Illustratie van:

Deutz D6507c - beetje opschroeven voor trekkertrek

Hallo, ik wil graag mijn deutz d6507c iets meer porry geven voor trekkertrek. Wie heeft wat tips van hoe dit moet. Moet niet te gek worden. We gebruiken de trekker namelijk nog redelijk vaak. Grt

Deel dit topic

Reacties

selten
Ga naar je brandstofpomp, zitten je verstuiverleidingen in 1 rechte lijn of meer in een cirkeltje erop?
In een rechte lijk moet je t achterste kapje eraf halen. Sleutel 10 pakken, moer losdraaien en boutje met schroevendraaier indraaien. Dan kun je bepalen hoeveel diesel je m geeft.
bikkertie
@selten is altijd lijnpomp mark
lindehydrocart30
De pomp iets bij geven, en later weer terugzetten.
er zit een lijnpomp op dacht ik ofniet? dan zit er achter op de pomp een dekseltje met 4 m6 boutjes, die wegnemen, en daarachter zit een stelbout, en die moet je met de wel bekende sleutel 10 en een platte schroevendraaier iets indraaien. wel zorgen dat je na die tijd weer olie op de brandstofpomp gooit, die gaat er namelijk af, als je dat deksel losdraait.
Hoeveel vermogen heeft de trekker standaard en hoeveel geeft hij nu ?
Dan pas kan je kijken of je hem meer vermogen geeft.
lindehydrocart30
Onze Deutz 7506 heeft standaard 75pk, ik had hem 2 slag bijgegeven, en met gereviceerde motor, toen gaf ie aan het begin van de vermogenstest al 125pk op de aftakas 😃 , toen maar snel terug gezet naar 100pk.
bikkertie
@lindehydrocart30 jammer dat je geen topper bij een reactie kan geven 😃 machtig!!
lindehydrocart30
@bikkertie

haha, ik schrok er zelf van toen 😃 , hij rookte ook helemaal niet abnormaal 😛,
heb er wel een filmpje van
Wimsumar
Beste Dreetje: Onderstaande quote is van iemand die kennelijk de schurft heeft aan Deutz trekkers. Volg je het 'beetje-porry-geven-advies' op, is nog niet te overzien wat de motor gaat doen.

Quote:
boutje met schroevendraaier indraaien.
dreetje
Dus. Het dekseltje van pomp afhalen. En daar zit een bout. En die iets indraaie met sleutel 10??? Als ik t goed begrijp. Of waar is de platte schroevendraaier voor?
Wimsumar
Beste Dreetje:
Quote @dreetje:
10??? Als ik t goed begrijp.

Lees onderstaande topic aandachtig door A.U.B. (inclusief de doorkliklinks en ook op de brandstofpompfoto doorklikken om de reacties daarbij te kunnen lezen). Dan kan er weinig meer fout gaan.

tractorfan.nl/topic/79435/
RobDeutz104
Pas maar goed op met een 6507, bak kan het vermogen net aan, en als je dan de motor meer brandstof gaat geven, loopt geheid de transmissie in elkaar, vooral omdat je de trekker nog regelmatig gebruikt.
Als je het wil doen, doe het dan met een vermogenstester erbij, maar ga niet zomaar ergens aan zitten draaien, gekkenwerk noemen we dat!
selten
@RobDeutz104
Zelfde bak als 6206?
RobDeutz104
dreetje
Bedankt allemaal.
Ben je er zeker van dat mijn trekker (transmissie) het slagje niet kan hebben @RobDeutz104 ?? Ik wil inderdaad de trekker natuurlijk niet over de huizen helpen. Het moet wel leuk blijven.
selten
@RobDeutz104
100pk kunnen ze wel af, tijdelijk, en niet onder vollast. Je merkt t wel, als de bak minder wordt. Jankt ie heel erg 😉
weurding
@dreetje zelfde bak ook als een intrac 2004,dx 3.65/4.11. we hebben zelf een 6206 gehad waarbij i.v.m. geen andere op voorraad een brandstofpomp van een 7206 op gekomen is destijds, dit is wel de max, meer dan 70 pk moet je er niet uit halen, zowel voor bak als motor is dat de limiet
selten
@dreetje
1 slag gaat zomaar, zet m erna maar standaard. 8 slagen wordt te veel 😉
Wimsumar
Beste Selten:
Quote @selten:
100pk.......niet onder vollast.

