Illustratie van:

Ahlmann AL 7 - Starten Perkins

Mijn Ahlmann AL7 blijkt geen supervlotte starter. Zit een driecilinder perkins in. Urenstand staat ergens in de 3000, maar vermoedelijk is er een nieuwe teller in gekomen. Urenstand onbekend dus. Motor heeft wel wat carterdruk, maar gooit de olie er niet uit. Motor rookt eigenlijk niet, behalve normale paar seconden na starten. Met volle akku en gloeien gaat starten vrij goed, als accu wat leger is moet hij vrij vaak rond voor hij aanslaat. Ik heb de shovel nog maar net en weet dus niet hoe deze het in de winter doet.

Motor zal natuurlijk niet de meest frisse zijn, maar heeft iemand wat tips waarmee ik starten kan verbeteren? Motorrevisie kan ik zelf wel bedenken, maar op dat antwoord zit ik natuurlijk niet te wachten. Alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
"als de accu wat leger is moet hij vrij vaak rond"

Dat heeft niks te maken met je accu, dan zou die veel minder vaak rond gaan omdat die bijna leeg is 😄
fendtinterfan
Gewoon zorgen dat de accu vol is, vrij standaard dat motoren langer moeten starten als hij niet snel genoeg rond gaat.
Boemrang
Staat Ahlmann om bekent dat ze iets langer werk hebben om te starten....
Dus niet ze snel zorgen maken..
deJong
Even beurtje geven, olie/diesel filters en vocht vangers scheelt vaak ook al
Wimsumar
Beste HanJelle:
Quote:
motorrevisie

Doe dan eerst enkel betrekkelijk eenvoudige onderhouds-/testhandelingen.
Zoals: kleppenstellen, verstuivers testen en dan liefst ook compressietesten.
Instaleer een flink overbemeten startaccu.
Fendt926Driver
Heb hier een perkins driecylinder in mijn weideman en die zijn indirect ingespoten die moet je ALTIJD GLOEIEN. in de zomer bij 35 graden smorgens de eerste keer starten moet je gloeien verder op de dag gaat het wel zo als hij niet langer dan 4 uur stil gestaan heeft anders moet je weer gloeien.
misschien je gloeistiften keer controleren of laten vervangen, scheelt de wereld en kost niet veel.
bij legere accu iets langer gloeien( heb je wel voorgloei controle?) en dan bij 3 keer rond gaan start het meestal wel
Hanjelle
@fendtinterfan : klopt, maar ik gebruik de shovel niet zo vaak en dan ook nog kort. Na paar keer starten is de sjoege dan wel uit de accu
@Boemrang @Wimsumar @deJong : als ik me niet vergis is deze motor vergelijkbaar met de perkins uit een dexta of mf 135. Ik heb nog een dexta en die is 's winters in ieder geval geen enthousiaste starter. Kleppen stellen en oliebeurt is een goed en makkelijk uitvoerbaar idee. Compressiemeten en verstuivers testen moet ik even kijken of ik daar iemand voor kan regelen.

Heeft iemand ervaringen met een snelstarter? En er zijn talloze middeltjes in de markt voor ontkolen (ook zuigerveren), verstuiverreiniging, etc. Lees alleen nooit dit soort oplossingen op dit forum, iemand ervarimg mee?
Hanjelle
@Fendt926Driver : dit komt me heel herkenbaar voor. Maar doet hij het dan ook in de winter bij strenge vorst? Ik heb de shovel voornamelijk om paar keer in de week voer voor de koeien te zetten. En dat is meestal 's winters
Hanjelle
@Fendt926Driver : wat is voorgloeicontrole? Ik kan aan de lampjes van het contact zien dat hij gloeit, dan dimmen ze iets. Gloeispiraal wordt ook goed heet heb ik gevoeld
deJong
In onve VF ligt ook een perkins, maar dan een 4 cilinder, start altijd. nu heeeft ie 10500 uur en alleen een ieuw pakking opt kleppendeksel gekregen.

