Illustratie van:

Deutz D30 - Restauratie

Beste lezers,

Ik sta op het punt een Deutz D30S aan te schaffen.
Motorisch lijkt hij in orde te zijn, start vlot en verbruikt geen olie.
Er is wel enige opknapwerk aan:
- de volledige elektrische bedrading moet nagekeken worden (lichten ed. werken niet meer)
- behoorlijk wat roest op de vooras
- lekken van de hydrauliek, anderzijds werkt de lift wel nog goed
- Handrem stuk.
- Schakelen werkt goed maar de versnellingspook hangt erg los. (hoe komt dit?)

Als jullie willen kan ik jullie enkele foto's bezorgen.

Mijn concrete vraag is echter:

Wat zijn bij de restauratie (in grote lijnen) de belangrijkste stappen die ik (eerst) moet ondernemen?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Arne

Deel dit topic

Reacties

steyrTom
Is de handrem stuk of remt de trekker helemaal niet? De handrem houd eigenlijk de pedaal rem ingetrapt. Voor je hem zou gaan restaureren kun je er beter eerst een tijdje meer rijden en kijken wat er allemaal gerepareerd/vervangen moet worden. Zou jammer zijn als je de trekker net strak hebt gespoten en dan weer uit elkaar zou moeten.
twand2505
Hele simpele trekkertjes, als ik dit zo lees dan zou de versnellingspook miss het enigste grote probleem kunnen zijn. draai de boutjes van de deksel er maar eens uit (die waar de pook op zit)
dan zie je snel genoeg bijvoorbeeld gaffels uit gesleten of dat het in de kogel zit van de pook het lekken kan niet veel zijn, er zit namelijk niet heel veel bijzonders op het roest op de vooras is waarschijnlijk gewoon roest dat je er zo afschuurt of weg slaat met een beitel daar zit bijna altijd wel roest. als de trekker goed remt op de pedalen dan is het waarschijnlijk dat de tandjes op je handrem versleten zijn dat ze hem niet goed willen vasthouden, iets met de slijptal bij. de bedrading is ook zo gedaan.
Deutz Hedel
Leuke tractor, heb er zelf ook een, rijdt lekker door. Kan eigenlijk niets aan kapot wat niet makkelijk te repareren is. Elektrisch simpel, de hef kan eigenlijk enkel een keerring of de rubbers bij de bediening zijn, allemaal simpel en voor een betaalbaar bedrag te herstellen. Succes ermee, leuk klusje.
ArneC
Alvast bedankt voor de reacties!

Ik heb hem ondertussen aangeschaft en afgelopen weekend er al uitgebreid mee kunnen rijden. De motor loopt heel goed en hij start ook erg vlot.

Ik heb wel gemerkt dat er amper verschil zit tussen de eerste en tweede versnelling? Bovendien is het soms vrij moeilijk om van 1e naar 2e versnelling te gaan, dan durft hij al eens kraken. Derde en vierde versnelling schakelt zeer vlot zonder kraken. Zou de koppelingsplaat alsnog vervangen moeten worden?

Verder vraag ik me ook af hoe je de aftakas moet inschakelen?

Heeft er iemand van jullie toevallig meer informatie over de bedrading? Ik moet sowieso een nieuw contact zetten, gloei-indicator werkt ook niet meer... Alle tips zijn welkom.

Alvast nog bedankt voor jullie snelle en aardige reacties.
Deutz Hedel
Aftakas inschakelen koppeling in en dan handel links opzij van de stoel naar achteren zetten vlakbij de handel van hoge en lage giering.
Vaak rijd je al weg in zijn 3, dus schakelen van 1 naar 2 werd zelden gedaan.
Succes!
Wimsumar
Beste ArneC:
Quote:
hoe je de aftakas moet inschakelen?

Alstublieft: de gebruikershandleiding.

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D30 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
6
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
12