Hallo,
Sinds kort heb ik een D 320 maar heb een paar vragen. Het type plaatje is weg dus het enige wat ik weet is het motornummer van het blok. Kan iemand me vertellen wat het bouwjaar is van motornummer NM227825? En ook of dit motornummer wel van een D 320 is? Ik ben er namelijk net achter gekomen dat de zuigers en voeringen de diameter hebben van een D 324...
Alvast bedankt!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 320 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
@1046 geeft niks voor de late reactie, heb er geen haast mee. Toch bedankt!
@IHC-power Bedankt voor je reactie. Ik ben gelijk even op zoek gegaan naar dat nummer. Als je het niet zo precies omschreven had had ik het echt niet gevonden! Daar waar jij omschreef de staalborstel er maar eens opgezet en ja hoor, daar was ie!
Probeerde even een foto bij te doen maar lukte nog even niet...zal wel wat in het album stoppen...
Het nummer is NT200748. Op de motorkap staat inderdaad wel gewoon D-320 maar een andere kap is natuurlijk gauw geregeld... Afgezien van de iets grotere boring, zijn er verder nog grote verschillen met de 320?
En een 320 een dynamo met ingebouwde regelaar, 324 een losse regelaar onder dashboard? Of zit ik fout IHC-power ?
Trouwens even mijn complimenten voor wat jullie met de trekkers doen! Die zien er echt weer super uit!!
Deze 320/324 laat ik zo en gaat weer gebruikt worden voor allerlei klusjes rond huis en in het bos.
Helaas moet ik eerst de motor grondig opknappen. Van cilinder 3 had de bovenste zuigerveer via de uitlaatklep het blok verlaten (na flink schudden kwam het meeste weer terug uit de uitlaat...) en ook het begrip zwevende pistonpen had een nieuwe dimensie gekregen...die drijfstang moet dus ook vervangen worden.
Ik probeer wel wat foto's te plaatsen van alle verrichtingen.
De oliedrukmeter is een nieuwe (ok, geen garantie voor juiste werking) maar daardoor wel minder verdacht... Zal eens proberen met een breekijzer. Zag al wel dat de krukas axiaal wel een beetje speling heeft.
Was er ook nog iets met een restrictie plaatsen voor de olietoevoer naar de tuimelas?
Er kan inderdaad een restrictie geplaatst worden voor de olietoevoer naar de tuimelas. Standaard kregen de D-serie tractoren immers wat teveel smering op de tuimelas waardoor ook meer olie verbruikt wordt. De oplossing is dan om een passende spanstift in het oliekanaal van het motorblok te slaan. Hou er wel rekening mee dat dat eigenlijk niet de juiste oplossing is om ook de oliedruk te verhogen. Als de lagerschalen versleten zijn, kunnen die maar beter vervangen worden. Zo simpel is het.
Inderdaad misschien de lagers maar gewoon vervangen, ook dat is iets wat je niet zo even nog een keertje doet.
Zijn er nog specifieke defecten aan de oliepomp waar ik op moet letten trouwens? Kan me zo voorstellen dat kleine stukjes pistonpenlager (zie foto met 'zwevende passing') wel in de pomp kunnen komen.
Wat betreft die oliepomp: kijk gewoon even na of je niet teveel speling bespeurt. Die pompen zijn robust gemaakt, dus meestal scheelt daar niks aan. Het lijkt me niet dat de kleine stukjes pistonpenlager veel schade hebben aangebracht. Oliepomp en oliefilter houden veel tegen.
Misschien heb ik ook zo langzamerhand een volledig werkplaatshandboek nodig...weet jij nog een goed adresje?
Je kan heel veel boeken terugvinden en bestellen op onderstaande website:
mccormickboeken.nl/
Op die site kun je ondermeer een 'werkstatthandbuch' vinden voor 320, 324, 430, 436 en dergelijke in 1. Scheelt je ineens kosten als je binnenkort een tweede aanschaft.
Of gewoon even bellen: 0650-672450
Eigenlijk wou ik proberen het zonder slijpen te houden. De staat van de tappen is ook perfect dus in dat opzicht is slijpen ook niet nodig. Als ik daadwerkelijk een ondermaat lager nodig heb dan kan dat nu nog, ik moet ze nog bestellen. Mocht je kans zien de boeken even te raadplegen dan heel graag!
Sorry dat ik zo veel gebruik maak van je kennis en grote dank voor de antwoorden!