Fendt 102 - informatie

Hallo tfers,
Ik was in de agrapower aan het lezen en zag er een artikel staan over een fendt 102s. Daar stond in het algemeen een beschrijving en de geschiedenis van een fendt 102 (s,ls,sa) Ook stond er wat over een 102 hierover wat vragen:
-klopt het dat ze heel weinig zijn verkocht? Waarom? Bouwjaar? Aantal gebouwd?
-de opvolger was de fendt 102s ('72-'75) dan, die is veel meer verkocht. Wat waren de verbeteringen ten opzichte van een gewone 102? hoeveel aantal van gebouwd?
-de 102s werd dan nog eens vernieuwd ('76-'79), nog eens in ('79-'82) en nog eens in ('83-87) wat waren de vernieuwingen toen? Behalve aan het chassisnummer, zijn er dan nog manieren op te herkennen van welke reeks bouwjaren hij is?
Bedankt voor alle informatie!

I.v.m de bouwjaren die ik bedoel, hier een link

Lees meer »

eicher4048driver

Reacties

Fast Eddy
Verschillende voorassen. Eerdere modellen hadden een aluminium type plaatje de latere modellen stickers.
albert-fendt
De S staat voor gesinchroniseerde versnellingsbak, dat schakeld een stuk fijner. Later is die dubbele H bak vervangen door een jongere met een ander patroon. Er zit ook verschil in de motorkappen, de oudere kunnen de zijpanelen er apart vanaf, en de nieuwere is het 1 geheel. 4Wd is ook verschillend, sommige zijn ZF, sommige niet
marc102
Kijk maar op mijn profiel voor fotos van een 102s
eicher4048driver
@albert-fendt dankje voor de info, weet je ook van wanneer de gewone fendt 102 werd gebouwd? en op welke tractor(-reeks) was het dat fendt voor het eerst turbomatik had?
Wimsumar
Beste Eicher4048Driver: De Fendt-102 (zonder toevoeging) is een "basismodel". Dit houdt in, zonder Turbomatik vloeistofkoppeling en alleen 540-toeren aftakas.

Dit staat te lezen in de toelichting (Finse taal) op Konedata:
Vertaald met Google-translate:

In 1972 presenteerde Fendt Farmer 100 serie van 3- en 4-cilinder trekkers in het vermogensbereik 40-65 pk. 102: 3-cilinder motor was luchtgekoeld, grotere modellen waren watergekoelde motoren. Modellen 102, 103 en 105 werd ook verkocht in het basismodel. Van 104 en 106 waren alleen uitgerust met een turbine koppeling S model. Alle modellen zijn volledig gesynchroniseerd 13 + 4 versnellingsbak met mechanische versnelling veranderen, evenals 12 + 4 versnelling in aanvulling op een aparte 30 km / h weg versnelling.

In 1974, werd de collectie gepresenteerd aan de grootste 75 pk 108 S, die zijn debuut in een aantal latere modellen die in de 4.15 liter MWM gemaakt. Alle S-modellen waren ook beschikbaar vierwielaandrijving. Vierwielaandrijving was verbonden om te swingen op de vooras en de remmen waren gescheiden. Vierwielaandrijving modellen was een constante hydrostatische besturing. Modellen 102-105 was de ZF vooras, 106 ° en 108 ° BPW.

De tabel toont de S-modellen specificaties. De basismodellen slechts 540 t / min waarde, hoe kleiner de banden en 102 in de macht van 2 pk S model minder, en 105 in de drie-cilinder 58 pk 105 S in plaats van vier cilinders.

konedata.net/Traktorit/fendt102a.htm/
fendt 590
Hier wat aantallen van gebouwde Fendt 102 trekkers:
  • eerste F-serie FW 137 MWM 3 Cyl 34 PS ronde motorkap 1960-1967 20.002 stuks.

    De Moderne Serie
  • Farmer 2 FW 138 II 42 PS 1968-1972 5049 stuks .
  • Farmer 102 SA FWA 138/7 1969-1972 266 stuks.
  • Farmer 102 T 135.310 40 PS van 1972-1974 730 stuks.

    Farmer 100 serie 1972-1975
  • 102 S/SA T 135.010 42 PS 3665 stuks.
  • Farmer 102 SA T 135.210 42 PS 70 stuks . 1981-1982 Farmer
  • 102 LS T 135.050 48 PS 106 stuks.
  • Farmer 102 LSA T 135.250 21 stuks. 1975-1987
  • Farmer 102 S MWM T 135.011 45/48 PS 6936 stuks.
  • Farmer 102 MWMSA T 135.211 45/48 PS 717 stuks.
Er zijn er dus heel wat van gebouwd met diverse PK onder de kap.
fendtfavorit10s
Je kon ze ook krijgen met tws getriebe. De allerlaatsten met sticker op de motorkap hadden op wens ook een snel verstel trekhaak zoals bij de eerste 300 series ook kon je ze krijgen wet hydrolische remmen. De eersten met Allrad hadden dezelfde vooras als de Farmer 4sa etc, dit houdt in dat er geen planetaire aandrijving in zit op de as einden. De latere typen hadden dit wel was dan ook een ander type vooras. Ook de rolbeugel van de eerste typen is anders, deze kon aan de beneden zijde met bouten in breedte versteld worden bij de latere modellen was dit een gietijzeren koppelstuk.
fendtfavorit10s
Dat de zijpanelen er los afgepakt kunnen worden is alleen bij de 4 cilinder modellen geweest nooit bij de 3 cilinder modellen. De eerste modellen lag de brandstof tank over de motor heen, de latere hadden brandstoftank direct achter het dashboard. Tot 1974 werd de hydrolik olie uit de verteilergetriebe gehaald later is dit vervangen door een hydrolik tank onder de motorkap. De eerste typen kon je krijgen in lucht en watergekoeld met een mwm 225 motor. Later was dit een mwm 226. De eersten hadden 2,55 liter motor de latere een motor met 3,1 liter.
basia
Nog een opmerking over wat hier iemand zegt ; de S is van Synchro dit is NIET zo de S staat voor Snelgang .
De serie zonder S reedt ca 25 en de S serie 30
( De "gewone " 102 had 32 en de S had 36 inch wielen )
Fendttrisixfan
Quote @fendtfavorit10s:
ook een snel verstel trekhaak zoals bij de eerste 300 series

wel zoals van de eerste 300's, met de smalle goot

en is een verschil ook niet dat de allerjongste een orbitrol hebben?
Wimsumar
Beste Fendtrisixfan:
Quote @Fendttrisixfan:
orbitrol

Het kwalitatief en technisch hoogstaande succes van de Fendt 100-serie werd 'gedwarsboomd' door de hoge prijs.

Hydraulische besturing Fendt-102S (vanwege meerprijs?) niet standaard:

konedata.net/Traktorit/fendt102c.htm/
Fendttrisixfan
Quote @Wimsumar:
Hydraulische besturing Fendt-102S (vanwege meerprijs?) niet standaard:

geen idee, maar de onze heeft het in ieder geval. Net als vanghaken aan de hefarmen
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 102 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!