Inderdaad, niet onder vollast: 'gewoon' tot 62 p.k..
(Bedtijd jonguh. Welterusten 😉 ) .
selten
@Wimsumar
Voordat je aan die 100pk zit moet je wel goed je best doen. 1 slag maakt niet veel uit. Maar daarna ga je erg veel vermogen halen, en wordt t erger. Schroeven is op eigen risico. 100pk komt er vlug uit. 😃
Hij vraagt hoe t moet, niet of iedereen wil zegge of t slim is 😉
selten
@Wimsumar
Niet te overzien wat de motor gaat doen. Lul nie zo stom.
Hij vraagt t, ik geef t antwoord. Misschien moet je op zo'n topic niet reageren als je niet inhoudelijk erop in gaat maar gewoon andere komt afkraken. A-pomp kietelen is vrij simpel, kun zelfs jij 😉
selten
@dreetje
Aan de achterkant van de pomp zit een kapje met 4 M6 boutjes, losdraaien en kapje verwijderen.
Dan zit er een bout geborgd met een moer. Een M6 moer. Deze draai je los en dan kun je met de shroevendraaier het boutje indraaien.
Zet de borgmoer weer vast, en zet t kspje terug.
dreetje
@selten bedankt. As dat gebeurd is t kappie er weer op. En olie bijvullen bij moterolie??? En dan testen maaarr
Deutz-5006
Hier rijd ook een 6206 rond al jaren met 90 pk op de aftakas, en die is nog dagelijks hard aan het werk! achterbrug doet het ook nog steeds..
Welgerap52
Kheb er niet heel veel verstand van hoor maar volgens mij kom je met schroeven van een 912 deutz niet veel verder als 20 pk per cijlinder
Dus een 3 cijlinder ongeveer 60 pk en een 4 cijlinder 80 pk
Fendt926Driver
Wil je nu echt voor 10 minuten voor de sleepwagen het risico lopen dat je trekker schade krijgt? het feit dat je 17 bent en de trekker (denk ik) niet van jezelf is doet mij toch afvragen waar je mee bezig bent.
de juiste banden spanning en gewichts verdeling doet meer dan jou ietsje meer vermogen. je moet het op de baan kunnen brengen. als je dat allemaal voor elkaar hebt dan kun je kijken voor iets meer vermogen
koop een oud 6206 van je eigen geld en je kunt knutselen en prutsen wat je wilt. als je dan schade rijdt treft het jou in de portemonee.
hier te vaak gezien dat bij de loonwerker de jongens alles veranderden aan de trekker met te lage banden spanning en op maandag stond de trekker scheef met een lekke band.
dreetje
@Fendt926Driver ik weet wel waar ik mee bezig ben. De trekker is wel degelijk van ons ouderlijk akkerbouwbedrijf. E. Heb dus toestemming van MN vader om hem iets te kietelen. Moest het alleen zelf regelen zodat ik er wat van leer. Ipv dat MN vader t voor doet. Tuutlijk ben het met je eens. Im rommel er niet te veel aan. Het gaat mij ook om de gezelligheid rondom de trek heen.
Wimsumar
Beste Dreetje:
Quote @dreetje:
ik weet wel waar ik mee bezig ben.

