Fendt 700 serie met 10000 uur

Is het verstandig om zo'n hi-tech trekker tweedehands
te kopen ? zijn er veel elektrische storingen te verwachten ? en hoe duurzaam is de vario na 10.000 uur?

Deel dit topic

Reacties

deutz dx 470
Daarom zal die wel weggaan omdat de vario aan vervanging toe is...
SJB533
Waarom niet? Welk type 700-serie gaat het om?
tractorenfan
@SJB533
de nieuwste SCR generatie 3 zal het wel niet zin 😄
Waarschijnlijk de eerste generatie. Ik ben van de tweede nog geen tegengekomen met 10000 uur.
SJB533
@tractorenfan
Generatie 3 zou ook al wel kunnen, maar van Generatie 2 (grijze sticker, zonder de serienaam "Favorit", weet ik zeker, dat er al wel klokkie rond zijn 😉
weurding
Met een beetje geluk zit de 2e vario er net een paar duizend uur in 😃
vanmeij
Geef ook het bouwjaar eens
fendt favorit 4s
2004 maar kan ook wel andere kopen 714 of 716 , dus als vario maar vervangen is kan ie wel 15000 uur probleemloos draaien?
vanmeij
Elke vario zou tussen de 7500 tot 10.000 uur moeten kunnen draaien
MASSEY-MOOI
Maar de meest vario's draaien maar 7000
mart_slaghuis
@MASSEY-MOOI als je er heel ruig mee omgaat en er veel mee breekt maar als je met een beetje beleid rijd gaat hij makelijk meer dan 10.000 mee, er zijn vario bakken die er al meer als 15.000 uur in zitten
+1
CaseCS130
@fendt favorit 4s Dat is van geen enkele trekker met 10.000 uur te zeggen. Je moet gewoon rekening houden met het feit dat er reparaties aan zo'n trekker kunnen komen. Duurste zal een vario wissel zijn. Maar motor, hydropomp, remmerij, elektronische storingen, het kan allemaal voorbij komen.
+1
Ruben-Wind
@MASSEY-MOOI Dat lijkt me wel heel weinig ik hoor vaker dat ze 10000 uur draaien dan 7000 uur en zo is mijn eigen ervaring ook.
gerben
Onze 716tms met 9000 uur draait nog met de eerste vario, het is ook maar net hoe je ermee om gaat en wat voor werk je ermee doet.
SJB533
@gerben
Gen II of III?
dombras
Onze 716 met tms van 2004 heeft 17.000 uur en loopt echt nog perfect het zou natuurlijk kunnen dat de vario voor de 2e x kapot gaat maar als dat vervangen is kan hij zo weer verder
fendt favorit 4s
En dat kost +/- €10.000 ?
deutz motor kan wel tot 20.000 uur?
Valtrapowerr
Je kunt de staat van de bak controleren door de druk.. die moet 500 bar zijn meen ik.. ik zou in iedere geval iemand meenemen die er verstand van heeft.
unipower
@Valtrapowerr Je kunt bij de dealer een testrapport aanvragen van de bak, zij kunnen die doormeten en je de staat van de bak op papier geven 😉 die druk van 500 bar is gewoon maximale ingestelde druk van de bak
Valtra-Fordpower
@Valtrapowerr

500 is wel hiel bar. 😛
+1
Valtrapowerr
@Valtra-Fordpower
Ik citeer:
hendrikopstaele - 4 jaar geleden

jawel je kunt het wel zien. Zo kom je er bij: in het beginscherm 2*op F5, dan op F4, nu zit je op het scherm waar je de lichtsterkte van het scherm kan veranderen. Daar drukt je F3, nu zit je in diagnose 1, daar druk je nog eens op F3, nu zit je op diagnose 2. Daar kijk je bij Hoch-Getreibesensor, die zal een bepaald aantal bar geven. Om te testen hoeveel bar hij maximaal nog geeft doe je het volgende: rij vooruit, ga op de rem staan en heeft goed wat gas, desnoods de joystick nog wat vooruit duwen. In goede staat moet hij nog 550 bar geven.. ( 500 bar is owk nog in orde) Als je dit doet moet hij wel in baanversnelling staan, in II dus. Bij trekkers die heel veel en zwaar transport gedaan hebben kan dit al flink afgenomen zijn.
zirkan
@Valtrapowerr dus met deze gegevens kan ik ervan op aan dat de bak goed is?
is er voor motor ook zo een test of is de 10.000h echt maar de helft wat deze motors aankunnen?

