Massey Ferguson 3080 - versnelingsbak 3000 serie

Ik zit er een beetje over te denken om een ferguson van +/- 100 pk te kopen ik zit te denken aan een 3080 0f 3085 maar je hoort nog al eens dat die problemen met de versnelingsbak hebben zijn er ook types met een goede bak of zou ik als hobbyist gewoon beter een 699 kunnen kopen?
johnny mf

Reacties

Maris
Het is altijd goed om een trekker met gereviseerde AB te kopen. Tenminste als je een AB wil. Je hebt dan veel minder kans dat de bak nog een keer los moet. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een 16-16. Die hebben geen problemen. Je kunt ook kiezen voor een 3085 met Dynashift, maar die zijn nogal wat duurder.
johnny mf
Het versnelingsbaktype maakt mij niet zo veel uit het liefts wil ik wel een kruipbak. Wat voor verschil zit er in de versnelings bakken? wat schakelen betreft? Ik ben helemaal niet bekent met de 3000 serie. Wat betekend autotronic?
Maris
Je hebt de 32-32 AB bak. Dat is een pook met 4 versnellingen (1-2-3-4) en een pook met A vooruit, A achteruit en B vooruit en B achteruit. De hoge en lage gearing zit in de pook van de 1-2-3-4. De 16-16 is dezelfde bak, met gewoon de pook 1-2-3-4 en in plaats van AB gewoon een pook met vooruit achteruit. Dynashift bak is verkrijgbaar op de 3085, die zal je wel bekend zijn. Pook met 1-2-3-4, pook met vooruit-achteruit en viertraps-powershift onder het stuur. Autotronic betekent schakelautomatic op de vierwielaandrijving en differentieel. Je hebt ook Datatronic, die hebben een boordcomputer.
massey8690
Ehh maris, je vergeet bij de eerste 2 de ene powershift trap die er wel op zit toch :?
en hoe ging je ook al weer van voor naar achter met de a-b bak?
(hebben vroeger nog een 3050e en 3065 gehad maar toen mocht ik er nog nie op rijden 😛 )
goeiedag eem
Met een A-B bak ga je van voor naar achteruit met de A-B pook, je hebt een A groep vooruit en een achteruit en ook een B groep voor en achteruit. Maar als ik zou moeten kiezen doe mij maar een gewone 16 +16 bak daar heb je door de regel geen problemen mee en met de A-B bakken 32+32 is nog wel eens wat mee, bij de buren werk ik ook vaak met een 3060 met A-B bak maar is na 3200 uur al helemaal uitelkaar geweest en gereviseert
mf gek
3080 zijn wel mooie trekkers maar die a-b bakken zijn een beetje 'zwak' maar als je daar rustig mee schakelt kunnen ze lang mee gaan
en anders een 16-16 bak die zijn ook wel goed maar je hebt net even de helft minder versnellings
Dr Fendt
De 3000 serie is naar mijn mening een super serie, ook de versnellingsbakken, hoewel je er vaak negatieve verhalen over hoort.

