Mijn Ahlmann AL7 blijkt geen supervlotte starter. Zit een driecilinder perkins in. Urenstand staat ergens in de 3000, maar vermoedelijk is er een nieuwe teller in gekomen. Urenstand onbekend dus. Motor heeft wel wat carterdruk, maar gooit de olie er niet uit. Motor rookt eigenlijk niet, behalve normale paar seconden na starten. Met volle akku en gloeien gaat starten vrij goed, als accu wat leger is moet hij vrij vaak rond voor hij aanslaat. Ik heb de shovel nog maar net en weet dus niet hoe deze het in de winter doet.
Motor zal natuurlijk niet de meest frisse zijn, maar heeft iemand wat tips waarmee ik starten kan verbeteren? Motorrevisie kan ik zelf wel bedenken, maar op dat antwoord zit ik natuurlijk niet te wachten. Alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ahlmann AL 7 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dat heeft niks te maken met je accu, dan zou die veel minder vaak rond gaan omdat die bijna leeg is
Dus niet ze snel zorgen maken..
Doe dan eerst enkel betrekkelijk eenvoudige onderhouds-/testhandelingen.
Zoals: kleppenstellen, verstuivers testen en dan liefst ook compressietesten.
Instaleer een flink overbemeten startaccu.
misschien je gloeistiften keer controleren of laten vervangen, scheelt de wereld en kost niet veel.
bij legere accu iets langer gloeien( heb je wel voorgloei controle?) en dan bij 3 keer rond gaan start het meestal wel
@Boemrang @Wimsumar @deJong : als ik me niet vergis is deze motor vergelijkbaar met de perkins uit een dexta of mf 135. Ik heb nog een dexta en die is 's winters in ieder geval geen enthousiaste starter. Kleppen stellen en oliebeurt is een goed en makkelijk uitvoerbaar idee. Compressiemeten en verstuivers testen moet ik even kijken of ik daar iemand voor kan regelen.
Heeft iemand ervaringen met een snelstarter? En er zijn talloze middeltjes in de markt voor ontkolen (ook zuigerveren), verstuiverreiniging, etc. Lees alleen nooit dit soort oplossingen op dit forum, iemand ervarimg mee?
kan ook aan de startmotor liggen of dat ie ergens spanning verliest. oude accu ?
ga swinters wel eens een keer in de maand de accu aan de lader zetten om hem op peil te houden. een 12 volts accu met 11 volt wordt door de regelateur ook weer van 11 volt voorzien en zo zak je lagzaam af in volts.
als je hem weer op dik 12 volt brengt doer de regelateur dat ook.
Wat jij hier noemt is ons totaal onbekend. Onze ahlmann is eigenlijk altijd meteen lopen
ik praat over een WEIDEMANN met een PERKINS motor. jij over een AHLMANN met een DEUTZ motor. die heb ik ook en die doet het altijd.
maar de topic maker heeft geen AZ maar een AL dus een knik shovel in plaats van een zwenk shovel
denk dat daar jou verwarring van komt
Al 7d met perkins 3 cilinder, geen az
het houdt bij mij wel in dat ik nooit weer een machine wil met een perkins motor
Zoveel weet ik er niet van, met een goede accu is het eigenlijk altijd meteen lopen zonder gloeien. Direct of indirect weet ik niet.
Roken doet onze perkins eigenlijk altijd, en als je je erf schoon wilt houden van olie kun je em ook beter laten staan maar behalve dat prima tevreden over
Nee ; dat is niet simpel cq onmogelijk ; als het zou kunnen moet je andere zuigers , kop en ook misschien brandstofpomp vervangen .
kun je beter een nieuwe motor kopen ; histoparts heeft ze wel eens gehad (of nog) voor rond de 3000 euro dan heb je een compleet nieuw direct ingespoten (licencie?) perkins motortje
vaak zijn dit starters met een planetaire of reductie overbrenging omdat het tandwiel niet rechtstreeks op het anker zit .
Zelf heb er goede ervaringen mee op een oud 2 cil guldner-tje ; was ook slecht aan te krijgen ; en met een snelstarter (in dit geval een 9 volts anker gemonteerd)
ging het na 1 keer gloeien aan de praat .
Anders kun je altijd nog een bus start-pilote aanschaffen ; klein snuifje en ook starten en lopen !
start ether kun je bij elke john deere dealer ophalen haha ;p
Meinderts sil et ek wol ha ; tink ik !
