Illustratie van:

Krone Big M II - problemen met rijaandrijving.

Hallo.

wij hebben thuis een big m 2, met een probleem in de rijaandrijving.

als wij op de weg rijden, en we gaan afremmen, dan schokt rond de 20 km/h de machine een keer, en remt de machine amper nog op de rijaandrijving.

als we vervolgens weer weg willen rijden, dan rijdt de machine niet weg, maar de kilometers in de terminal lopen wel op, als we gewoon de rijhendel vooruit blijven houden, dan vertrekt de machine in een keer en hoor je de pomp door de overdruk gaan.

hij heeft dit probleem alleen in de weg versnelling en niet in de veld versnelling.

zijn er mensen die vaker van dit probleem gehoord hebben en misschien een idee hebben wat het probleem kan zijn.

mvg joost

Deel dit topic

Reacties

Sanderrr
Heb er wel ooit van gehoord, maar hoe ze het hebben opgelost zal ik niet weten. Ik denk dat ie maar naar het mechanisatiebedrijf moet waar die vandaan komt dat ze daar eens kijken
walker1
Ik heb geen verstand van die machines, maar vraag me wel af waarom je eind januari met een grasmaaier gaat rijden.
wibe
@walker1 Je kunt er beter nu achter komen dan op het moment dat je wilt gaan maaien
JD3010
Zit er geen aanzuigklep in het systeem die na het afremmen open blijft staan?
fastrac3155
@JD3010 we weten vrij zeker dat het met het schakelmechanisme van de wielmotoren, te maken heeft, omdat 20 km/h, de snelheid is wanneer de motoren overschakelen, en het gebeurt iedere keer rond die snelheid.
case-inter
@fastrac3155 dealer/ importeur bellen een idee?
fastrac3155
@case-inter is allang gebeurd. Heb ook al contact gehad met poclain. En heb schema's van het systeem en alles. Alleen van de motor zelf heb ik nog geen schema. Ik durf wel te stellen dat ik net zoveel info heb als de dealers zelf hebben
case-inter
@fastrac3155 dat is mooi, maar is het geen elektrisch probleem? Als de pompen en motors opzich wel functioneren.
case-inter
@abijker deze nuttige informatie van jou is vast van groot belang topic starter...
JD3010
@fastrac3155 Ik weet weinig van die maaiers hoor, ik weet hoe ze eruit zien. 😉
Zit er dan een hoog/laag in de wielmotoren? Blijft er dan daar niet iets van hangen en dat die weer dicht schiet als je snel wilt gaan rijden.
fastrac3155
@JD3010 je hebt een veld groep die tot 19,7 km/h gaat. En een transport groep waarin hij tot de 40 gaat. Verder zit er een dubbele pomp op die het hele systeem voedt, in de veld groep kun je de voor en achter as los van elkaar koppelen. Dan gaat 1 pomp de vooras voeden en de 2e pomp gaat dan naar de achteras.