wat verbruikt deze op een uur bollen aan maout,neem transport van 14 tons wagen

bedant
Valtra-Fordpower
@Valtrapowerr Ik vind het prima. 😄
dave 7810
Op mijn stage rijden we met een 716 gen II denk ik, 10 gaats vooras 8 gaats achter... die rijd probleemloos terwijl hij al 12,000 uur heeft. Kwestie van op tijd verversen en nieuwe filters en de chauffeur. ....
boggie
Bij ons heeft de 716 gen 1 meer als 10000 uur gedraaid met de eerste vario.
Bij de importeur kunnen ze volgens mij achterhalen of eenb vario al eens gewisseld is en bij welke urenstand.
MNits het een ruil af fabriek is.
MASSEY-MOOI
@Ruben-Wind licht er net aan wie er op rijd maar meestal rond de 7000/8000 kijk maar in de agritrader daar staan ze heel veel in met 6000/7000 uur in
Frank77
Als een vario kapot gaat zegt dat meer over de chauffeur dan de trekker, ongeacht de urenstand.
lucas712
En staat er ook in de agri trader ik ben met 7000 uur ingeruild omdat mijn bak er snel mee ophoudt? wat een onzin wij hebben er een met ruim 14000 uur eerste vario en mankeert niks aan
Ruben-Wind
@MASSEY-MOOI ja en wat mag dat dat wel betekenen? De agritreader staat vol met nh case steyr met 5000 uur dan zijn die bakken toch ook niet al op hun eind.

Opt werk hebben we een 711 met 9700 uur en daar zit ook nog steeds dezelfde bak in terwijl dat iedereen er mee rond rijd.
SJB533
@Ruben-Wind
Een Favorit 711 nog?
Ruben-Wind
@SJB533 ja 15 jaar oud.
SJB533
@Ruben-Wind
Die heeft nog geen TMS, dat scheelt
Ruben-Wind
@SJB533 wat dan gaan die korter mee?
MASSEY-MOOI
Tenminste bij ons in de buurt lopen ze allemaal kapot bij 7000/8000 soms is er een uitzondering dan bij 10000/12000 maar bij een vario kun je wachten dat ze stuk gaan wandt ze zijn gemaakt voor 12.000uur
SJB533
@Ruben-Wind
Het TMS gebruiken is niet bevorderlijk voor de levensduur, is mij verteld. Heel ingewikkeld verhaal over vertragen en versnellen tegelijk.
fendt trekkertje
Klopt bij het rijden op tms met 'snelheid' of zware vrachten is dit niet bevordelijk op de levensduur van de vario omdat bij het gas loslaten de trekker automatisch een beetje op de bak blijft afremmen. bij het rijden op manueel heb je dit uiteraad zelf in de hand.
SJB533
@fendt trekkertje
Bij de 200 en oudere 300 Vario kan het wel.
fendt trekkertje
@SJB533 maar ook deze trekkers remmen bij het afremmen op de variobak.
SJB533
@fendt trekkertje
Klopt, maar de bak is simpeler, is mij gezegd.
fendt trekkertje
@SJB533 dat zal waar zijn, maar waarom zou het dan opeens niet meer schadelijk zijn voor de bak?
Mengeledriver
Quote Reactie van @fendt trekkertje:
@SJB533 dat zal waar zijn, maar waarom zou het dan opeens niet meer schadelijk zijn voor de bak?

