Illustratie van:

Fiat 1300 - Bout loopt uit de poelie en drijft distributie niet aan

Het gaat om het motorblok OM cp-3-100 van een 1300,
De bout loopt de hele tijd uit de poelie en drijft daardoor het distributie gedeelte niet meer aan, zijn deze bouten niet op ene van de manier geborgd met een spie ofzo?

Wie kan me hierbij helpen?

Mvg, wouter

Deel dit topic

Reacties

atlaspower
Ooit gehoord van loctite,(vast lijmen) groene loctite erbij en hij gaat nooit meer los, moet ie nog wel eens los gebruik je blauw
Patrick 2020
Ja Wouter, Loctite doet wonderen! 😃
Of heb je dat niet geleerd bij Stege? Haha.
DANOONTJE POWERR
Wordt niks meer met dat ding.
Verkoop maar voor weinig aan mij. 😃
basia
@kienhuis-fendt

Heb je nooit geen schade aan je kleppen + bediening ?
Zit het krukas-distributie tandwiel niet met een spie op de krukas ?

Haal je de krukas-poelie bout wel aan volgens de fabrieks-voorschriften ?
Moeten soms loeivast ( b.v. 10nm en dan nog 90graden verder aandraaien .)
Althans bij automotoren is dit soms zo ; altijd nieuwe bout kopen ( zijn rekbouten , dus voor eenmalig gebruik )
Wimsumar
Beste Kienhuis-Fendt: Heb je al niet enorme motorschade opgelopen door dit distributie-aandrijvingsprobleem?
basia
@Wimsumar

Ja Beste Wim ; dat vroeg ik dus ook .

Oh ja kipper werkt nu goed met de slangen "goed"
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
"goed"

Dus je kunt 'm weer omhoog krijgen? Heb je het op die natte plek geprobeerd?

Ehhhhh,.... de kieper, in het sompige weitje.
Jahn
Om welke poulie gaat het? want er is geen poulie die het distributiegedeelte aandrijft. dat zit met tandwielen.

gaat dus waarschijnlijk om de v snaar die dan niet draait?
pvenema
Heb ik ook al een keer gehad bij m'n Fiat. Ik heb alles goed ontvet en weer in elkaar gezet met Quick metal van loctite tussen de as en de flens, en schroefdraad borgmiddel van loctite op de bout.
Jasper83
Geen rekbout toevallig?
Anders idd lloctite
kienhuis-fendt
@Wimsumar

Motor loopt 100% niks mee aan de hand, de bout is er uitgelopen en toen zag ik de v-snaar slippen en stopte de koelvin etc. Kan zijn als hier een eenmalige rekbout in zit maar ik weet niet hoe fiat dat heeft, ik kan ook nergens zien of die geborgd was.
Patrick 2020
Dat is dus niet de distributie, maar de poelie op de krukas.
Wimsumar
Beste Kienhuis-Fendt;
Quote @kienhuis-fendt:
v-snaar slippen en stopte de koelvin

Okee, duidelijk. Het heeft niets met de distributie te maken (dus dit veroorzaakt geen motorschade).
Volg de genoemde montagetips voor de poelie/bout.
kienhuis-fendt
Jaah klopt sorry, poelie aan de krukas daar gaat het om, en die bout wat in de poelie word gedraaid en zich in de krukas grijpt.
Jahn
Daar hoort een borgplaatje achter te zitten. Waar je puntjes van omslaat zo kan de bout niet losgaan.
kienhuis-fendt
@Jahn

Ik weet niet precies hoe fiat die bout geborgd heeft de een zegt met een rekbout zoveel nm aantrekken, of geborgd met een spie of wat jij zegt met een borgplaatje?
JD3010
@kienhuis-fendt Dat maakt toch niet uit hoe, als die maar vast blijft zitten.
kienhuis-fendt
@JD3010

Ja dat snap ik wel, maar ik wil graag de oorzaak weten van het loslopen, dat is toch niet normaal zo, hij loopt toch niet zo vanzelf los. Er moet iets ontbreken waardoor hij losdraait
fendtinterfan
@kienhuis-fendt waarom maakt de oorzaak uit bij deze storing? gaat erom dat hij vast blijft zitten en de makkelijkste manier is blauwe loctite. beetje warm maken en je draait hem zo los als het moet.
erik9831
@kienhuis-fendt bij een auto net hetzelfde. Je kan 100 keer een V-snaar (riem dynamo) veranderen en identiek hetzelfde doen en bij de 100ste keer komt de bout los.

Wat je dan kan doen, is de bout vaster zetten, of een nieuwe bout steken.

Loctite is een goed hulpmiddel. Als het hier niet mee zou lukken, gewoon een nieuwe bout gebruiken samen met loctite. wel zien ook, dat de poelie niet beschadigd is door de bout.

Ook een paar keer voorgehad bij auto's ... met die hulpmiddelen daarna nooit meer een probleem gehad.

Wat je soms wel hebt bij een wagen, dat deze bout wel degelijk de poelie van de distributieriem op zijn plek houd. Lost de bout, dan is je motor ook naar de maan. Dus voor de mensen die ooit denken hun wagen te doen, er kan een verschil opzitten tegenover een trekker.
Jasper83
Bij spieloze krukassen wel ja, maar daar moet ook altijd een nieuwe bot in

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 1300 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
3