Hoogstwaarschijnlijk heb je zelf nog geen/zeer weinig trekkertrekervaring. Je kunt je, zoals Fendt926Driver ook al schrijft, veel beter bezig houden/laten informeren op zaken als bandenkeuze, bandenspanning, gewichtsverdeling/gewichtsbijplaatsing, trekhaakhoogte en versnellingskeuze waarbij de (onopgevoerde) motor niet smoort/afslaat.
Sneller kunnen rijden door de motor op te voeren valt geheel in het niet als de rest (bovengenoemd) niet voor elkaar is.
stannetje96
@Wimsumar en jij wel een lange ervaring met tt dan? Je doet er altijd afkeurend over, dus ik neem aan van niet
Wimsumar
Beste Stannetje:
Quote @stannetje96:
lange ervaring met tt

Jazeker heb ik lange ervaring! In mijn prijzen-/trofeeënkast 2X bekers voor "Eerste prijs", voor 2X deelname in 1990 en 1992. 😄

(vandaar ook altijd mijn constructieve bijdragen/adviezen in trekkertrektopics 😉 ).
stannetje96
@Wimsumar deden ze in friesland in 1990 niet nog mee met paarden?
Max Deeleima
Quote @stannetje96:
@Wimsumar deden ze in friesland in 1990 niet nog mee met paarden?

dat klopt, en de veldwachter rijd rond op een varken 😄
sjonnies
Niet opvoeren heb zelf ook een 6507 en in de 3.5 ton ook best goed mee gereden en gewoon standaard 62 pk aan de motor
KubotaB6001
Tjonge jonge, is er hier dan echt niemand die weet hoe een lijnpomp werkt?

Vergelijk een D5506 en een D7206: Allebei een identieke F4L912 motorblok maar wel een verschillende brandstofpomp. Zelfs al draai je de pomp van de D5506 volledig open zal je een hoop meer rook en verbruik krijgen, maar zal je nog steeds niet het vermogen bereiken van een D7206. Rook wijst immers op onverbrande diesel, brandstofverbruik waar je dus niets aan hebt.

Hoe komt dat dan?
Een standaard brandstofpomp zal inspuiten op een aantal graden voor het BDP om een zo optimaal mogelijke verbranding te verkrijgen. Ga je aan de befaamde M6 stelbout draaien die iedereen hier vernoemt, dan zal je het inspuitmoment verlengen. Hierdoor wordt er dus inderdaad meer brandstof ingespoten, over een langer tijdstip. Er wordt dus ook nog diesel ingespoten op het moment nadat het ideale inspuittijdstip verstreken is. Deze diesel zal dus niet optimaal verbranden, en weinig bijdragen aan het motorvermogen, maar wel het extra verbruik en rookontwikkeling verklaren.

Gaan we dan terug naar het voorbeeld van de D5506 en de D7206, dan zullen we zien dat de D7206 aan meer vermogen geraakt door een brandstofpomp met grotere plunjers, door een groter inspuitvolume op hetzelfde ideale inspuitmoment.
Deze pomp heeft dus een groter debiet dan de pomp op de D5506, waardoor er meer brandstof op het ideale inspuittijdstip ingespoten wordt. Alle ingespoten diesel wordt dus optimaal verbrand, waardoor er geen extra rookontwikkeling ontstaat, maar wel een hoger vermogen en ook een hoger verbruik.

Conclusie van het hele verhaal:
Door de befaamde stelbout te gebruiken zal je niet veel meer vermogen uit de trekker halen, max. 10pk tot misschien 15pk voor een dikke zescilinder, maar wel veel onnodig verbruik en rookontwikkeling. Iedereen die hier dus ook roept dat ze zomaar meerdere tientallen pk's uit een motor halen door gewoon aan de stelbout te draaien, is zwaar aan het overdrijven. Wel zijn de vermogens van Deutz-motoren redelijk conservatief aangegeven, en meestal zullen deze op de testbank wel meer doen dan het opgegeven vermogen, bij volledige standaardafstelling.

