Illustratie van:

Ford 2600 - Geen stroom zekeringen

Bij mijn Ford 2600 was alle verlichting uitgevallen.
Dit gebeurde na een middag lomp werk, een mesthoop verplaatsen. Met het transportbakje keer op keer hard in de hoop rammen. Daarna deed alle verlichting het af en toe. De lampjes en meters van het dashboard werken wel. Als de verlichting niet werkt krijgt geen enkele zekering stroom. Het contactslot werkt. Ik been geen elektrische hoogvlieger maar zie zie nergens losse stekkers. Heeft iemand misschien een tip?

Deel dit topic

Reacties

Rozema
Mogelijk een massa probleem door het vuil raken van de aansluiting van de massa? Probleem met de spanningzoeker te meten terwijl je - pool direct aansluit op de accu.
Wimsumar
Beste Gerrit2600: Vreemd, de achter- en koplampen krijgen rechtstreeks van de accu stroom. Richtingaanwijzer en remlicht via het contactslot. Er zijn dus 2 stroomcircuits die gelijktijdig uitvallen. :?
Vermoedelijk corrosievorming op de zekeringen zou een deel van de storing kunnen verklaren (de werkzaamheden "mestbakjerammen" zijn toeval). Controleer de zekeringen en schuur deze voorzichtig wat schoon (eventueel inspuiten met contactspray of kruipolie).
county854t
Hallo, Er zit een waarschijnlijk tussen het contactslot en verlichtings schakelaar een hoofdzekering van 16ampere. Die zal kapot zijn. succes
Gerrit2600
@ Rozema en Wimsumar dank voor jullie tips.
Ik heb de contacten van de zekeringen en de zekeringen schoongemaakt,geschuurd en ingespoten met contactspray en er komt weer wat leven in het oude beestje. De kop- en achterlichten doen het weer, ook nog na een paar keer over een hobbelig pad rijden. Deze verlichting loopt via het contactslot. Met de verlichtingsknop 'aan' meet ik het volgende op de zekeringen (van boven naar beneden:
1: 0
2: 0
3: 12 volt
4: 12 volt maar rechts niks aangesloten, voor extra lamp?
5: 12 volt
6: 2.2 volt dashboardverlichting?

Weet iemand wat er op de zekeringen aangesloten zit/hoort te zitten?

Van de richtingaanwijzer loopt geen draad naar het contactslot.

Uit de kabelboom boven de tank komen vier draden draden (twee bruine en twee witte, waarvan één dubbele) die niet zijn aangesloten op het contactslot. Maar de niet gebruikte contacten op het contactslot zien er uit als of er al lang niets op gezeten heeft.

Nu nog de remlichten en richtingaanwijzer weer aan de praat krijgen.
Gerrit2600
@county854t Heb even gekeken maar er zit geen zekering tussen contactslot en lichtschakelaar.
Wimsumar
Beste Gerrit2600:
Quote @Gerrit2600:
over een hobbelig pad rijden

De lampen kunnen ook los in de fitting zitten en/of ook hier kan door corrosie de stroomkring onderbroken zijn. Ten overvloede nog te vermelden dat een lampje ook 'gewoon' kapot kan zijn.
Gerrit2600
Dank voor de reactie Winsumar. Vanmiddag heb ik de de lampen van knipperlichten en remlichten gecontroleerd en alle contacten geschuurd en ingespoten met contactspray. Zojuist de schakelaar van de remlichten onder het rempedaal gedemonteerd en de contacten er van gedaan. Tot nu toe zonder resultaat.
Voor- en achterlichten zitten op zekering 3.
Ik hoop dat iemand weet wat er op de overige zekeringen hoort te zitten, heb hier het schema niet van.

