Fendt 308 LSA - Onderdruk 308lsa 1987

Mijn fendt 308lsa 1987 heeft onderdruk. Kan het komen doordat hij in 13jaar tijd, 500uur voor een sleepje heeft gestaan.
Dus heel lang niet meer heeft hoeven te werken.
Hij heeft pas 8500uur, dus daar kan het niet aan liggen.

Deel dit topic

kikkertje

Reacties

valmet6400power
Ja dat kan heel goed.
armpie
Je zou niet de eerste zijn die een mwm motor met 8500 draaiuren moet reviseren. Daarnaast de trekker vaak maar heel even gebruiken doet de motor ook niet veel goeds.
kikkertje
Heeft iemand er ervaring mee, en is de onderdruk minder geworden
doordat je de motor flink heb laten werken, trouwens de thermostaat,
was ook stuk, dus de motor is ook mischien al lang niet meer op temparatuur geweest.
Arrie94
@kikkertje Als ie goed start en weinig tot geen olie verbruikt niks aan doen. De trekker weer een poosje aan het werk zetten kan geen kwaad, juist goed. Een MWM van '87 kan met normaal onderhoud eigenlijk niet met 8500 uur versleten zijn.
matzzz
@kikkertje er kan zijn(was bij mij ook) als de onderdruk in mindere maten is en je laat de tractor een keer hard werken dat het over is. Er kan altijd koolaanslag achter de zuigerveren zitten waardoor onderdruk kan krijgen, bij hard werken en veel geluk kan het 'wegbranden'
fendt308-driver
@matzzz
En dan staat hij aan de kook omdat de thermostaat stuk is 😃
matzzz
@fendt308-driver Haha dat moet je dan eerst oplossen, zijn trouwens best dure dingen
Wimsumar
Beste Kikkertje:
Quote @kikkertje:
onderdruk ................
flink heb laten werken

Een trekker is eigenlijk ook net een mens.
Als je onbesuisd zonder training aan een survival-run mee gaat doen zul je dagenlang spierpijn of erger, blessures hebben. Voor jouw trekker is dat 'even schoonbranden' ook een survival-run! (Al menig topic is hier op het forum geschreven over motorschade als gevolg van 'even schoonbranden' ).

P.S.: Hoe constateer jij, meet jij, beoordeel jij, de mate van onderdruk?
Arrie94
@Wimsumar Volgens mij is dat een tunnelvisie, ik heb daar nog nooit van gehoord, behalve van u. Als je je verstand blijft gebruiken weet je ook wel dat je niet lomp moet doen, maar een keer mixen brandt juist goed schoon, en geeft bij ons altijd merkbaar, positief resultaat 😉

Geef eens een paar topics daarover. Ik kan ze zo snel niet vinden...
JD3010
Even off-topic. 😉 Waarom wordt het eigenlijk onderdruk genoemd? Je hebt dan toch overdruk in het carter?
Arrie94
@JD3010 Omdat de compressie lager geworden zou zijn.
Wimsumar
Beste Arrie94:
Quote @Arrie94:
tunnelvisie, ...................
Als je je verstand blijft gebruiken

Mestmixen is stomvervelend werk, (dagenlang stank in de stal, splinters van de putdekselbalkjes in je tengels etc. ). Bij mixen moet je inderdaad tunnelvisie hebben en gewoon nooit weer mixen als urenlang een trekker achter de stal staat te 'gillen' en de stalramen in de sponning trillen. Je kunt dan wel denken dat de trekker 'mooi schoon brandt' (iets wat je bij normaal boerengebruik tegenwoordig echt niet zal merken aan een trekker, maar dat terzijde), een volgende keer gebruik je je verstand en ga je mixen als je zeker weet dat het wel snel gaat. 😄

"Schoonbrandschade-topics": Nog niet zo lang geleden een OldtimerDeutz die naderhand een (lagerschade)tik in de motor had.
Vrij recent een I.H.C.-644 (van iemand die 'als een kind zo blij was toen ik 'm een oud 16KM-bordje gratis thuisbracht) waarbij de koppakking er voor de voermixer (mengwagen) eruit was gebrand.
(En dan is dat vast het topje van de ijsberg. De meesten zullen hun "schoonbrandblooper'' hier niet op het forum bekend maken).
mf 6150
Vervang je ook optijd de olie en filters?
mf 6150
En hoe ben je zelf met rijden? Als je bijvoorbeeld in de winter moet slepen start je hem dan en rijd je meteen volgas weg of laat je hem eerst warm lopen?
Arrie94
@Wimsumar Mixen gaat er hier gelukkig compleet anders aan toe, 1000 toeren op aftakas en met een kwartier tot misschien half uur is alles weer rond. Een (IH 724 vroeger) en 956 (komt niet boven 1500 motortoeren) zijn merkbaar frisser na het mixen, en de 612s (komt niet boven 2000 toeren) is zeker weten weer feller. En inderdaad, je moet het regelmatig doen, anders moet u inderdaad uren mixen om die korst los te weken. Zelfde idee als je de trekker een weekje voor de tank zet, ipv bijvoorbeeld alleen kuilsnijden. Maar zo heeft iedereen zijn eigen filosofie.
Wimsumar
Beste Arrie94:
Quote @Arrie94:
merkbaar frisser ........
..... zeker weten weer feller.

