Illustratie van:

Deutz DX 90 - versnellingsbak + ervaring

Ik ben vandaag naar een dx 90 wezen kijken voor de rest een goede trekker alleen de versnellingsbak was slecht heeft iemand ervaring met de versnellingsbak? zijn ze gemakkelijk te repareren die vernsellingsbakken? en hoe zijn de verdere ervaringen?

Deel dit topic

Reacties

deutzpower36
Kwaalte van de oude dx'en, zou zelf voor een nieuwe type gaan, dus een 4.?? of 6.??
dx11
Onze dx90 had de bak ok inelkaar. Toen hebben wij hem ingerolen op de (veel wendbaardere) dx4.20. Ik zelf vind de 5cilinders geweldig, maar als jij kijkt naar b.v. een dx6.05 dan heb je al een veel completere en modernere trekker 😉
RobDeutz104
@dx11
Maar geen brute 5 pitter
dx11
@RobDeutz104 Klopt, dan moet je het doen met een gewone simpele 6cilinder 😞
RobDeutz104
@dx11
Haha, zo'n 5 pitter is idd wel groot in verhouding tot een 6.05
Renze
DX90: de vijfpitter kwam in de tijd dat turbos nog niet algemeen geaccepteerd waren in de 80-100pk klasse(eind jaren 70) Deze werden opgevolgd door de DX86 en DX92 welke turbo vierpitters waren.
De F5L912 heeft ook in bepaalde Eder kranen gezeten en in puinbrekers/zeven kwam hij voor.

Wat mij altijd verteld is, is dat er motorisch niks mis mee is (voor zover ik weet !! alleen is een vijfcilinder in deze klasse niet erg gangbaar), maar de DX vijfpitters kregen een slechte naam door kwalen van de versnellingsbakken, die in samenwerking met Steyr werden gebouwd/ontwikkeld. De meesten lopen nu in Polen.

Typ maar DX90 in op youtube, bijna allemaal uit Polen.


Inderdaad klinkt de roffel van zon vijfpitter lekker (net als de Transporter 2.5 TDI met open pijp)
RobDeutz104
Die van het filmpje heeft ook nog de portaalvooras
RobDeutz104
@Renze
De transmissie van de DX 85 en 90 werd door Deutz zelf ontwikkelt.
Die 5 pitter van Deutz bestond al langer eigenlijk, alleen werd die toen nog niet tot weinig gebruikt
Renze
Hier een toevallig op youtube voorbij komende Duitser die iemand anders helpt met dezelfde reparatie te doen die de dealer reeds op zijn eigen DX een keer heeft gedaan: De dealer heeft een tandwiel van de conische as afgesneden, die later 800 euro ex BTW blijkt te kosten. Hier staat hij bij een andere TW911 transmissie te prutsen om koste wat kost dat tandwiel heel te houden...

Moraal van het verhaal: De onderdelen voor die transmissies zijn blijkbaar niet goedkoop !!

Renze
Quote @RobDeutz104:
Die 5 pitter van Deutz bestond al langer eigenlijk, alleen werd die toen nog niet tot weinig gebruikt

Zou de markt het accepteren als Deutz morgen besloot om van de 6.140 tot 6.160 een nieuw model TCD5.1 in te bouwen ? de grote Sisu viercilinder in de grote Valtra en MF's meet ook 4.9 liter, maar een vijfcilinder loopt rustiger...
Deutz dx 650
Versnellingsbak reviseren is te doen voor
De handige techneut! De onderdelen lagers , tandwielen en diverse onderdelen zijn vaak erg prijzig!
Lagers kun je ook goed in de handel krijgen als je goed zoekt. En de verkopende partij moet de wegen weten.
RobDeutz104
@Renze
Ik zou een 6160.5 wel wat vinden, wij willen hier een nieuwe trekker, en de ene wil een 6160.4, en de andere een 6160, dus een 6160.5 er tussen zou wel wat hebben
fiatfan
@RobDeutz104 Rob ligt er in een DX90 ook niet zo'n 5bak als in de Intrac 2004? in dat geval: afblijven!!!
RobDeutz104
@fiatfan
Nee, dat is een hele andere transmissie, die jij bedoelt, is eigenlijk een 4bak, maar met een snelgang er in gebouwd, en die van de DX 90 is een echte 5 bak
fiatfan
@RobDeutz104 oke, want daar zat ook zo'n heel duur tandwiel in. de gedeeltelijke revisie kostte € 17500,--
fiatfan
Incl btw, dat dan wel..
RPCounty
Eerste generatie was indirekt geschakeld met een dom droog bakje met poken er in. Zand en alles maakte.dat alles verschrikkelijk schakelde. Later gemodificeerde modellen waren stukken beter
mdoornekamp
Wij hebben ooit een dx 110 gehad. Die bak was ook slecht. Toen offerte gevraagd voor revisie. Kostte in 1990 al 25.000 gulden. We hebben de trekker maar gauw ingeruild.
RobDeutz104
@fiatfan
Vrig jaat heeft een bekende van mij een 6207C de bak gereviseerd, die is vergelijkbaar met de intrac, ging ook al voor meer als 5000E in
fiatfan
@RobDeutz104 ja is niet normaal hè. bij mij hebben ze toen dat ene tandwiel nog ergens 2e hands in duitsland kunnen halen, want nieuw was dat alleen al iets van 2000 euro..
RobDeutz104
@fiatfan
Vaak ook nog lastig om aan 2e hands onderdelen te komen, omdat de onderdelen die stuk gaan, bij iedereen stuk gaan
fiatfan
@RobDeutz104 ja dat klopt. de meeste onderdelen moesten er nog nieuw in. een van de weinige voordelen van deutz. alles is nog te krijgen..
willem5505
Bedankt voor alle reacties
De versnellingsbak gaat moeilijk uit de gieringen in de lage kreeg ik hem niet.
Wat zou dit voor een probleem kunnen zijn?
Iemand een idee waar de nieuwe tandwielen te bestellen voor in de versnellingsbak van een 4006
keez
Quote Reactie van @mireille-en-tom-deborre:
discussielijst

ik weet wel gebruikte onderdelen
pb bij interesse
AVA
@mireille-en-tom-deborre ik heb nog een hele dx 90 voor je staan, je ken er mee gaan rijden of voor onderdelen gebruiken 4000 eurie is ie van jou
deutzke106
Wij hebben thuis vroeger ook een dx90 gehad. Altijd problemen met die portaalvooras en met de remmen. Bij ons is die weg gegaan omdat OOK de versnellingsbak uit versnelling schoot bij vertrekken 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz DX 90 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
326