Miedema zelflosser BP 50

Ben bezig een Miedemawagen te restaureren voor de bollenoogst, een zelflossende wagen dmv kleed aan de achterzijde .

Mijn vraag ; ze worden wel meer gebruikt door bollenboeren en misschien weet iemand hoe ze de achterklep omhoog houden , heb eens gezien met een veer constructie , heeft iemand info of foto hoe ze dat origineel hadden ? kan wel iets bedenken dat is het probleem niet , maar wil het graag als er iets origineel is graag dat ook behouden .

BVD Pieter

Deel dit topic

Reacties

reinder-mf
Buurman rijdt met 8 van deze wagens tijdens de aardappeloogst. Zou niet weten hoe het in mekaar zit, en kan er helaas voor jouw ook niet bijkomen. Ze zitten ingesloten door een berg kiembakjes...
maikwolsink
Heb je een foto van die dingen?
google hielp mij niet veel verder
Wimsumar
Beste MaikWolsink:
Quote @maikwolsink:
google hielp mij niet

"Google" is waardeloos. 😉
Gewoon in topicvraagsteller z'n T.F.-foto-album kijken:

Klik op foto
suggs 73
@Wimsumar stond er toen nog niet op , heb hem geplaatst naar aanleiding van @maikwolsink
Volvo430Texeltje
Beste @suggs 73 ,

Zelf gebruiken wij zelflossende wagens met een frontlosser. Er zit dan een extra bandje aan de voorzijde voor het afvoeren van de bollen. Tussen de klep en de rand van het bandje plaatsen wij dan gewoon een balk. Dit is erg makkelijk in het gebruik. Ik weet niet hoe een achterlossende wagen van dit merk werkt, maar kan er niet gewoon een lange balk onder geplaatst worden?

Succes met je project!
suggs 73
@Volvo430Texeltje Bedankt , wil het eigenlijk origineel houden , en het hout is loodzwaar , alles is nog origineel hout , dacht zelf aan een hendel aan de zijkant met veer , als je dan aan beide kanten de pal eruit trekt , dat ie dan omhoog komt , of met gascilinders , maar heb dit eens bij een bollenboer gezien met een veerconstructie en daar ben ik wel benieuwd naar hoe dat zit en of dat origineel was .
suggs 73
@Volvo430Texeltje andere achterlossers van ons hebben deuren en hebben opsteek motor , deze bijgekocht en dit werkt met aftak as , kan er verder ook geen info over vinden op het net , is van 69
Wimsumar
Beste Volvo430Texeltje:
Quote @Volvo430Texeltje:
Tussen de klep en de rand van het bandje plaatsen wij dan gewoon een balk.

Als ik me niet vergis kan met de stang die de klep dichthoudt ook de klep openhouden. De klep moet dan 90 graden naar voren zodat de stan er verticaal onder komt te staan (steunend op de rand van het losbandje).
Volvo430Texeltje
Beste @Wimsumar ,

Dat weet je goed! Wij gebruiken deze wagens voor de bollen. Door een balk onder de klep te zetten welke langer is als de orginele stang kunnen wij er goed onder staan. Dit is nodig om het afval er uit te halen en er voor te zorgen dat het product uit elkaar valt en niet als één geheel over de rand glijdt.
ronald73
Heb je hier wat aan?

DANOONTJE POWERR
@ronald73 Waarschijnlijk niet, dit is een voorlosser met dwarsband en hij heeft een achterlosser zonder dwarsband.
suggs 73
@ronald73 Het is wat danoontje power zegt ; ander systeem , denk nu dat ik iets aanpas zoals een frans achterschot van kipwagens , balkje horizontalig naar voren maken 50 cm ongeveer en dat onder spanning maken met een veer , zodat bij ontgrendeling de klep omhoog komt
ares697
Waarom eigenlijk zo'n wagen en niet een normale kipper?
suggs 73
@ares697 we hadden al 3 wagens en zijn hier een beetje op ingesteld , de gedachte was toen dat het allemaal wat bolvriendelijker was qua laden en lossen , werkt heel mooi dit , onze afvoer van de rooier komt niet boven kipper , mochten we van net systeem gaan wisselen gaan we over op kipwagens , die hebben we ook en dat werkt ook mooi en gaat meer op .
DANOONTJE POWERR
@suggs 73 Laat jij ze op de aftakas van de trekker lopen?
suggs 73
@DANOONTJE POWERR de andere wagens van ons worden gelost met een opsteekmotor (elek) deze heeft een aftakas aan de voorkant wat via een as naar achteren loopt in een tandwielkast , daar kun je hem inschakelen of uit
DANOONTJE POWERR
@suggs 73 Ik heb een aantal jaren terug ook met die wagens gewerkt met dwarsband.
We hadden ook een elektromotor er voor met een frequentie regelaar zodat het meteen een opvoerband was.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0