Guldner Spessart - waar voor is dit.

Hallo ik heb een gulner spessart opgehaald van het weekend. nu viel mij op dat boven op de motor een soort kleine klepje ofzo zit waar is dit voor. kijk voor een foto op mijn profiel of onder guldner spessart. alvast bedankt.
marwin1987

Reacties

marwin1987
Oldtimer-fan
Temperatuurmeter?
marwin1987
Zit bij allebij de cilinders bovenop er zit een klepje op die je open en dicht kan doen hier staat die los.
lindehydrocart30
De tuimelaars smeren na lange stilstand? onze 2 spessarts hebben dat ook, heb het nooit gebruikt.
basia
@Oldtimer-fan

Daar zijn de schroefdraden (inwendig) voor ; die je ziet in de rechter-hoeken van de cilinderkop volgens mij .

Ik denk ook dat het voor de smering dan de tuimelaars (+as) is . Even klepdekseltje er af pakken en kijken waar de olie op valt als je wat door het klepje spuit .
( Op het oog even kijken )

@lindehydrocart30 heeft misschien een onderhouds-schema van dit type trekkertje ; misschien staat daar in vermeld om de hoeveel draaiuren daar wat olie in moet ?
Simon Goossen
Wij hebben zelf ook een spessart en je kan er ether in spuiten in de winter om hem te helpen met starten. hij is eigenlijk nergens goed voor
lindehydrocart30
@Simon Goossen

is dat daar voor ja? omdat ie ook een koudstart heeft? maar dan moet dat kanaaltje toch doorlopen tot in de inlaat? dat doet ie volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker.
@Simon Goossen ether onder het klepdeksel heeft geen effect
marwin1987
Maar dit klepje bovenop dient dus nergens voor?
lindehydrocart30
@marwin1987

het zal vast ergens voor dienen, alleen zijn er tot nu toe meerdere antwoorden mogelijk 😃
Wimsumar
Beste Marwin1987:
Quote @marwin1987:
klepje bovenop dient dus nergens voor?

Minst slechte/meest logische wat ik kan bedenken is dat het carterontluchting(klepje) is.
kramer
Hier weten ze het wel.

guldnertraktor.nl/
lindehydrocart30
De oplossing: in het werkplaatshandboek worden die klepjes: Klappdeckelöler genoemd, dus het heeft te maken met de smering.
marwin1987
Oke heb wel een boek liggen zal morgen eens kijken wat daar in staat alvast bedankt voor het mee denken.
johndeere310
Ik heb ook even in het boek gekeken, maar volgens mij heeft dit gewoon te maken met de smering.
marwin1987
Oke zal morgen ook even kijken heb ook al een mail gestuurd guldnertraktor.nl dus zal zien wat die er van zeggen. Als ik meer weet meld ik het wel even.
MANAckerdiesel
@marwin1987
Mijn MAN heeft dezelfde Guldnermotor als jouw Spessart. Hier moet je regelmatig motorolie in doen voor de smering van de tuimelaars!
marwin1987
Oke bedankt. Hoeveel olie moet er in. En hoevaak moet je dit doen iedere keer of een keer in de zoveel tijd.
old man jose
@marwin1987 Elke morgen een beetje olie in laten lopen.
Wimsumar
Beste Old man Jose:
Quote @old man jose:
Elke morgen

Ook op zon- en Feestdagen? 😛
old man jose
@Wimsumar

Jij bent grappig.
MANAckerdiesel
@marwin1987
In de handleiding dagelijks na het werken met de traktor, de motor stilleggen. De klepjes open zetten en er zoveel mogelijk olie in doen, daarna het pinnetje induwen zoals ik kon verstaan en de trekker even laten draaien met de startmotor zonder de motor effectief te starten! Smeren bij een warme motor!
marwin1987
Oke bedankt dat doe ik dat de volgende keer als ik hem uitzet. Allemaal bedankt voor het mee denken.
guldnertraktor
Mooie verhalen allemaal , maar het is volgens mij gewoon om tuimelaar te smeren als deze lang niet gelopen heeft.

Normaal worden de lagers van de tuimelaars gesmeerd door oliedamp van de warme motor. Ik heb nog nooit in een of andere handleiding gelezen dat deze iedere dag gesmeerd zouden moeten worden, en bij warme motor

Als je de tuimelaars demonteert , zijn de lagers altijd vettig, ook al is heeft het blokje 10 jaar niet gelopen , laat staan gesmeerd.

Uiteraard kan extra smeren geen kwaad , maar dan is het raadzamer om de kleppendeksels er af te halen , en alles goed met olie te doordrenken , kan ook direct de klepspeling gesteld worden.

Die handleiding van MAN vind ik wel intresant trouwens.
Wieger Hans
He jongens ik heb mijn spessart uitelkaar liggen en kan precies zien waar ze voor dienen.
je doet olie in het reservoir drukt het pennetje in de olie loopt zo in de inlaat poort waardoor ook de carter damp doorheen gaat, daarom moet je ook het pennetje indrukken anders gaat de carter damp via het pennetje naar buiten. De olie komt zo op de zuiger te leggen waardoor je meer druk krijgt en meer warmte crieert en zo wil de motor beter starten in de winter bv. Zie je heel vaak bij oude motoren.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Guldner Spessart ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!