John Deere 1040 - achterbrug problemen

Heb een half jaar terug de trekker goed weggezet, ben dit winter aan het restaureren gegaan maar dit betrof allen plaatwerk en het stuurhuis deze week gestart bleek de koppeling vast te zitten, hef wil niet meer zakken en de aftakas werkt ook niet wat kan dit zijn en wat nu te doen??
Andre Wever

Reacties

stevenb
Ik zou eerst een stuk rijden, zo schoot de koppeling van mijn trekker ook weer los ????
3130ls
Zit er genoeg olie in de achter brug
Wimsumar
Beste StevenB.:
Quote @stevenb:
ik zou eerst een stuk rijden

'Kweenie, ik denk dat het beter is eerst de andere problemen op te lossen. Oliedrukprobleem (aftakasinschakeling) is vaak ook een smeringsprobleem.
(Ondertussen het koppelingspedaal "ingetrapt" vastzetten zodat de plaat misschien spontaan weer los 'valt' ).
Andre Wever
Na de stuurhuis renovatie heb ik nieuwe olie in de achterbrug gedaan, en als k er mee rij komt er rook vanonder de cabine het peil kan ik nogmaals gaan controleren
3130ls
Eerst kijken of je olie druk heb voor je gaat rijden. Heeft hij hilo. ?anders ligt meestal het probleem bij de achter brug pomp. Zit er bij hoofdpomp een reservoir. ? Anders Dez eens volgooien met olie en kijken wat hij dan doet
Andre Wever
Eeuuh. geen idee waar kan ik de hoofdpomp vinden en een eventueel reservoir.. het is een standaard 1040met een af fabriek sekura cab
Andre Wever
Zo iedereen bedankt zover. het oliepeil is correct de hef doet het weer (hendeltje onder zitting stond verkeerd) de aftakas doet het wel maar word bij inschakelen gehinderd door de rubberen stuurhuishoes blijft alleen de koppeling over, die ga ik nu vastzetten en maar hopen dat het werkt. Jullie horen nog
Wimsumar
Beste Andre Wever:
Quote @Andre Wever:
blijft alleen de koppeling over, die ga ik nu vastzetten

Goed idee (zondag = rustdag).
Nu alle andere storingen verholpen zijn en het vertrouwd is de motor te laten draaien kun je de motor enige tijd warm laten lopen. Door uitzetting van het ook warmer wordende vliegwiel (hoe minimaal deze ook moge zijn) wil de koppelingsplaat ook wel eens spontaan loskomen.

AANVULLING:
Hierbij het koppelingspedaal vrij omhoog laten om druklager/drukgroep niet te langdurig te belasten.

De van-dik-hout-zaagt-men-planken-methode kan altijd nog. 😉
Andre Wever
Vandaag even de koppeling bekeken maar deze is helaas nog niet spontaan losgeschoten
Wimsumar
Beste Andre Wever
Quote:
koppeling bekeken

als de 'zachte' methode (alleen de motor geruime tijd warm laten draaien geen soelaas biedt, dan de 'harde' methode:
Al rijdend de koppeling intrappen en dan bruusk remmen. Over het algemeen schiet de plaat dan al spoedig een keer los.
P.S.:
Je moet begrijpen dat je de trekker in de versnelling moet starten en dat deze ook in beginsel als niet te stoppen gaat rijden, immers de rijkoppeling werkt niet!
Zorg dat je op een veilig traject (in een weiland bijvoorbeeld) rondjes kan rijden
In een vrij hoge versnelling kan de trekker nog met sterk remmen tot stilstand gebracht worden.
Wees ook zo inventief 'gewoon' de stopknop te gebruiken om de trekker tot stilstand te brengen (even een 'peut' gas geven en de versnelling vrij schakelen kan ook).
deeremeneer
Quote @Wimsumar:
Je moet begrijpen dat je de trekker in de versnelling moet starten

Wat standaard niet mogelijk zou moeten zijn vanwege een startonderbreker op de transmissie. Deze moet dus doorgelust worden om te kunnen starten.
Wimsumar
Beste Deeremeneer:
Quote @deeremeneer:
doorgelust

Vermoedelijk heeft topicvraagsteller Andre Wever dat trucje doorgehad en is pardoes door de werkplaatsmuur heengereden: we hebben al een dag niets van 'm gehoord/gelezen. 😉 😃
deeremeneer
@Wimsumar Zijn trekker ligt op zijn profielfoto al op de kop dus dat beloofd niet veel goeds.
Andre Wever
Grappig heren, maar tijd is een raar ding en je kunt het maar aan 1 ding tegelijk besteden. Het vastzetten van de koppeling heeft dus niet het gewenste resultaat gehad ben nu klaar voor de volgende stap. En die foto tja, zeg maar dat ik er behoorlijk ondersteboven van ben
Andre Wever
Vandaag een behoorlijke tijd gereden niet het gewenste resultaat behaald wel erachter gekomen dat behalve de koppeling ook de versnelling vastzit (dit was vorige week nog niet zo)want hij rijd ook met de keuze pook (R) in de vrij. Wat kan dit nu weer zijn?
Wimsumar
Beste Andre Wever:
Quote @Andre Wever:
rijd ook met de keuze pook (R) in de vrij.

Dat is niet grappig. 😞
De pook zal uit het schakelmechanisme getrokken zijn.
Terugplaatsen is vaak mogelijk als het versnellingsbakdeksel losgemaakt/opgetild kan worden.

P.S.: Heb je tijdens het rijden ook herhaaldelijk krachtig geremd (met ingetrapte koppeling) om de plaat los te laten schieten?
Andre Wever
Bij stilstand vind hij alle versnellingen wel en krachtigremmen heb ik wel gedaan maar niet heel lang (dat begon nogal te stinken in de cabine)is in de versnelling slepen met het contact uit misschien een optie?
JD3010
@Andre Wever Waarom haal je de trekker gewoon niet doormidden. Zoveel werk is dat ook weer niet en dan kun je gelijk zien wat er niet goed is. Zo sloop je de trekker ook maar.
Wimsumar
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
Zo sloop je de trekker ook maar.

Mee eens maar toch is de van-dik-hout-zaagt-men-planken-methode effectief.

@ Andre Wever: In onderstaande link een TractorFan-topicoverzicht met allerlei mogelijke tips bij een vastgekleefde koppelingsplaat:

Te beginnen met de 844S:

tractorfan.nl/index.php/…
Andre Wever
Heren
hij doet het weer
vandaag de van dik hout methode gedaan en wel
zo komt het gezegde "vake bej te bange" maar weer eens uit
ontkoppelen en schakelen als een nieuwe
blijft alleen als ik de linker pook bedien het waarschuwingslampje knipperen , iemand hier nog ideeen over?
verder enorm bedankt een geweldig forum
tot een volgende uitdaging
Wimsumar
Beste Andre Wever:
Quote:
linker pook bedien het waarschuwingslampje

Welk symbool staat er in/bij dat lampje?
Linkerpook = groepenpook?

P.S.: Mooi dat je de koppeling weer los hebt! 😄
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 1040 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!