Illustratie van:

Massey Ferguson 3080 - Voor wat dient dit? Verschil?

Hallo, Voorwat dient dat wat ik links heb omcirkeld? (Zie lees meer).Het gene dat ik rechts omcirkeld heb is de schakelaar voor naar baan versnelling of naar veld. Ik had eerder al een topic aangemaakt dat deze tractor dat probleem had als je hem afspuit met de HD reiniger dat die niet meer van baan naar veld ging of omgekeerd. De schakelaar rechts werkt nog perfect. (Ik weet het is heel vuil, ben ook paar uur in de weer geweest om heel dat boeltje grondig te reinigen). Ik heb die 5 elementen afgedraaid links op de foto nu zag ik bij de onderste ( die wat dient voor groepenwissel) het kabeltje zo goed als over is. Is dit de oorzaak dat die niet meer wisseld ?

Deel dit topic

Reacties

-NEW-HOLLAND-
Roesten de contactpunten niet? Anders even met een schuurpapiertje er langs.
Tim-MF3080
@-NEW-HOLLAND- Ook al verschillende keren gedaan
David Bakker
Het kan de start beveiliging zijn . anders even de verdeler/dealer vragen .dat probleem met de groepen sckakeling hebben we ook gehad met de 3050 ze hebben van alles geprobeerd : stekkers inspuiten nieuw filter enzo niks leek te helpen ,maar nu gaat weer voor als nog goed .
Tim-MF3080
@David Bakker Hoe werkt dat zo een startbeveiliging en waar zit dat enzo?
Tim-MF3080
@David Bakker Had je dat probleem ook nadat je hem schoonmaakte?
MF6465dynashift
Zit toch geen startbeveiliging op, alleen het intrappen van de koppeling bij onze 3050
EA_MF
@David Bakker enige startbeveiliging die een 3000 serie zonder dynashift bak heeft is de schakelaar achter de koppeling voor zover ik weet.

als je al aangeeft dat er een kabeltje zo goed als door is, dan zou ik deze zeker vervangen @Tim-MF3080. voor zover mijn kennis gaat is die schakelaar tegen de bak aan ook de schakelaar waarmee je de schildpad/haas groep schakelt. bij onze 3060 is die onderbroken, en gaat deze weer de cabine in, waar op het dashboard nog een schakelaar zit die je tegelijkertijd moet bedienen met de versnellingspook om te schakelen naar de 'lage' groep, of vanuit de lage groep weer naar de hoge groep.
David Bakker
Ja dat klopt . de start beveiligging zit in het koppelingspedaal . wij hadden dit probleem niet zo zeer na het schoonmaken , het kwam zomaar ineens . die sensoren kunnen ook te maken hebben met olie druk of snelheidsbeveiliging op je groepen schakeling .
atlaspower
@Tim-MF3080 Links zijn de magneet ventielen waar je diverse zaken mee aan en uit kunt zetten, denk aan je 4wd, aftakas, hoog laag, etc etc, Als dit traag gebeurt,of helemaal niet kunnen de stiften vast zijn gaan zitten door bv vuil,of spoel kapot, je kan even doormeten welke je moet hebben door de fuctie te bedienen en op een stekker te gaan meten, zo weet je welke wat is en waar de fout zit,
Tim-MF3080
@atlaspower Ok erg bedankt
Tim-MF3080
@EA_MF Ja zeker vervangen en ook waarmee je het insteekt eventueel. Bedankt voor je reactie. Waarom is die onderbroken?
Tim-MF3080
@David Bakker Wat ook is maar dat is soms niet altijd dat het lampje van de olie altijd lichtjes brand maar dat is ook als de groepenwisseling werkt ? Er is overal genoeg olie in.. Maar vindt het altijd gek als er water opkomt dat het niet meer werkt en niet dat het gewoon volledig kapot is ofzo want als die dan droogd na een dag is het over
Tim-MF3080
@atlaspower Ik heb heel die magneet ventielen schoongemaakt en ik ga ook de rest aan de oliepompen zuiver maken want dat ziet even smerig uit
Tim-MF3080
@EA_MF Maar wat is de reden dat die onderbroken is?
atlaspower
@Tim-MF3080 water geleid stroom, aangezien zon sensor gevoelig is en de contacten niet echt ver uit elkaar staan zal het water waarschijnlijk een beetje sluiting maken tussen de contacten en daardoor het lampje gaan branden
Tim-MF3080
@atlaspower Ok maar het is ook als het niks met water is ?
atlaspower
@Tim-MF3080 kabeltje al gemaakt? slecht sluiting, corrosie tussen de stekker en draad, stekkers etc alles even nalopen
Tim-MF3080
@atlaspower Nee ok en als het moet zijn heel die kabel vervangen
EA_MF
@Tim-MF3080 die is onderbroken omdat je dan niet als je de pook iets te hard naar je toe trekt m in de lage groep zet, maar dat je EN de pook naar je toe moet trekken, EN een schakelaar onder het stuur moet bedienen. Later is een vergelijkbaar systeem origineel geworden.
Tim-MF3080
@EA_MF Ik snap het voordeel er niet echt van
EA_MF
@Tim-MF3080 ter voorkoming van per ongeluk omschakelen 😉
Tim-MF3080
@EA_MF oh zo ok
mfrijder
Dat met de extra schakelaar op het dashboard zijn de ËCONOMIC" modellen, daar staat achter het type nummer een letter E en geen autotronic op de deuren.
als je lagedruk lampje brand dan kan er eigenlijk niks werken, de autotonic gaat alles blokkeren, dus begin eens et een nieuwe oliedrukschakelaar.
Tim-MF3080
@mfrijder Ok wist ik niet! Die op de foto? rechts ?
mfrijder
Nee, deze zit boven aan de rij met magneetspoelen.
de rechtse schakelaar op de foto kan ook wel eens problemen geven, als je hem meet dan lijkt het goed maar bij nat of warme olie en evt lekken naar buiten dan werkt hij toch niet.
Tim-MF3080
@mfrijder Ok bedankt ik denk de eerste stap die schakelaar die rechts op de foto vervangen als het dan opgelost is heb ik geluk zo niet wordt het verder zoeken...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3080 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
5