Een Wittrock Flex Weight, zijn er hier leden die hier ervaring mee hebben?
Voor wie niet weet waarover ik het heb; het is een frontgewicht wat voorover gekanteld kan worden waardoor men met éénzelfde massa het zwaartepunt van de trekker naar voren gebracht kan worden.
Wie kan/wil zijn ervaringen hiermee delen zodat deze gebruikt kunnen worden in een presentatie op school?
Bedankt.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De wielbasis van de trekker is, laten we zeggen drie meter. Gewicht zit opgeklapt een meter voor de vooras, uitgeklapt twee meter. Gewicht is 800kg, eigengewicht trekker is 7 ton.
Dus ingeklapt heb je 800kg keer vier meter, gedeeld door drie meter wielbasis is 1066kg extra voorasdruk en 266kg minder achterasdruk.
Uitgeklapt heb je 800kg keer vijf meter, gedeeld door drie meter wielbasis is 1333kg extra voorasdruk en 533kg minder achterasdruk.
Het verschuiven van je frontgewicht verschuift dus 267kg van de achteras naar de vooras. zet dit uit tegen de 7 ton eigengewicht en de 800kg contragewicht, totaal 7800kg, dan haal je dus een gewichtsverplaatsing van 3.4%
Met andere woorden, koop maar mooi een standaard contragewicht van 1000kg, want zon opgeklapt contragewicht staat altijd te rammelen in de pennen van zn ophanging omdat het zwaartepunt hoger ligt dan de opklapscharnieren, terwijl je er qua gewichtsverplaatsing vrijwel niets mee opschiet.
Verschuifbare, opklapbare frontgewichten nodigen door de extra uit te voeren handelingen al helemaal niet meer uit de frontgewichten van de trekker te doen als ze 'slechts' nutteloze balast zijn.
Bij de opklapbare wordt bovendien de verlichting voorop de trekker gestoord. Zo ook wordt de dode hoek voor het zicht van de bestuurder voor de motorkap groter bij opgeklapte stand.
P.S.1: De fabrikant rekent 5% brandstofbesparing ten opzichte van de extra gewichten die nodig zijn om het effect van het uitklappen te evenaren. Een eyeopener om met zo weinig mogelijk brandstof in de tank te werken(?).
P.S.2: Voor de meerprijs van zo'n opklapgewicht kan wellicht heel veel "normaal" gewicht en 'verloren' brandstof gekocht worden.
Het gaat me meer of er personen zijn die er zelf ook eentje hebben en gebruiken. Hoewel ik ze nog nooit voorbij heb zien komen .
Ik lees hier ook van verschuifbare frontgewichten. Kan iemand me daar een merk/fabrikant van geven zodat ik een vergelijking kan maken en eventueel ook zo'n gewicht kan zoeken om voor te stellen?
Bedankt.
Mr denk idd ook dat veel frontgewichten vaker dode massa zijn ipv dat ze nuttig werk doen
Klopt. De ET had een verschuifbaar gewicht, dat te verwijderen was.