Hallo
De zwaailamp, achterlichten en toeter doen ineens niet meer. Geen zekeringen kapot
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Even licht afschuren en terugplaatsen en/of inspuiten met contactspray.
Fendt zekeringen:
Van boven naar beneden:
1] Dimlicht rechts.
2] Dimlicht links.
3] Grootlicht rechts.
4] Grootlicht links.
5] Koudstarthulp (vlamstart).
6] Ventilator boven in cab., Radio, claxon.
7] KachelFendtilator.
8] Ruitenwisser, wis/wasser, sigarettenaansteker, stopcontact dashboard.
9] Richtingaanwijzer. (+ later Frontwerklamp).
10] Remlicht, L.M.S.-schakeling.
11] Werklamp achter.
12] Onbekend.
13] Alarmlicht.
14] Achterlicht rechts.
15] Achterlicht links.
Die zit bij mij op de zekering van "de ventilator-boven-in-cabine/radio". (nr 6).
B.T.W.: De zwaailamp kan ook slecht contact maken op de opsteekpen. Of lamp is defect.
Inderdaad, dat vraag ik me ook af. Als remlichten en richtingaanwijzer het misschien ook niet doen, dan zou de massaverbinding tussen cabineplatform en trekker onderbroken kunnen zijn.
1. Werklamp achter
2. zwaailamp
3. Toeter
De gewone achterlichten (de rode) werken dus wel ( sorry dat ik dat vergeten ben te zeggen)
Hoe kan ik de massa controleren ?
Handiger is eerst te controleren of je spanning hebt tot aan de genoemde lamp/claxon. Als je spanning hebt, dan controleren of stekkertjes/contactvlakken schoon zijn en de stroom niet kunnen onderbreken. Kijk ook of de lamp niet (zwart) doorgebrand is.
Dan kijk je of de werk-/zwaailampstroomkring niet door roestvorming van de trekker wordt onderbroken en/of de eventuele massadraad niet hetzelfde euvel vertoont.
P.S.: Op de claxon moet je (als de claxon zelf niet doorgebrand is) op beide stekkertjes 12 volt meten. Met de drukknop op de richtingaanwijzerschakelaar wordt om te claxoneren de stroomkring gesloten (massa gemaakt).
Hoe kan ik controleren of de massa van het cabineplatform is onderbroken? En evt verhelpen
De massadraad van het cabineplatform is een gevlochten koperdraad bij het rechter achterste cabinesilentblock (de cabinesteun bij het rechterspatbord).
Als deze draad stuk (doorgerot) zou zijn, doet in beginsel alle electrische apparatuur op het cabineplatform het niet meer.
Precies. Dat massadraadje zit op de steun (rechterkant) waarmee de cabine op de achteras steunt
zit de radio daar ook op? want die deed het nog wel.
Dat weet ik zo niet uit het hoofd. De radio zit gemonteerd in het kunststof hemeltje van de trekker en de antenne (die ook massa zou kunnen maken) zit op het plastic cabinedak. Ik vermoed dat de radio een "eigen" massadraad in de kabelbundel heeft.
Maar nogmaals, als de cabinemassakabel los/gebroken zou zijn doet in principe niets (geen achterlicht, geen richting, geen remlicht, geen radio enz. ) het wat op het cabineplatform zit.
De werklampen hebben inderdaad een eigen massa draad. Dit ligt er fabriek af al in.
De gevlochten massadraad kon ik niet vinden dat gaat via bouten denk ik
Zitten de ventilator, achterlichten en claxon op een massapunt?
Check en dubbelcheck: Is er een ander trekker waar je de zwaailamp op kan zetten en op werking kan controleren?
P.S.1: lichte aanslag/oxidatie van de opsteekpen van de zwaailamp kan goede werking ook blokkeren. Dat wil dus zeggen, daar kan de stroomkring onderbroken zijn. Zulke plekken (net zoals de metalen contactdelen van de lampjes in fittingen) inspuiten met contactspray.
P.S.2: Halogeenlampjes niet met de vingers aanraken. Vieze halogeenlampjes branden sneller door.
Waar zit de aan/uit knop van de achterste werklampen?
De cabine ligt in principe geïsoleerd op de rubberblokken. Je kunt een nieuwe massadraad maken tussen cabineframe en trekker.
De massa verbinding van ventilator en claxon zit (hopeloos) in het dashboard verborgen.
De schakelaar van mn werklampen zit op dezelfde plek als de zwaailamp alleen dan aan de rechterkant boven in de cabine
Kunnen de werklampen, claxon en ventilator ook 1 massa hebben? omdat ze er alledrie tegelijk mee ophielden
Dan is de kans groot dat de zekering onvoldoende contact maakt in het klemmetje (als de zekering niet doorgebrand is).
onvoldoende massa vd cabine naar het chassis.
De werklampen eens aanzetten en met een spanningszoeker / mulittester tussen de cabine en chassis meten.
of op tussen kaal deel vd kabine een startkabel en een blank deel vd trekhaak hangen
Let er op dat je de electrische (groot)verbruikers niet tegelijk aan hebt. De 25 Ampere zekering kan het welliswaar goed hebben, maar de beugeltjes waar de zekering tussenklemt smelten uit de plastic zekeringkast weg door de warmteontwikkeling als gevolg van het hoge stroomverbruik.
Dus: zwaailamp en/of werklampen en/of ventilator niet allen tegelijk aan A.U.B.!
Toen de 'heren' managers en ingenieurs de Fendt 300-serie ontwikkeld hebben moest schijnbaar op vrijdagmiddag de bedrading, zekeringkastje e.d. nog een plek krijgen.
Om, tijdens het wekelijkse Happy hour in de kantine, hun gratis biertje niet te missen hebben ze het maar gauw 'ergens onder de motorkap' weggedouwd.
Je hebt de afgelopen week zelf ervaren dat een eenvoudige zekeringsstoring maar moeilijk op te lossen is en de bedrading ter plaatse als een hopeloze zooi bijelkaar zit.
Je kan er maar beter afblijven.
Zoals ik in voorgaande reactie al schreef, de drie grootste stroomverbruikers die op deze zekering zitten hoeven nooit allen tegelijk aan.
Allemaal bedankt voor de goede tips die jullie hebben gegeven