kan ook aan de startmotor liggen of dat ie ergens spanning verliest. oude accu ?
Fendt926Driver
Quote @Hanjelle:
wat is voorgloeicontrole
daar bedoel ik de gloeispiraal mee. laat die van mij altijd bijna oranje worden en dan start het wel redelijk vlot. ook swinters.
ga swinters wel eens een keer in de maand de accu aan de lader zetten om hem op peil te houden. een 12 volts accu met 11 volt wordt door de regelateur ook weer van 11 volt voorzien en zo zak je lagzaam af in volts.
als je hem weer op dik 12 volt brengt doer de regelateur dat ook.
jmos
@Fendt926Driver
Wat jij hier noemt is ons totaal onbekend. Onze ahlmann is eigenlijk altijd meteen lopen
Fendt926Driver
Quote @jmos:
noemt is ons totaal onbekend
how even.
ik praat over een WEIDEMANN met een PERKINS motor. jij over een AHLMANN met een DEUTZ motor. die heb ik ook en die doet het altijd.
maar de topic maker heeft geen AZ maar een AL dus een knik shovel in plaats van een zwenk shovel
denk dat daar jou verwarring van komt
jmos
@Fendt926Driver
Al 7d met perkins 3 cilinder, geen az
Fendt926Driver
Quote @jmos:
Al 7d met perkins 3 cilinder
dan heb jij misschien een direct ingespoten perkins diesel en wij een indirect ingespoten perkins diesel.
het houdt bij mij wel in dat ik nooit weer een machine wil met een perkins motor
jmos
@Fendt926Driver
Zoveel weet ik er niet van, met een goede accu is het eigenlijk altijd meteen lopen zonder gloeien. Direct of indirect weet ik niet.
Fendt926Driver
@jmos maakt hier niet uit met een nieuwe accu of 2 nieuwe accus. de weidemann met perkins motor wil nooit starten zonder te gloeien. of de motor gaat 15 keer rond de hele stal vol rook en dan komt hij erdoor en start
fendtinterfan
@jmos indirect ingespoten diesels staan bekend als slechte starters. direct ingespoten diesels slaan 9 van de 10 keer zo aan
Hanjelle
@jmos @Fendt926Driver : mijn verhaal lijkt meest op fendt926driver, maar kennelijk kan het ook anders. Hoe herken ik direct ingespoten/indirect ingespoten? Geen idee welke ik heb. Zie wel drie verstuivers zitten overigens.
Hanjelle
@fendtinterfan : bovenstaande vraag ook voor jou natuurlijk
jmos
@Fendt926Driver
Roken doet onze perkins eigenlijk altijd, en als je je erf schoon wilt houden van olie kun je em ook beter laten staan maar behalve dat prima tevreden over
fendtinterfan
Direct is een lange vertuiver, indirect een korte omdat er nog een wervelkamer in de kop zit die ruimte in neemt
Hanjelle
@fendtinterfan : ik denk dat ik dan de lange versies heb. Het zal wel niet zo simpel zijn dat je van indirect vrij eenvoudig een direct ingespoten motor kan maken?
fendtinterfan
Nee dat gaat niet makkelijk. je kunt beter gewoon wat langer gloeien, dat is veel goedkoper
Hanjelle
@fendtinterfan : in een van mijn eerdere reacties suggereerde ik een snelstarter. Daar heb je verschillende types van (9v/12v anker, en een met een overbrenging, weet de naam zo even niet). Kost wel een paar centen. Enig idee of ik daar echt mee geholpen zou zijn?
basia
@Hanjelle

Nee ; dat is niet simpel cq onmogelijk ; als het zou kunnen moet je andere zuigers , kop en ook misschien brandstofpomp vervangen .
kun je beter een nieuwe motor kopen ; histoparts heeft ze wel eens gehad (of nog) voor rond de 3000 euro dan heb je een compleet nieuw direct ingespoten (licencie?) perkins motortje
basia
Ja ; een snelstarter kan wel aanmerkelijk verbetering geven
vaak zijn dit starters met een planetaire of reductie overbrenging omdat het tandwiel niet rechtstreeks op het anker zit .
Hanjelle
@basia : een nieuwe motor is geen optie voor een shovel van 1990 mijns inziens. In uiterste geval een revisie of ruilmotor. Revisiemotor wel eens te koop gezien voor rond 1000 euro. Maar ook dat is voor mij niet echt aantrekkelijk, gebruik is meer hobbymatig dus kosten moeten beetje binnen de perken blijven.
Hanjelle
@basia reductie, ik kon er even niet op komen. Vekoma levert snelstarter met inruil van oude startmotor voor plm 160.
basia
100 % garantie wil ik niet geven dat ie vlotter start met een snelstarter ; maar door het sneller rondstarten heb je meer compressie eindruk-warmte ; wat het beter aanslaan wel bevordert .

