Hallo,
Voor het nieuwe seizoen ben ik op zoek naar een andere tweedehands hark. Nu kom ik op internet redelijk veel treintjes harken tegen voor een lage prijs. Mij lijkt dit een goedkope manier om breed te harken. Ik kan me voorstellen dat het manouvreren met zon hark lastiger is dan bij een middenafleg. Zie ik grote nadelen van dit soort harken over het hoofd? Zijn deze wel geschikt voor wegtransport?
Ik ben benieuwd naar ervaringen,
Groet Freek
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
in theorie zal het niet uit moeten maken... je neemt even veel mee als een middenafleg.
Maar mijn ervaring is dat een treintje goed harkt, alleen moet je aan meer dingen denken dan wanneer je een middenafleg heb... ook kun je minder gauw onervaren jongens erop zetten, zeker niet wanneer het druk is.
en met trijntje ga je 2 x langs elkaar dus in theorie duurt dat langer en in de praktijk ook. de buurman haalt onze hark nog wel is op, heeft zelf een trijntje
Vooral met de hydraulik sturen gaat niet iedereen even goed af
bij een treintje hea... Zei afleg moet je er idd 2 keer langs, maar in de zelfde tijd dat je anders 2 kleinere wiersen maakt maak je dan 1 grote met ongeveer de zelfde breedte. Doe je alleen maar oprapen en persen is een middenafleg makkelijker, doe je veel hakselen een zijafleg.
zeker de eerste paar rondjes, als je op een keer de "slag" hebt gaat het wel, maar middenafleg vind ik toch makkelijker werken Zeker langs (onstabiele) slootkanten...
dan heb je je hydroliekventiel zeker nog op doorpompen staan....
oke, maar bij jullie in de buurt is het een hoop rapen of niet?
het enige nadeel vind ik dat op de kopakkers hij niet vergenoeg omhoog komt en het zwad op de kopakker uitelkaar gooit. vooral 1e en 2e snee. bij de overige sneden zijn de zwaden meestal kleiner en gaat het goed.
een 7m treintjes hark legt 7m wier naar de schone kant en die kun je oprapen. een 7m dubbele hark harkt 7 meter in het midden op elkaar en dat kun je oprapen.....zie jij het verschil?
het wordt anders als je met een treintjes hark 2 wiersen op elkaar legt dan rij je een keer vaker en heb je 14 meter bij elkaar. een opraapwagen of hakselaar rijdt dan weer een keer minder. maar met midden dubbel moet je 2 keer rijden en de hakselaar of opraapwagen ook.
heb een treintjes hark en 2 dubbele harken en wiersen allebei goed.
treintjes hark heb ik gekocht om de buitenkanten mee op te harken na het maaien en voor het schudden.
treintjes lopen achter elkaar dus maar 3.5m breed maar in de hoeken komt de achterste heerlijk binnendoor du mooie ronde hoeken aan het gras
bij eerste snede met veel gras dubbele hark omdat de wiers groot genoeg wordt voor mijn opraap wagen en een dubbele wiers durf ik 4a 5 kmh sneller te laden dat een zijafleg wiers omdat een dubbele wiers veel egaler in elkaar is gezet.
een treintjes wiers is meer gedraaid dus kan er een prop inzitten waar ik rekening mee moet houden met oprapen
latere snedes eerst treintje dan dubbele erachter aan en 14m op een wiers voor hakselen altijd treintje voorop en dubbele erachteraan
Ik denk trouwens ook dat de maximale snelheid van een zijafleg lager ligt dan bij een midden afleg omdat de achterste rotor 2 keer zoveel gras moet verwerken.
Hij hebben zelf een kuhn ga 8521 hydro en dat ding werkt super, bijna 0 onderhoud en lekker stevig.
Wij hebben eerst een 8,5m niemeyer gehad. Mooie machine mr te licht voor het werk van tegenwoordig.
je kunt harken of niet.
je komt niet zomaar in de sloot met een hark
en je kunt mij zat voor blijven met harken en de loonwerker ook zat. mooi klein trekkertje der voor en gaan