Verschil tussen EW en DW ventielen

Wat is nu precies het verschil tussen EW en DW hydraulische ventielen en cilinders?

alvast bedankt

Deel dit topic

Reacties

mike_v
Enkelwerkend vs Dubbelwerkend?
+1
martijn1998
Bij een dw ventiel gaat een cilinder op druk in en uit, bij een ew ventiel gaat een cilinder op druk uit en door de zwaartekracht of door veerkracht weer in.
JDeerefan
Enkelwerkende cilinder, schuift uit met Vb. perslucht en als de druk wegvalt wordt deze teruggeduwd door een veer die binnen in zit.
Dubbelwerken, cilinder uitschuiven is met perslucht en inschuiven ook.
moarten
EW staat voor enkelwerkend, dat houd in dat er maar 1 drukleiding is.
dit ventiel kan alleen een cilinder uitschuiven maar niet onder druk inschuiven.

DW staat voor dubbelwerkend, dit houd in dat je 2 aansluitingen hebt waar druk op kan staan, net hoe de hendel bediend wordt.
met een dubbelwerkend ventiel kun je een cilinder zowel opdruk uitschuiven als inschuiven.

een machine het een ventielen blok kan wel op een enkelwerkend ventiel aangesloten worden, die systemen hebben alleen een druk aansluiting nodig en een retour aansluiting om de olie drukloos terug in de trekker te laten gaan.
het ventielen blok regelt dan de oliestroom naar bijvoorbeeld een dubbelwerkende cilinder.
+1
Corne S
EW cilinder / ventiel: 1 aansluiting.

DW cilinder / ventiel: 2 aansluitingen.

EW ventiel: 3 standen (drukloos, neutraal, druk)
DW ventiel: 3 of 4 standen (druk, neutraal, druk en eventueel zwevend, beide aansluiten drukloos).

EW cilinder wordt vaak gebruikt waar 1 kant op kracht gewenst is, bijvoorbeeld een kieper. Door de zwaartekracht en cilinder drukloos te zetten gaat hij vanzelf weer in.
Gerron
Als je dus een EW ventiel gebruikt bij een DW cilinder dan kan je die op druk uitschuiven OF inschuiven.
In dat laatste geval moet er wel een ontluchtingsdopje op de cilinder zitten.
Wimsumar
Beste Gerron:
Quote @Gerron:
Als je dus een EW ventiel gebruikt bij een DW cilinder dan

Dan moet je wel een voorziening treffen dat de olie van de tegenovergesteld functie bijvoorbeeld op een drukloze retourleiding wordt weg kan vloeien (anders is geen beweging mogelijk, of knapt de slang).

@Minitrac: Mooiste voorbeeld van een enkelwerkende cylinder is de kiepcylinder van een kiepwagen (Deze is overigens ook wel met een dubbelwerkend ventiel te bedienen maar bij het laten dalen van de bak moet je er op letten het ventiel zo te houden dat de olie niet door het overdrukventiel van de trekkerhydrauliek wordt geperst.
Een voorlader- of shovelbak, en ook alle giekdelen van een hydraulische kraan bijvoorbeeld, hebben dubbelwerkende cylinders. (Deze zijn dan weer niet te bedienen met een enkelwerkende ventiel omdat dan de tegenovergestelde functie van de cylinder niet op druk gezet wordt.
Gerron
@Wimsumar
Beter lezen! In de kamer voor het uitschuiven zit dan geen olie maar lucht!
Wimsumar
Beste Gerron:
Quote @Gerron:
Beter lezen!

Nee, jij moet beter uitleggen. 😉
+1
radium45
@Wimsumar @Gerron omschrijft het gewoon goed, niks mis mee.
Gerron
@Wimsumar
Je hebt vast wel eens met een 4 elements schudder gewerkt. Deze bedien je met een enkelwerkend ventiel waarbij je druk zet om de cilinder IN te schuiven.
Wimsumar
Beste Gerron:
Quote @Gerron:
waarbij je druk zet om de cilinder IN te schuiven

Klopt. Op de andere zijde zit dan een ont-/beluchtingsdopje. De cylinder is dan enkelwerkend te noemen.
Gerron
Klopt. Dit zelfde kan dus ook met een dubbelwerkende cilinder.
Wimsumar
Beste Gerron:
Quote @Gerron:
kan dus ook met een dubbelwerkende cilinder.

Beter lezen 😛 A.U.B..
De cylinder is dan enkelwerkend.
Gerron
@Wimsumar
Als jij bij een dubbelwerkende cilinder aan bijvoorbeeld een grondbakje de slang voor het uitschuiven vervangt door dat ontluchtingsdopje zodat je dat bakje ook achter een trekker met alleen een enkelwerkend ventiel kan gebruiken dan mag je dat van mij een enkelwerkende cilinder noemen.
Mocht je deze cilinder dan een keer willen vervangen dan ben je behoorlijk aan het mierenvoortplanting als je bij je leverancier zegt dat het een enkelwerkende cilinder is.
Gerron
@Wimsumar
Dat ik "Beter lezen!" schreef sloeg dus op dat je reageert met een slangaansluiting voor olie in de kamer voor het uitschuiven terwijl ik duidelijk heb geschreven dat er een ONTLUCHTINGSDOPJE op moet zitten.
Wimsumar
Beste Gerron:
Quote @Gerron:
mierenvoortplanting

De leverancier zal meewarrig hoofdschuddend zeggen dat het een voor enkelwerkend gebruik geschiktgemaakte dubbelwerkende cylinder is.
Gerron
@Wimsumar
Speciaal voor jou heb ik het aangepast. Ik heb echter mijn twijfels of de mieren in kwestie wel degelijk voortgeplant worden maar ik neem aan dat jij daar meer ervaring mee hebt.
Ook klopt het grammaticaal niet meer...
Gerron
Quote @Wimsumar:
dat het een voor enkelwerkend gebruik geschiktgemaakte dubbelwerkende cylinder is.

