We hebben recent een Fiat 250 trekker aangeschaft, voor hobbymatig gebruik (vooral het maaien van gras).
Uit de versnellingen kunnen we niet goed wijs. Er staat weliswaar een mooi schakelschema op het chassis afgebeeld (met twee keer achteruit en 6 keer vooruit), maar veel verder dan (volgens ons) 1 achteruit, en 3 versnellingen vooruit komen wij niet.
Wat doen we fout?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fiat 250 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
is altijd te schakelen met koppeling intrappen.
[url]tracteurs-someca.fr/docs/250.pdf[/…]
Overige documentatie:
(Doorklikken op [Télécharger] )
[url]tracteurs-someca.fr/250.html[/url/]
Bouwjaar 1953, dus een oud beestje, maar altijd starten en lopen, wel een hoop herrie, maar met een koptelefoon op gaat het wel...
Bij deze als je naar de kleine groep wilt, moet je de pook neutraal in de midden zetten, dan de pook naar voren drukken en dan staat hij in de kleine groep....
Waarschijnlijk komt deze volgend jaar te koop te staan....
een 211 R uit 1953 is wel uniek ,zijn maar gebouwd vanaf 1958.
Maar pin mij er niet op vast.....
Ik zal er komende week eens een paar foto's er van maken....
Dank ook voor de links naar de documentatie!
Je moet alsware tussen de versnellingen door naar de hoge of de lage bak. Dus pook in zijn vrij, in het midden zetten. en dan vak je af duwen naar de lage bak en naar je toe voor de hoge bak.
Dit gaat allemaal redelijk makkelijk, dus bruut geweld is er niet voor nodig.
Een 3 is nogal makkelijk te verwarren voor een 8, zeker als het cijfer een beetje dicht zit / onder de smurrie zit.
Laat het even weten als het ding aan de koop komt.
Ik zal het in de gaten houden....
En ik zal komende week nog een aantal foto's maken van deze tractor....
Okido, zelf ben ik bijna klaar met de 215 restauratie project.
Kan net in de een hoog maaien, wordt het gras wat hoger dan moet ik echt terug naar de kleine groep....
Het is maar een 2 cilindertje, niet zo raar denk ik.
Bij een 211/215 is het alleen belangrijk om hem na zwaar werk even 10 min stationair door te laten lopen voordat je hem uitzet. Anders bouwt er teveel warmte op in de cilinderkop en dan scheurt hij na verloop van tijd.
Heb ik nog nooit gedaan om de tractor meteen stil te zetten...
En ik rijd dan ook heel rustig naar de plaats waar hij staat....
Het is 1 pook, maar hij heeft twee vrijstanden, van waaruit je schakelt (en dat moet je even doorhebben!)
Eentje voor (lage gearing) en eentje achter voor de hoge gearing.
Als je rijdt moet je dan -bv binnen de hoge gearing- gewoon van versnelling naar versnelling opschakelen (zoals bij een auto) of vraagt dat nog iets bijzonders?
Super bedankt zover!
Ik denk dat de versnellingen op zo'n Fiat 250 niet gesynchroniseerd zijn. In tegenstelling tot een (nog goede) autoversnellingsbak zal het opschakelen, maar met name het terugschakelen, met tandengekraak gepaard kunnen gaan.
In geval van, dan kun je bij schakelen "dubble-clutchen".
Bij overschakelen trap je de koppeling in en zet de versnelling in 'vrij'. Nu laat je de koppeling helmaal opkomen en trapt ook deze terstond weer in en schakel de volgende versnelling.
Bij terugschakelen geef je, op het moment van opgelaten koppeling en versnelling in vrijstand, een dot tussengas.
zijn gemaakt tot 1964 als ik het goed heb.
Niet onder het rijden tussen de lage en de hoge bak schakelen.
Verder kun je gewoon opschakelen, het moet een beetje wennen want ze niet gesynchroniseerd.
Ik ga er deze week nog foto's van maken van de R211....
De orginale papieren en revisie rapport zijn er ook nog bij....
ben benieuwd ,laat foto's maar komen
Net een 411 aangekocht, even geduld.