Illustratie van:

Unimog 421 - Motor stottert

Beste TF´ers
Sinds paar dagen stottert de motor van mijn unimog 421, ik heb de 2 grote dieselfilters bij de brandstofpomp en de dieselfilter onder de bijrijderskant al schoongemaakt. Maar hij stottert nog steeds. Het is stotteren is begonnen toen we aan het rondrijden waren met een paar unimogs. De unimog rookt ook veel blauw, weet iemand misschien wat het kan zijn.
Groeten Harm

Deel dit topic

Reacties

old man jose
Misschien heeft de pomp een vacuüm regulateur en is het membraan stuk, waardoor de regulateur geen weerstand heeft en de verkeerde dosering diesel inspuit.
albert-fendt
Wat voor brandstofpomp zit er op?

ontluchten kan nooit kwaad
harmkevanacht
@albert-fendt
Wat voor brandstofpomp erop zit zou ik echt niet weten ik zal morgen is kijken. Maar we hebben die voorste filters ververst dus dan hebben we hem automatisch moeten ontluchten
Balky
Blauwe rook en stotteren, zou maar eens compressie testen, lijkt op kapotte zuiger(veren) of kleppen, in ieder geval NIET meer mee rijden tot de oorzaak is gevonden
barteltie
@harmkevanacht filters schoongemaakt of vervangen?
goeiedag eem
@harmkevanacht luchtfilter toch niet verstopt/dicht geslipt?
harmkevanacht
@barteltie zoals ik in de beschrijving zeg heb ik het kleine filtertje onder de bijrijders kant en die 2 grotere bij de brandstofpomp schoongemaakt.
@goeiedag eem nog niet gekeken ik zal eerdaags is kijken als ik tijd heb.
goeiedag eem
@harmkevanacht lucht filter er gewoon even onder weg trekken en dan lopen laten, merk je meteen of dat wat uit maakt, en is je tank ontluchting wel oke?
Balky
Mijne Heren, het is leuk om naar filters etc te kijken maar als een motor BLAUW rookt is dat meestal motorolie, en dan is de kans groot dat er wat loos is met de zuigers of kleppen, hoe komt anders de motorolie in de verbrandingsruimte ?
Dan is er maar 1 ding om mee te beginnen, verstuivers eruit en compressie meten
Joop3
@harmkevanacht als ik dit zo lees, kun je hem beter wegbrengen naar iemand die er verstand van heeft, voor je met je reparaties meer kapot maakt als goed doet.
Het eerste wat je nu MOET doen is je brandstoffilters vervangen, voor er rommel in de pomp of motor komt...
3130ls
Misschien verstuivers niet goed
Boemrang
@harmkevanacht het is net wat @Balky ook al zegt, ben ook inderdaad bang dat er iets mis is met de zuigerveren...
Compressie opmeten en dan weet je snel genoeg meer, als daadwerkelijk iets mis is met de zuigerveren zal de Unimog toch de operatie tafel op moeten, haal er dan wel een goede chirurg er bij....
Succes met het herstel.... 😄
harmkevanacht
@Balky en @Boemrang ik hoop dat jullie geen gelijk hebben want dan gaat het een hoop kosten.

@goeiedag eem hoe kan je kijken of die oke is?
goeiedag eem
@harmkevanacht dan loopt hij weer goed,we hebben het jaren geleden ook gehad met onze 421 en ook met onze deutz d40 en na een goede schoonmaak van het lucht filter liep hij heel anders, als hij te weinig lucht krijgt verbrand hij niet goed en gaan ze ook slecht lopen, zie het zo als je zelf flink verkouden bent en je neus dicht hebt zitten
Balky
Als hij te weinig verbrandingslucht krijgt heb je ZWARTE rook, Harmkevanacht geeft aan dat er sprake is van BLAUWE rook, dat is MOTOROLIE, wat dus kan duiden op zuigerveren of kleppen/klepgeleiders,
Haal ook eens het kleppendeksel eraf, en kijk of er geen klepsteel gebroken is.
Zolang je niet weet wat er aan de hand is,loop je het risico bij elke keer dat je hem weer start je met een rotklap de hele boel in puin draait
Favorit614
Blauwe walm krijg je ook als de branstofpomp te laat staat.
Probeer deze eens een paar graden te vervroegen
Boemrang
Quote @Favorit614:
Blauwe walm krijg je ook als de branstofpomp te laat staat.

Als de Unimog voorheen steeds goed gelopen heeft lijkt het vrijwel onmogelijk dat de "graden" verlopen zijn...
Dus, blijf van de brandstof pomp af...
Balky
Het schijnt toch echt moeilijk te zijn: EERST diagnose stellen en dan pas sleutelen !!
domweg overal aan gaan draaien en op de gok vervangen typeert de ware knoeier
Boemrang
Quote @Balky:
EERST diagnose stellen en dan pas sleutelen !!

Inderdaad....
Een dikke +8 😃
harmkevanacht
@Balky
Ik zal zeker niet er aan gaan sleutelen als ik nie weet wat het is
harmkevanacht
@Favorit614
Jij had gelijk de brandstofpomp en de motor stonden niet meer op zn tijd ze waren allebei van het padje af, maar nu is ie gemaakt dus bedankt.
Favorit614
@harmkevanacht
Graag gedaan ????

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Unimog 421 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
3