International 644 - Koppeling niet koppelen

Beste TF'ers

Recent nieuw drukgroep, koppelingsplaat, druklager op onze 644 gezet.
Na 2x doormidden halen leek alles goed te wezen. Bedrading alles weer aangesloten, koppeling gesteld. Op het punt dat we de trekker de schuur uit willen hebben rijdt hij niet weg zowel voor als achteruit niet ook niet in de allerhoogste versnelling...

Wat zou de mogelijke punten zijn? Te veel vrije slag? foute afstelling qua koppeling?

Mvg Michiel
MichielIH

Reacties

old man jose
Bij teveel vrije slag zou deze niet ontkoppelen en bij te weinig vrije slag zou deze gaan slippen op de koppeling. Je kan proberen met de versnellings bak in geschakeld te starten zonder te koppelen als de tractor dan blijft staan is deze ontkoppelt. Zit er soms ook een koppel omvormer op of een soort automaat voor voor en achteruit, daar zou het euvel ook kunnen zitten.
timotje112
Vergeten de borging van de koppeling te halen?? drukgroep bedoel ik
Wimsumar
Beste MichielIH: Kan de koppelingsplaat verkeerd om gemonteerd zijn. Dat wil zeggen, de spiebanen van de prise-as grijpen niet in die van de plaat?
deeremeneer
Waarom al twee keer door de midden? On dezelfde reden? Wat timotje zegt zou kunnen.
Corne S
Heeft hij rechts naast het dashboard een hendel zitten?
MichielIH
@deeremeneer De koppelingspedaal kwam niet terug Druklager zat vast... @Wimsumar Op de plaat staan letters VG.Z dit betekent vliegwielzijde en kan de motor bedienen via de aftakas! @Corne S Links voor de Aftakas en rechts niks
deeremeneer
@MichielIH En je weet zeker dat het druklager nu wel terug komt? Hoe voelt het pedaal aan? Voel je wel vrije slag en dan wat weerstand?
MichielIH
@deeremeneer ja dat weet ik nu 100% zeker en ja je voelt wel weerstand eerst stuk vrije slag dan druk
deeremeneer
@MichielIH En de montage klemmen die al eerder genoemd zijn zijn er uit/af?
deeremeneer
Wat was de reden trouwens om de koppeling te vervangen? Hij reed voor die tijd wel?
MichielIH
@deeremeneer De reden is dat hij uitgesteld was en drukgroep zwaar ging.. Montageklemmen? bedoel je waar de trekveren aan zit?
Robinvdl
Vliegwiel misschien versleten? als deze te vaak gevlakt is kan het voorkomen dat je koppelingsplaat tegen je toplager aan gaat lopen, waardoor de koppelingsplaat niet meer tegen het loopoppervlak van het vliegwiel gedrukt kan worden.
deeremeneer
@MichielIH Vaak zitten er klemmen om de nieuwe drukgroep zodat deze ontkoppelt staat. Meestal vallen die er al af als je de drukgroep vast draait.
MichielIH
@deeremeneer Ja klopt de drukvingers bedoel je! die staan verschillend!
MichielIH
@deeremeneer Ja klopt de drukvingers bedoel je! die staan verschillend!
deeremeneer
@MichielIH Ah kijk nu komen we ergens. Alle drukvingers moeten gelijk staan. gingen die met vastdraaien niet richting vliegwiel?
deeremeneer
Zit hier trouwens een dubbele koppeling in? Aftakas?
Robinvdl
Is het niet zo dat deze modellen een apparte koppelingsplaat hebben voor de aftakas? , die je vervolgens inschakeld met een bedieningshendel? want dan klopt het namelijk wel dat je drukvingers niet gelijk staan. Dan heb je namelijk ook twee druklagers
MichielIH
@deeremeneer Let op!! : aftakas zit erbij in
Robinvdl
Maar weet je zeker dat je vliegwiel nog goed is? wat ik net zei
deeremeneer
Heb je drie en drie drukvingers?
MichielIH
@Wimsumar ja vliegwiel uiteraard goed!! @deeremeneer ja!
net een test gedaan in versnelling starten en de trekker komt niet naar voren
MichielIH
Zal is doen wat @old man jose zei bij deze koppelt hij niet dus vrije slag verminderen
deeremeneer
Kijk eens of hij op de aftakas koppeling reageert.
MichielIH
@deeremeneer ja reageert hij op heb ik vrijdag avond getest
deeremeneer
Ik bedoel probeer eens of het rijden reageert op de aftakas koppeling.
MichielIH
Net even boel terug gesteld en tot resultaat dat hij niet vooruit en achteruit gaat
fendtinterfan
Misschien zijn de spiebanen op de price as uitgesleten en loopt hij daar overheen... heb je de plaat wel gepast op de price as? heeft de leverancier niet een verkeerde koppeling opgestuurd?
MichielIH
Price as zag er goed en heel uit! @fendtinterfan Heb de plaat niet gepast de toplager wel! Heb de koppeling setje bij vekoma vandaan
MichielIH
@fendtinterfan de price as dummy paste toen er wel in
MichielIH
Zou het niet kunnen zijn dat de drukvingers fout staan
Bij deze de foto's helaas geen betere van de nieuwe drukgroep
Robinvdl
Het zou mogelijk kunnen zijn dat de drukvingers inderdaad niet goed afgesteld staan, maar meestal staan ze van fabriek uit al goed. Je zou de afstand is kunnen meten en kijken wat ze opgeven in het werkplaatshandboek.
MichielIH
@Robinvdl hoe zou je het kunnen meten als het inelkaar zit?
Welgerap52
Even iets heel anders heeft zon trekker geen aparte kruip of hoog laag die perongeluk vrij staat?
deeremeneer
Heeft zo'n trekker ook geen inspectie luikje? Zodat je kunt zien wat er gebeurd?
deeremeneer
@Welgerap52 jr zou inderdaad bijna denken dat er een pook in de vrij staat.
MichielIH
De trekker heeft een inspectie luik onder de tank maar deze trekker heeft zoon cabine dat je de tank niet afkunt krijgen... @deeremeneer @Welgerap52 ik heb ze allemaal in de versnelling...

