Ervaringen dubbele hark. Treintje model

Hallo,

Voor het nieuwe seizoen ben ik op zoek naar een andere tweedehands hark. Nu kom ik op internet redelijk veel treintjes harken tegen voor een lage prijs. Mij lijkt dit een goedkope manier om breed te harken. Ik kan me voorstellen dat het manouvreren met zon hark lastiger is dan bij een middenafleg. Zie ik grote nadelen van dit soort harken over het hoofd? Zijn deze wel geschikt voor wegtransport?

Ik ben benieuwd naar ervaringen,

Groet Freek

Deel dit topic

Reacties

daan knol
Als je er 1 koopt absoluut geen Niemeyer die van ons was altijd gedonder want de aandrijving is veel te ligt. Nu hebben we hem ingeruild voor een middenafleg ook om de capaciteit in verhouding met een zijafleg
Rdeweerd
Het harken duurt lang met een midden afleg gaat dat sneller +Krone Swadro midden afleg kun je de loonwerker voor blijven
johndeere6230
Quote @Rdeweerd:
het harken duurt lang met een midden afleg gaat dat sneller

in theorie zal het niet uit moeten maken... je neemt even veel mee als een middenafleg.

Maar mijn ervaring is dat een treintje goed harkt, alleen moet je aan meer dingen denken dan wanneer je een middenafleg heb... ook kun je minder gauw onervaren jongens erop zetten, zeker niet wanneer het druk is.
Rdeweerd
@johndeere6230 minder gouw onervaren jongens ? kun je dat uitleggen?\
en met trijntje ga je 2 x langs elkaar dus in theorie duurt dat langer en in de praktijk ook. de buurman haalt onze hark nog wel is op, heeft zelf een trijntje
daan knol
@johndeere6230 Idd, je moet der wel mee leren werken.
Vooral met de hydraulik sturen gaat niet iedereen even goed af 😉
jd4050
Treintje vereist wel meer ervaring en je moet de hele tijd je hoofd er bij houden. Wegtransport wil prima.
armpie
Wij hadden eerst ook een middenafleg. Vorig jaar hebben we een zijafleg gekocht. Eerst leek het mij niks, maar nu ik er eenmaal mee hark vindt ik een zijafleg nog handiger. Vooral als je van binnen naar buiten harkt heb je nooit last van te scherpe hoeken, omdat het achterste element dan buitenom loopt. Wij hebben een kuhn, en die bevalt goed.
devonvdkroon
Zou kijken naar een kuhn midden afleg heb er 4 jaar mee geharkt nog nooit wat mee gehad bij me werk niemeyer is alleen maar ellende hele achter kant al af gebroken oren van de beveiliging af gebroken lekkende cilinders. waardeloze volging achter je trekker.
johndeere6230
Quote @Rdeweerd:
minder gouw onervaren jongens ? kun je dat uitleggen?

bij een treintje hea... Zei afleg moet je er idd 2 keer langs, maar in de zelfde tijd dat je anders 2 kleinere wiersen maakt maak je dan 1 grote met ongeveer de zelfde breedte. Doe je alleen maar oprapen en persen is een middenafleg makkelijker, doe je veel hakselen een zijafleg.
johndeere6230
Quote @daan knol:
Vooral met de hydraulik sturen gaat niet iedereen even goed af

zeker de eerste paar rondjes, als je op een keer de "slag" hebt gaat het wel, maar middenafleg vind ik toch makkelijker werken 😉 Zeker langs (onstabiele) slootkanten...
fendt514cturbo
Achteruit rijden gaat wel moeilijker
Rdeweerd
En je hoort nog wel is dat zo'n treintje zich zelf de sloot in stuurt
johndeere6230
Quote @Rdeweerd:
zich zelf de sloot in stuurt

dan heb je je hydroliekventiel zeker nog op doorpompen staan....
marcford
Ik wil niet meer anders, je moet er wel mee leren werken, maar je kan in het najaar als er minder opstaat meer op 1 zwad draaien, en achteruit rijden wil ook minder goed maar in het land kun je zo een rondje draaien, in de bochten wel ff nog een keer opnieuw meepakken dan word die iets minder scherp
JoHn DeErE
Je moet niet te snel met het achterste element door de buitenbocht als je hem omhoog hebt dan wil het wel voorkomen dat de hark omkiept.
Rdeweerd
@johndeere6230 wij hebben er zelf niet 1 maar was hier in de buurt een poosje populair maar das over
Freekert
Over het algemeen is dit dus best een goedkope manier om breed te harken, vooral met latere snedes spreekt het mij aan. Hoe breder je hark, hoe minder je opraapwagen over je landt rijdt.
johndeere6230
@Rdeweerd

oke, maar bij jullie in de buurt is het een hoop rapen of niet?
marcford
En ik zal wel voor kuhn gaan, nooit problemen mee heb ervaring met 2 kuhns
timvanr
Wij hebben thuis een Stoll R1405S. gaat heel goed.
het enige nadeel vind ik dat op de kopakkers hij niet vergenoeg omhoog komt en het zwad op de kopakker uitelkaar gooit. vooral 1e en 2e snee. bij de overige sneden zijn de zwaden meestal kleiner en gaat het goed.
Mc_douwel
Hebben 15 jjaar met een treintje geharkt vorig jaar een nieuwe gekocht weer een treintje het voordeeel je kunt dikkere zwaden maken zodat het inkuilen sneller gaat op de weg loopt azo met de trekker mee int land hoef je niet achteruit te rijden draai je gewoon een rondje
Fendt926Driver
Quote @Rdeweerd:
het harken duurt lang met een midden afleg gaat dat sneller
volgens mij snap jij het niet helemaal.
een 7m treintjes hark legt 7m wier naar de schone kant en die kun je oprapen. een 7m dubbele hark harkt 7 meter in het midden op elkaar en dat kun je oprapen.....zie jij het verschil?

