Illustratie van:

Fiat 110-90 - water in motor en vast

Ik heb een fiat 110-90 op de kop getikt die jaren buitn ston en dus motor vast. heb de olie uit gelaten maar daar kwam eerst een emmer water uit...

heb de boel geopereerd en de cilinders waren al roesig en er stond ook warer in. die heb ik gekuist met een vod

kan iemand mij goeie tips geven ivm loskrijken zuigers, eventueel te vervangen delen, afvlakken momorblok of wat met de koppakking?

naast de inlaatcollector zit een bakje met olie, dit is voor de servo denk ik, welk type olie moet hier in?

Deel dit topic

Reacties

Siebenga
Waarom heeft deze trekker al die tijd buiten gestaan? IS die motor niet van te voren al vast gelopen?
MaxxuM4ever
Lekker volspuiten met kruipolie en dat een paar dagen laten staan zodat het hopelijk langs de zuigers zakt. Kun je de carterpan niet demonteren om de kijken hoe de motor er van onderen uitziet?
Wimsumar
Beste Daanje-JD-Fan: Zoek er een passende motor bij via demontagebedrijven in plaats van deze op te willen knappen.
daanje-jdfan
Nee de trekker heeft nog gereden 2 jaar geleden en zonder probleem stilgelegd

aan de carterpan ben ik nog niet toe gekomen, tijd te kort
Henk 1120
@Siebenga Vaak staan ze buiten, zonder de uitlaat af te dekken en dan krijg je dit als ze lang te koop staan.
johndeerefiat
Het zijn wel onverwoestbare trekkers die fiat 110-90's
ares697
Roest is dus ook het enige waar een fiat motor aan kapot kan gaan 😃
Tim-MF3080
Ken iemand die een DavidBrown had ook waarvan de motor vast was geroest , hadden ze ook vol kruipolie gespoten met 1 busje houdt het niet op.. Na dagen kloppen en doen kwam er beweging in, gelukkig!
daanje-jdfan
@Tim-MF3080 heb het ingespoten met wd40 en een laagje diesel in gezet dat had iemand mij wijsgemaakt
Tim-MF3080
@daanje-jdfan Ok hoop dat het goed komt!
Henk 1120
@daanje-jdfan Succes er mee! Je hebt altijd je 1120 nog....?
MartinZaandam
Beste Daan, Heb je de loterij gewonnen of heb je tijd te veel? Dit is een zinloos project, als je niet smoorverliefd op dit karretje bent en het geen familie-bezit-erfenis is. Alleen zinvol als je hem opknapt als je tijd en geld te veel hebt, want de waarde aan onderdelen (dus ook de kruipolie die nu al gebruikt is) is vele malen hoger dan de aanschafprijs van een nu goed rijdende Fiat, Dan heb ik je arbeidstijd nog niet meegerekend. Gelukkig heb je deze trekker voor niets gehad en heeft de vorige eigenaar deze tractor bij jouw voor de deur afgeleverd, of zit ik nu fout?
inter-Eric
@MartinZaandam wil jij fiat 110-90 of andere 90 series brengen?
fiatfan
@MartinZaandam ik denk dat dit 'project' nog niet zo zinloos is. het is sowieso het bekijken waard.
Wimsumar
Beste Fiatfan:
Quote @fiatfan:
sowieso het bekijken waard.

Inderdaad, het heeft amusementswaarde. 😄
De "waterschade" kan alleen maar gaan tegenvallen. Wat heeft het water gedaan bij bevriezing?
fiatteam
Inderdaad, carterpan eronder weg, dan kun je dat ook inspecteren hoeveel roest daar zit, schoonmaken. Olie drijft op water, misschien zit daar je geluk.
En dan een hoop kruipolie op de cilinders spuiten. Week lang volhouden iedere dag ze er goed inzetten.

Vervolgens startmotor eraf, en kijken of je via de starterkrans beweging in de motor kunt krijgen, misschien met wat tikken op de cilinders.

PS, als je beweging in de motor hebt, vergeet niet de cilinderkop goed na te laten kijken. Misschien zit er een klep vastgeroest.

Koppakking leek prima te zijn, schone sporen, volgens mij hoef je de kop niet te laten vlakken.
fendtjuh
@MartinZaandam

