Fendt 305 LS - Deel elektronica werkt niet goed

Hallo

De zwaailamp, achterlichten en toeter doen ineens niet meer. Geen zekeringen kapot
Jurr

Reacties

Loeideutz
3 maal een kabeltje los misschien?
Wimsumar
Beste Jurr: "Geen zekering(en) kapot", maar ze maken geen contact in de houdertjes.
Even licht afschuren en terugplaatsen en/of inspuiten met contactspray.

Fendt zekeringen:

Van boven naar beneden:
1] Dimlicht rechts.
2] Dimlicht links.
3] Grootlicht rechts.
4] Grootlicht links.
5] Koudstarthulp (vlamstart).
6] Ventilator boven in cab., Radio, claxon.
7] KachelFendtilator.
8] Ruitenwisser, wis/wasser, sigarettenaansteker, stopcontact dashboard.
9] Richtingaanwijzer. (+ later Frontwerklamp).
10] Remlicht, L.M.S.-schakeling.
11] Werklamp achter.
12] Onbekend.
13] Alarmlicht.
14] Achterlicht rechts.
15] Achterlicht links.
Jurr
Bedankt voor het overzicht, mn zwaailamp hielt er ineens mee op ik had hem aanstaan.
Wimsumar
Beste Jurr:
Quote @Jurr:
zwaailamp

Die zit bij mij op de zekering van "de ventilator-boven-in-cabine/radio". (nr 6).

B.T.W.: De zwaailamp kan ook slecht contact maken op de opsteekpen. Of lamp is defect.
Jurr
De lamp heb ik vandaag vervangen en tevens heb ik de zwaailamp die er al een paar jaar af was gemonteerd, de toeter deed ook al heel lang niet heb ik ook vandaag gemonteerd, wel raar dat ze alledrie tegelijk ermee ophouden
gkgerbengk
Wat aan de achterlichten doen er niet meer? Alles niet?
Wimsumar
Beste GKGerbenGK:
Quote @gkgerbengk:
Alles niet?

Inderdaad, dat vraag ik me ook af. Als remlichten en richtingaanwijzer het misschien ook niet doen, dan zou de massaverbinding tussen cabineplatform en trekker onderbroken kunnen zijn.
Frank77
Stekkers die achterop de zekeringenkast zitten ff schoonmaken en inspuiten met contactspray
Clear-up
Massa 😉 Check effe of ze allemaal nog goede massa hebben.
Jurr
Het volgende werkt er niet:
1. Werklamp achter
2. zwaailamp
3. Toeter

De gewone achterlichten (de rode) werken dus wel ( sorry dat ik dat vergeten ben te zeggen)

Hoe kan ik de massa controleren ?
Wimsumar
Beste Jurr:
Quote @Jurr:
massa controleren

Handiger is eerst te controleren of je spanning hebt tot aan de genoemde lamp/claxon. Als je spanning hebt, dan controleren of stekkertjes/contactvlakken schoon zijn en de stroom niet kunnen onderbreken. Kijk ook of de lamp niet (zwart) doorgebrand is.
Dan kijk je of de werk-/zwaailampstroomkring niet door roestvorming van de trekker wordt onderbroken en/of de eventuele massadraad niet hetzelfde euvel vertoont.

P.S.: Op de claxon moet je (als de claxon zelf niet doorgebrand is) op beide stekkertjes 12 volt meten. Met de drukknop op de richtingaanwijzerschakelaar wordt om te claxoneren de stroomkring gesloten (massa gemaakt).
Jurr
Oke bedankt

Hoe kan ik controleren of de massa van het cabineplatform is onderbroken? En evt verhelpen
gkgerbengk
Heb je niet zo'n spanningszoeketje met zo'n buislampje voor 12v? De klem doe je dan op het frame en met de prikpunt kijk je vanaf de schakelaar waar je nog stroom hebt.
Wimsumar
Beste Jurr:
Quote:
massa van het cabineplatform

De massadraad van het cabineplatform is een gevlochten koperdraad bij het rechter achterste cabinesilentblock (de cabinesteun bij het rechterspatbord).
Als deze draad stuk (doorgerot) zou zijn, doet in beginsel alle electrische apparatuur op het cabineplatform het niet meer.
Jurr
Oke waar zit die precies, onder de cabine bij het wiel?
Wimsumar
Beste Jurr:
Quote @Jurr:
onder de cabine bij het wiel?

Precies. Dat massadraadje zit op de steun (rechterkant) waarmee de cabine op de achteras steunt
Jurr
Oke
zit de radio daar ook op? want die deed het nog wel.
Wimsumar
Beste Jurr:
Quote @Jurr:
radio

Dat weet ik zo niet uit het hoofd. De radio zit gemonteerd in het kunststof hemeltje van de trekker en de antenne (die ook massa zou kunnen maken) zit op het plastic cabinedak. Ik vermoed dat de radio een "eigen" massadraad in de kabelbundel heeft.
Maar nogmaals, als de cabinemassakabel los/gebroken zou zijn doet in principe niets (geen achterlicht, geen richting, geen remlicht, geen radio enz. ) het wat op het cabineplatform zit.
Jurr
Dat is het rare want mn remlichten, richting en achterlicht werken gewoon ook de werklampen voor maar die zijn er later op gemonteerd en ik dacht dat die een eigen massadraad had
gkgerbengk
Uiteraard zit de radio ook op die massa. Alle massa van de cabine loopt via die draad of via de bouten o.i.d. De stroom kies de kortste en makkelijkste weg dus dat zal denk ik die massa draad zijn omdat die blank is geschuurd en dus geen weerstand bied. Je kunt hem ook even los draaien en weer opschuren zodat je zeker weet dat het goed is.
gkgerbengk
@Wimsumar Bij de eerste type's zit de massa gewoon op het frame aan zo'n schroef bout.

