Guldner Spessart - waar voor is dit.
Hallo ik heb een gulner spessart opgehaald van het weekend. nu viel mij op dat boven op de motor een soort kleine klepje ofzo zit waar is dit voor. kijk voor een foto op mijn profiel of onder guldner spessart. alvast bedankt.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Guldner Spessart ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Daar zijn de schroefdraden (inwendig) voor ; die je ziet in de rechter-hoeken van de cilinderkop volgens mij .
Ik denk ook dat het voor de smering dan de tuimelaars (+as) is . Even klepdekseltje er af pakken en kijken waar de olie op valt als je wat door het klepje spuit .
( Op het oog even kijken )
@lindehydrocart30 heeft misschien een onderhouds-schema van dit type trekkertje ; misschien staat daar in vermeld om de hoeveel draaiuren daar wat olie in moet ?
is dat daar voor ja? omdat ie ook een koudstart heeft? maar dan moet dat kanaaltje toch doorlopen tot in de inlaat? dat doet ie volgens mij niet, maar dat weet ik niet zeker.
het zal vast ergens voor dienen, alleen zijn er tot nu toe meerdere antwoorden mogelijk
Minst slechte/meest logische wat ik kan bedenken is dat het carterontluchting(klepje) is.
guldnertraktor.nl/
Mijn MAN heeft dezelfde Guldnermotor als jouw Spessart. Hier moet je regelmatig motorolie in doen voor de smering van de tuimelaars!
Ook op zon- en Feestdagen?
Jij bent grappig.
In de handleiding dagelijks na het werken met de traktor, de motor stilleggen. De klepjes open zetten en er zoveel mogelijk olie in doen, daarna het pinnetje induwen zoals ik kon verstaan en de trekker even laten draaien met de startmotor zonder de motor effectief te starten! Smeren bij een warme motor!
Normaal worden de lagers van de tuimelaars gesmeerd door oliedamp van de warme motor. Ik heb nog nooit in een of andere handleiding gelezen dat deze iedere dag gesmeerd zouden moeten worden, en bij warme motor
Als je de tuimelaars demonteert , zijn de lagers altijd vettig, ook al is heeft het blokje 10 jaar niet gelopen , laat staan gesmeerd.
Uiteraard kan extra smeren geen kwaad , maar dan is het raadzamer om de kleppendeksels er af te halen , en alles goed met olie te doordrenken , kan ook direct de klepspeling gesteld worden.
Die handleiding van MAN vind ik wel intresant trouwens.
je doet olie in het reservoir drukt het pennetje in de olie loopt zo in de inlaat poort waardoor ook de carter damp doorheen gaat, daarom moet je ook het pennetje indrukken anders gaat de carter damp via het pennetje naar buiten. De olie komt zo op de zuiger te leggen waardoor je meer druk krijgt en meer warmte crieert en zo wil de motor beter starten in de winter bv. Zie je heel vaak bij oude motoren.