In mijn schip zit een F3L514 Deutz luchtgekoelde 3 cylinder. Nu heb ik laatst olie ververst met 15W40 van de Action. Is dit wel de juiste olie? In de handleiding staat iets over SAE 30 maar is dit monograde?
Kortom wat is het beste wat ik kan doen?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Deutz F3L514 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Reacties
Tot zover eigenlijk niets aan de hand.
Van belang is dat voor dit "oudere generatie"-olie-advies (monograde) ook de motor zelf nog in originele (oudere generatie) staat is. Dat wil zeggen, dat er niet recent roetfilters, katalisatoren o.i.d. opgemaakt zijn. Deze nieuwmoderne motorcomponenten verdragen (uitlaatgassen) van oudere-oliegeneraties-gesmeerde motoren 'minder goed'.
Een 'super'moderne synthetische olie is dan ook weer af te raden aangezien deze nu juist weer componenten van oudere motoren aan kunnen tasten.
Kortom, lees het etiket van deze Action olie. Uiteraard moet het dieselmotorgeschikt zijn en verder geen al te luxe aanvullingen.
P.S.: Toch voor de zekerheid komende zondag maar een kaarsje branden en de eerstkomende vaartochtjes binnen territoriale wateren blijven met voldoende veiligheidsvoorzieningen (roeispanen, proviand, vuurpijlen, zwemvesten, knuppel e.d.
Fabrieks"voorschriften" afstelling/onderhoud Deutz-F3L514:
vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…