Groet,

Gerrit
jammermaarhelaas
Hier zoals de zekeringen bij mijn 2600 zitten:

1: ongebruikt
2: 25A, richtingaanwijzer (contactslot aan)
3: 8A, stadslicht rechts en dashboardverlichting (contactslot uit of aan)
4: 8A, stadslicht links (contactslot uit of aan)
5: 8A, dimlicht (contactslot uit of aan)
6: 16A, grootlicht (contactslot uit of aan)

Voor zover ik weet komt er een +12V kabel vanaf het startrelais (rechtstreeks op de dikke accukabel die daar op het relais zit) met daarin een hoofdzekering, deze gaat rechtstreeks naar het contactslot. Van hieraf wordt de stroom verdeeld.
Er zitten op de klemmen van het contactslot doorverbindingen, dus de +12V vanaf de accu (startrelais) gaat vanaf de klem het slot in, maar er gaat ook vanaf deze klem direkt weer door naar de verlichtings-zekeringen. enz.

Wanneer je de zekeringhouder door gaat meten en je zou alle kabels er eerst afhalen, dan heb je grote kans dat sommige klemmen aan dezelfde kant, met elkaar in verbinding blijken te staan. Je moet dus wel weten op welke klem je welke spanning (rechtsreeks van accu of via contactsleutel) aansluit.

Goede aarde is een ding waar je bij dit soort klachten zoals jij hebt, ook altijd naar moet kijken. Het kan maar zo zijn dat er op 1 of meerdere plekken de aardedraad is (weg) gecorrodeerd.

Ook de stekker onder de motorkap (wanneer je de motorkap opent zie je hem tegen de tank, boven de accu zitten) zou ik meteen even uit elkaar trekken, klemmen insprayen met contactspray en weer goed in elkaar drukken. Verder gewoon alle lampjes en klemmetjes nalopen zoals reeds gezegd werd.
Wimsumar
Beste JammermaarHelaas & Gerrit2600:
Quote @jammermaarhelaas:
1: ongebruikt

In onderstaande link, de gebruikershandleiding van de Ford-1000-serie. Daarin wordt aangegeven dat zekering 1 gebruikt wordt voor de claxon en remlicht.

pdf blz nr.: 73

[url]vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…]

@ Gerrit2600: De bedrading van de remlichten/richtingaanwijzers kan ook beschadigd zijn. (met name onder de spatborden).

PDF BLZ NR 71: Afbeelding G14, bij aanduiding [2] Dit is een hoofdzekering.
Gerrit2600
Beste Jammermaarhelaas Winsumar,

Dank weer voor jullie reactie. Voor zover ik ze heb gezien heb ik de massa-aansluitingen gecontroleerd en ingespoten.
Ik ben wel wat verder gekomen. Ik heb weer 12 volt op zekeringen 3 t/m 6. Bij mij zitten remlichten op nr. 2, stadslicht en achterlichten op nr. 3, 4 is ongebruikt, dimlicht op 5 en groot licht op 6. Het dashboard is niet gezekerd!? Op zekeringen 1 en twee heb ik (nog) geen voeding. De remlichten doen het als ik de draad van nr. 2 op nr. 3 zet en het contact en lichtknop aan zet. Misschien dat de richtingaanwijzers op nr. 1 zitten maar ze doen het niet als ik de draad van nr. 1 op nr. 3 zet. Ik moet er dus nog achter zien te komen waarom zekeringen 1 en 2 geen voeding krijgen en waarom de richtingaanwijzers het niet meer doen.

Moet zo weg maar kijk morgen weer verder.

Dank voor het meedenken en een goeie avond!

Groet,

Gerrit
Wimsumar
Beste Gerrit2600:
Quote @Gerrit2600:
Ik ben wel wat verder gekomen. ...................................................................
Dank voor het meedenken

Geen dank. Zo aan het bereikte resultaat te lezen dan redt je het wel. 😄
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Deze site met handleidingen op PDF is erg handig, dank daarvoor.

