Mijn fendt 308lsa 1987 heeft onderdruk. Kan het komen doordat hij in 13jaar tijd, 500uur voor een sleepje heeft gestaan.
Dus heel lang niet meer heeft hoeven te werken.
Hij heeft pas 8500uur, dus daar kan het niet aan liggen.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 308 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
doordat je de motor flink heb laten werken, trouwens de thermostaat,
was ook stuk, dus de motor is ook mischien al lang niet meer op temparatuur geweest.
En dan staat hij aan de kook omdat de thermostaat stuk is
flink heb laten werken
Een trekker is eigenlijk ook net een mens.
Als je onbesuisd zonder training aan een survival-run mee gaat doen zul je dagenlang spierpijn of erger, blessures hebben. Voor jouw trekker is dat 'even schoonbranden' ook een survival-run! (Al menig topic is hier op het forum geschreven over motorschade als gevolg van 'even schoonbranden' ).
P.S.: Hoe constateer jij, meet jij, beoordeel jij, de mate van onderdruk?
Geef eens een paar topics daarover. Ik kan ze zo snel niet vinden...
Als je je verstand blijft gebruiken
Mestmixen is stomvervelend werk, (dagenlang stank in de stal, splinters van de putdekselbalkjes in je tengels etc. ). Bij mixen moet je inderdaad tunnelvisie hebben en gewoon nooit weer mixen als urenlang een trekker achter de stal staat te 'gillen' en de stalramen in de sponning trillen. Je kunt dan wel denken dat de trekker 'mooi schoon brandt' (iets wat je bij normaal boerengebruik tegenwoordig echt niet zal merken aan een trekker, maar dat terzijde), een volgende keer gebruik je je verstand en ga je mixen als je zeker weet dat het wel snel gaat.
"Schoonbrandschade-topics": Nog niet zo lang geleden een OldtimerDeutz die naderhand een (lagerschade)tik in de motor had.
Vrij recent een I.H.C.-644 (van iemand die 'als een kind zo blij was toen ik 'm een oud 16KM-bordje gratis thuisbracht) waarbij de koppakking er voor de voermixer (mengwagen) eruit was gebrand.
(En dan is dat vast het topje van de ijsberg. De meesten zullen hun "schoonbrandblooper'' hier niet op het forum bekend maken).
..... zeker weten weer feller.
'Gezichtsbedrog'. De olie in de rondom warme/hete trekker is dun en de de eveneens warme/hete lagering in de aandijflijn en laat de trekker voor het gevoel lichter lopen.
Wat u betreft zit meer vermogen na een zwaar leven ook tussen de oren?
Maar aan de pijp valt het ook wel te zien Onze is mooi droog, en bij me oom zit er een vieze natte drap op het klepje
Als we onze 305 voor de mengwagen zetten en hij moet dan wintervoer mengen is ie ook vele malen veller dan wanneer hij geen gras hoeft te mengen (zomervoer dus mais pulp bostel etc) de eerste keer gaat het ietwat moeizaam maar de 2e keer staat ie er voor te brullen. (machtig sterk paard die oude fendt :D)
Nou, de druk kom van onder uit het carter ontluchtingspijpje.
Door het verdwijnen van die laag klinkt het geluid harder door de metalen wanden heen. Of een trekker op dat moment harder trekt weet ik niet, maar ze klinken wel beter..
Of het hardere geluid beter klinkt, is natuurlijk een persoonlijke ervaring. Jouw verklaring ervoor, namelijk het schoonbranden van de uitlaat, klinkt mij wel als muziek in de oren.
Het is opvallend dat een trekker die goed 'schreeuwt' bijna altijd het predikaat 'enorme sleper' krijgt opgespeld..
Eerder was ik in het voorjaar druk met bouwland bemesten met een trekker die dapper, maar eigenlijk te licht voor het werk was. Na een paar dagen was de uitlaat zo schoon, dat de binnenkant van de pijp na een dag stilstand in de regen rood verroest was. En dan klonk de trekker ook anders.
Zefl ervaren met de hanomag brilliant 700 jaren geleden, die had al zeker 4 jaar niks meer gedaan aangezien we niet meer bovengronds mochten uitrijden, en kuilsnijden deden we ook niet meer. Voor de rest alleen kleine klusjes.
Toen mee gedaan aan trekkertrek, de eerste 25meter niks als zwarte rook. Naderhand klonk de trekker veel "scherper" en trok sneller op.
Zelfde soort verschijnsel bij een luie trekker uit de buurt die recent een motor revisie heeft gehad, de eigenaar was van mening dat de trekker kapot zou gaan van hard werken. Toen het blok los ging bleek overal een dikke roet aanslag te zitten.