mijn ervaring met een 3060 met 16+16 AB zijn probleemloos, de trekker waar ik op reed was de 20000 uur gepasseerd en nooit gereviseerd waar dan ook, geen enkele speling op de versnellingen o.i.d. dus als ja rustig schakelt, is d'r niks aan het handje. (dus even vragen of de vorige eigenaar d'r zuinig op is geweest 😉 )
MF5465
Wij hebben thuis ook al 4 3000's en 2 3100's (gehad) nu nog een 3065 16/16 en 3080 32/32.
De AB bak vind ik heerlijk om mee te werken. Gaat als een mes door de boter. En een AB loopt net iets harder dan een 16/16. (zie de technische geg.)
RuudBorgijink
Wat je ook wilt kopen ik zou je afraden een AB bak te kopen. De onze is een keer of 4 uit elkaar geweest! Alleen als je er zelf op rijd en heel voorzichtig doet gaat het wel goed. Meet meerdere chauffeurs is het vragen om ellende. Motorisch zijn ze echter super.
Maris
Ik vergat inderdaad de Hi-Lo die zowel op de 16-16 als de 32-32 zit. Maar ik zie de AB bak als enige zwakke punt. Dus wanneer je het met minder versnellingen kunt doen zou ik voor de 16-16 bak gaan.
RuudBorgijink
Of voor de 5 serie natuurlijk(dus 3085 ipv 3080) deze hebben geen AB meer maar een 4 traps powershift.
MaartenMandemaker
En een sterkere quadram motor
johnny mf
Alvast bedankt voor de vele antwoorden. Heb je met een 16-16 totaal 16 ver snelingen of met de hi-lo er bij 32?
Maris
Met een 16-16 heb je 16 versnellingen met Hi-Lo, met 32-32 heb je 32 versnellingen met Hi-Lo. Met Dynashift heb je de 16-16 bak, maar dan in plaats van de Hi-Lo de viertraps powershift.
johnny mf
Dus met een 16-16 bak heb je dan zeker 4 versnelingen hoog en lage giering en hi-lo?
Maris
Ja klopt helemaal! 😃
massey driver
Kzou een 699 kopen wij hebben ook zoeen niet kapot te krijgen die motor, trekt goed, rijd snel op de baan, genoeg versnellingen en ook een mooie tractor
Maris
Als ik kijk naar het verschil tussen een 3000 serie en een 600 serie, dan is dat nogal wat. En finacieel zit er niet eens meer zoveel verschil tussen wanneer je één van 89/90 met meer dan 6000 uur hebt.
MaartenMandemaker
In een 699 en een 3080 ligt dezelfde A6.354 5.8 liter motor. dan zou ik eerder naar een 399 kijken. toch een stuk moderner als een 600. maar die zijn duurder als een 3080
Maris
399-ers zitten idd al gauw op 12500. En dan heb je geen bijzondere. 3080-ers zitten nu al rond de 8000 en wil je een nette ben je ongeveer 10000 kwijt.
MaartenMandemaker
Die engelse typen blijven meer waard dan de franse. terwijl er nieuw wel 20000 gulden tussen zat
Maris
Ik vind sowieso wel dat de 300 serie een dure trekker is. Want de 6100, bijvoorbeeld een 6150 of 6160 zitten nu ook al op 18000.
MaartenMandemaker
Klopt ze zijn goed aan de prijs. maar ze blijven ook geld waard. stond bij a
Maris
Ja klopt. Maar ik denk dat garantie dan ook wel een verschil maakt. Tenminste, ik neem aan dat jullie er wel garantie op hebben of nie?
MaartenMandemaker
Komt bij een dealer weg dus dat zit wel goed
Maris
Ja precies. 😃 Maar franse serie's willen nog wel rap in prijs dalen. En dan hebben ze nog niet eens de wereld draaiuren en zijn ze niet uitgeleefd.
MaartenMandemaker
Staan ook mooie 6160's op internet. maar ons leek de 399 een betere keuze, als electronica ouder word,word het wel storingsgevoeliger.
Maris
Ja je hebt nu zeker een betrouwbare serie en in principe heb je voor de werkzaamheden ook niet luxer nodig. Dan zijn er wel andere 😃
MaartenMandemaker
Nee luxe is wel mooi maar dit is voor ons gebruik een prima trekker.
johnny mf
Ik vind een 399 wat prijs betreft weer net een beetje hoog liggen. En ik wil graag een front aftakas zodat ik dan uien kan rooien en klappen in èèn keer. En dat zie je bij een 699 weer bijna nooit anders zou ik die net zo lief kopen we hebben al een 690 en die bevalt ook heel goed maar die heeft net een beetje te wijnig pk voor de rijenfrees en ook voor de ploeg zou een 6 cil wel lekker zijn.
eddie
Koop maar geen 1 met ab bak, prul dingen 😛
Tom VB
AB bak = minder. Cabines en motoren zeer plezierig.
Maris
Een AB bak is prima, maar ik zou kiezen voor één die gereviseerd is! Dan heb je helemaal zelf in de hand. Een AB bak moet je gewoon met verstand gebruiken.
RuudBorgijink
Of hij gereviseerd is of niet maakt geen verschil, het is gewoon voorzichtig schakelen. Een gereviseerde is zo aan barrels als je meerdere chauffeurs hebt die niet weten hoe het werkt.
Maris
Zoals ik in mijn vorige reactie ook al zei: Als je een gereviseerde kiest zit je niet met andermans ellende. Met andere woorden, je kunt nog zo voorzichtig zijn, maar als de vorige eigenaar hem al bijna in de soep heeft gedraaid ben je alsnog aan de beurt. Ik bedoel dus kiezen voor één die na inruil gereviseerd is!
RuudBorgijink
Het blijft hoe je het ook draait enorm oppassen, zoals ik al eerder zei is de onze een keer of 4 uit elkaar geweest om de B-groep te reviseren/vervangen. Ondanks dat we er wel op bedacht waren. 6200 serie (bijv. 6270) kost meer maar dan heb je ook wat, hier zitten uitontwikkelde bakken in waar geen gezeik mee is.
Maris
Hoeveel uur heeft die van jullie gelopen dan? Ja 6270 is idd een hele andere trekker. Dynashift is over het algemeen wel een probleemloze bak.
RuudBorgijink
Hij is een jaar of 5 geleden ingeruild met 6500 uur, hier is de 6270 voor in de plaats gekomen. Toen hij bij ons kwam had hij zo'n 2000 uur en een net gereviseerde B-groep. Maar goed wat je ook beslist, je vraagt om advies, en ik zou de AB bak dus afraden. Als je een 3080 met een andere bak hebt is het wellicht een prima trekker want aan motor, hef en assen hebben we nooit problemen gehad. Koud starten wil wel eens lastig zijn, de standaard twee accu's worden daarom wel eens vervangen voor 1 optima.
Maris
Ik ben het met Ruud eens. Wij hebben ook alleen een keer de bak los gehad, verder niks.
johnny mf
Bedankt voor de vele info. Als ik de verhalen zo lees denk ik wel dat het het verstandig is om gewoon geen A-B bak te kopen. en als ik de prijzen bekijk denk ik dat het wel een 16-16 bak zal worden. Dus als iemand toevallig nog een goede tractor met niet al teveel uren en niet al te duur heeft of weet staan. heb ik meschien wel intrese.
Maris
Ik heb niks, maar aan hoeveel uur zit je maximaal te denken?
johnny mf
Ik vind rond de 7000 uren wel een heel eind genoeg . maar het licht ook een beetje aan de staat van de tractor.
schaubagri
Wij hebben een 3080 met ab bak noot geen problemen
Same90
Hebben alle 3085's een dynashift bak? Of pas vanaf een bepaald bouwjaar?
Maris
Nee, je hebt ook 3085'ers zonder Dynashift. Vanaf '92 is de Dynashift op de markt gekomen, maar ook na '95 is de 3000 serie zonder Dynashift geleverd.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3080 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!