'Gezichtsbedrog'. De olie in de rondom warme/hete trekker is dun en de de eveneens warme/hete lagering in de aandijflijn en laat de trekker voor het gevoel lichter lopen.
Arrie94
@Wimsumar Toch gek dat dat een poos zo blijft...

Wat u betreft zit meer vermogen na een zwaar leven ook tussen de oren?
Jasperfendt
@Wimsumar Nou, er valt anders degelijk verschil te merken tussen onze 305 en die van me oom. Die van me oom staat altijd voor een ukw 3500 en onze staad altijd voor de mengwagen te brullen. Maar valt zeker verschil in vermogen te merken, die van me oom krijgt mixer amper op 540 aftakas rond en wij hebben hem altijd op 1000 toeren aftakas.
Arrie94
@Jasperfendt Zullen wel de toleranties geweest zijn bij de productie 😃 😃 😃 Maar jij snapt precies wat ik bedoel haha
Jasperfendt
@Arrie94 Ook vast wel iets, maar niet zo extreem

Maar aan de pijp valt het ook wel te zien 😛 Onze is mooi droog, en bij me oom zit er een vieze natte drap op het klepje
mf 6150
@Arrie94 @Jasperfendt
Als we onze 305 voor de mengwagen zetten en hij moet dan wintervoer mengen is ie ook vele malen veller dan wanneer hij geen gras hoeft te mengen (zomervoer dus mais pulp bostel etc) de eerste keer gaat het ietwat moeizaam maar de 2e keer staat ie er voor te brullen. (machtig sterk paard die oude fendt :D)
Arrie94
@Jasperfendt Vergelijk profielfoto eens met een van de advertentiefoto's 😉 haha
Jasperfendt
@Arrie94 Daarom wist ik het ook 😛
Valtra-Fordpower
@JD3010

Nou, de druk kom van onder uit het carter ontluchtingspijpje. 😛
JD3010
@Valtra-Fordpower. Maar ik heb ook trekkers waar de ontluchting boven op zit, zonder pijpje naar beneden. 😉
fendtinterfan
@Jasperfendt haha, is ook net wat voor mixer je hebt..
Valtra-Fordpower
@JD3010 Zeker van die hele rare groen gele trekkers? 😃
JD3010
@Valtra-Fordpower Ook nog een oranje. 😉
Jasperfendt
@fendtinterfan zeld schoepen, alleen wij hebben er nog een extra oo om de korst te breken
ramrod
@Wimsumar Dat verschil in geluid heeft alles te maken met het wegbranden van de roetaanslag aan de binnenkant van het uitlaat systeem.
Door het verdwijnen van die laag klinkt het geluid harder door de metalen wanden heen. Of een trekker op dat moment harder trekt weet ik niet, maar ze klinken wel beter..
Wimsumar
Beste Ramrod:
Quote @ramrod:
ze klinken wel beter.

Of het hardere geluid beter klinkt, is natuurlijk een persoonlijke ervaring. Jouw verklaring ervoor, namelijk het schoonbranden van de uitlaat, klinkt mij wel als muziek in de oren. 😄
ramrod
Inderdaad @Wimsumar, beleving is persoonlijk.
Het is opvallend dat een trekker die goed 'schreeuwt' bijna altijd het predikaat 'enorme sleper' krijgt opgespeld..

Eerder was ik in het voorjaar druk met bouwland bemesten met een trekker die dapper, maar eigenlijk te licht voor het werk was. Na een paar dagen was de uitlaat zo schoon, dat de binnenkant van de pijp na een dag stilstand in de regen rood verroest was. En dan klonk de trekker ook anders.
patrick-lamers
Ik ben van mening dat voor sommige trekkers het toch goed is om zo nu en dan te werken.
Zefl ervaren met de hanomag brilliant 700 jaren geleden, die had al zeker 4 jaar niks meer gedaan aangezien we niet meer bovengronds mochten uitrijden, en kuilsnijden deden we ook niet meer. Voor de rest alleen kleine klusjes.
Toen mee gedaan aan trekkertrek, de eerste 25meter niks als zwarte rook. Naderhand klonk de trekker veel "scherper" en trok sneller op.
Zelfde soort verschijnsel bij een luie trekker uit de buurt die recent een motor revisie heeft gehad, de eigenaar was van mening dat de trekker kapot zou gaan van hard werken. Toen het blok los ging bleek overal een dikke roet aanslag te zitten.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 308 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!