Meer uitleg over de werking van een lijnpomp in onderstaand filmpje:
valmet6400power
@KubotaB6001

Okee, goed verhaal, goede argumenten maar.. Waarom blaast onze Valmet met lijnpomp dan wel 160 pk ipv 100 standaard?
weurding
@KubotaB6001 idd, dat bedoelde ik ook, onze 6206 kreeg destijds een ruilpomp van een 7206 met grotere plunjers omdat er niet anders op voorraad lag, pittig trekkertje van geworden, dat wel
goeiedag eem
@dreetje pas wel op met het opdraaien ik heb een deutz D6006, ligt een zware achterbrug achter die het wel aan kan, maar ik heb hem 2.5 slag gegeven voor trekkertrek hier voor was hij 63 pk aan de aftakas, vanmorgen voor de waterrem had hij 81 aan de aftakas, wat ongeveer 90 pk op de motor, als ik de bovenstaande reacties lees ivm de tramsmisse niet meer dan een 4/3 slag geven, ik zet hem ook weer terug voor het gewone werk, constant op dit vermogen kan de motor wel aan maa rhij zuip als een tijger
goeiedag eem
@KubotaB6001 je verhaal van meer vermogen dan een 7206 krijg je niet klopt niet helemaal, zet de pomp maar eens een graad of 3a4 vroeger en geef hem 2.5 slag erbij, heb ik gedaan, (dat vroeger zetten heb ik niet gecontroleerd bij mijn deutz maar daar lijkt alles wel op die 2,5 slag wel), en ik haal er 81pk aan de aftakas uit met gewoon een nette pluim er boven die niet git zwart is
KubotaB6001
Quote @goeiedag eem:
zet de pomp maar eens een graad of 3a4 vroeger

Daar wordt in dit topic niet over gesproken, hier gaat het alleen over het indraaien van de stelbout. Je hebt inderdaad gelijk dat je op die manier het ideale inspuittijdstip kan veranderden, en op die manier zal je inderdaad meer vermogen kunnen behalen met dezelfde pomp. Vervroegen van het inspuitmoment heeft dan weer andere nadelen, maar daar gaat het hier niet over. Wat ik maar wou duidelijk maken is dat je enkel met een pomp met grotere plunjers een hoger vermogen kan krijgen met een optimaal motorrendement c.q. verbruik
dreetje
Iedereen bedankt. Ik snap nu meer hoe het werkt. Ook weet ik nu wat er KAN gebeuren. Ik schoroeg m ietsjes op. En daarna zet ik alles weer terug voor het normale werk.
selten
@KubotaB6001
Geef een Deutz 6206 maar 5 slagen aan de pomp en trek het luchtfilter eruit. Op dat moment loot hij aan de waterrem tegen de 100pk.
KubotaB6001
Vanaf het moment dat de motor begint te roken krijgt hij zijn diesel niet meer verbrand en is het maximale vermogen bereikt. Dat is meestal al na 1/2 tot 3/4 draai aan de stelbout. Alles wat je daarna nog bijdraait is volkomen zinloos. Om iets zinnigs te kunnen vertellen over vermogens moet je hem voor en na het bijschroeven aan de waterrem zetten. Maar met het indraaien van de stelbout als enige maatregel (waar het hier ook over gaat) haal je nooit meer dan 10 tot 15pk uit een 4-cilinder 912...
Tom VB
@KubotaB6001 top reacties, helemaal mee eens. Een van de weinige echt constructieve bijdrages hier.
goeiedag eem
@KubotaB6001 zo wat jij zegt ben ik het niet helemaal met je eens, de onze heeft met trekkertrek vaak voor de waterrem gestaan en gaf altijd 63 pk aan de aftakas, nu naar 2.5 slag meer rookt hij net wat een ihc 844 origineel al doet, en heeft 81 pk aan de aftakas en een flink koppel erbij, en stikt/verzuipt niet, er stond een trekkermonteur bij, die zelf 1e werd, en zei dat hij perfect was afgesteld zo, dus tja, maar zal ook wel weer per motor conditie (techische staat) verschillen
Wimsumar
Beste KubotaB6001:
Quote @KubotaB6001:
Vanaf het moment dat de motor begint te roken krijgt hij zijn diesel niet meer verbrand

Rook (roet) is niet-volledig-verbrande diesel daarnaast zal de rookgas minder CO² en een hoger CO gehalte hebben. De energie uit de brandstof zal dan nog steeds tot hoger motorvermogen leiden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D6507c ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
44
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
25