Wat is nu precies het verschil tussen EW en DW hydraulische ventielen en cilinders?
alvast bedankt
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Dubbelwerken, cilinder uitschuiven is met perslucht en inschuiven ook.
dit ventiel kan alleen een cilinder uitschuiven maar niet onder druk inschuiven.
DW staat voor dubbelwerkend, dit houd in dat je 2 aansluitingen hebt waar druk op kan staan, net hoe de hendel bediend wordt.
met een dubbelwerkend ventiel kun je een cilinder zowel opdruk uitschuiven als inschuiven.
een machine het een ventielen blok kan wel op een enkelwerkend ventiel aangesloten worden, die systemen hebben alleen een druk aansluiting nodig en een retour aansluiting om de olie drukloos terug in de trekker te laten gaan.
het ventielen blok regelt dan de oliestroom naar bijvoorbeeld een dubbelwerkende cilinder.
DW cilinder / ventiel: 2 aansluitingen.
EW ventiel: 3 standen (drukloos, neutraal, druk)
DW ventiel: 3 of 4 standen (druk, neutraal, druk en eventueel zwevend, beide aansluiten drukloos).
EW cilinder wordt vaak gebruikt waar 1 kant op kracht gewenst is, bijvoorbeeld een kieper. Door de zwaartekracht en cilinder drukloos te zetten gaat hij vanzelf weer in.
In dat laatste geval moet er wel een ontluchtingsdopje op de cilinder zitten.
Dan moet je wel een voorziening treffen dat de olie van de tegenovergesteld functie bijvoorbeeld op een drukloze retourleiding wordt weg kan vloeien (anders is geen beweging mogelijk, of knapt de slang).
@Minitrac: Mooiste voorbeeld van een enkelwerkende cylinder is de kiepcylinder van een kiepwagen (Deze is overigens ook wel met een dubbelwerkend ventiel te bedienen maar bij het laten dalen van de bak moet je er op letten het ventiel zo te houden dat de olie niet door het overdrukventiel van de trekkerhydrauliek wordt geperst.
Een voorlader- of shovelbak, en ook alle giekdelen van een hydraulische kraan bijvoorbeeld, hebben dubbelwerkende cylinders. (Deze zijn dan weer niet te bedienen met een enkelwerkende ventiel omdat dan de tegenovergestelde functie van de cylinder niet op druk gezet wordt.
Beter lezen! In de kamer voor het uitschuiven zit dan geen olie maar lucht!
Nee, jij moet beter uitleggen.
Je hebt vast wel eens met een 4 elements schudder gewerkt. Deze bedien je met een enkelwerkend ventiel waarbij je druk zet om de cilinder IN te schuiven.
Klopt. Op de andere zijde zit dan een ont-/beluchtingsdopje. De cylinder is dan enkelwerkend te noemen.
Beter lezen A.U.B..
De cylinder is dan enkelwerkend.
Als jij bij een dubbelwerkende cilinder aan bijvoorbeeld een grondbakje de slang voor het uitschuiven vervangt door dat ontluchtingsdopje zodat je dat bakje ook achter een trekker met alleen een enkelwerkend ventiel kan gebruiken dan mag je dat van mij een enkelwerkende cilinder noemen.
Mocht je deze cilinder dan een keer willen vervangen dan ben je behoorlijk aan het mierenvoortplanting als je bij je leverancier zegt dat het een enkelwerkende cilinder is.
Dat ik "Beter lezen!" schreef sloeg dus op dat je reageert met een slangaansluiting voor olie in de kamer voor het uitschuiven terwijl ik duidelijk heb geschreven dat er een ONTLUCHTINGSDOPJE op moet zitten.
De leverancier zal meewarrig hoofdschuddend zeggen dat het een voor enkelwerkend gebruik geschiktgemaakte dubbelwerkende cylinder is.
Speciaal voor jou heb ik het aangepast. Ik heb echter mijn twijfels of de mieren in kwestie wel degelijk voortgeplant worden maar ik neem aan dat jij daar meer ervaring mee hebt.
Ook klopt het grammaticaal niet meer...
Als jij dit dus gelijk tegen je leverancier zegt is het gelijk duidelijk.
mijn tractor heeft dubbelwerken stuurventiel en ik wil een hefmast met enkelwerken cilinder, hoe kan ik best aansluiten op de tractor of is niet mogelijk.
Alvast bedankt
Als je de leiding van de hefmast in een van de twee snelkoppelingen doet, en je zet daar druk op, dan gaat de hefmast omhoog, zet je de hendel van het ventiel de andere kant op, dan gaat de olie door het overdrukventiel, maar zal de hefmast zakken. Dat is natuurlijk niet zo best voor de oliepomp, en daarom zou ik, als je het op die manier aansluit, de hendel bij het laten zakken voorzichtig zo ver zetten dat de mast zakt zonder dat er olie door de overdruk gaat (is dus even voorzichtg zijn en opletten).
Als je een drukloos retour hebt, kun je een slang van de niet gebruikte snelkoppeling (in de andere zit de slang van de hefmast) aansluiten op een drukloos retour aansluiting (die komt zonder tussenkomst van een ventiel uit in de achterbrug/oliereservoir). Op die manier gaat de olie die anders door het overdrukventiel zou gaan gewoon direct retour in de achterbrug, en heb je van je dubbelwerkend ventiel praktisch gezien een enkelwerkend ventiel gemaakt.
Ook zijn er dubbelwerkende ventielen die je kunt instellen op enkelwerkend (bijvoorbeeld met het in of uitdraaien van een bout, daarmee open of sluit je een kanaal in het ventielblok).
Wat voor trekker en ventiel gaat het hier over? Heb je misschien een foto van het ventiel? Dan kunnen we je misschien makkelijker en beter helpen.