Illustratie van:

International 644 - Brandstofpomp afbouwen

Hallo TF'ers,

Ik ben er eindelijk aan toe gekomen om de motor van mijn Inter 644 na te zien. Hij start heel slecht. Het probleem zou bij de pomp liggen. Mijn pa heeft de trekker al jaren terug ervoor eens naar de LMB gestuurd, en toen zeiden ze dat die pomp niet gereviseerd kon worden. We zijn ondertussen al vele jaren verder, en ik hoor dat het nu wel mogelijk is om die pomp, een Bosch VA pomp te reviseren.

Ik wil de pomp er afhalen om naar de revisie te doen. Ik heb al alle leidingen en stangen los gemaakt en moet dus enkel nog de pomp zelf eraf halen. Aangezien ik nog nooit zoiets gedaan heb, wil ik wel eerst eens weten wat er mis kan gaan.
Ik heb vooraan de motor nu het rechthoekig plaatje eraf gehaald, om te zien hoe dat zit met dat tandwiel. Op mijn tandwiel zit ook een schijfje met sleufgaten waarin ook boutjes zitten. De as van de pomp zelf is een enkele moer. Moet ik die boutjes en schijf ook los hebben, of enkel die ene moer om de pomp eraf te hebben? Ik ga er vanuit dat het tandwiel niet kan verdraaien als ik de pomp eraf neem? En valt et nadien mee om zo'n pomp te ontluchten?

Het zijn misschien domme vragen die ik stel, maar ik ben liever zeker op voorhand te weten wat ik doe, dan nadien de elende ervan te hebben en niets opgezocht te hebben...

Dank bij voorbaat!

Mvg,
Simon

Deel dit topic

Reacties

varken
Dit zijn helemaal geen domme vragen! !

Ik vind het een perfect opgemaakt topic zoals het hoort,
Hier kunnen velen een voorbeeld aan nemen.
d832
Alleen de centrale moer moet los. Dan kan de pomp eraf, tandwiel zit conisch op de pomp, dus kan een beetje vast zitten. Pas op voor de losse spie (half maantje) die in het asje van de pomp ligt.
Tandwiel kan niet verdraaien, maar voor je eigen gemoedsrust kun je even een met een lakstiftje op beide tandwielen aangeven hoe hij hoort te zitten. Ontluchten stelt niets voor.
jo845xl
Je zou ook moeten weten waar de motor staat , als je de pomp demonteert wanneer deze al bezig is met de inspuiting krijg je hem moeilijker gemonteerd , beste is om de motor op ongeveer 20 graden voor bdp te zetten en dan nog liefst met de spie naar boven.
Monteren doe ik met een micrometer met motor op 12 graden en plunjerslag 1mm
Corne S
Zet anders met wat verf 2 puntjes op de tandwielen, dan krijg je hem daarna perfect in elkaar (zo heb ik het ook diverse malen gedaan).

Moer van de pompas helemaal los, ring eraf en de moer weer er een stuk op.

2 moeren bij de brandstofpomp loshalen (kijk even waar de moer zit tenopzichte van de flens van de pomp). Daarna een tik tegen de moer aangeven waardoor de as losschiet.

Uitkijken met wrikken in het distributiedeksel, het is nl. aluminium.
Huuuuub
Bosch VA pompen zijn inderdaad wel te reviseren, alleen hebben deze pompen een aparte startplunjer die niet meer te krijgen is.
Daardoor starten deze pompen vaak slecht.
Schluterfan
@Huuuuub

Aah, hopelijk kunnen ze mijn pomp toch zo reviseren dat hij toch al start zonder de startpiloot te hebben. Nu kan hij gewoon niet zonder.
Schluterfan
Iedereen bedankt voor de hulp! Nu kan ik met een geruster hart eraan beginnen, en hopen dat het wat opbrengt. Ik laat gelijk de verstuivers eens nazien, dat is ook al iets dat geen kwaad kan.
IHJan
Pomp met verstuivers laten reviseren, geeft het beste resultaat
Interland
Er zijn wel nieuwe vervangende pompen te koop bij o.a. Sparex

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 644 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
21