Illustratie van:

Mc-Cormick D 320 - Bouwjaar

Hallo,

Sinds kort heb ik een D 320 maar heb een paar vragen. Het type plaatje is weg dus het enige wat ik weet is het motornummer van het blok. Kan iemand me vertellen wat het bouwjaar is van motornummer NM227825? En ook of dit motornummer wel van een D 320 is? Ik ben er namelijk net achter gekomen dat de zuigers en voeringen de diameter hebben van een D 324...

Alvast bedankt!

Deel dit topic

Reacties

IHC-power
Dat motornummer is van een 324, redelijk logisch doordat het om een 324 motorblok gaat zoals je zegt. 😄 zegt de belettering op de motorkap wel D-320? Je kijkt best ook eens naar het chassisnummer dat net onder het stuurhuis staat. Op de aanslag waar de stuurarm van het stuurhuis tegenaan komt bij volledige stuuruitslag naar rechts. Dat begint met NT...
1046
Oeps , topic gemist, gelukkig dat @IHC-power nog wakker is
IHC-power
@1046 ik vond het al vreemd dat er nog geen reacties waren! 😛
1046
@IHC-power waren gister ook andere topics die INTERressant waren,haha
IHC-power
@1046 haha, dat kan niet anders! 😃
1046
@IHC-power en dan word er wel eens wat over et hoofd gezien hihi
IHC-power
@1046 geeft mij ook eens de kans om op een topic zoals dit te reageren. Anders zijn mensen zoals jij me altijd te snel af! 😛
1046
@IHC-power asjeblieft eej
IHC-power
@1046 het leven is aan de snelle! 😉
1046
@IHC-power ook dat, maar alleen kenne we niks , maar met ze alle
IHC-power
@1046 dat is zo!
IH-tje
Jemig, jullie hebben mij verder ook niet nodig om dit topic te vullen he?! 😉
@1046 geeft niks voor de late reactie, heb er geen haast mee. Toch bedankt!
@IHC-power Bedankt voor je reactie. Ik ben gelijk even op zoek gegaan naar dat nummer. Als je het niet zo precies omschreven had had ik het echt niet gevonden! Daar waar jij omschreef de staalborstel er maar eens opgezet en ja hoor, daar was ie!
Probeerde even een foto bij te doen maar lukte nog even niet...zal wel wat in het album stoppen...
Het nummer is NT200748. Op de motorkap staat inderdaad wel gewoon D-320 maar een andere kap is natuurlijk gauw geregeld... Afgezien van de iets grotere boring, zijn er verder nog grote verschillen met de 320?
IHC-power
@IH-tje het nummer dat je daar geeft is in ieder geval 100% van een D-320. Er zijn nog wel wat verschillen naast de iets grotere boring. Een 320 heeft namelijk een smallere motorkap, een smallere gril en een kleinere diameter van luchtfilterpet en luchtfilteringang. Jouw trekker zal dus hoogstwaarschijnlijk een 320 zijn waar ooit een 324 motor is voorgekomen.
IHC-power
Bouwjaar van dat D-320 nummer is trouwens 1956.
AW217
ihace.de/01_schlepper/0320/…
En een 320 een dynamo met ingebouwde regelaar, 324 een losse regelaar onder dashboard? Of zit ik fout IHC-power ?
IHC-power
@AW217 de alternator met losse regelaar is er normaal pas gekomen vanaf de 'nieuwere' D-serie. Bij de 215, 219, 322, 326, 432 en 439 was dat het geval. De 322 werd heel zelden wel nog origineel met een dynamo afgeleverd, maar in de meeste gevallen hadden ze een alternator. 😄
IH-tje
@IHC-power super bedankt voor de info! Heb je ook een leeftijd van de motor? Het is niet mijn bedoeling er weer een 100% originele trekker van te maken dus wat dat betreft is dit geen probleem. Heb ik 4 pk meer! 😉
Trouwens even mijn complimenten voor wat jullie met de trekkers doen! Die zien er echt weer super uit!!
Deze 320/324 laat ik zo en gaat weer gebruikt worden voor allerlei klusjes rond huis en in het bos.
Helaas moet ik eerst de motor grondig opknappen. Van cilinder 3 had de bovenste zuigerveer via de uitlaatklep het blok verlaten (na flink schudden kwam het meeste weer terug uit de uitlaat...) en ook het begrip zwevende pistonpen had een nieuwe dimensie gekregen...die drijfstang moet dus ook vervangen worden.
Ik probeer wel wat foto's te plaatsen van alle verrichtingen.
IH-tje
