Illustratie van:

Case IH 1594 Hydra Shift

Beste

Ik ben op zoek naar informatie (foto's/documenten/uitleg) over de Case 1594 Hydra Shift. IK studeer mijn laatste jaar landbouwmechanisatie en bespreek deze trekker als eindwerk. Het gaat vooraal over de motorbeschrijving , banden, ligging cilinders, kleppen per cilinder, brandstofsysteem, injectiesysteem, koeling, luchtinlaatsysyteem, enz. Moesten er mensen zijn die de nodige informatie over deze trekker bezitten dan zou ik dit graag horen. Op het internet vind ik niet alles terug omdat deze trekker niet zo recent gezien is. Alvast bedankt

mvg Dries

Deel dit topic

Reacties

fendt favorit 4s
Zit daar geen Cumlins blok in ?net als in de Maxxums?
jd user
Ik heb er in 1990 mee gewerkt .Ik vond het een sterke trekker die het lang volhield.Hij heeft drie versnellingen ,en schakeld automatisch tot 4 trappen.Met de handel bepaal je tot welke trap hij automatisch schakeld.Bijv.doe je hem tot drie....dan schakeld hij automatisch tot drie.Je hoeft alleen maar gas te geven.Omkeer zat er niet op.Het schakelen 123 moet je met de hand doen en was bij mijn versie niet gesynchroniseerd.Tenminste je moest wel dubbel clutchen.
Aftakas is bij deze typen niet sterk.Bij zwaar veldwerk gaat hij na lange tijd stuk.Is ook mechanisch met tandenpoetsen.Zelfde idee als de landini's.
De cabine was erg luidruchtig en je bijrijder had het krap ,want ze zijn smal in de cabine.

Kortom .....ja deze trekker heeft wel indruk gemaakt ,maar je ziet ze niet veel .
Driies
Staat bij een kennis van me, persoon weet er ook niet heel veel over, enkel dat het idd een sterke trekker is. Ik kan dus moeilijk de volledige motorblok open smijten om te kijken hoe alles werkt. Ben al bij verschillende Case dealers om uitleg gaan vragen maar veel weten ze er niet over. Wat het geluid in de cabine betreft : 83db
valmet 605
@Driies klein beetje info.

Altijd handig

konedata.net/Traktorit/case1494.htm/
Driies
Jammer dat het niet in het Nederlands is. Toch bedankt.
valmet 605
@Driies gegevens zijn hetzelfde.

Driies
Engels idd beter bedankt. Veel (kwaliteitsvolle) foto's van de motorblok vindt ik ook niet op het internet.
SJB533
@valmet 605
Dat is een andere serie hè 😉

