Illustratie van:

Massey Ferguson 3080 - niet meer in versnelling na zuiver spuiten met water

Hallo. Als we deze tractor reinigen met de HD spuit krijgt een bepaalde contact altijd water op zich. (Zit rechts onder de cabine met die fiches aan) Dit zorgt ervoor dat je van baan versnelling naar veld wil of omgekeerd. De juiste benaming voor dit contact weet ik niet maar als we bv vandaag voor hebben dat die niet meer in versnelling gaat dan gaat die weer als het water is opgedroogd wat op dat contact zit of kan dat misshien aan iets anders liggen het gekke is dat we dat contact al hadden nagemete maar het aangaf dat er niks aan was. Door dit element te vervangen zou het dan opgelost zijn? of kan het ook aan wat anders liggen? Alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

Loeideutz
Ooit eens geprobeerd om het contact in te tapen of zo, zodat er geen water meer op kan komen? Loop ook maar wat hardop na te denken.
Mielmonteur
Dat is waarschijnlijk de hoog-laag schakelaar.. aan de buitenzijde van de bak achter het rechter achterwiel zit een rond deksel op de bak met daarin een ovale stekker, deze schakelaar wil nog wel eens doorlekken vanuit de bak gezien met versnellingsbak olie, waardoor deze niet meer goed werkt, hetzelfde gebeurt als hier water inkomt
Tim-MF3080
@Loeideutz ja al eend geprobeerd maar is moeilijk op die plaats en ook zonder succes als we nu hem afspuiten met de hd reiniger hang ik altijd een plastieke zak ervoor en laat ik de tractor draaien en meestal werkt die dan nog. Maar zijn ookal keren bijgeweest van niet dat is wel erg frustrerend als je dan volgende dag nog wat moet gaan doen ofzo. Hebben ookal is voorgehad , weet nnu.niet of die buitenstond maar dat het heel vochtig weer was dat die ook dat voor had. Vraag me vaak af waarom die dat dan vroeger niet deed.
Tim-MF3080
@Mielmonteur er zijn daarwel meerdere stekkers maar kan je
misshien specifieker die stekker beschrijven of dmv een foto iventueel.
Tim-MF3080
@Mielmonteur en die stekker dan vervangen ? Maar zal morgen eens gaan kijken en anders wel wat fotos make of ik dan de juiste stekker voorheb. Door olie zou ook goed kunnen want aan de achterbrug zijn nog verschillende kleine lekkages.
valmet 605
De 3000 en 6100 Serie zijn bang voor water. Die printplaten gaan vaak kapot na aanraking met water. Let dus op en spuit dat deel gewoon niet af.
Tim-MF3080
@valmet 605 ja dat weet ik maar daar komen we ook nooit aan met HD reiniger. Het water spat altijd jammer genoeg daarop als je de spatborden of deuren afspuit. Het is niet veel maar wel genoeg
valmet 605
@Tim-MF3080 toen deze trekkers nieuw waren was het helemaal erg. Met ploegen vast komen te zitten was genoeg voor deze ellende die jij nu hebt.
ramrod
@Tim-MF3080
- Wil alleen de veld/transport niet meer, of doet bijvoorbeeld de aftakas, differentieel en de powershift ook niet meer?
- Brandt er dan ook een lampje van de oliedruk op het dashboard?
- Veranderen de lampjes van de haas en het schildpad bij de pook wel?
Tim-MF3080
@ramrod Aftakas en de die andere dingen wat je erbij zei gaan allemaal nog het is alleen dat als je je pook naar links duwt dat het lampje niet meer herspringt en ook inwendig niet. En nee geen lampje op het dashbord soms brandt er wel een lampje zo heel flauw terwijl er overal genoeg olie in is enzo wat dat is weten we ook niet eigenlijk
Tim-MF3080
@valmet 605 Tja gelukkig is het allemaal verbeterd door de jaren heen
Tim-MF3080
@Mielmonteur Hallo, Ik ben vandaag eens gaan kijken en zit dat contact net onder de liftarm? Zo een beetje schuins gezet achter de achteras? Want ik starte de trekker toen ging hij niet naar zijn baan versnellingen toen zei ik tegen mijn vader na dat ik dat had schoongeveegd duw eens wat tegen dat kabeltje en toen ging die weer gelijk het hoorde. Maar iets later weeer niet meer. Wat we zowiezo is moeten is het achterwiel afnemen en heel dat boeltje eens goed reinigen want er hangt een koek van vuil en olie bij die elektronische stekkers overal en dan ook proberen lekkages te maken , maar zo kun je overal daar heel moeilijk aan.
Mielmonteur
@Tim-MF3080

