweters
JD3010
@stannetje96 Of hij heeft een nieuwe spanningsmeter nodig.
Wimsumar
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
spanningsmeter

Nee, de loonwerker spreekt de waarheid, maar bedoelt ( heel listig) te ploegen met 0,3 - 0,5 BAR in het steunwiel aan de ploeg. 😉
radium45
@Wimsumar jij ploegt dan natuurlijk nog met het paard?
JD3010
@radium45 Dat is veel te modern voor hem, want dat paard vreet ook nog eens hooi. Nee hoor, lekker met het schopje. 😃
radium45
Quote @JD3010:
met het schopje

Dan wel volgens het ''open voor'' pricipe?
JD3010
@radium45 Dat zal zal wel niet, ik denk eerder kriskras.
stannetje96
@JD3010 dat idee krijg ik ook maar ik ben weer te eigenwijs volgens hem
DANOONTJE POWERR
Quote @JD3010:
denk eerder kriskras.

Onland?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
84
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
1