Doe niet zo negatief, die trekkers zijn altijd geld waard voor export, kapot of niet kapot en jij en ik weten niet voor hoeveel hij dat ding gekocht heeft.
MartinZaandam
Is geen negatieve praat. Alles heeft een vooraf bepaalde waarde, Iets wat niet uniek heeft, heeft geen waarde als "collectors-item" of een andere aanduiding. Het grote getal, van de nog aanwezige Fiat's van dat type, bepaald de waarde, ongeacht de kleur, urenstand en staat van onderhoud. Als voorbeeld: een Fiat tractor met 16.000 uur van een eigen rijder vanaf nieuwkoop is misschien veel beter, dan zo'n type Fiat-tractor met 8000 uur, die al 19 eigenaren heeft gehad, omdat die tractor het steeds "net niet was". Nu deze tractor waterschade heeft, overstijgd de herstelkosten de "waarde" van die tractor. Wees nou eerlijk: de cilinderwanden worden nooit beter na water-schade en na vastzittende-zuigers. Ik heb ook weleens iemand weer op pad geholpen, door de zuigers weer los te krijgen, maar er ook altijd bij verteld, dat het motorblok nu niet meer 100% is. Tel gelijk maar een paar duizend draaiuren op bij zijn uren-stand. Voor de hobby maakt dat niet uit, maar als deze tractor weer in het echte werk komt, zakt het motorblok in elkaar, OF, en nu komt de moraal van het verhaal: Je kan deze Fiat ook zo opknappen, dat hij weer in topconditie of in Nieuwstaat, maar dan zijn die kosten hoger dan de "waarde" van zo'n trekker, dus zonde geweest van je geld en tijd
case maxxum 5140
Misschien heb je geluk dat we de afgelopen twee jaar geen winter hebben gehad anders was het zeker een onbegonnen werk geworden , maar een emmer vol water is wel veel maar is het wel via de uitlaat ingeregend meestal hebben fiat trekkers wel een klepje op de uitlaat .
selten
@MartinZaandam
Als ik hier de prijzen zie, en hij is niet duur geweest is het altijd de moeite waard om er naar te kijken...
agriaffaires.nl/tweedehands/landbouwtractor/…
Bakker S
@daanje-jdfan mooi project. Niets aantrekken van kritiek. Ik zou de kop wel ff laten vlakken. Moet je eigenlijk altijd doen als je de kop los haalt. Succes en wel foto's blijven maken....
unimogbommel
Je kunt denk ik het beste informeren of er ergens een andere motor te koop is. wat die martin zegt zou ik niet te veel van aantrekken, weer een andere tractor kopen kost ook geld en wat daarmee is gebeurt weet je dan ook niet. (bij een andere motor ook niet maar dat risico hou je toch bij gebruikt spul) deze motor weer in orde maken kan ook. je bent dan denk is wel enkele duizende euros ligter want de cilinderwanden zullen wel ingeroest zijn neem ik aan.
daanje-jdfan
@case maxxum 5140 ja dat heeft mij ook al iemand verteld dat dit verdacht is, maar bij deze zit er wel geen klepje op de uitlaat hoor
daanje-jdfan
@MartinZaandam ik heb de motor al los gekregen hoor en dit na een dag en eigelijk met weinig wrikken zelfs. en ja ik heb de trekker bijna voor niets gekregen en er staan maar 3500 u p de klok. maar ik ben toch van mening dat de uren die ik er nu in stop om hem weer draaiende te krijgen, mij toch zullen terugbetaald worden want een trekker die niet draait is toch veel minder waard? of heb ik het mis?

en ik moet er ook niet van leven he dus als ik er uit haal wat ik investeer en nog een beetje extra voor mijn uren dan is dat toch geen slechte hobby he?
daanje-jdfan
@Bakker S ja dat zal ik doen bedankt
fiatfan
@daanje-jdfan ik zou het ook wel aandurven. alleen een complete foto zou welkom zijn....het grootste probleem zit hem toch in de roest van de rest van de trekker denk ik..
daanje-jdfan
@Henk 1120 ja die heb ik nog mijn trouwe trekker 😄
daanje-jdfan
@fiatfan het is niet de bedoeling van de trekker te houden bedenk ik mij. maar idd wie niet waagt niet wint he
fiatfan
@daanje-jdfan
met deze heb ik hetzelfde gedaan. kon ik voor een prikkie hebben en had wel een jaar of 6-7 buiten gestaan met open uitlaat....lees maar wat ik eraan gedaan had, en hij liep en trok geweldig naderhand!
daanje-jdfan
@selten inderdaad dat vind ik nog een goed uurloon hoor voor de tijd die ik er in steek 😄
fiatteam
@daanje-jdfan Meestal lijkt het slechter dan het is, maar goed om te horen dat hij los is. Ik zie graag een filmpje verschijnen als je hebt weer aan de praat hebt 😄
daanje-jdfan
Hij draait weer hoor jongens
Henk 1120
@daanje-jdfan (y) Ging het nog een beetje makkelijk en zonder veel schade?
Wimsumar
Beste Daanje JDFan
Quote @daanje-jdfan:
hoor jongens

Ja, hij draait weer. 😉

fiatteam
Loopt prima zo te horen!
daanje-jdfan
@Henk 1120 ja het viel nog heel goed mee de bussen waren verrassend weinig ingeroest ook
Henk 1120
@daanje-jdfan Hij loopt ook weer mooi ! Ga je hem verder ook nog opknappen?
Deutz-5006
@daanje-jdfan leuk op te lezen dit, lijkt netjes te lopen ja, en dan te bedenken dat mensen al direct een andere trekker zouden kopen 😛
JOHNDEEREBOERTJE
@Deutz-5006

Nu hoor je die mensen niet meer...
Jasperfendt
fiatfan
@Jasperfendt haha. niks mis mee..
daanje-jdfan
@JOHNDEEREBOERTJE ja het valt op he 😉 nu ja elk zijn mening he. ik ben tevreden
fiatteam
@daanje-jdfan

Ik zeg maar zo, welkom bij de "fiatclub" je zult er geen spijt van krijgen 😃
fiatgroep
Haha mooi dat hij weer loopt, ik had dat wel gedacht want een fiat loopt bijna altijd
Deutz-5006
ares697
Machtig geluid zo'n Fiat motor!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 110-90 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
24