Deutz D6507c - beetje opschroeven voor trekkertrek
Hallo, ik wil graag mijn deutz d6507c iets meer porry geven voor trekkertrek. Wie heeft wat tips van hoe dit moet. Moet niet te gek worden. We gebruiken de trekker namelijk nog redelijk vaak. Grt
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Deutz D6507c ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
In een rechte lijk moet je t achterste kapje eraf halen. Sleutel 10 pakken, moer losdraaien en boutje met schroevendraaier indraaien. Dan kun je bepalen hoeveel diesel je m geeft.
er zit een lijnpomp op dacht ik ofniet? dan zit er achter op de pomp een dekseltje met 4 m6 boutjes, die wegnemen, en daarachter zit een stelbout, en die moet je met de wel bekende sleutel 10 en een platte schroevendraaier iets indraaien. wel zorgen dat je na die tijd weer olie op de brandstofpomp gooit, die gaat er namelijk af, als je dat deksel losdraait.
Dan pas kan je kijken of je hem meer vermogen geeft.
haha, ik schrok er zelf van toen
heb er wel een filmpje van
Lees onderstaande topic aandachtig door A.U.B. (inclusief de doorkliklinks en ook op de brandstofpompfoto doorklikken om de reacties daarbij te kunnen lezen). Dan kan er weinig meer fout gaan.
tractorfan.nl/topic/79435/
Als je het wil doen, doe het dan met een vermogenstester erbij, maar ga niet zomaar ergens aan zitten draaien, gekkenwerk noemen we dat!
Zelfde bak als 6206?
Yes
Ben je er zeker van dat mijn trekker (transmissie) het slagje niet kan hebben @RobDeutz104 ?? Ik wil inderdaad de trekker natuurlijk niet over de huizen helpen. Het moet wel leuk blijven.
100pk kunnen ze wel af, tijdelijk, en niet onder vollast. Je merkt t wel, als de bak minder wordt. Jankt ie heel erg
1 slag gaat zomaar, zet m erna maar standaard. 8 slagen wordt te veel
Inderdaad, niet onder vollast: 'gewoon' tot 62 p.k..
(Bedtijd jonguh. Welterusten
Voordat je aan die 100pk zit moet je wel goed je best doen. 1 slag maakt niet veel uit. Maar daarna ga je erg veel vermogen halen, en wordt t erger. Schroeven is op eigen risico. 100pk komt er vlug uit.
Hij vraagt hoe t moet, niet of iedereen wil zegge of t slim is
Niet te overzien wat de motor gaat doen. Lul nie zo stom.
Hij vraagt t, ik geef t antwoord. Misschien moet je op zo'n topic niet reageren als je niet inhoudelijk erop in gaat maar gewoon andere komt afkraken. A-pomp kietelen is vrij simpel, kun zelfs jij
Aan de achterkant van de pomp zit een kapje met 4 M6 boutjes, losdraaien en kapje verwijderen.
Dan zit er een bout geborgd met een moer. Een M6 moer. Deze draai je los en dan kun je met de shroevendraaier het boutje indraaien.
Zet de borgmoer weer vast, en zet t kspje terug.
Dus een 3 cijlinder ongeveer 60 pk en een 4 cijlinder 80 pk
de juiste banden spanning en gewichts verdeling doet meer dan jou ietsje meer vermogen. je moet het op de baan kunnen brengen. als je dat allemaal voor elkaar hebt dan kun je kijken voor iets meer vermogen
koop een oud 6206 van je eigen geld en je kunt knutselen en prutsen wat je wilt. als je dan schade rijdt treft het jou in de portemonee.
hier te vaak gezien dat bij de loonwerker de jongens alles veranderden aan de trekker met te lage banden spanning en op maandag stond de trekker scheef met een lekke band.
Hoogstwaarschijnlijk heb je zelf nog geen/zeer weinig trekkertrekervaring. Je kunt je, zoals Fendt926Driver ook al schrijft, veel beter bezig houden/laten informeren op zaken als bandenkeuze, bandenspanning, gewichtsverdeling/gewichtsbijplaatsing, trekhaakhoogte en versnellingskeuze waarbij de (onopgevoerde) motor niet smoort/afslaat.