@AW217 tja, ik heb beide... De dynamo die er op zit heeft een ingebouwde regelaar en die doet het ook dus die heb ik aangesloten. Onder het dashboard was ook een losse regelaar gemonteerd. Die was alleen vol water gelopen (heeeeel veel jaren geleden) dus daar heb ik maar afscheid van genomen...
IH-tje
@IHC-power ik las in een ander topic dat je adviseerde de oliepomp goed schoon te maken. Ik had wel gezien toen de 320 nog liep (op twee poten) dat de oliedruk erg laag was (net boven het "gefahr" vlakje). Is dat normaal of moet dat beter kunnen?
IHC-power
@IH-tje bouwjaar motor is 1957. De oliedruk zou normaalgezien wel een stuk boven het gevaargedeelte moeten uitkomen. Vaak wijst een gebrek aan oliedruk op versleten krukas lagerschalen. Indien je het carter onder de trekker vandaan gehaald hebt, kan je eens een breekijzer tussen starterkrans (vliegwiel) en onderkant van het gegoten koppelingshuis steken en door lichtjes te breken kijken of er veel speling op de krukas zit. Als je de starterkrans met vliegwiel op en neer ziet gaan, heeft de krukas sowieso teveel speling. Heel soms is ook gewoon de oliedrukmeter versleten waardoor die te weinig aangeeft. Maar dat gebeurt toch weinig. 😄
IH-tje
@IHC-power OK, in leeftijd maken ze elkaar dus niet veel.
De oliedrukmeter is een nieuwe (ok, geen garantie voor juiste werking) maar daardoor wel minder verdacht... Zal eens proberen met een breekijzer. Zag al wel dat de krukas axiaal wel een beetje speling heeft.
Was er ook nog iets met een restrictie plaatsen voor de olietoevoer naar de tuimelas?
IHC-power
@IH-tje Dan zal het inderdaad wel niet aan de oliedrukmeter liggen. Als je met het blote oog al axiale speling ziet, is de kans groot dat de lagerschalen van de krukas geleden hebben.
Er kan inderdaad een restrictie geplaatst worden voor de olietoevoer naar de tuimelas. Standaard kregen de D-serie tractoren immers wat teveel smering op de tuimelas waardoor ook meer olie verbruikt wordt. De oplossing is dan om een passende spanstift in het oliekanaal van het motorblok te slaan. Hou er wel rekening mee dat dat eigenlijk niet de juiste oplossing is om ook de oliedruk te verhogen. 😄 Als de lagerschalen versleten zijn, kunnen die maar beter vervangen worden. Zo simpel is het. 😄
IH-tje
@IHC-power Nee, dat was daarvan ook niet de bedoeling hoor. Ik had het ergens in een ander topic gelezen van de tuimelas en nou ik de boel toch open heb...
Inderdaad misschien de lagers maar gewoon vervangen, ook dat is iets wat je niet zo even nog een keertje doet.
Zijn er nog specifieke defecten aan de oliepomp waar ik op moet letten trouwens? Kan me zo voorstellen dat kleine stukjes pistonpenlager (zie foto met 'zwevende passing') wel in de pomp kunnen komen.
IHC-power
@IH-tje nu je de boel open hebt liggen, is het inderdaad snel gebeurd. De lagers vervangen is zoals je zegt geen snelle klus. Je zal moeten kijken of de krukas ingelopen is en of die dus geslepen moet worden en dikkere lagers nodig heeft.
Wat betreft die oliepomp: kijk gewoon even na of je niet teveel speling bespeurt. Die pompen zijn robust gemaakt, dus meestal scheelt daar niks aan. Het lijkt me niet dat de kleine stukjes pistonpenlager veel schade hebben aangebracht. Oliepomp en oliefilter houden veel tegen. 😄
IH-tje
@IHC-power Ik heb je breekijzer testje even gedaan en dat is zeer duidelijk: vervangen. Het vliegwiel kan een goeie 3mm op en neer... Gelukkig zijn alle kruktappen nog hartstikke mooi dus slijpen is niet nodig! Toch een beetje geluk bij alle ongeluk 😉
Misschien heb ik ook zo langzamerhand een volledig werkplaatshandboek nodig...weet jij nog een goed adresje?
IHC-power
@IH-tje dat is dan een duidelijk teken dat de krukaslagers inderdaad versleten zijn. Goed dat de tappen zelf nog in orde zijn!
Je kan heel veel boeken terugvinden en bestellen op onderstaande website:
mccormickboeken.nl/

