Illustratie van:

Deutz D5006 - wil slecht in hoog en laag

Hallo

Ik zit met mijn deutz d5006 met een probleem. Na een middagje rijden wil hij opeens heel slecht in ze hoge en lage giering na veel proberen en drukken wou hij er uiteindelijk in en met veel er in en uit uit schakelen ging hij al steeds soepeler erin maar als ik dan weer een stukje ga rijden wil hij er weer heel slecht in en uit de groep. Ik weet dat de hoge en de lage giering op de zelfde schuifblok zitten. Dus daarom gaan ze allebei slecht erin en eruit. Als ik hem in de versnelling probeer te drukken voelt het alsof het word tegen gehouden door een rubbereblok. Ik heb de versnellingspook deksel eraf maar ik zie niks opmerkelijks. Nu was mijn vraag of iemand anders hier ervaring mee heeft en wat het is en hoe je het kan oplossen

Alvast bedankt

Groet

Deel dit topic

Reacties

twand2505
Schakelvorken even afstellen, dmv de boutjes op de gaffel,
twand2505
De problemen lijken ook te duiden op een versleten synchromess ring, maar aangezien de hoog laag niet gesynchroniseerd is..
zandvliet-120
@twand2505 ik heb die boutjes los gehad en versteld maar zonder verbetering
zandvliet-120
@twand2505 ja eigenlijk voelt het alsof een synchronring niet mee werkt maar dat kan het niet zijn. En die zijn trouwens ook versleten bij de versnellingen 😃
RPCounty
@zandvliet-120 deksel onder de bak losdraaien met 6 bouten. Uiteraard eerst de olie er af. Dan kun je onder tegen de onderste as kihken. Als je goed kijkt zie je een boutje zitten waar een schroevendraaier in past. Deze wil wel eens los lopen zodat de schakelring niet meer over de boutkop kan. Dit boutje dient om de synchro op de as te houden.
zandvliet-120
@RPCounty oke. Bedankt kan het kwaad als ik zo nog even door rijd?
RPCounty
@zandvliet-120 zo lang je niet schakelt niet. Anders groot kans dat je deschakelgaffel kapot ramt
zandvliet-120
@RPCounty oke want wij hebben eind april een rondrit met tractoren van totaal 250 km lang dus dan kan ik het maar beter even repareren. Alsnog hartstikke bedankt en als ik er niet uit kom dan weet ik wie ik moet spreken 😃
RPCounty
@zandvliet-120 je kunt natuurlijk ook de schakelvorken verstellen met de boutjes hahaha
zandvliet-120
Rozema
@RPCounty

Hier toevallig zichtbaar? Het is wel een 4006, misschien met andere versnellingsbak
RPCounty
@Rozema nee das een bak met enkele pook. De 5206 heeft de bak met 2 poken
twand2505
Op mijn pagina staan foto s van de gehele bak van een 5206 heb fotos gemaakt toen ik op cursus was van het werk in ede, daar kun je wss wel wat uit wijs worden schakelvorken afstellen zoals ik al zei helpte niet?
zandvliet-120
@twand2505 oke. Nee de schakelvorken afstellen helpt niet ik haal hem deze week uit elkaar want ik vermoed het probleem dat @RPCounty benoemd
Welgerap52
Boutjes zou ik vervangen voor inbus boutjes met loctitel De boutjes zijn bij deutz ook omgenummerd
RPCounty
@Welgerap52 jij kent t probleem dus ook
zandvliet-120
@Welgerap52 hoe bedoel je omgenummerd
zandvliet-120
@RPCounty ik heb de plaat eraf gehaalt en zag inderdaad dat onder die ring er een schroef losgetrild is, zou hij weer vast gedraaid kunnen worden als ik er wat locktite tussen doe?
RPCounty
@zandvliet-120 met remreiniger schoonmaken en loctite. Zo zie je maar weer he. Hahaha
zandvliet-120
@RPCounty oke haha

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D5006 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
2