Sneller kunnen rijden door de motor op te voeren valt geheel in het niet als de rest (bovengenoemd) niet voor elkaar is.
Jazeker heb ik lange ervaring! In mijn prijzen-/trofeeënkast 2X bekers voor "Eerste prijs", voor 2X deelname in 1990 en 1992.
(vandaar ook altijd mijn constructieve bijdragen/adviezen in trekkertrektopics
dat klopt, en de veldwachter rijd rond op een varken
Vergelijk een D5506 en een D7206: Allebei een identieke F4L912 motorblok maar wel een verschillende brandstofpomp. Zelfs al draai je de pomp van de D5506 volledig open zal je een hoop meer rook en verbruik krijgen, maar zal je nog steeds niet het vermogen bereiken van een D7206. Rook wijst immers op onverbrande diesel, brandstofverbruik waar je dus niets aan hebt.
Hoe komt dat dan?
Een standaard brandstofpomp zal inspuiten op een aantal graden voor het BDP om een zo optimaal mogelijke verbranding te verkrijgen. Ga je aan de befaamde M6 stelbout draaien die iedereen hier vernoemt, dan zal je het inspuitmoment verlengen. Hierdoor wordt er dus inderdaad meer brandstof ingespoten, over een langer tijdstip. Er wordt dus ook nog diesel ingespoten op het moment nadat het ideale inspuittijdstip verstreken is. Deze diesel zal dus niet optimaal verbranden, en weinig bijdragen aan het motorvermogen, maar wel het extra verbruik en rookontwikkeling verklaren.
Gaan we dan terug naar het voorbeeld van de D5506 en de D7206, dan zullen we zien dat de D7206 aan meer vermogen geraakt door een brandstofpomp met grotere plunjers, door een groter inspuitvolume op hetzelfde ideale inspuitmoment.
Deze pomp heeft dus een groter debiet dan de pomp op de D5506, waardoor er meer brandstof op het ideale inspuittijdstip ingespoten wordt. Alle ingespoten diesel wordt dus optimaal verbrand, waardoor er geen extra rookontwikkeling ontstaat, maar wel een hoger vermogen en ook een hoger verbruik.
Conclusie van het hele verhaal:
Door de befaamde stelbout te gebruiken zal je niet veel meer vermogen uit de trekker halen, max. 10pk tot misschien 15pk voor een dikke zescilinder, maar wel veel onnodig verbruik en rookontwikkeling. Iedereen die hier dus ook roept dat ze zomaar meerdere tientallen pk's uit een motor halen door gewoon aan de stelbout te draaien, is zwaar aan het overdrijven. Wel zijn de vermogens van Deutz-motoren redelijk conservatief aangegeven, en meestal zullen deze op de testbank wel meer doen dan het opgegeven vermogen, bij volledige standaardafstelling.
Meer uitleg over de werking van een lijnpomp in onderstaand filmpje:
Okee, goed verhaal, goede argumenten maar.. Waarom blaast onze Valmet met lijnpomp dan wel 160 pk ipv 100 standaard?
Daar wordt in dit topic niet over gesproken, hier gaat het alleen over het indraaien van de stelbout. Je hebt inderdaad gelijk dat je op die manier het ideale inspuittijdstip kan veranderden, en op die manier zal je inderdaad meer vermogen kunnen behalen met dezelfde pomp. Vervroegen van het inspuitmoment heeft dan weer andere nadelen, maar daar gaat het hier niet over. Wat ik maar wou duidelijk maken is dat je enkel met een pomp met grotere plunjers een hoger vermogen kan krijgen met een optimaal motorrendement c.q. verbruik
Geef een Deutz 6206 maar 5 slagen aan de pomp en trek het luchtfilter eruit. Op dat moment loot hij aan de waterrem tegen de 100pk.
Rook (roet) is niet-volledig-verbrande diesel daarnaast zal de rookgas minder CO² en een hoger CO gehalte hebben. De energie uit de brandstof zal dan nog steeds tot hoger motorvermogen leiden.