Omdat 200's niet met dikke kippers rijden maar lichter werk doen in verhouding tot de grotere series. Boeren gebruiken (lees "misbruiken") de trekker ook nooit zo als dat sommige loonwerkers dat kunnen. Mijn ervaring is dat de middelste serie het meest door wisselend personeel gebruikt wordt en daar de Vario sneller door zal slijten. Vaak 716s of 820's. En die van een 916 gaat bijvoorbeeld bijna nooit kapot en 200 of 300 Vario kapot is al helemaal zeer zelden.
valmet6400power
@Mengeledriver
Loonbedrijf waar ik veel werk worden die 200 vario’s lekker gebruikt hoor. Sportvelden oprijden met 8 kuub kieper met dikke kop erop te scheuren 😄
Maar door de beperkte bodemvrijheid (is een smalspoor met 600 banden achter) zet je hem inderdaad nie voor een dumper van 14 ton!
Jasperfendt
@Mengeledriver Ik vindt er ook dat er tweedehands veel 800's met weinig uur maar al wel met moter reversie staan.
Ruben-Wind
@SJB533 oke op de 820 zit het wel maar gebruiken het nooit.
SJB533
@fendt trekkertje
Heeft weer te maken met hoe de bak is opgebouwd.
Wij hebben begin vorig jaar een fendt favorit 716 met 8000 uur gekocht gen 1, tot nu hebben we er alweer bijna 400 uur mee gedraaid en hij bevalt nog altijd goed tot nu toe. We hebben wel voor we hem kochten geinformeerd naar de geschiedenis van de trekker en die was goed want er had altijd dezelfde meegereden en optijd onderhoud aan gedaan. We hopen dat we er nog veel plezier aan hebben aan de eerste vario.
deutzisthebest
Hier rijden een 711, 714 en 716 alle drie probleemloos boven de 12000 uur met eerste bak.
tractorenfan
@SJB533
generatie 3 is toch de nieuwe met SCR ? Nu 3 jaar op de markt. Zou ik straf vinden als een trekker 3300 uur op een jaar kan doen 😄
Van der 2e gen kan het zeker.
SJB533
tractorenfan
@SJB533
Echt? Icht dacht eerst de oude motorkap zoals de oude 400 daarna de nieuwe zoals de 800 en dan die met SCR.
Welke vergeet ik dan?
SJB533
@tractorenfan
Ik zoek even een aantal duidelijke foto's voor je 😄
SJB533
@tractorenfan
Generatie 1 Fendt Favorit 716 Vario


Generatie 2 Fendt 716 Vario/ Vario TMS


Generatie 3 Fendt 716 Vario/ Vario TMS


Generatie 4 Fendt 716 Vario TMS met SCR

(Volgens mij is in de 4e generatie de TMS standaard
aaldrik-visscher
@SJB533 en waar is 3B? 🤔
aaldrik-visscher
@SJB533 tussen de com 3 en de tier 4 zit nog de tier 3B. Is de scr zonder roetfilter. De 4 is degene met roetfilter, en het nieuwe type neus.
SJB533
@aaldrik-visscher
Dan moet je even beter kijken wat er staat... (En bekijk even hoe oud het topic is)
aaldrik-visscher
@SJB533 Had niet de bejaardheid van het topic niet gezien, mijn excuses. Maar wat jij de 4e generatie noemt, met SCR, is altijd nog Tier 3B geweest. 😉
SJB533
@aaldrik-visscher
Zucht... De Tier 4i is de 4e GENERATIE...
tractorenfan
@SJB533
Maar wat ik het verschil tussen 2 en 3 😄
SJB533
@tractorenfan
Origineel het logo van de Dieselroß op de grille, maar ook de sticker, mits niet vervangen.
deutzisthebest
@tractorenfan

Volgens mij op de motorkap het zilveren dieselross logo maar zeker weten doe ik het niet. Onderhuids weet ik het ook niet.

Edit: je was me net voor @SJB533
tractorenfan
@SJB533
Ah nu zie ik het.
Weer al iets bijgeleerd 😄 Bedankt
tractorenfan
Ja wou ik juist vragen op technisch vlak
SJB533
@tractorenfan
Onderstaande foto is ook een leuke. Die is origineel een Favorit 716, maar de sticker is er in het verleden afgebladderd.