het wordt anders als je met een treintjes hark 2 wiersen op elkaar legt dan rij je een keer vaker en heb je 14 meter bij elkaar. een opraapwagen of hakselaar rijdt dan weer een keer minder. maar met midden dubbel moet je 2 keer rijden en de hakselaar of opraapwagen ook.

heb een treintjes hark en 2 dubbele harken en wiersen allebei goed.

treintjes hark heb ik gekocht om de buitenkanten mee op te harken na het maaien en voor het schudden.
treintjes lopen achter elkaar dus maar 3.5m breed maar in de hoeken komt de achterste heerlijk binnendoor du mooie ronde hoeken aan het gras
bij eerste snede met veel gras dubbele hark omdat de wiers groot genoeg wordt voor mijn opraap wagen en een dubbele wiers durf ik 4a 5 kmh sneller te laden dat een zijafleg wiers omdat een dubbele wiers veel egaler in elkaar is gezet.
een treintjes wiers is meer gedraaid dus kan er een prop inzitten waar ik rekening mee moet houden met oprapen
latere snedes eerst treintje dan dubbele erachter aan en 14m op een wiers voor hakselen altijd treintje voorop en dubbele erachteraan
b450
Mijn ervaring als loonwerker met klanten die zelf harken is dat je met een treintjes hark mooi harkt met een relatief kleine trekker. Een ford 3000 of 4000 gaat perfect. Wat ik ook een nadeel vind is dat bij een hark met middenafleg het gras onder het zwad niet van de grond gehaald is en soms minder schoon opraapt. Bij een zijafleg kun je het zwad een keer "verharken".
Freekert
@b450 maar als je de eerste wiers verharkt, krijg je dan geen proppen?
eicher4048driver
@Freekert jawel
claasfendt
@Freekert misschien een zijafleg op frame de met gestuurde transportwielen
zettelmeyer
Mijn ervaring is dat je met een treintjes hark minder snel kan rijden dan met een middenafleg. Ook kan je niet te veel toeren maken anders gooit hij het over het doek heen is mijn ervaring. Wij leggen thuis de koppakkers altijd naar buiten toe zodat je er nooit over heen hoeft te rijden. De volgende hark wordt denk ik weer een middenafleg
fastrac3155
Ik rijdt zelf met de grootpakpers hier op het bedrijf mr als er iets verschrikkelijk is dan zijn het zijafleg harken. Als ze 2 wiersen op elkaar draaien dan hangt alles aan elkaar, als je dat even wilt stoppen omdat de pers verstopt begint te raken. Dan trekt hij eerst nog 3 m wiers naar binnen en loop je het risico dat hij alsnog vast slaat.

Ik denk trouwens ook dat de maximale snelheid van een zijafleg lager ligt dan bij een midden afleg omdat de achterste rotor 2 keer zoveel gras moet verwerken.

Hij hebben zelf een kuhn ga 8521 hydro en dat ding werkt super, bijna 0 onderhoud en lekker stevig.

Wij hebben eerst een 8,5m niemeyer gehad. Mooie machine mr te licht voor het werk van tegenwoordig.
stefan310
@Freekert Hier werken we al jaren met een Kuhn GA 6000. Voor 2 jaar terug zelfs nog 1 bij gekocht. Ik kan er bijna iedereen met een beetje trekkerervaring mee wegsturen na een half uurtje mee te hebben gereden. Vind het prima harken. Wel is het handig om er een trekker voor te zetten met 2wd i.p.v. 4wd. Dit in verband met het in 1 keer omhalen op de kopakker als je aan de "2e helft" van de wiers begint. wij harken altijd met fendt 305 en 306. allebei 2wd
jehan
@Rdeweerd ja logisch als je met een midden afleg de loonwerker kunt voor blijven ..met een treintjes hark ga je heen en weer om een wiers te maken ..tenminste dat doen ze bij ons wel de klanten ..maar heb toch liever een wiers die door een midden afleg gemaakt is ..die zijn altijd veel luchtiger en egaler..nadeel van middenafleg is dat er weinig gras op zit je aardig rond moet crossen om de wagen of pers vol te krijgen
m nijman
@Rdeweerd met een treintje kun je ideaal harken
je kunt harken of niet.
je komt niet zomaar in de sloot met een hark
en je kunt mij zat voor blijven met harken en de loonwerker ook zat. mooi klein trekkertje der voor en gaan

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
5