Illustratie van:

Deutz D5506 - Motorolie peil stijgt

Beste forumleden,

Mijn motoroliepeil stijgt. mijn motorolie word steeds dunner dus dacht meteen aan diesel eigenlijk maar het kan natuurlijk ook bij mijn hydropomp vandaan komen dat de keerring verrot is. dus wat zou het zijn en hoe kom ik er het simpelst achter: Opvoerpomp of hydropomp? en klopt het dat mijn achterbrugolie en olie voor de hef en hydrauliek gescheiden is?

Alvast bedankt allemaal.

Harmen

Deel dit topic

Reacties

RobDeutz104
Achterbrug en hef zijn inderdaad gescheiden, als je ruikt aan je motorolie, kun je ruiken of er diesel bijzit op hydroolie
Wimsumar
Beste ZitmaaierHarmen: Je schrijft dat de motorolie dunner wordt. Dit kan alleen door dieselbijmenging. Hydrauliekolie is immers van ongeveer zelfde viscositeit (vloeibaarheid) als motorolie.
Als je hydrauliekoliepeil niet daalt is vrijwel zeker dieselbijmenging de oorzaak. Hoogstwaarschijnlijk door een lek opvoerpompje.
(Ook zou de brandstofinspuitpomp inwendig kunnen lekken waardoor de diesel in het motorcarter komt).
Als je hydroliek opbrengst minder is als normaal, kan dit ook duiden op een lekke kering, is wel op een later stadium, en het pijl stijgt echt vlot
lindehydrocart30
Verschil tussen diesel of hydrauliek olie kun je wel merken. laat de olie er eens af, dat moet toch gebeuren, denk dat je het dan wel kunt zien.
RPCounty
@Wimsumar daar zit nog wel ff een pompaskeerring tussen. En als dat zo zou zijn komt het uit het overlooppijpje van de pomp wim....
hendrikopstaele
Bij diesel in de olie, ofwel dieselopvoerpompje, ofwel lekke plunjers in de dieselpomp zelf, ofwel kan het naar het schijnt ook liggen aan de verstuivers.
old man jose
@hendrikopstaele
Als het aan de verstuivers ligt dan gaat de motor slechter lopen vooral wanneer deze koud is. Starten word dan al helemaal moeilijk.
Wimsumar
Beste RPCounty:
Quote @RPCounty:
overlooppijpje

Inderdaad, normaal gesproken is er niet gouw lekkage langs de pompaskeerring maar wie weet is de trekker een schuurvondst, of wellicht na 20 jaar uit de brandnetels getrokken. Dan is een uitgedroogde, verkleefde, en/of door roestige pompas beschadigde keerring niet uit te sluiten.
Een zuinige boer zou, om de brandstoflekkage te voorkomen, zelfs het overlooppijpje dicht hebben kunnen knijpen omdat hij het slangetje wat er mogelijk op zou horen er niet los bij zag bengelen. 😉
RobDeutz104
Komt wel voor hoor, via de pompaskeerring, laatst ook nog aan de hand gehad
Wimsumar
Beste RobDeutz & @RPCounty:
Quote @RobDeutz104:
Komt wel voor hoor, via de pompaskeerring

Ik zie in de Deutz 5506 handleiding dat het opvoerpompje op de brandstofpomp zit. Bij lekkage van het opvoerpompje zou in beginsel de gelekte diesel via het overlooppijpje (indien aanwezig?) of beluchtingsdop op de brandstofpomp moeten uitstromen. Dit gebeurd dan kennelijk niet. :?

Handleiding Deutz D5506: (blz 49 figuur 62)

[url] vieux.tracteurs.free.fr/pdf/Deutz_D5506.pdf[/…]
twand2505
@hendrikopstaele hier zit geen zelf smerende pomp op dus er gaan geen diesel bij de olie komen doormiddel van een lekke plunjer of afdichting in de brandstofpomp
zitmaaierharmen
Goedenavond forumleden,

het probleem heb ik nog niet verholpen. bedankt voor de reacties allemaal. mijn olie is dusdanig dun nu dat ik er zo min mogelijk meer mee wil rijden dus wil het gaan maken. mijn motorolie peil op de peilstok stijgt 1 mm per uur. maar wat is het nou wat er bij komt? het druipt zo van de peilstok af en is vrij schraal. mij lijkt dan diesel maar hoe komt dat dan bij de olie?

Ik wil er nu wel echt wat aan doen want dit is echt niet goed zo.

alvast bedankt allemaal.

Harmen
Welgerap52
Stel dat de keerring van de brandstofpomp lek is en ook de opvoerpomp dan zou het kunnen! Om te testen ! Ververs je brandstof pomp en kontroleer deze na een paar uur en kijk of er nog netjes olie inzit
zitmaaierharmen
Oja wacht is, als ik mijn trekker uitzet hoor ik een straaltje lopen bij mijn brandstof pomp. dus dan zou het kunnen zijn dat het langs de keering mijn olie in loopt.
zitmaaierharmen
@Welgerap52 ik heb zojuist het plaatje van de pomp afgehaald en dacht dat er olie uit zou komen maar de pomp was volledig droog! (heeft nu een week stilgestaan) toen heb ik hem er weer op gezet en gevuld met olie. een stukje gereden en de olie er weer uit laten lopen want was weer goed zwart. dus nu zit er weer nieuwe olie in, hopen dat het er effe in blijft zitten maar aan de oude olie rook ik ook diesel dus er is inwendig wat lek.

Harmen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D5506 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
15
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
22