Illustratie van:

Ford 4000 - Voorgloei inbouwen

Hallo Allemaal,

Net nieuw op het forum hier en gelijk al een vraag:).
Ik ben net in het bezit gekomen van een Ford 4000 (met originele voorlader) voor huis tuin en keuken gebruik bij ons op het erf.
Beetje paardenbak slepen, kuilbalen verplaatsen enz.

Er zit wel wat werk links en rechts aan de tractor, zo werkt de verlichting niet naar behoren en de toerenteller doet het niet(zit een nieuwe dynamo zonder wormhuis op). Dit zijn echter klusjes die ik later oppak en zeker vragen over ga hebben.....

Op dit moment concentreer ik me op het slechte starten bij koud weer. Ik mis ten opzichte van onze Ford 3000 een koud start functie (knopje en pompje). Na wat gezocht te hebben blijkt de 4000 serie niet standaard te beschikken over een koud start functie maar is er de mogelijkheid om een voorgloei installatie in te bouwen.

Bij Histoparts kwam ik de voorgloei plug tegen en een contact gloei-schakelaar, echter kan ik nergens vinden welke kabels er extra getrokken moeten worden (Stroom, diesel leiding enz.?)
Zijn er hier op het forum mensen met ervaring en me kunnen vertellen wat er buiten het contactslot en de plug nodig is om het geheel aan de praat te krijgen?

Alvast dank voor jullie reacties!

Groet Maarten

Deel dit topic

Reacties

jasper01
Zeker dat er niks gebeurd als je de sleutel de verkeerde kant op draait (voorzichtig) en tijdje vasthoud
africatwin98
Hoi Jasper01,

Dat is snel!
Ik heb nog niet geprobeerd om de sleutel de andere kant op te draaien, eigenlijk ook omdat ik overal tegenkwam dat er standaard geen gloei functie aanwezig is.
Ik zal het zeker proberen, ik heb ook nog verzuimd te kijken of ik een plug zie zitten op de plek waar deze zou kunnen zitten. (als ik het goed heb gezien moet de accubak eraf om erbij te kunnen)
Ik ga vanovond direct kijken....

Groet Maarten
RobinFord
Mijn 4000 heeft het wel, leek eerst van niet, maar de het slot zat een beetje vast. Gewoon sleutel naar links draaien
koenclaas
Als het goed is heeft elke 1000serie een gloeifunctie. Maar dat is niet zoals bij een dexta met een extra dieselpompje maar gewoon een gloeispiraal.
Wimsumar
Beste Africatwin98:
Quote @africatwin98:
standaard geen gloei functie aanwezig is

Deze zit er standaard op in de vorm van een zogenaamde "vlamstart", gemonteerd in het inlaatspruitstuk.

AANVULLING: Handleiding Ford-4000:

Downloaden:

[url]vieilles.soupapes.free.fr/index.php/… 4000[/url]

Speciale aandacht voor: "manuel déntretien"

PdfBlz 82: "Thermostart" + contactsleutelstanden "Figure H7 op blz 80.

Let ook op oliepeilen: pdf blz. 46/51
africatwin98
Heren,

Alle super dank voor de snelle reacties!
Ik ben nu niet thuis, zal vanavond direct kijken en verslag uitbrengen.

Groet Maarten
Wimsumar
Beste Africatwin98:
Quote @africatwin98:
Ik ben nu niet thuis

Zozooohwww, in de baas z'n tijd zitten interneppen? 😉

P.S.: Een kleine 30 jaar geleden had ik precies zo'n Ford-4000 (met 'originele' voorlader). 😄
Puma cvx power
Wij hebben hier een Franse Ford 4000. Let op ZONDER voorgloei en vlamstart. dus bij ons gebruiken we dan een beetje startpiloot maar de modellen zonder voorgloei zijn er wel. wij hebben ook nog een 4000 met alles er op en dr aan daarom ben ik zeker van mn zaak.
jammermaarhelaas
Wanneer je de motorkap openzet, kun je zo even kijken of je een vlamstarter (bij de 4000 met roterende pomp is dat de "koudstartinrichting") in het inlaatspruitstuk hebt zitten. Je kunt de vlamstarter bedienen door de contactsleutel linksom, dus tegen de klok in, te draaien. Zover als wanneer de wijzer van de klok op 10 staat (je kunt controleren of de gloeier werkt door het stadslicht aan te zetten, deze gaat dan net iets zachter branden bij het gloeien). De sleutel 15 seconden in deze stand houden, en dan gewoon rechtsom draaien en starten (niet langzaam en even wachten, maar direkt na de 15 seconden gloeien starten).

Het vlamstartelement ziet er uit als een soort plug met een draad en een slangetje eraan. Deze zit in het aluminium van het inlaatspruitstuk geschroefd, een klein stukje achter de plek waar de luchtslang op het inlaatspruitstuk zit.

De roterende inspuitpomp van de 4000 heeft dus geen extra-brandstof-knop voor koudstart.

Je kunt ook starten door de contactsleutel verder door te draaien naar links. Wanneer je de tractor dan gestart hebt en je laat de sleutel los, blijft deze in de "0" stand staan, en laad de accu niet bij. Je moet er dus aan denken de sleutel dan op contact te zetten terwijl de motor draait. Door na het gloeien gewoon te starten door de sleutel rechtsom te draaien, kun je nooit vergeten om hem op contact te zetten en laad de accu sowieso bij. Belangrijk punt in de winter.
+1
africatwin98
Hoi allemaal,

Ik heb vanavond de motorkap eraf gehad en gekeken....
Resultaat
mhassink.nl/tractorfan/inlaatspruitstuk.jpg/

Op de foto is de bout te zien waar het element geplaatst kan worden.

En nu?

Groetjes Maarten
africatwin98
Heren,

Heb ik gezien bovenstaande conclusie voldoende aan:

histoparts.com/nl/webshop/…

en

histoparts.com/nl/webshop/…

Groet Maarten
Wimsumar
Beste Africatwin:
Quote @africatwin98:
voldoende

Nee, er moet ook nog een brandstofleiding ( met een klein voorraadbusje) naar het voorgloei-/vlamstartelement.

@RPCounty : Kun jij de topicvraagsteller in de benodigde materialen voorzien?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
22