Brandstof verbruik john deere 6400 en 6600

Even een vraagje.
Weet er ook iemand dat er veel verschil in brandstof verbruik zit tussen een john deere 6400 en een 6600?

Deel dit topic

Reacties

JD3010
Niet veel, ze zijn beide zuinig.
mdoornekamp
In theorie is een 4 cil zuiniger. Maar in de praktijk spelen ook andere factoren een rol. Ga op je eigen gevoel af en kijk naar de werkzaamheden die je wilt doen. Op het erf een 4 cil, zwaarder landwerk en transport een 6 cil.
frank_mf
Als je echt eerlijk wilt vergelijken zou ik een 6506 nemen ipv een 6600. Naar mijn weten hebben die trekkers beiden ongeveer dezelfde aantal pk's.
stevenb
Bij maximaale belasting gewoon een liter diesel op 5 pk doen, een 4 cil zal iets zuiniger zijn met pruttelwerk maar een 6 iets zuiniger bij zwaarder werk, maar een lichte voet doet wonderen, een zware voet doet donderen in het verbruik
JD3010
@frank_mf Waarom een 6506 al ik vragen mag???????

Juist niet doen. De 6506 heeft geen turbo, dus gebruikt ook meer. Verder is de 6600 veel stiller. Op de motor na, zijn ze alle 3 gelijk.
frank_mf
Quote @JD3010:
De 6506 heeft geen turbo, dus gebruikt ook meer.
Daar heb je ook weer gelijk in 😛
JD3010
@frank_mf Dat model is daarom ook nooit een optie hier geweest.
mdoornekamp
@JD3010 Ik heb 6506 en 6600 gehad. Kon in verbruik geen direct verschil merken. 6506 met turbo loze 6,8 l maakt wel meer herrie, maar is onderin veel sterker en de hef is sneller door dunnere cilinders. Voor kuil aanrijden/verdelen nooit weer een beter trekker gehad dan de 6506. 6600 is echt veel stiller en natuurlijk wat sterker. Hij heeft een 5,9 l turbo motor.
JD3010
@mdoornekamp Ik heb een hekel aan herriebakken. Daarom ben ik zo gehecht aan mijn 2850. 😉
Als onze 6400 weer z'n buien had, trok die eerst de voorwielen van de grond, daarna pas de ploeg. De hef stond dan toen weer op max. Ik heb bij mijn 6320 en 6420 de hefsnelheid een stuk terug laten zetten, voor mij hoef dat niet zo snel.
mdoornekamp
@JD3010 Ok. Hoe kun je de hefsnelheid terug zetten dan? Bij mij gaat het soms ook te snel.
JD3010
@mdoornekamp Bij die 6400 kon dat nog via het dashbord. Nu gaat dat via de laptop.
mdoornekamp
@JD3010 Ik heb geen laptop. Wel een ipad. Vraag me ook af hoe dat met mijn sleepslang trekker gaat met 160 l/min. Het sturen gaat snel en licht.
JD3010
@mdoornekamp Ik ook niet hoor, maar heb dat laten doen toen ik de trekkers gekocht heb. Ze keken wel even vreemd toen ik het vroeg.
Ik denk en hoop het ook niet voor je dat al die 160 lt/min naar de hef gaat.
mdoornekamp
@JD3010 Voor het 'spelen' met de kuilverdeler vind ik een snelle hef wel mooi. Maar met 4 ton in de hef mag het wel wat rustiger.
JD3010
@mdoornekamp Ik ben ook niet zo'n druk baasje. 😄
mdoornekamp
@JD3010 Ik soms wel. 😄
fendt308-driver
@JD3010
Waarom heb je er geen smoorhendel op laten zetten? 😄
JD3010
@fendt308-driver Niet aan gedacht, maar dit gaat prima zo en net zo makkelijk.
OhDeere
@mdoornekamp Welk type JD heb je nu? Bij de 30 serie kan de hefsnelheid via de terminal ingesteld worden.
mdoornekamp
@OhDeere Daalsnelheid zeker. Ik zij met 20 en 30 serie en R
OhDeere
@mdoornekamp Nee 30 serie premium is de hefsnelheid via de terminal in te stellen. Dit staat zelfs in het boek. Uit mijn hoofd zeg ik het informatiecentrum (I) openen, het juiste adres in de BCU opzoeken en de waarde aanpassen. Hij staat standaard op 255 dit is maximale cylindervulling. Door deze waarde lager te zetten gaat de hef minder snel omhoog.
OhDeere
@mdoornekamp Ik heb het bij de R nog niet geprobeerd maar weet haast zeker dat het hier hetzelfde werkt.
mdoornekamp
@OhDeere Ok. Ik zal me er eens in verdiepen. Bedankt voor de info.
hobbyboer
Quote @OhDeere:
30 serie premium is de hefsnelheid via de terminal in te stellen. Dit staat zelfs in het boek.

Klopt idd, je hebt bij de 30-serie de eerste keer even het boek nodig voor het juiste adres.

@mdoornekamp bij de R lukt dat zonder boek ook wel, staat een symbooltje bij in het scherm (zelfde als daalsnelheid alleen dan met de pijl omhoog). Die ga jij wel vinden als je even kijkt bij de instellingen.
hobbyboer
Quote @JD3010:
Ze keken wel even vreemd toen ik het vroeg.

Was dat iemand die vaker vreemd kijkt? Want je bent echt niet de eerste met die vraag 😉
hobbyboer
Quote @fendt308-driver:
Waarom heb je er geen smoorhendel op laten zetten?