Zelf heb er goede ervaringen mee op een oud 2 cil guldner-tje ; was ook slecht aan te krijgen ; en met een snelstarter (in dit geval een 9 volts anker gemonteerd)
ging het na 1 keer gloeien aan de praat .

Anders kun je altijd nog een bus start-pilote aanschaffen ; klein snuifje en ook starten en lopen !
deJong
@basia

start ether kun je bij elke john deere dealer ophalen haha ;p
Hanjelle
@basia: zal eerst de onderzoeken van @Wimsumar uitvoeren incl oliebeurt. Mocht dat niet voldoende baten dan wordt het de snelstarter. Startpiloot ben ik niet zo'n fan van eigenlijk, is niet heel goed voor de motor.
Hanjelle
Nog wat anders; bij asje van gashendel op brandstofpomp wil het heel soms een beetje lekken. Ik meen ergens anders op het forum gelezen te hebbem dat dat eigenlijk het starten niet echt kan beinvloeden. Klopt dat? Is een CAV pomp overigens.
basia
@deJong

Meinderts sil et ek wol ha ; tink ik !
En oars Zwart zeker dan .
Hanjelle
Zeg... Mijn John Deere start altijd dikke prima!
basia
Ach echt slecht is start-pilote toch ook niet ?

Alleen je moet precies de goede dosis geven ; teveel is wel slecht ;dan klapt je motor soms van terug ; dus zo weinig mogelijk pppppssssssss en !
deJong
@basia

wanneer dost by zwart ome hoeke ynt fenster sjugst stiet dr oltyd wol een buske.
mbvaltra
Quote @Wimsumar:
Instaleer een flink overbemeten startaccu.
.

Gaat dat goed met de laderij? Komt die accu weel goed vol tijdens kort gebruiken?
Laatst las ik ergens dat je juist geen te grote accu moet pakken.
dieseltank
Hoe is het met de accukabels gesteld? Oude massakabels kunnen ook voor meer weerstand zorgen.. = startmotor langzamer rond = motor langzamer rond. Ooit kom je ook nog wel eens tegen da er nieuwe klemmen op zijn gezet met een klem met 2 schoeven. Kan ook voor meer weerstand zorgen.
Omdat je zegt als de accu wat leger is start ie nie vlot.
Je accu is goed?
Wimsumar
Beste MBValtra:
Quote @mbvaltra:
Komt die accu weel goed vol tijdens kort gebruiken?

Daar heb je gelijk aan. Een overbemeten dynamo is eigenlijk ook wenselijk.
Een overbemeten accu heeft (mits voldoende doorladen 😉 ) tenminste ook een 'overbemeten' startcapaciteit om een slechtstartende motor toch redelijk snel aan te krijgen.
Hanjelle
@dieseltank Accu is wel goed, ik zal eens met een dikke startkabel wat extra massa geven. Makkelijk te proberen natuurlijk. Startmotor gaat inderdaad niet enorm hard rond, maar is volgens mij ook wel typerend voor dit type perkins. Dexta gaat namelijk vergelijkbaar.
@Fendt926Driver Die Perkins motoren die in die shoveltjes en minikranen ed. liggen zijn Shibaura motoren met een Perkins plaatje erop. In onze Shaffer ligt een indirect ingespoten Kubota, en die moet je ook altijd gloeien. Ook al is het 25 graden. Anders pakt ie ook niet. De reden dat ze voor deze machientjes een indirect ingespoten motor pakken is de rustiger/stillere loop tov een direct ingespoten motor.

Als ik het zo hoor gaat het in dit topic over een AD 3.152? Die motor ligt oa.ook in de MF 135. Normaal zijn dit heel goede starters, die van ons pakt bij min 15 nog zo aan zonder te gloeien. Hier is trouwens ook een indirect ingespoten variant van, de A3.152. Deze lag in de MF 35 en Fordson Dexta. Deze moeten meestal wel gegloeid worden.

