Vorig jaar is op een nacht de rechtse deur kapot gesprongen.
ik dacht dat dit kwam omdat de spiegel de week ervoor ertegen was geslagen en deze de deur al geraakt had.
Echter deze week is ook de linker deur er zonder aanleiding op een nacht kapot gesprongen. Heel raar vind ik dit.
iemand een idee van de oorzaak?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Zetor Forterra 11441 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Is het glas van de deur ooit al eens vervangen? Bij vervangen moeten de rubbers ook vernieuwd worden, een heel klein scherfje kan jaren later de boel nog verzieken. Ook als het glas op spanning staat kan het spontaan breken.
en temperatuurschommelingen lijken me toch ook onwaarschijnlijk , de eerste deur was het zomer en bij de tweede deur had het niet eens gevroren hier.
Deze werkt bij de andere trekkers (bv Fendt) net andersom, wanneer je de deur lostrekt moet je eerst door een doodpunt en dan drukt de gasveer deze verder open. Bij de Zetor hoef je alleen de knop in te drukken en schiet de deur (onverwacht?) open…
Kortom: een constructie waar niet over nagedacht is, en blijkbaar hebben de deuren van meerdere Zetors veel spanning in het glas. -> fabrieksfout??
hoe kan je die spanning ergens nakijken?
2 deuren op een half jaar tijd, bij mij, lijkt me inderdaad meer iets van een fout in de constructie of zo
Als het goed is ben je er nu weer vanaf dus...
De spanning kun je niks aan doen, is een effect van een verkeerd hardingsproces. Zou later opgelost moeten zijn, en tegenwoordig komen de kabines in hun geheel bij een toeleverancier weg waar Claas ze ook laat maken.
wat @Farmer102 noemt is geloof ik inmiddels ook aangepast op de nieuwe series, op de ATH viel me op dat de gasveer nu gedempt is, en de geopende deur kan het dubbelluchtwiel niet meer raken. (of hij nu ook een dood punt heeft kan ik me zo niet herinneren, maar dat is inderdaad wel zoals het zou moeten)
Nou, het is een hardnekkig kwaliteits probleem, de ruit van vorig jaar is gesneuveld....
Inderdaad hoor je vaak dat wanneer de ruit eenmaal kapot geweest is, het probleem van spontaan brekende ruiten zich om de paar jaar herhaalt. Sommigen wel 4 keer achter elkaar, anderen hebben er nooit last van.
Ik heb van trekkers van de afgelopen 5 jaar trouwens nog geen nieuwe gevallen van spontaan brekende ruiten meer gehoord.