de schakelaar zit daar ergens waar jij beschrijft, zo is het bij claas en renault wel tenminste... die hoog-laag schakelaar lekt door van binnen uit daar loopt olie vanuit de bak in en dan wil die niet meer hoog-laag schakelen of andersom
Tim-MF3080
@Mielmonteur ok tijdens de paasvakantie zal ik het afdraaien en mogelijk vervangen en ook alles ontvetten onderin. Ik zal een foto insturen via pb of dat ik het juiste wel voor heb. Het handigste zou zijn een technische foto met alles uitgetekend wat wat is maar ik vrees dat ik dat niet zal vinden. Moest het opgelost geraken laat ik je nog iets weten alvast erg bedankt
ramrod
Die schakelaar zit niet bij de liftarm. Daar zit er één schuin, maar is de positiesensor van de hef.

De schakelaar die de hoog/laag activeert zit waar de pook van 1-2-3-4 de bak in gaat. En dan daar onder. Als die weigert kun je de 2 draadjes daar van af nemen, en doorverbinden, terwijl iemand anders de pook naar links houdt(anders lukt het schakelen niet door een mechanische beveiliging). Kijken of die dan wel schakelt..
Anders zal de bedrading naar de autotronic wel haperen, of de autotronic zelf, maar dat laatste lijkt het niet op met dat vocht. Stekkers op de autotronic willen ook wel eens verrotten. Zit achter een paneeltje, hangt onder de cabinevloer bij de rechterdeur..
Tim-MF3080
@ramrod ok ! Die schuifklemmetjes hebben we eens vervangen daarvan. En dit element vervangen zou dat ook niet helpen? En die stekkers zitten onder een zwarte plaat? Dan weet ik wat te doen kommende vakantie heel die stekkers eens los reinigen of nodig vervangen. En hoe zou het komen dat de autotronic hapert door vocht? Waar die 2draadjes ingaan kun je afdraaien zou dit ook niet meer goed kunnen functioneren? ik denk dat het beste is om mee te beginnen alles heel goed reinigen. Bedankt voor je reactie!
Tim-MF3080
@ramrod Mijn broer heeft dat hoog en laag schakelaar eens nagemeten en die werkte nog perfect hoe kan het dan dat zoiets niet meer werkt als er water op komt? Ligt het dan aan een stekker of kabel
mfrijder
Er zijn voor die oude trekkers ombouwsetjes met de vernieuwde schakelaar en een kabeltje, ga dezse halen bij MF dealer in de buurt en dat verhaal van je veld-transport is over.
Tim-MF3080
@mfrijder ok bedoel je in de stekkerdoos onder de rechterdeur of echt het schakelaartje waar die 2 draadjes in gaan
mfrijder
De schakelaar onderin het rechthoekige schakeldeksel.
Tim-MF3080
@mfrijder Ik heb wat foto's gemaakt ik zal ze je sturen
Tim-MF3080
@Mielmonteur @ramrod @mfrijder hallo ik heb een foto ervan gemaakt dit is wel een foto van toen het heel vuil nog was ik heb het vandaag helemaal schoongemaakt want dit kan niet goed zijn!
mfrijder
Deze schakelaars willen wel een olie doorlekken.
als dit gebeurt kan het zijn dat er geen goed contact meer gemaakt wordt.
Tim-MF3080
@mfrijder Ok Ik zag dat de bovenste vooral zo een corrosie laag had zo een filmpje dat heb ik eraf gedaan en bij ze alle 5 na geveegd dat ze goed schoon zijn ook in de blokjes

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3080 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
24
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
2