Illustratie van:

Ford 7740 - hef

Weet iemand hoe ik de electriche hef kan bedienen van mijn ford 7740 deze heb ik net gekocht

Deel dit topic

Reacties

MF6465dynashift
Waarschijnlijk een schakelaar voor omhoog/omlaag, grote draaiknop voor diepte en dan een knop voor hoogte, daalsnelheid en trekkrachtregeling
ab vis
Oke maar ik heb al wat geprobeerd!is het schakelaartje bij de versnelling voor omhoog laag?
MF6465dynashift
@ab vis nee bij ons zit er voor de hef ook een
ab vis
Bedankt ik ga zo weer even kijken misschien kijk ik er overheen
jammermaarhelaas
@ab vis

Op het zwarte paneel, tussen het zijraam en de hydrauliek hendels:
rechts boven: draaiknop voor daalsnelheid (haas is snel, schildpad langzaam), helemaal naar links (je hoort en voelt dan een klik) vergrendeld de hef, hij zal dan niet meer zakken.

Rechts daarnaast: maximale hefhoogte. Helemaal naar links is laag, helemaal naar rechts maximale hoogte.

Rechts daarnaast (als je daar een knop hebt): slipcontrole. Hiermee geef je aan bij welk slippercentage (procentueel verschil tussen werkelijke snelheid en theoretische snelheid op grond van de gekozen versnelling, toerental en afstand van achteras tot de bodem) je wilt dat de hef het werktuig iets gaat heffen om niet hoven het ingestelde percentage te komen.
Deze knop heb je alleen wanneer er op de tractor een grondradar zit, deze meet de werkelijke rijsnelheid.

Onder deze knoppen zit een grotere, dit is de positie/trekkracht regelknop.
Helemaal naar links (je hoort en voelt een klik), positieregeling. De hef gaat op een punt staan die je aangeeft met de hefhendel.
Draai je de knop uit die stand, dan gaat de hef zich iets heffen als de kracht op de weegstaven in de trekstangen ("heflatten") toeneemt, en iets dalen als de kracht op de weegstaven afneemt. Hoe verder je de knop naar rechts draaid (hoger cijfer) hoe meer en hoe nauwkeuriger zal de hef zich corrigeren om een constante trekkracht aan het werktuig (ploeg, cultivator, enz.) te hebben.
Wanneer je dan ook de slipregelingsknop bijstelt, dan kun je hiermee een maximum aan slip op de wielen regelen.

Op het rechterscherm op het dashboard zie je bovenaan een cijfer, deze geeft de hoogte van de hef aan in procenten. 0 is onderin, 99 is helemaal bovenin.

Ook kun je op dit scherm het percentage slip aflezen wanneer er een grondradar onder de tractor zit.

De tuimelschakelaar tussen de versnellingshendels en de hydrauliekhendels is ervoor om de hef op een makkelijke manier te kunnen heffen (rechter deel van knop omlaag) of te laten zakken (linker deel van knop omlaag).
de hef gaat dan zo hoor als dat je hem insteld met de middelste draaiknop van de bovenste rij, en zo laag als dat je de hefhendel hebt staan.
Dit is dus puur voor het gemak, en te gebruiken in plaats van de hefhendel.
Wanneer je deze schakelaar gebruikt en je hebt een zwaare machine in de hef, dan kun je met de daalsnelheidsknop zorgen dat de machine niet te hard op de bodem stuitert.

Wanneer je de hefhendel helemaal omlaag doet, en dan even naar rechts, en dan nog verder door omlaag, dan kun je de knoppen die aan de buitenkant naast de achterlichten zitten, gebruiken. Hiermee gaat de hef langzaam omhoog of omlaag (voor de veiligheid).
Heb je de hefhendel niet helemaal omlaag staan, dan kun je deze knoppen op de achterlichten niet gebruiken (beveiliging)

Als je goed oplet kun je merken dat de hef zich een klein beetje heft en weer een klein beetje (millimeters) zakt wanneer je hem over de helft omhoog hebt. Dit terwijl je zelf niets doet. Dit is ervoor om de computer zichzelf te laten calibreren, en is dus normaal.

Succes met deze mooie hef!
ab vis
Super bedank ga meteen weer kijken

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7740 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!