De werklampen hebben inderdaad een eigen massa draad. Dit ligt er fabriek af al in.
Jurr
Ik heb vandaag de zwaailamp doorgemeten en het probleem zit hem in de zwaailamp zelf, de achterwerklampen werken als ik een draad rechtstreeks van de minpool van de accu op de massa van de lamp.

De gevlochten massadraad kon ik niet vinden dat gaat via bouten denk ik

Zitten de ventilator, achterlichten en claxon op een massapunt?
Wimsumar
Beste Jurr:
Quote @Jurr:
probleem zit hem in de zwaailamp

Check en dubbelcheck: Is er een ander trekker waar je de zwaailamp op kan zetten en op werking kan controleren?
P.S.1: lichte aanslag/oxidatie van de opsteekpen van de zwaailamp kan goede werking ook blokkeren. Dat wil dus zeggen, daar kan de stroomkring onderbroken zijn. Zulke plekken (net zoals de metalen contactdelen van de lampjes in fittingen) inspuiten met contactspray.

P.S.2: Halogeenlampjes niet met de vingers aanraken. Vieze halogeenlampjes branden sneller door.

Waar zit de aan/uit knop van de achterste werklampen?

De cabine ligt in principe geïsoleerd op de rubberblokken. Je kunt een nieuwe massadraad maken tussen cabineframe en trekker.

De massa verbinding van ventilator en claxon zit (hopeloos) in het dashboard verborgen.
Jurr
De zwaailamp heb ik rechtstreeks aan de accu gehad, dan moet het aan de opsteekpen van de zwaailamp liggen aan de trekkerkant heb ik gemeten daar had ik 12 volt,

De schakelaar van mn werklampen zit op dezelfde plek als de zwaailamp alleen dan aan de rechterkant boven in de cabine

Kunnen de werklampen, claxon en ventilator ook 1 massa hebben? omdat ze er alledrie tegelijk mee ophielden
Wimsumar
Beste Jurr:
Quote @Jurr:
omdat ze er alledrie tegelijk mee ophielden

Dan is de kans groot dat de zekering onvoldoende contact maakt in het klemmetje (als de zekering niet doorgebrand is).
Favorit614
Lijkt verdacht veel op wat Wim ook al zei.
onvoldoende massa vd cabine naar het chassis.
De werklampen eens aanzetten en met een spanningszoeker / mulittester tussen de cabine en chassis meten.
of op tussen kaal deel vd kabine een startkabel en een blank deel vd trekhaak hangen
Jurr
De achterlampen heb ik getest door een massa draad rechtstreeks aan de accu en aan de metalen buitenkant van de lamp te doen, waarna de lamp brandde
Jurr
Hallo, het probleem is opgelost het lag aan de zekeringen de zwaailamp, achterlamp, ventilator, radio en claxon zitten op een 25 A zekering
Wimsumar
Beste Jurr:
Quote @Jurr:
25 A zekering

Let er op dat je de electrische (groot)verbruikers niet tegelijk aan hebt. De 25 Ampere zekering kan het welliswaar goed hebben, maar de beugeltjes waar de zekering tussenklemt smelten uit de plastic zekeringkast weg door de warmteontwikkeling als gevolg van het hoge stroomverbruik.

Dus: zwaailamp en/of werklampen en/of ventilator niet allen tegelijk aan A.U.B.!
Jurr
Is het mogelijk om de apparaten te verdelen over meerdere zekeringen?
Wimsumar
Beste Jurr:
Quote @Jurr:
verdelen over meerdere zekeringen?

Toen de 'heren' managers en ingenieurs de Fendt 300-serie ontwikkeld hebben moest schijnbaar op vrijdagmiddag de bedrading, zekeringkastje e.d. nog een plek krijgen.
Om, tijdens het wekelijkse Happy hour in de kantine, hun gratis biertje niet te missen hebben ze het maar gauw 'ergens onder de motorkap' weggedouwd.
Je hebt de afgelopen week zelf ervaren dat een eenvoudige zekeringsstoring maar moeilijk op te lossen is en de bedrading ter plaatse als een hopeloze zooi bijelkaar zit.
Je kan er maar beter afblijven.
Zoals ik in voorgaande reactie al schreef, de drie grootste stroomverbruikers die op deze zekering zitten hoeven nooit allen tegelijk aan.
Jurr
Inderdaad zit het allemaal in een grote dikke bos aan elkaar geknoopt, wat ik wel raar vindt dat de zekeringen sterk afwijken van het zekeringsschema wat je eerder hebt gepost

Allemaal bedankt voor de goede tips die jullie hebben gegeven
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!