Zou het niet kunnen dat de voorste stuk van de price as naar binnen is geschoten?
Welgerap52
Met hoeveel geweld heb je de trekker in elkaar geschoven?
Normaal kan je de trekker helemaal tegen elkaar aan schuiven handmatig !
Ik ben geen inter kenner maar zit er niet ergens een koppelbusje? En kloppen de splines wel?
Welgerap52
En zit de aftakasplaat en de rijplaat erin!
MichielIH
@Welgerap52 laaste stuk voorzichtig met bouten aangedraaid... de vertanding klopt.. en de koppelingsplaat zit erin
Wimsumar
Beste WelgerAp52:
Quote @Welgerap52:
aparte kruip of hoog laag die per ongeluk vrij staat?

Of de achteras staat nog (los van de grond) op de krik/assteun. 😉
MichielIH
@Wimsumar hahaha dan was dat allang opgevallen
Welgerap52
Is de trekker rijdend de schuur ingegaan? Of kan er een ander defect zijn en wat is zachtjes aangedraaid? Toen ook gelet op de splines of deze ook goed in elkaar gingen
deeremeneer
Quote @MichielIH:
laaste stuk voorzichtig met bouten aangedraaid.

Dat laatste stuk hoeveel was dat?
MichielIH
@deeremeneer 1,1 cm @Welgerap52 rijdend de schuur in gegaan.. ging goed in elkaar
Welgerap52
Dan weet ik het ook niet meer
Welgerap52
Heb je het druk lager goed gemonteerd? Is het niet zo dat je de trekker de laatste 1,1 cm ontkoppeld
Gooi het slangetje van de koppeling eens helemaal los!
MichielIH
@Welgerap52 druk lager is goed gemonteerd en eerst zat hij vast... Wat helemaal los? koppeling helemaal terugstellen?
Robinvdl
Ik vind het een raar verhaal worden zo. Weet je echt heel zeker dat je genoeg vrije slag hebt?. Teveel vrije slag lijdt er alleen maar naar dat je je koppeling niet volledig ONTKOPELD krijgt, dus dan zal hij wel altijd moeten rijden. Teweinig of geen vrije slag lijdt er wel voor dat je koppeling gaat slippen of hij helemaal niet koppelt. Dus je kan altijd nog proberen om je stangen mechanisme of kabel is helemaal van het pedaal los te gooien, dan zal hij dus 100 procent moeten gaan rijden (tijdens het starten gaat de trekker dan dus al vooruit)

Kijk hiermee wel uit, als je eenmaal rijdt stop je niet zo makkelijk omdat je pedaal los is:P

Als hij bij deze bovenste manier nog niet wil rijden kan je hem net zo goed gelijk weer splitsen, dan zal er namelijk toch ergens binnenin iets niet goed zitten..
MichielIH
Ben al bezig met doormidden halen gisteren getest met volledig koppeling los zowel aftakas en rijkoppeling gekeken in de kijkplaat en staat volledig ontkoppeld en rijdt niet
Robinvdl
Oke, al iets gevonden wat er verkeerd of kapot is nu die weer door midden is?
MichielIH
@Robinvdl Jazeker de koppelingsplaat is verbogen omdat het er niet in wou... speling op de price as is net verholpen nu een nieuwe koppelingsplaat regelen
Robinvdl
@MichielIH

Ja dat is het gevaar als je hem met de bouten aan gaat draaien. Als je de trekker tegen elkaar aan bouwt moet je hem echt in elkaar kunnen duwen, dan weet je zeker dat hij goed in elkaar zit. Het beste kun je het even met ze tweeen doen. 1 iemand draait de motor en 1 iemand duwt en draait achter aan de aftakasstomp zodat hij erin wil vallen.

Maar goede leer voor de volgende keer toch!
Wimsumar
Beste MichielIH:
Quote:
koppelingsplaat is verbogen

De trekker wilde niet rijden, schreef je. Heeft de koppelingsplaat zover kunnen doorbuigen dat er totaal geen overlap was van de splines in de koppelingsplaat en de splines op de prise-as?
MichielIH
@Robinvdl inderdaad zo denk ik er ook over! @Wimsumar de splines zaten er totaal niet in vanwege bramen in de koppelingsbus
Wimsumar
Beste MichielIH:
Quote @MichielIH:
bramen

Zullen deze niet zijn ontstaan door het proefdraaien?
B.T.W.: Was er geen afwijkend/schurend bijgeluid te horen?
MichielIH
Nou geen apart bijgeluid gehoord... @Wimsumar
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 644 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!