Deutz D4005 - Is opeens onregelmatig gaan lopen

Zomaar tijdens een ritje is mijn deutz onregelmatig gaan lopen, daarna heb ik de tank schoon gemaakt alle brandstofslangen vervangen, verstuivers vervangen en opnieuw af laten stellen, kleppen opnieuw gesteld, perskleppen van brandstofpomp vernieuwd, olie daarvan ververst, opvoerpompje schoon gemaakt, compressie gemeten, allemaal hetzelfde en goed.
Volgens mij blijft nu alleen de brandstofpomp over, zou dit juist zijn?
Tijdens al deze reparaties is het wel zo dat alleen bij de koude start de motor slecht loopt later warm wordt het wel beter.
Hilco Deutz

Reacties

Huuuuub
Als je de pomp verdenkt zou je hem ervan af moeten halen en dan laten testen, het kan zijn dat een plunjer slecht is.

Wat is slecht lopen trouwens? onregelmatig? veel roken?
Rozema
Zit een monteur naast me, verhaal eens voorgelezen. Hij zegt dat de timing van de brandstofpromp het meest logisch is. Hij snapt alleen niet waarom je eerst naar verstuivers hebt gekeken.
deeremeneer
Waarschijnlijk vergeten in je verhaal maar ik mis daarin de filters. Die heb je vervangen neem ik aan?
deeremeneer
@Rozema ik zeg niet dat het niet kan maar lijkt me sterk dat de pomptiming ineens verloopt
jaap-paulusma
Zuigerveer of veren geknapt?
deeremeneer
Aanvulling nog. Je lucht toevoer is ook in orde?
Hilco Deutz
Luchttoevoer is goed, als zuiger eer is geknapt gaat de compressie toch ook onderuit? filter ook schoon. Slecht lopen is bij koude motor onregelmatig en witte rook, na een paar minuten is dat over.
Hoe kan de timing dan opeens verloen?
Hilco Deutz
Bij het revosiebedrijf waar ik de perskleppen heb gekocht heb ik ook gevraagd wat een branstofpomp revisie kost € 500,- kale revisie is veel geld voor een oldtimer, vandaar.
Kan ik zelf zomaar een pomp demonteren of is dat echt specialistisch werk?
Onze 5505 hebben we voor niks (moter) gereviseerd. Deze liep op de ene op de andere seconde opeens niet harder dan 1100 moter toeren met heel veel witte/blauwe rook.

Voor op de brandstof pomp (tandwiel) zitten 2 koperen/messing ringentjes deze waren bij ons door gesleten waar door de hele timing verkeerd liep. Dus de pomp spuit dan te laat in en regelt te laat bij.

Ben even vergeten hoe die blokjes heten kom ik nog op terug.


Dit kan je heel snel zien door een deksel voor de pomp ( 3 bouten los) los te halen. Zit er een breuk in die messing/koper ringentjes dan is dat het euvel

Hoop dat je/u er wat aan hebt

Mvg,
RPCounty
@Deutz 8006spezial dat zijn de centrifugaalgeleiders. Dat komt inderdaad wel eens voor
Hilco Deutz
Is dat specialistisch werk? Of kan dat via voorste klepje voor aan de brandstofpomp?
stone2
Het kan ook zijn dat er gewoon 1 gloeistift/spiraal kapot is of minder heet wordt en dat die bij een koude motor ff op 2 cylinders loopt bij mij d40 is dit ook zo
@Hilco Deutz het bekijken kan wel via het klepje, het vervangen moet de hele alliminum kap op de voorkant er af.
joop-same
Teveel en of te dikke olie in de pomp gedaan???
safehouser
Is de carter ontluchting nog goed / schoon. ik weet niet of deze weer terug naar de inlaad loopt of gewoon met een slang naar buiten.
Hilco Deutz
Ontluchting van Carter is open functioneerd goed, olie heb ik gevuld tot dat het weer uit de gasolieaftapplug loopt, olie volgens boekje, ik heb achter klepje gekeken, daar wordt ik niets wijzer van, ik zie alleen de drie persklepveren, verder niets bijzonders geen messing centrifugaal geleiders gezien.
Wat zou het beste zijn? Toch de brandstofpomp laten testen? Of is het raadzaam om de cilinder ( de voorste daar zit het euvel) er af te halen?
Hilco Deutz
Lang geleden toch even update, probleem is verholpen idd was het de timing. Doordat er nieuwe verstuivers ingekomen zijn, kan het zijn dat de timing dan niet meer klopt aldus dieselservice Harderwijk, Ik heb de pomp 3 mm moeten verdraaien.
Dank jullie voor meedenken.
Hilco Deutz
Momenteel heb ik mijn deutsie doormidden koppeling was op het eind. Heb een nieuwe rijplaat r in de drukgroep laten zetten.
Klopt het dat de vingers 24 mm achter het vliegwiel horen te liggen en dat de tussenruimte drukstift voor de aftakas 1,5 mm moet zijn?
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D4005 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!