Illustratie van:

Zetor Forterra 11441 - deuren

Vorig jaar is op een nacht de rechtse deur kapot gesprongen.
ik dacht dat dit kwam omdat de spiegel de week ervoor ertegen was geslagen en deze de deur al geraakt had.
Echter deze week is ook de linker deur er zonder aanleiding op een nacht kapot gesprongen. Heel raar vind ik dit.
iemand een idee van de oorzaak?

Deel dit topic

Reacties

Valtra-Fordpower
Ik heb dit ooit gehad met een 6321. Deed na een dagje bemesten de deur dicht en vervolgens had ik alleen de handgreep nog vast....

Is het glas van de deur ooit al eens vervangen? Bij vervangen moeten de rubbers ook vernieuwd worden, een heel klein scherfje kan jaren later de boel nog verzieken. Ook als het glas op spanning staat kan het spontaan breken.
walker1
Ja, door spanning op de ruit kan het kapot springen, kan ook gebeuren door snelle temperatuurwisselingen.
boerwim
Ik vind het raar dat dit telkens s'nachts gebeurde zonder dat er iemand in de buurt was.
en temperatuurschommelingen lijken me toch ook onwaarschijnlijk , de eerste deur was het zomer en bij de tweede deur had het niet eens gevroren hier.
Valtra-Fordpower
's Nachts? Nou dan zou ik maar eens gaan zoeken naar de dader, ligt vast wel ergens een verdacht steentje... 😛
-NEW-HOLLAND-
Temperatuur wisseling? eerder luchtdruk wisseling zeker?
Valtra-Fordpower
@-NEW-HOLLAND- Glas breekt in stukken bij een temperatuur verschil van 20-30graden celsius... Gevoelig voor temperatuur dus.
Farmer102
Afgelopen december is bij mijn oom ook de deur (links) gesprongen van de Zetor Forterra 11441 uit 2008. Dit was alweer de 3e deur die spontaan is gesprongen (meestal ’s nachts). Bovendien is de deur van een andere Zetor , de Proxima 85 Power, er al eens een keer uitgewaaid. Een oorzaak hiervan zou kunnen zijn, is de gasveerconstructie;
Deze werkt bij de andere trekkers (bv Fendt) net andersom, wanneer je de deur lostrekt moet je eerst door een doodpunt en dan drukt de gasveer deze verder open. Bij de Zetor hoef je alleen de knop in te drukken en schiet de deur (onverwacht?) open…

Kortom: een constructie waar niet over nagedacht is, en blijkbaar hebben de deuren van meerdere Zetors veel spanning in het glas. -> fabrieksfout??
boerwim
@Farmer102 blijkbaar heb ik dat dus niet alleen voor.
hoe kan je die spanning ergens nakijken?
2 deuren op een half jaar tijd, bij mij, lijkt me inderdaad meer iets van een fout in de constructie of zo
Mengeledriver
Vlakbij ons zit een boer met een Forterra en daar zijn al 2 of 3 deuren spontaan gesprongen en 1 tijdens het werk. Zowel links als rechts.
Valtra-Fordpower
De grote zwakte van deze deuren is het zelfdragend glas, 2 losse scharnieren en een losse sluiting, het glas is onderdeel van de constructie dus. Waardeloos vind ik. bij ons is ie ook 1x gesprongen en en 1x uitgereden en natuurlijk een keer stuk gewaaid, bij openen van binnen uit harde wind trok zo de gasveer stuk en sloeg kapot... Sta je dan midden in het land. 😛
Renze
Is inderdaad een bekend probleem, ze hebben een slechte serie ruiten gehad. Valt me mee dat die van jou het zo lang volgehouden hebben, de meesten zijn al lang vervangen door ander exemplaren 😃

Als het goed is ben je er nu weer vanaf dus... 😄

De spanning kun je niks aan doen, is een effect van een verkeerd hardingsproces. Zou later opgelost moeten zijn, en tegenwoordig komen de kabines in hun geheel bij een toeleverancier weg waar Claas ze ook laat maken.

wat @Farmer102 noemt is geloof ik inmiddels ook aangepast op de nieuwe series, op de ATH viel me op dat de gasveer nu gedempt is, en de geopende deur kan het dubbelluchtwiel niet meer raken. (of hij nu ook een dood punt heeft kan ik me zo niet herinneren, maar dat is inderdaad wel zoals het zou moeten)
Mengeledriver
@Renze
Nou, het is een hardnekkig kwaliteits probleem, de ruit van vorig jaar is gesneuveld....
Renze
@Mengeledriver lees de reactie van
Quote @Valtra-Fordpower:
Is het glas van de deur ooit al eens vervangen? Bij vervangen moeten de rubbers ook vernieuwd worden, een heel klein scherfje kan jaren later de boel nog verzieken. Ook als het glas op spanning staat kan het spontaan breken.

Inderdaad hoor je vaak dat wanneer de ruit eenmaal kapot geweest is, het probleem van spontaan brekende ruiten zich om de paar jaar herhaalt. Sommigen wel 4 keer achter elkaar, anderen hebben er nooit last van.

Ik heb van trekkers van de afgelopen 5 jaar trouwens nog geen nieuwe gevallen van spontaan brekende ruiten meer gehoord.
Mengeledriver
Nou de nieuwste zetor hier vlakbij heeft t nog steeds. Lijkt me sterk dat zijn dealer niet verteld dat hij het rubber ook moet vervangen.
Renze
@Mengeledriver met ruiten met een rood Zetor logo erin zijn geen problemen. Maar je moet ze niet bij Kramp halen. 😄
Mengeledriver
Heb ook nog geen enkele ruit voor een Zetor bij Kramp besteld Renze. Zoals je zelf eerder zei heeft Zetor een probleem met de productie van de ruiten. Niet af gaan schuiven op Kramp aub.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zetor Forterra 11441 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
3