Op die site kun je ondermeer een 'werkstatthandbuch' vinden voor 320, 324, 430, 436 en dergelijke in 1. Scheelt je ineens kosten als je binnenkort een tweede aanschaft. 😛
IH-tje
@IHC-power Heb geprobeerd om op mccormickboeken.nl een berichtje te geven maar zelfs mail (naar informatie@mccormickboeken.nl)komt weer terug... zijn ze met de business gestopt?
IH-tje
@IHC-power Tot ik een werkplaatshandboek heb; weet jij de originele diameter van zowel drijf- als hoofdlager tappen? De lagerspeling is namelijk zó groot dat ik eraan twijfel of hier eigenlijk ondermaat lagerschalen bij horen... Die er nu uit gekomen zijn zijn standaard maat...
IHC-power
@IH-tje ze zijn zeker niet met de business gestopt, maar idd: dat emailadres werkt al een hele tijd niet meer. Vreemd dat dat nog steeds niet verholpen is. Dit mailadres is wel correct, dus daar ga je zeker reactie van krijgen: JK1500@online.nl
Of gewoon even bellen: 0650-672450
IHC-power
@IH-tje de originele diameter weet ik zo niet vanbuiten. Daarvoor moet ik thuis in de boeken kijken. Grote speling is trouwens helemaal geen probleem hoor! Zeker als de standaard maat van lagers er nog inzit en de krukas dus zeker nog mooi geslepen kan worden op een ondermaat. Doordat die nieuwe lagers dan 0.10 of 0.20 (soms zelf 0.30) dikker zijn en je krukas mooi op die maat geslepen wordt, gaat dat de speling helemaal opvangen!
IH-tje
@IHC-power Super!! Dank je voor het adres, er is inmiddels een mailtje onderweg!
Eigenlijk wou ik proberen het zonder slijpen te houden. De staat van de tappen is ook perfect dus in dat opzicht is slijpen ook niet nodig. Als ik daadwerkelijk een ondermaat lager nodig heb dan kan dat nu nog, ik moet ze nog bestellen. Mocht je kans zien de boeken even te raadplegen dan heel graag!
Sorry dat ik zo veel gebruik maak van je kennis en grote dank voor de antwoorden!
IHC-power
@IH-tje graag gedaan, we zijn blij als we al eens iemand kunnen helpen he! 😄 Ik zal er eens naar kijken. Kan wel een paar dagen duren vooraleer ik daar nog kom (boeken staan bij mijn ouders), ik doe men best! 😄
IH-tje
@IHC-power Geen haast hoor. Nogmaals, ik ben al erg dankbaar voor de info zover! Ben nu nog met kop en kleppen bezig dus vervelen hoeft nog niet 😉
IH-tje
@IHC-power Succes!! Vandaag de boeken binnengekregen! Het werkplaatshandboek wat jij omschreef (ruim 300 pagina's met info over vele D types) en een handboek voor de dubbelwerkende hef! Het mailadres wat jij gaf werkte inderdaad beter! Wederom dank! 😄
IHC-power
@IH-tje heel graag gedaan. Bij deze ook nog de diameters van de tappen: 53.950 - 53.970 mm hoofdlager / 44.425 - 44.450mm drijfstanglager. Grt, Rob.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 320 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
35
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
3