@deutzisthebest
Sticker ook. Onderhuids is ook eea anders. De 3e generatie heeft ook een 718, en mist de 711. Dat was in de 2e generatie andersom, dacht ik.
deutzisthebest
@SJB533
Ik dacht dat alleen de 711 gen1 was en bij gen2 712. 718 ben ik niet zo bekend mee.
fendt favorit 4s
Motorkap staat bij 2e gen. iets hoger te zien aan klein lucht rooster onder koplampen
tractorenfan
@SJB533
Misschien andere motor in de 3e dan?
aaldrik-visscher
@tractorenfan ja, in de Com 3 ligt een Common rail, Com 2 heeft nog pompverstuivers als ik het goed heb.
SJB533
@tractorenfan
Is niet 1 op 1 dezelfde, nee

@fendt favorit 4s
De hele grille is bij een generatie 2/3 anders dan een gemeratie 1. 2 en 3 zijn wel gelijk
aaldrik-visscher
De urenstand zegt niet zoveel. Hoe het onderhoud van de trekker gedaan is des te meer. Als de trekker altijd onder de bagger zat, heb je meer kans op electrische storingen, dan dat men de trekker regelmatig schoon houdt. De vario wil er met 3000 wel uit, maar kan ook 30.000 mee. Maar dat heeft meer te maken met de rechterhelft van de bestuurder.
walker1
@aaldrik-visscher topic is al een jaar oud, ik geloof niet dat de topic starter al een jaar zit te dubben of hij die Fendt nu wel of niet moet kopen.
aaldrik-visscher
@walker1 Mijn excuses, soms zie ik de kleine lettertjes over het hoofd. 😎
+1
Mengeledriver
Com I = Deutz mechanisch geregeld met pompverstuivers ML 130 Vario
Com II = Deutz elektronisch geregeld met pompverstuivers, ML 160 Vario, 10 gats vooras rechts andere instap
Com III = Deutz commonrail + egr, ML 160 Vario, 10 gat achteras
3b/SCR = Deutz commonrail + adblue, 3 verschillende Dana voorassen, nieuwe X5 cabine
S4 / Tier 4 = Deutz commontrail + adblue + roetfilter nu allen met identieke ZF vooras
en in 2019 komt de Tier 5

Let op, wat andere merken Tier 4i noemden is Tier 3b! i stond voor "interim". Pas als andere merken het Tier 4 Final noemen hebben we het over een gelijke als de S4 Fendt. Soort marketing technisch iets...
casejxu
@Mengeledriver deutz heeft geen pompverstuivers
Mengeledriver
@casejxu Goh, da's gek? Begin bijna aan mn ogen te twijfelen 😃
casejxu
@Mengeledriver pompverstuivers zijn in een geheel.
Deutz heeft het PLD systeem. Dat staat letterlijk voor Pump-Leitung-Duze

De losse "Pump" welke in de brandstofgallery gestoken zijn. Dan een stukje Leitung. En de de Duze/verstuiver 😉

Eerste wat je leer op een cursus deutz motoren
Mengeledriver
@casejxu Laat er in de Fendt nu een 2012 of een 2013 Deutz liggen met vanaf 1999 al PLD. KHD heeft namelijk voor Fendt de watergekoelde Deutz met 4 kleppen per cilinder en PLD ontwikkeld. Pas jaren later is deze door andere merken gebruikt. Commonrail kwam pas ergens in 2007 dacht ik bij de 718/820 introductie.
casejxu
@Mengeledriver in bovenstaande beschrijf jij dat er pompverstuivers in de fendt zitten. Maar dat is dus niet zo.

Oja en deze motoren zijn de opvolgers van de 1012 en 1013. Welke uitgevoerd waren met het PLD systeem. De 2012 en 2013 zijn naar mijn weten elektronisch geregeld. Behalve de industrie motoren die gebruikt worden in shovels en kranen bijvoorbeeld

En de eerste agrotron s uit 96 hadden als een 1012 of 1013 met PLD
Mengeledriver
Quote Reactie van @casejxu:
@Mengeledriver in bovenstaande beschrijf jij dat er pompverstuivers in de fendt zitten. Maar dat is dus niet zo.Oja en deze motoren zijn de opvolgers van de 1012 en 1013. Welke uitgevoerd waren met het PLD systeem. De 2012 en 2013 zijn er overigens altijd elektronisch geregeld.En de eerste agrotron s uit 96 hadden als een 1012 of 1013 met PLD

PLD wordt vaak pompverstuivers genoemd. Die zitten in Fendt. Klopt, 10 serie had het al veel eerder, waren ook niet de beste motoren in onze ervaring. Zat in de 300c en ci in die tijd.
casejxu
@Mengeledriver Klopt. Maar het is niet te vergelijken.