Als jij dit dus gelijk tegen je leverancier zegt is het gelijk duidelijk.
Gerron
Ik vind het trouwens wel opmerkelijk dat je op dit forum de quote van iemand anders kan aanpassen!
khoa
Beste,
mijn tractor heeft dubbelwerken stuurventiel en ik wil een hefmast met enkelwerken cilinder, hoe kan ik best aansluiten op de tractor of is niet mogelijk.
Alvast bedankt
jammermaarhelaas
Het kan sowieso.

Als je de leiding van de hefmast in een van de twee snelkoppelingen doet, en je zet daar druk op, dan gaat de hefmast omhoog, zet je de hendel van het ventiel de andere kant op, dan gaat de olie door het overdrukventiel, maar zal de hefmast zakken. Dat is natuurlijk niet zo best voor de oliepomp, en daarom zou ik, als je het op die manier aansluit, de hendel bij het laten zakken voorzichtig zo ver zetten dat de mast zakt zonder dat er olie door de overdruk gaat (is dus even voorzichtg zijn en opletten).
Als je een drukloos retour hebt, kun je een slang van de niet gebruikte snelkoppeling (in de andere zit de slang van de hefmast) aansluiten op een drukloos retour aansluiting (die komt zonder tussenkomst van een ventiel uit in de achterbrug/oliereservoir). Op die manier gaat de olie die anders door het overdrukventiel zou gaan gewoon direct retour in de achterbrug, en heb je van je dubbelwerkend ventiel praktisch gezien een enkelwerkend ventiel gemaakt.

Ook zijn er dubbelwerkende ventielen die je kunt instellen op enkelwerkend (bijvoorbeeld met het in of uitdraaien van een bout, daarmee open of sluit je een kanaal in het ventielblok).

Wat voor trekker en ventiel gaat het hier over? Heb je misschien een foto van het ventiel? Dan kunnen we je misschien makkelijker en beter helpen.
ruud-b
@jammermaarhelaas Hallo, ik heb een Deutz DX 3.90 met een dubbelwerkende ventiel, kan er ook een kiepwagen op deze ventiel. Heeft namelijk maar 1 slang. Alvast bedankt voor de reactie.
Gr
fordt5110
@ruud-b ja dat kan
ruud-b
@fordt5110 oke bedankt, maar is dit slecht voor de pomp? Of maak dat niet uit? Ik lees hier namelijk dat het slecht is voor de pomp.

Of beter een drukloosretour maken, weet niet of dat moeilijk en kostbaar is.
Alvast bedankt.
jammermaarhelaas
@ruud-b

Ja, net zoals bij de uitleg over de hefmast hierboven.
Hoe het bij een Deutz zit weet ik niet, misschien kun je het ventiel ook wel op enkelwerkend zetten.
ruud-b
Gavrie Willemsen
Wanneer je druk geeft in 1 van de 3 ventielen zal de kipper omhoog gaan. Als je hem dan in de vrijstand zet(zweefstand) gaat er binnen een schuif open en word de olie automatisch teruggenomen door de zwaartekracht van de neergaande kipbak
ruud-b
RPCounty
Gewoion tijdens het laten zakken van de kipper de hydrauliekhendel helemaal door drukken naar voren. In stand 4. Deze deutzen hebben een volledig drukloze stand zodat je probleemloos zonder de pomp te belasten je kipper kan laten zakken.
ruud-b
@RPCounty oke top bedankt, maakt het nog uit of inde bovenste of onderste ventiel gebruikt? Ben nog een Leek, 😀
+1
RPCounty
@ruud-b dat zie je vanzelf. Maar ze worden beide drukloos.
+1
ruud-b
@RPCounty bedankt, top voor de snelle reactie.
+1
Fendt926Driver
@ruud-b zo even voor het verschil.
jou hendel in de trekker heeft 4 standen. rechtop is de rust stand. naar achteren komt bijvoorbeeld op de bovenste druk en naar voren komt bijvoorbeeld op de onderste druk. en helemaal naar voren zijn beide drukloos.
koppel de slang van de kipper aan en doe de hendel even naar achteren. gaat de kipper al iets omhoog dan weet je dat naar achteren druk komt op de bovenste.
gaat de trekker iets smoren op de mortor dan zit er druk op de andere. dan zou je de hendel naar voren moeten doen om te kippen.
ik heb altijd hendel naar achteren kippen en hendel naar voren zakken omdat mij dat beter handigd

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
150