Als het systeem blokkeert is dat altijd in de transport groep. Alleen als ik dan naar de veldgroep schakel en ik splits de assen los van elkaar dan rijdt de machine wel normaal, zodoende denk ik dat de voorste wielmotor in de hoge versnelling blijft hangen en dat hij dan niet genoeg kracht heeft om weer weg te rijden, en als ik dan splits ,dan krijgt de achteras wel gewoon de normale olie voeding en die motoren staan dan wel in de lage versnelling dus die hebben wel kracht om dan weg te rijden
BigBendeutz
Dat probleem hebben wij bij ons ook al eens gehad.
in de slangen achter de pompen zitten 2 verschillende z.g.hogedruk filters
kan zijn dat er daar één van verstopt zit,
ook een mogelijkheid is dat de remdruksensor rechts onder de cabine niet goed werkt, krijg je meestal wel een storingsmelding, hier kan je ook de druk instellen.
of een wieldruksensor,,ongetwijfeld zal abemec je verder kunnen helpen.
johndeerefavo
Bromach weet er wel raad mee 😉
LB Van Dun
Is die rubbere koppeling kadoek?? Hebben wij ook gehad!
MF Freak
Zijn er met die Big M's veel problemen?
fastrac3155
@LB Van Dun nee die zit tussen de motor en de hoofdbak waar alle aandrijvingen aanzitten dan heb je helemaal niets meer als die kapot is
fastrac3155
@MF Freak echt mega problemen zijn er niet. Enigste wat ze hebben is dat ze eigenlijk net te licht zijn gebouwd. Maar dat is bijna alles van krone als ik zo naar de maaiers persen en schudders kijk
MF Freak
@fastrac3155 ahzo, en zou je in de toekomst opnieuw voor krone kiezen of niet?
fastrac3155
@MF Freak ik zou er nog eens goed over moeten na denken, sowieso geen schudder of pers, een maaier zou ik zo net niet zeker weten.
nhmonteur
@fastrac3155 vind je dat ja? de nieuwe maaiers schudders en harken vind ik echt wel degelijk gebouwd ten opzicht van andere merken. Als ik bv een kuhn schudder naast een krone zet, vind ik krone wel een stukkie degelijker gebouwd dan een kuhn. Maar goed dat is mijn ervaring met krone.
fastrac3155
@nhmonteur met de nieuwe krone machines heb ik geen ervaring maar, met de machines van tussen 2002 en 2006, heb ik niet echt heel goede ervaringen, ze zeggen dat niemeyer slecht is maar ik vind die schudders echt een heel stuk beter gebouwd dan krone's van rond die tijd.

ik vindt chassisbalken van 5 mm wanddikte voor zo'n big m nou ook niet echt overdreven zwaar gemaakt, en van de persen breken ook de sterren uit de rotor, en staan achter de ijzers op de hoeken van het perskanaal ook behoorlijk krom onder de druk, heb ik bij mn new holland pers na 26000 pakken nog geen last van gehad, en de nh is gewoon over de gehele machine zwaarder gebouwd.
Siebenga
Quote @nhmonteur:
...

beslist mee oneens, beide op bedrijf en dan valt krone toch echt door de mand... ziet er misschien degelijk uit maar is het niet.

vb: heb met de kuhn schudder nog nooit bout stuk gehad die de tanden vast houd, bij krone swadro en schudder echt een ellende.. heb je weer tanden in het veld liggen. En zo zijn er meer dingen die ik ook echt niet had verwacht van zo'n groot merk
nhmonteur
@Siebenga ok, naja ook een keer goed om te horen. Bij mij op het werk verkopen we al jaren krone, en ik heb eigenlijk nooit geen gekke klachten gehoord over de machnies. Ik heb het dan voornamelijk over maaiers, schudders en harken.
Siebenga
@nhmonteur sja wat zijn gekke klachten.. dit is gewoon ergernis maar betekend geen stilstand.. en 10 meterse hark is nou niet echt boeren spul, maar dat kan je krone ook niet aanrekenen

maaiers heb ik allergie voor 😄

@iwan
Gaat mij om de totale machine... daar mag je krone op afrekenen, moeten ze maar andere bouten inkopen
iwan
@Siebenga
ik heb nou 8 jaar krone ik kan mij echt niet beklagen en als je van de kuhn dealer hoort dat je beter geen kuhn kunt kopen krijg ik ook vraagtekens
Siebenga
@iwan sinds 2006 met 2 kuhn maaiers nu toch rap 1000 hectare in het jaar.. En dan jens ik ook nog met maximale snelheid door het land met 240 pk.. Als je dan eens een aftakaskruisje stuk hebt lijkt mij dat toch wel erg netjes voor dat soort maaiers
fastrac3155
@Siebenga als ik het zo hoor moet ik maar een setje kuhn's kopen als ik mn big m beu ben. Knoop ik mn tm 190 er wel tussen die heeft ook 270 pk moet dan zat zijn.

Ben inmiddels wel weer wat verder , heb een hydraulisch schema van het beest en volgens poclain ksn het probleem nog wel eens in een van de schakel plunjers van de motoren zitten
Siebenga
@fastrac3155 haha nee niet aan te raden! weinig aan maaien op zo'n manier 😉
fastrac3155
@Siebenga het maait wel super zon big m, heb vorig jaar het een tijdje moeten doen met 2 maaiers, omdat de vorige big m was afgebrand, dan merk je wel wat je dan ineens mist.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Krone Big M II ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
4