Illustratie van:

Deutz D10006 - ik heb pas een deutz 10006 gekocht met een lekker koppakking. de koppen heb er ik er

Ik heb pas een deutz 10006 gekocht met een lekke koppakking. Ik heb alle koppen eraf gehaald en nu blijkt er geen koppakking tussen te zitten. Moet ik nu de kop vlakken of en koppakking tussen zetten?

Deel dit topic

Reacties

Fendt_favorit
Dat is altijd bij deze motoren.

Koppen laten vlakken is waarschijnlijk genoeg. Let er wel op dat je met shims het `afgedraaide materiaal` weer opvult.
Deutz-oldie
Wij hebben ze gewoon met de hand gerodeerd met rodeerpoeder, denk dat het dan wel niet te veel mag schelen.
Deutz-5006
Idd wel je afstand van je kop tot zuiger weer meten en kijken of dat goed is en ander opvullen met shims ja.
goeiedag eem
Beste is de kop laten vlakken en de bus ook, roderen vind ik niet goed omdat je een zacht materiaal met een relatief hard materiaal hebt en dan zal het zachtste het meest wegslijten, maar omdat je roderen/draaiende schuurbeweging, krijg je hem niet goed dicht.
Ik heb het zelfde gehad met onze D6006, en heb de bussen zelf thuis op de draaibank gevlakt en de koppen ook, alles weer netjes afgesteld en nooit geen probleem meer gehad. 0.02mm onzuiverheid in vlakheid is al een flink compressie verlies. Een kennis heeft ze gerodeerd bij zijn deutz en die zijn naar mijn mening niet goed dicht, ik hoor er wat aan (heb er een oor voor haha)
Rozema
@goeiedag eem
Dat brengt ons gelijk op de vraag hoe het met jouw 10006 is? 😉 We wachten in spanning op foto's, Haha 😄
atlaspower
Is vrij simpel zelf te doen, je pakt de bus die bij de desbetrefende kop hoort, smeert schuur pasta op de boven rand bus en nu met draaiende bewegingen de kop er heen en weer overheen draaien, zorg wel dat je de kop evenredig aandruk met draaien, (zon 15 minuten per kop als ie niet lek was) zo krijg je ze spatzuiver vlak, het afstellen doe je met sims onder de bussen en het blok, het afstelen doe je met een stukje rond (3 a 4 mm ) soldeertin leg een stukje van 5 mm sodeertin op de zuiger, zet de kop redelijk vast met en draai nu de krukas, het tin zal nu worden samengedrukt en dat meet je met een schuifmaat, nu weet je welke sim erbij of eraf moet om de juiste speling te krijgen,, tip doe wel wat sileconen kit onder de bussen en sims, zo voorkom je dat ie daar olie gaat lekken, succes
goeiedag eem
@atlaspower ik vlak ze (de kop en de bus) op de draaibank en ik ik laat dan nog een randje staan van 4 mm rondom de binnen diameter 0.05 mm hoger staan en die trek je dan weg in het aluminium van de kop en dan zit hij pas 100% dicht, ik heb zelf die moglijkheid thuis om het zo te doen
atlaspower
@goeiedag eem ik draaide ze met pasta ook op de draaibank af, de cilinder in de klauw en de kop ertegen aan met een schuitje met een rubber prop erin ertegen aan voor de druk, en dan links en rechtsom draaien ,, heb zo al diverse met diepe groeven(lekkende) koppen weer dicht gekregen, en nog nooit daarna een lekke gehad, maar niet iedereen heeft een grote draaibank tot zijn beschikking , daarom beschreef ik de makkelijke doe het zelf methode die je in de woestijn nog kunt doen en met 2 linker handen 😃
goeiedag eem
@Rozema heb er net fotos opgezet het vordert gestaag, vooras helemaal gereviceerd, remmen nagekeken de hef weer inorde gemaakt, nu de motor nog even loshalen en een lekke kop repareren
selten
@atlaspower
Commadant en een glasplaat wil ook heel goed.... Glas is immers altijd vlak
Rozema
@goeiedag eem
Wouw! Fantastisch bedankt. Knap ook dat je zo technisch bent andere kruisteken te monteren. Geeft je 10006 trouwens externe cilinders of zitten ze nog in hef? Laat je motor nog kopvlakken? Schijnt nogal eens een probleem bij de 6 cilinders

En als je nog nieuwe foto's hebt, altijd welkom 😄
goeiedag eem
@selten dat zal niet gaan met de cilinderkop, daar is hij ingekamerd,
goeiedag eem
@Rozema ja het is een echte 10006, met dubbele hefcilinders, en als het nodig is vlak ik de bussen en de koppen ook zelf op de draaibank, dan weet ie zeker dat alles vlak is, roderen en andere methodes vind ik te twijfelachtig in vlakheid, en zoals ik het op de draaibank doe maak ik er een extra snijrandje op zodat de kop altijd afdicht ,
selten
@goeiedag eem
Dat weet ik niet, maar zo deden we dat bij mijn cilinderkop van de brommer.
goeiedag eem
@selten dit s heel wat anders dan een brommer, en moet veel dichter zijn, een dieselmotor heeft veel meer compressie
selten
@goeiedag eem
glad schuren op een glasplaat is het wel dicht... In principe zou het gladder moeten zijn dan dat je het op de draaibank bewerkt...
atlaspower
Quote @selten:
glad schuren op een glasplaat is het wel dicht... In principe zou het gladder moeten zijn dan dat je het op de draaibank bewerkt
haha, ja bij een brommer, de kop van een deutz leent zich daar niet voor,, ps met een glas plaat duurt het onwijs lang,, ik deed het vroeger met een slijptol,en grote afbraam schijf, gewoon hup 5 mm eraf,of hoeveel de kop er zich voor leende, dan een vlakke plaat pakken en daar een groot vel met waterproef fijn schuurpapier op spannen, beetje water erbij en dan schuren tot je slijp sporen van de slijptol weg waren en ie mooi vlak was, binnen 15 minuten was je klaar en altijd zonder koppaking in elkaar en altijd lek vrij,, klinkt een beetje ruig, maar werkt 1000 keer sneller als je glasplaat en dan maar 1 mm weg halen
selten
@atlaspower
Ik heb ook nog nooit de cilinderkop van een deutz vastgehad 😨
goeiedag eem
@selten als je dan niet weet waar je het precies over hebt reageer dan niet, want zo breng je iemand wel op een verkeerd advies. Begrijp dit niet verkeerd snap je, maar ik in me soms ergeren aan reacties van personen die menen alles te weten en nog maar 14 jaar zijn, dit bedoel ik in een algemeenheid, nogmaals begrijp me niet verkeerd, ik reageer pas ergens op als ik zeker weet wat het is;)
deeremeneer
Kan iemand mij zeggen hoe ik de remmen van een D100 06 stel en of dit van buiten af kan?
Welgerap52
Onder zitten gaten bij de remmen waardoor je ze kunt stellen ( er zitten ouderwetse stelwieltjes )
Stellen met een haakse schroeven draaier of strip

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D10006 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
21
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
15