@fendt favorit 4s
Volgens mij zit er geen CDC in, maar een echte DB. De CDC zat in de types 1894 en groter.
valmet 605
@SJB533 goed punt. Dit is inderdaad geen DB.
ik haal die cormicken case farmal en argosjes wel eens door elkaar.... nou ja die argos speeltjes hou ik er wel uit.
DB_jansen
De 1594 heeft een DB motor ja 😉
DieterL
Een 1594 is een echte DB ja, met eigen DB motor, de AD6/55 motor, 5,4Liter, boring en slag gelijk aan de 3 en 4 cilinders. (Eigenlijk een samenstelling van 2 3-cilinder motoren).
Geen turbo, minimec 8mm lijnpomp erop.
Leverbaar met handbak (12v, 4a), groepen niet gesynchroniseerd, en van normale versnellingen alleen de 2 en 3.
Daarnaast ook leverbaar met DB's eigen Hydrashift, een 4 traps powershift, die je altijd vanuit de eerste stap moet schakelen, 1 stapje per keer, anders slijten de platenpakketten onnodig hard! Die 4 traps powershift is gecombineerd met een ongesynchroniseerde groepenbak (3v, 1a).
2wd en 4wd mogelijk, net als met of zonder cabine.
HeitecNL
Kijk, een van mijn Favo trekkers.
Hier alvast een bak info:
De motor is een atmosferische 5,4 liter 7voudig gelagerde 6 cilinder. De motorcode wordt over het algemeen aangeduid als de AD6/55, waar de 55 voor het aantal cubic inch per cilinder staat. De motor ansich is een fijne motor, zeker de ongeblazen versie (1594 en 1690) is in mijn optiek de mooist klinkende 6 cilinder motor.
Echter heeft de motor een aantal ontwerpfouten. Zo is de motoroliepomp een miskleun. De pomp is middels een tussentandwiel aan de voorste hoofdlagerkap gemonteerd. De pomp bevindt zich daarbij boven het olieniveau. Iedere keer als de motor start moet de pomp eerst olie oppompen voordat er daadwerkelijk smeerolie naar het blok gepompt wordt. Daarbij vormt er snel cavitatie waarbij de tandwielen van de pomp snel eroderen. De tandwielen van de pomp schijnen ook van een zachte kwaliteit te zijn. Ik kan je pomptandwielen laten zien waarbij het net lijkt of er een knaagdier op de tandwielen heeft zitten kluiven... Niet best dus. Logisch gevolg is dat de krukas soms te weinig olie krijgt. Dit uit zich vaak in lagerschade en verrotte krukassen.
Dan de volgende ellende: Krukassen worden niet meer gemaakt, eenmaal een verrotte krukas ben je aardig in de aap gelogeerd. Overmaatse lagers zijn zeer beperkt beschikbaar, dus vaak is metaal opspuiten de laatste methode om een ingelopen krukas te redden.
De design van het motorblok zelf is een doorontwikkeling van de 4/49, 3/55 en 4/55 motoren die veel overeenkomsten hebben. Zo is een drijfstang uit een 3cil. DB 885 dezelfde als die van een 1594.
De brandstofpomp is een CAV Minimec lijnpomp. In die tijd niet de meest moderne brandstofpomp, maar behoorlijk hufterproof en betrouwbaar.
De Hydrashift versnellingsbak was voor de tractor waar ie voor bedoeld was (DB1212) een fantastische bak. Voor een maatje groter als de 1594 is deze ietwat onderbemeten. De bak bestaat uit twee hydraulische koppeling pakketten met planetaire tandwielstelsels. Met deze twee pakketten konden er 4 versnellingen gemaakt worden die hydraulisch bekrachtigd werden. Achter deze bak was een ongesynchroniseerde 'range' bak gekoppeld, met 3 vooruit en 1 achteruit. Het was niet de bedoeling de range bak tijdens het rijden te schakelen, dit leverde het zg tandenpoetsen op. De bedoeling was dat men vanuit stilstand een 'range' koos, en met de hydrashift de gewenste snelheid bereikte.
Hydraulisch was de tractor niet echt bij de tijd, tenzij je de optionele tandempomp bestelde bij de tractor. Gecombineerd gaf die zo'n 70 liter per minuut, wat in die tijd, (ca 1983) heel royaal was.
Ik heb nog wel foto's van een motorblok en krukas, laat maar ff weten wat je nog meer aan info zoekt. Zelf heb ik een 1494 en een 1690 die technisch zeer veel overeenkomsten hebben met de 1594.
Driies
Bedankt aan allen. Ik ben al een grote stap vooruit. @HeitecNL : foto's van de motorblok en krukas zouden me zeker van pas komen. Iemand ook een idee van de inspuitvolgorde van de cilinders? 152634?
valmet6400power
@Driies

Sowieso geen cilinders die naast elkaar zitten toch? Dus 153624 oid? Misschien weet @DieterL dit precies 😄

Hier nog wat specificaties : dbtc.co.uk/index.php/…
Driies
Moet een arbeidsdiagram maken dus moet de inspuitvolgorde wel weten.
valmet6400power
@Driies

Een wat? 😄
Driies
@valmet6400power Heb net gevonden in een PDF bestand van de trekker zelf dat de inspuitvolgorde 153624 bedraagt.
Driies
@valmet6400power Dit is een arbeidsdiagram :
valmet6400power
@Driies

Aha om de motor op tijd te zetten, had ik de volgorde toch goed 😄
Driies
Jep. Om de "kleppen" te regelen. 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 1594 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
9