De BF4M1012 willen nog wel eens de koppakking lek hebben. Was dat bij de 300c ook het probleem? Hebben er verder geen grotere problemen mee namelijk. Met 3.19 liter inhoud waren het zolang er maar meer als 90 pk uit kwam beste torretjes
Jasperfendt
@casejxu onze 309 licht idd ook een Deutz BF4M1012EC maar moter bevalt ons uitstekend tot nu toe, geen klagen over. Wil goed vasthouden met grasmaaien. Alleen szomers met 30 graden koeiling net aan
casejxu
@Jasperfendt koeling kan het torretje zelf niks aan doen. Te weinig koelcapaciteit net als de oudere agrotron's
SJB533
Quote Reactie van @Mengeledriver:
Let op, wat andere merken Tier 4i noemden is Tier 3b! i stond voor "interim". Pas als andere merken het Tier 4 Final noemen hebben we het over een gelijke als de S4

Stage/Fase 3a is Tier 3
Stage/Fase 3b is Tier 4 Interim
Stage/Fase 4 is Tier 4 Final

Stage/Fase is Europees, Tier is Amerikaans
Mengeledriver
@SJB533 Dat is helemaal juist
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @Mengeledriver:
Com II = Deutz elektronisch geregeld met pompverstuivers, ML 160 Vario, 10 gats vooras rechts andere instap

Ze zijn er ook elektronisch met andere instap en 8gaats vooras
Quote Reactie van @Mengeledriver:
Com I = Deutz mechanisch geregeld met pompverstuivers ML 130 VarioCom II = Deutz elektronisch geregeld met pompverstuivers, ML 160 Vario, 10 gats vooras rechts andere instapCom III = Deutz commonrail + egr, ML 160 Vario, 10 gat achteras

Geldt dit ook voor de 400 Vario? Maar dan natuurlijk met de ML90.
fendt510c
Wij hebben thuis een Fendt 711 vario tms bjr 2007 met bijna 11000 uur. Met nog altijd de eerste vario
930triplemaaier
@fendt510c bij ons is vorig jaar de 711 met 12000 uur weg gegaan en ook nog de eerste vario Dit was een 711 van 2001
fendt510c
@930triplemaaier Gemiddeld komen de 700 series ook wel bij de 10000 uur met de eerste vario
+1
aaldrik-visscher
@fendt510c Uiteindelijk precies hetzelfde als met een schakelbak of fullpowershift, de gebruiker bepaald hoe lang die mee gaat. Het verschil is dat een variobak na vervangen weer fabrieksgarantie heeft, en ongeveer dezelfde uren mee gaat als daar voor.
fendt510c
@aaldrik-visscher en vaste chauffeurs scheelt ook behoorlijk
930triplemaaier
@fendt510c ik was ook echt niet lief voor die trekker. Bij de 824 met schuitemaker ladderwagen gebruik ik het koppelingspedaal ook nooit. Als je weet hoe je de trekker moet bedienen isdat ook niet nodig. Gaspedaal gebruik ik ook amper. Ik rij altijd op tms rijhendel. Op de weg gebruik alleen de rem om af te remmen. Zodra de remlichten branden gooit ie dan ook het gas eraf. In het veld doe ik alles met de rijhendel. Vertragen doe ik meestal in acceleratiestand 1 soms 2
Jasperfendt
@930triplemaaier vertragen in acceleratie stand 1 wil niet, op het land met de ladewagen trek ik hem gewoon in 3 achteruit heb diagnose 2 er ook wel is voor maar dan zit die altijd rond de 30 bar als ik dat doe. Hij heeft wel weerstand van ladewagen dus daardoor remt die niet op bak af.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
93
DEELNEMERS
33
WEERGAVES
1.390