En oars Zwart zeker dan .
Alleen je moet precies de goede dosis geven ; teveel is wel slecht ;dan klapt je motor soms van terug ; dus zo weinig mogelijk pppppssssssss en !
wanneer dost by zwart ome hoeke ynt fenster sjugst stiet dr oltyd wol een buske.
Gaat dat goed met de laderij? Komt die accu weel goed vol tijdens kort gebruiken?
Laatst las ik ergens dat je juist geen te grote accu moet pakken.
Omdat je zegt als de accu wat leger is start ie nie vlot.
Je accu is goed?
Daar heb je gelijk aan. Een overbemeten dynamo is eigenlijk ook wenselijk.
Een overbemeten accu heeft (mits voldoende doorladen ) tenminste ook een 'overbemeten' startcapaciteit om een slechtstartende motor toch redelijk snel aan te krijgen.
Als ik het zo hoor gaat het in dit topic over een AD 3.152? Die motor ligt oa.ook in de MF 135. Normaal zijn dit heel goede starters, die van ons pakt bij min 15 nog zo aan zonder te gloeien. Hier is trouwens ook een indirect ingespoten variant van, de A3.152. Deze lag in de MF 35 en Fordson Dexta. Deze moeten meestal wel gegloeid worden.
Zit er niet ergens een klein lek in de brandstoftoevoer? Zodat de diesel zakt als hij stilstaat. Als dat zo is moet de motor eerst een aantal keren rond om de diesel weer op te pompen.
Dat lek in de brandstoftoever zou een idee kunnen zijn. In een eerder antwoord gaf ik aan dat bij het asje van de gashendel op de brandstofpomp soms een beetje lekkage is. Die kapjes zijn niet zo vreselijk duur en wil ik sowieso vervangen. Vraag is echter of zakken van brandstof in dat kapje ook oorzaak kan zijn van slecht starten omdat het pompgedeelte van de brandstofpomp dan nog steeds onder de diiesel staat.
Ik zal kijken of ik een foto van de motor kan maken. Kan ook morgen worden.
zit een electrische brandstofpomp op en als ik hem op contact zet wordt er al diesel gepompt als ik dan wacht start hij nog niet zonder te gloeien en heeft hij wel tijd gehad om de diesel er weer naar toe te pompen
Net op de motor gekeken en motor nummer begint met CM. Volgens perkinslijst op wikipedia gaat het dan om de volgende motor:
CM 3.1524 Uprated D3152 engine. Board decision named this engine .4 despite no .3 ever existing due to recent launch of 6.354.4 and its success.
Ik heb een foto gemaakt maar kan nergens meer vinden hoe ik die in het forum plaats. Ben wel benieuwd of dit dan de direct of indirect ingespoten versie zal zijn.
De letter "D" ontbreekt in de lettercombinatie. Dan is het geen direct ingespoten Perkins.
ENGINE
PERKINS model 3.1524, 3 Cylinder, 4 Stroke, direct injection, compression ignition, continuously rated, water cooled industrial diesel engine. Arranged for electric start and stop. Built to comply with BS5514 and capable of sustaining a 10% overload for one hour in a 12 hour running period. Complete with cooling fax drive, lubricating oil filters, air cleaners, starter motor, battery charging alternator or dynamo and regulator, multi cylinder, fuel injection pump, fuel control solenoid, fuel lift pump, engine speed adjustment. The engine will be fitted with a heavy dynamically balanced flywheel suitable for constant speed generator duty.
upsdirect.com/cd-content/themes/…
Als je dat leest zou het wel een directe zijn? Kun jij het aan de foto en de lengte van de verstuivers daarop zien? Wel belangrijk te weten, want stel het is wel een direct ingespoten dan zou het matige starten en het altijd moeten gloeien een andere oorzaak kunnen hebben.
Hmmmm, de verwarring is compleet. :?
annatefka.nl/mf_techniek/bn_tech_geg/…
Dit zijn gedeelten van de wervelkamers .
De motor op de foto hier heeft die niet ; dus een direct inspuiter ; verstuivers keer laten testen en compressie meten , weet je meer over toestand motor .
Uiteraard moet ie wel voldoende startsnelheid hebben ; wel behoorlijk belangrijk bij een direct inspuiter , om vlot te kunnen aanslaan.