Illustratie van:

Mc-Cormick B-275 - Lassen aan een weidesleep

Ik heb hier en daar een dunne plek op ringen e.d. Zijn die op te dikken door ze te lassen....?

Moet ik dan nog ergens bijzonders mee rekeninghouden...?

Ik las niet regelmatig vandaar. Heb een goed electrisch lasapparaat 15-160A en alle maten eletroden (rutile)

Deel dit topic

Reacties

aap-aap
Je kan de ringen wel op lassen dat heb ik zelf ook gedaan
roni
Weidesleep achter de trekker vandaan halen of accu los halen ivm met lassen willen die dan wel es knappen
Wimsumar
Beste RDol: Een hopeloze rotklus om dunne plekken in die ringen op te lassen. Na 1 lasbeweging is de plek rood-/witheet. Bij een volgende las ga je "snijbranden".
Je zou na een (schone) sleepbewerking de sleep rechtop kunnen zetten zodat je de blank"gesleepte" plekken gemakkelijk onderhands en groepsgewijs (zonder de massaklem steeds over te zetten) kunt lassen terwijl er ook tijd is om af te koelen voor de volgende las.
Lassen met 3,2 electrode (veel nieuw materiaal per las aanbrengen) op 100 à 110 amp..
Gerron
Ik zou om de dunne plekjes een klein stukje U-profiel vanonder klikken en dan bovenop met weinig warmte vastlassen. Een nieuwe weidesleep is trouwens ook niet zo duur.
Loeideutz
@Gerron Alleen een nieuwe mat is nog goedkoper.
rdol
Lastig dus hoor ik. Is het volgende misschien een idee: Neem een stuk rondijzer (zelfde diameter als ring of iets dunner), buig die rond (zelfde als de ring), slijp hier een stuk van ca 10 cm af, las die vast aan de buitenkant (!) van de omtrek van de gehavende ring (dus niet bovenop of onderop). Uiteraard daar waar de ring zwak is.

Moraal van het verhaal: iets erbij aan lassen lijkt eenvoudiger als het opdikken met electrodenmateriaal.

Lijkt dat wat...?

Voordat ik het probeer moet het wel wat beter weer worden overigens...
Wimsumar
Beste RDol:
Quote @rdol:
Voordat ik het probeer

Precies! Dat is de beste strategie: uitstellen (= afstellen 😉 ).
Ik denk dat (ook) jij je tijd wel beter in kunt zetten dan (d)ergelijke reparaties uit te voeren. Bovendien, waarschijnlijk kun jij je paardenweitje nog heel veel jaren slepen voordat de eerste ring helemaal doorgesleten is.

N.B.: Door de slijtage van de ringen en ogen wordt de sleepmat steeds langer en breder. Las je nu een nieuw stuk aan buitenzijde van de ring, dan vererger je bovengenoemde proces waardoor de sleepmat zich in het werkzichzelf op plekken met grote overlap omhoog gaat drukken.
Het zwakke stuk in de ring er tussenuitslijpen, de ring weer bij elkaar buigen en vervolgens lassen maakt de mat ook weer wat strakker.

Advies: Als het t.z.t. echt de spuigaten uitloopt, is voor weinig geld weer een sleep te koop waarmee je weer jaren vooruit kunt. 😄
rdol
Afstellen is een optie 😄 Heb echter tijd zat dus zie er ook niet tegenop om er aan te werken. Hoorde net wel van een familielid dat de getande elementen misschien van gietijzer zijn. Kan iemand dat bevestigen. Heb meen ik ook ergens begrepen dat dat misschien te zien is aan de minimale vonkpartij die ontstaat bij slijpen, dit in tegenstelling tot de vonkpartij bij slijpen van gewoon ijzer.
rdol
Sjah vorige bericht was wel wat lui neergezet. Even gezocht op internet..... soms zijn de puntdelen van gietijzer soms niet..... en ja, het slijpen van gietzijer veroorzaakt bijna geen vonken en daarmee is het dus herkenbaar als gietijzer. Nou das ook weer opgelost....

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick B-275 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
7