Dat wil je toch niet bij een loadsensing hydrolieksysteem?
Dan 'denkt' je pomp dat het heffen zwaar gaat en zal die dus proberen zo hard mogelijk te pompen met de nodige ongewenste gevolgen (warmte, slijtage, brandstofverbruik, lawaai). Is maar even, weet ik wel, maar als de mogelijkheid er al is om het gewoon netjes in te stellen doe je dat toch?
fendt308-driver
@hobbyboer
Ja is dat makkelijk te verstellen? En als je het goed maakt hoeft het niet allemaal zoals jij het zegt...
JD 6430 The Best
Bij onze oude 6430, zit er gewoon een knop in de zeiconsole waarmee je een menuutje opent en zo de hefsnelheid aan kan passen, op precies dezelfde manier als je ook de daalsnelheid en transmissie instellingen enzo verandert.
JD3010
@JD 6430 The Best Gebruik je dat ook?
JD 6430 The Best
@JD3010 nee 😉 ik hef toch vaak via t schuifje, dus dan heb je het ook zelf in de hand. Hij staat nu altijd maximaal, dat gaat verder wel goed.
JD3010
@JD 6430 The Best Ik gebruik bijna altijd die drukknopjes. Maar de die schuif kun je wel veel beter doseren, bijv, met aankoppelen.
JD 6430 The Best
@JD3010 klopt, ik gebruik ook wel eens de drukknopjes, maar alleen met de schijveneg oid. Ik gebruik met de zaaimachine enzo vaak het kopakkermanagement, tot vorig jaar toe eigenlijk nog nooit gebruikt, maar ben dr nog maar eens even voor gaan zitten afgelopen zomer, dat gaat perfect 😄
JD3010
@JD 6430 The Best Ik heb dat HMS alleen op de 6420. Dat werkt heel mooi.
JD 6430 The Best
@JD3010 aha oke! Wij hebben het ook alleen op de oude 6430 jammergenoeg.
walker1
@6400 fan Wat voor werk wil je er mee gaan doen? Ik zou zelf alleen voor de 6 cilinder gaan als ik daar ook echt werk voor had waar ik de extra pk's en extra gewicht bij nodig heb. Als je het met een 4 cilinder af kan zou ik de 6400 nemen. Behalve met brandstofverbruik is een 4 cilinder ook goedkoper in onderhoud. Verder kan je een 6400 altijd met gewichten zwaarder maken als het een een keer nodig is, een 6 cilinder lichter maken is een stuk lastiger 😄
jd premium
@JD 6430 The Best Jij bedoelt met dat menu dat je open de maximale hef hoogte, @JD3010 en @mdoornekamp bedoelen de hef snelheid.
casejxu
@hobbyboer load sense geeft wat gevraagd word. Als hij niet meer kwijt kan gaat hij dat ook niet proberen te leveren.
deeremeneer
Quote @JD 6430 The Best:
Bij onze oude 6430, zit er gewoon een knop in de zeiconsole waarmee je een menuutje opent en zo de hefsnelheid aan kan passen

Dan mag jij mij eens aanwijzen waar in de zIJconsole dit zit. Volgens mij zit er alleen de hefhoogte begrenzer en niet de hefsnelheid.
walker1
@deeremeneer dat zit er wel op, bij onze 6130 kan je net achter de schuifknop waar je de hef mee bediend een klepje omhoog doen waar de hefsnelheid mee in te stellen is.
Als dat op een 6130 zit, dan zal een 6430 dat ook wel hebben.
walker1
Heb er nog een foto bij gevonden: klepje zit hier dus dicht.
JD3010
@walker1 Bij mijn 20-serie trekkers zit daaronder 1 draaiknop om de max. hefhoogte in te stellen en 1 voor de daalsnelheid.
6400 fan
@walker1 we gaan er waarschijnlijk mee stalvoeren
walker1
@JD3010 stel je dan alleen de daalsnelheid in of ook meteen de hefsnelheid?
dan moet ik dan een keer proberen, tractor is van pa en ik spring af en toe bij, maar als ik het goed heb is beide in te stellen.
walker1
@6400 fan ik weet niet wat je er dan achter gaat hangen? mengwagen of zo? 4 cilinder is wel mooi compact voor werk op het erf en in de stal. maar als er zware mengwagen achter komt die veel vermogen vraagt dan is een taaiere 6 cilinder met wat meer vermogen weer beter natuurlijk.
JD3010
@walker1 Alleen de daalsnelheid, of het moet dan vanaf de 30-serie anders geworden zijn.
JD 6430 The Best
@jd premium nee ik bedoel wél de hefsnelheid, kan zo foto maken als je wilt 😉
JD 6430 The Best
@deeremeneer jij had idd gelijk, ik was eventjes in de war, het knopje zit niet op de zijconsole, maar als je op dat knopje drukt waarmee je alle menu's te zien krijgt, staat hij er wel tussen.
JD 6430 The Best
Ndit knopje dus, helemaal rechts.
OhDeere
@walker1 Onder dat klepje zit daalsnelheid en maximale hefhoogte. Geen hefsnelheid.....
walker1
@OhDeere ik zal er binnenkort nog eens goed na kijken, als ik het goed heb was beide in te stellen, maar ik werk er niet elke dag mee.
T202Valtra
4 pitter is vrijwel altijd zuiniger. Bij flink zwaar werk zal her verbruik weinig verschillen, alleen houdt een 6 cilinder toch wel ff iets langer vol. Ik zal even een linkje opzoeken van een testverslag wat ik pas tegen kwam
6400 fan
@T202Valtra ja mooi als dat kan!
JD3010
@T202Valtra De vermogenskromme van mijn JD6320(4TI) is bijna exact een kopie van mijn JD6600(6T) die ik gehad heb.
T202Valtra
@JD3010 oow toch wel
T202Valtra
@6400 fan heb hem nog niet kunnen vinden maar zal nog even zoeken

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
55
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
2