Zit er niet ergens een klein lek in de brandstoftoevoer? Zodat de diesel zakt als hij stilstaat. Als dat zo is moet de motor eerst een aantal keren rond om de diesel weer op te pompen.
Hanjelle
@MaartenMandemaker : waar staat dat nummer op de motor. Bij de brandstofpomp is een nummer in het onderblok meegegoten maar volgens mij lijkt dat niet op de nummers die jij aangeeft. Zal vanavond nog eens kijken.

Dat lek in de brandstoftoever zou een idee kunnen zijn. In een eerder antwoord gaf ik aan dat bij het asje van de gashendel op de brandstofpomp soms een beetje lekkage is. Die kapjes zijn niet zo vreselijk duur en wil ik sowieso vervangen. Vraag is echter of zakken van brandstof in dat kapje ook oorzaak kan zijn van slecht starten omdat het pompgedeelte van de brandstofpomp dan nog steeds onder de diiesel staat.

Ik zal kijken of ik een foto van de motor kan maken. Kan ook morgen worden.
Fendt926Driver
Quote @MaartenMandemaker:
Zit er niet ergens een klein lek in de brandstoftoevoer?
dar ga ik niet van uit omdat bij direct starten de hele schuur vol rook/uitlaatgas staat vermengd met diesel.
zit een electrische brandstofpomp op en als ik hem op contact zet wordt er al diesel gepompt als ik dan wacht start hij nog niet zonder te gloeien en heeft hij wel tijd gehad om de diesel er weer naar toe te pompen
Hanjelle
@MaartenMandemaker en @Fendt926Driver
Net op de motor gekeken en motor nummer begint met CM. Volgens perkinslijst op wikipedia gaat het dan om de volgende motor:

CM 3.1524 Uprated D3152 engine. Board decision named this engine .4 despite no .3 ever existing due to recent launch of 6.354.4 and its success.

Ik heb een foto gemaakt maar kan nergens meer vinden hoe ik die in het forum plaats. Ben wel benieuwd of dit dan de direct of indirect ingespoten versie zal zijn.
Hanjelle
[]
Hanjelle
Gelukt!
Wimsumar
Beste HanJelle:
Quote:
motor nummer begint met CM.................... Ben wel benieuwd of dit dan de direct of indirect ingespoten

De letter "D" ontbreekt in de lettercombinatie. Dan is het geen direct ingespoten Perkins.
Hanjelle
@Wimsumar terwijl jij antwoord gaf vond ik via google het volgende:

ENGINE
PERKINS model 3.1524, 3 Cylinder, 4 Stroke, direct injection, compression ignition, continuously rated, water cooled industrial diesel engine. Arranged for electric start and stop. Built to comply with BS5514 and capable of sustaining a 10% overload for one hour in a 12 hour running period. Complete with cooling fax drive, lubricating oil filters, air cleaners, starter motor, battery charging alternator or dynamo and regulator, multi cylinder, fuel injection pump, fuel control solenoid, fuel lift pump, engine speed adjustment. The engine will be fitted with a heavy dynamically balanced flywheel suitable for constant speed generator duty.

upsdirect.com/cd-content/themes/…

Als je dat leest zou het wel een directe zijn? Kun jij het aan de foto en de lengte van de verstuivers daarop zien? Wel belangrijk te weten, want stel het is wel een direct ingespoten dan zou het matige starten en het altijd moeten gloeien een andere oorzaak kunnen hebben.
Wimsumar
Beste HanJelle:
Quote:
3.1524, 3 Cylinder, 4 Stroke, direct injection,

Hmmmm, de verwarring is compleet. :?

annatefka.nl/mf_techniek/bn_tech_geg/…
basia
Een indirecte (en dus A 3 152 ) is te herkennen aan een soort van driehoekige plaatjes aan de zijkant van de cilinderkop die met 3 boutjes vast zitten .
Dit zijn gedeelten van de wervelkamers .

De motor op de foto hier heeft die niet ; dus een direct inspuiter ; verstuivers keer laten testen en compressie meten , weet je meer over toestand motor .
Uiteraard moet ie wel voldoende startsnelheid hebben ; wel behoorlijk belangrijk bij een direct inspuiter , om vlot te kunnen aanslaan.
Hanjelle
@basia dank, dat wilde ik weten. Zal de tests eens laten uitvoeren, want als ik eerdere antwoorden lees zou deze motor zelfs bij strenge vorst nog goed moeten starten. Met het huidige starten geloof ik daar nog niet zo in.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ahlmann AL 7 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
52
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
33