Wereldrecord: Valtra-trekker rijdt 130,165 km/h
Trekkerbouwer Valtra heeft samen met rally-kampioen Juha Kankkunen en bandenfabrikant Nokian een nieuw wereldrecord gezet. Met een splinternieuwe Valtra T234 reed Kankkunen namelijk net iets sneller dan 130 km/h. Zo snel is nog nooit met een trekker gereden.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
gewoon een Valtra kopen dus.
Ze hebben alleen de software en parameters verandert.
Zeggen ze in dat filmpje.
ik heb niet veel verstand van die vario techniek, maar kan me voorstellen dat de software ook zorgt dat de trekker normaal op een bepaalde snelheid is begrensd, dus als je in de software die begrenzing weg haalt...
verder zal er wel wat in het motormanagment veranderd zijn.
Wat een prestatie gewoon een dagje spelen.
Wereldnieuws.
Ik weet niet wat jij proeft maar ik krijg hiervan wel een raar smaakje in mijn mond.
Kostenplaatje, zeker? De rallyrijder zal goedkoper zijn, dan omj die m bij het eerste rechte stuk al total loss knalt tegen een dikke steen of boom...
Ook daar kan ik me niets bij voorstellen omdat ik dat gedeelte van mijn lichaam met regelmaat een verfrissend duik laat nemen, daarna met een groot oppervlak aan katoen weefsel droog maak en weer fris in de opgeborgen modus plaat. Fijne dag nog.
Ook daarover beslis ik dan zelf, maar maak je niet ongerust werkloos is dit deel zeker niet en voor en na gebruik goed in het onderhoud.
Heel simpel:
De (gebroken)rechter steekas eruit (geen nieuwe er in). Die kant van de achteras met de rem blokkeren. Dan gaat het linkerwiel 2X zo hard. De trekker zou normaal dan 65 km/uur hebben gereden, wat weer goed mogelijk was met de kleine 3.000 motortoeren waarop de "engineer" 'm op had ingesteld.
Ik heb hierbij alleen maar vraagtekens.
Die ging ook al tot de honderd ,nog harder hebben ze maar niet geprobeerd.
En dat allemaal op ouwe banden.
Gezien het feit dat er een steekas knapt als hij de eerste keer wegtrekt is het antwoord simpel: Normaal gesproken steekt de steekas in de planetaire eindvertraging, aan de kooi, en zit op de differentieelas het zonnewiel. Om deze snelheid te bereiken hebben ze gewoon de tandwielen van de planeetvertraging weggelaten en steekt de steekas rechtstreeks in het differentieel, waardoor je 3 tot 3.5 keer meer snelheid krijgt. Maar dus ook drie tot 3.5 keer meer kracht waardoor de uitgaande as van het differentieel breekt zodra hij bij 1500 toeren het maximum motorkoppel beschikbaar had. Je ziet m de tweede keer dan ook heel voorzichtig wegrijden
Ja ze timmeren goed aan de weg!
Betekend dat de andere achterrem het hele spul tot stilstand moet brengen ? Of remmen de voorwielen apart ? Zou me niet verbazen dat de gebroken steekas eerst al een knauw heeft gekregen tijdens remmen.
Laat duidelijk zijn, zo'n 'snelheidsrecord' heeft voor de praktijk geen enkele waarde. Het filmpje is dus puur ter vermaak.
Dat een steekas (al) breekt op glad wegdek (sneeuw/ijs) en verder onbelaste trekker, geeft (voor de praktijk) wel te denken.