In de nederlandse versie van de betreffende handleiding zie je de zekeringhouder op een andere plek (naast de schermkap). Ook verschild de toewijzing van zekeringen en het aantal zekeringen weer per uitvoering/land.

Bij mijn 2600 is de claxon er waarschijnlijk later opgezet (importeur/dealer?), getuige de afwijkende bedrading achter de kap.
Gerrit2600
Beste jammermaarhelaas en Winsumar,

Inderdaad een handige site, kende hem nog niet.
Ik ben nieuw hier op het forum, mooi dat enthousiastelingen elkaar hier helpen en met elkaar meedenken!
Als iemand me kan helpen aan een handleiding voor een Ford 2600, graag! Ik heb wel een operators handboek en service manual (913 pag.)voor de 2000, 3000, 4000 en 5000 in het engels. Als iemand deze wil hebben, geef maar een seintje.
@jammermaarhelaas, je claxon zou best kunnen, bij mij zit er wel een claxonknopje onder het contactslot maar daar is niets op aangesloten.
@Winsumar, ik ga zo eens kijken naar de hoofdzekering (wist niet dat die daar zat. En eens kijken of ik voeding op zekering 1 en 2 kan krijgen en van daar uit verder kijken...
Gerrit2600
Winsumar bij mij zit er geen hoofdzekering bij het contactslot of de lichtschakelaar. Had vandaag niet veel tijd. Ik heb de band om de kabels boven de zekeringkast en het kastje van de richtingaanwijzer verwijderd. Het blijkt dat de voeding van de remlichten van de voeding van het kastje van de richtingaanwijzer komt (Hella BB 38, pin nr. 49). Als de één het niet doet, doet de ander het dus ook niet. Nu nog de voeding van de richtingaanwijzer herstellen.
(Misschien de kap met het dashboard verwijderen. Moet goed komen.

Nogmaals dank.

Groet,

Gerrit
jammermaarhelaas
Hier kun je, als je wilt, ook veel vinden: ford-fordson.nl/
Gerrit2600
Dank voor de tip jammermaarhelaas. Voor dat ik vanochtend begon heb ik alles hier nog eens gelezen. Met een andere tip van je heb ik alles weer werkend gekregen. Het bleek toch iets anders te zijn dan ik gisterenavond dacht. Zoals je schreef heb ik alle draden van de zekeringkast losgemaakt. Met de multimeter (continuïteit)gemeten dat de klemmen van zekering 1 en 2 met elkaar in verbinding staan. Bij mij zit de voeding van remlichten en richtingaanwijzers beiden op zekering 2. De voeding van 1 bleek te zijn losgeschoten van het contactslot. Weer aangesloten en ook 2 heeft weer voeding. Zoals Winsumar schreef dus puur toeval: corrosie van zekeringen en een losgeschoten draad waardoor alles op dezelfde avond uitvalt.
Wimsumar
Beste Gerrit2600:
Quote @Gerrit2600:
alles weer werkend gekregen.

Gefeliciteerd.
P.S.: Wees er zuinig op en je kunt weer tientallen jaren vooruit. Bij moderne trekkers beginnen schier onophelderbare verlichtingsstoringen al 2 jaar na ingebruikname (is momenteel ook een topic op dit forum). Er kan dan zo maar een uitermate kostbaar ritueel van "blindelings" vervangen van printplaatjes, relaitjes etcetera volgen om het weer werkend te krijgen.
Gerrit2600
@ Wimsumar, dank je! Al die boardcomputers 'motormanagement' etc. vind ik ook niks. Ik rij een Opel van 21 jaar oud. Nooit foutcodes en je kunt gewoon een lampje vervangen zonder de halve motor uit te bouwen. Heb de 2600 nu 10 jaar en dit is de tweede storing. De eerste was een los contact van de startbeveiliging. Maar mocht er nog eens wat zijn dan weet ik waar ik moet zijn!

Dank en groet,

Gerrit

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 2600 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
1